Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Vi får se, du kan ju säga till när raset kommer som folk har sagt kommer när som helst nu i 2-3 år.
Jag hävdar att det inte kommer bli något kraftigt ras så länge bostadssituationen ser ut som den gör i storstäderna och uthyrning av din BR är reglerad på de sätt den är.
Sen vad en bolånetorsk är vet jag inte. Ja jag har bolån, men det är inga gigantiska summor.
Antar att det är ngt dumt skällsord man använder när argumenten tar slut.
I Göteborg finns det t.ex en ytterst intressant extrem krasch där lägenheter har kraschat från 3 miljoner till sitt rätta pris 100 000kr.
Jag citerar från en bloggare som har tagit sin info från Kronofogdemyndighetens exekutiva auktion från en tvångsförsäljning av en etta på 44kvm mitt i centra Göteborg. CITAT:
"En 44 m2 stor etta på Östra Hamngatan i allra centralaste Göteborg, i Brf Hasselbladshuset, dvs Hasselblads fd fabrik och kontor alldeles intill Nordstans köpcenter. Mer centralt än så kan man nog inte få en bostadsrätt i Göteborg. Kronofogden skattar marknadsvärdet till 100 000:- SEK"
"100 000:- kronor är 2272:- SEK per kvadratmeter. Enligt tidigare artikel (E24, se även arkitektfirman) skulle priset vara 45 000 - 80 000 per m2 när lägenheterna var nya. Dvs ca 2 - 3.5 MSEK för denna lägenhet."
Detta är ett extremt ras som kommer att ske på väldigt många ställen i speciellt Göteborg då BRF (bostadsklubbar) kommer på obestånd och deras äkta marknadsvärde börjar gälla, vilket inte är någonting i princip då ett klubbmedlemskap i en klubb som endast består av skulder och inte äger några tillgångar just är värt ingenting.
Känns nästan lite tragiskt att jag direkt efter att du efterfrågade det kan visa ett exempel på ett extremt ras på absolut mest centrala läge i Göteborg!
LÄNK:
http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/44-m2-i-centralaste-goteborg-for-100.html