2012-02-28, 12:30
Medlem
Gargameliks avatar
Förresten så är numera fritidshus, båtar och bilar extremt svårsålda.
2012-02-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Vad kallar man då folk som kallar folk i hyresrätter för hyrestorskar? Många hyresrättsinnehavare i Stockholm har varit stora vinnare senaste åren eller väntar på att bli stora vinnare (ombildning). Eller som en bekant som har en +300kvm hyresrätt på Östermalm för 10k/mån. Stackars!

Och vad kallar man folk som är skuldfria och sitter på bostadsrätter i innerstan men som ändå påpekar att svenska BR-priser är alldeles för höga?

För höga i förhållande till vad?

Om det fortfarande är billigare att ta ett lån och betala ränta och amortera lite jämfört med att hyra liknande bostad, hur kan det då vara en bubbla? Nu pratar jag inte om stockholm, malmö eller göteborgs innestad utan resten av Sverige.

Jag kan också tillägga att jag själv sitter med en i princip obelånad bostadsrätt. Skulle priserna sjunka med 50% så skulle jag sälja direkt och köpa en dyrare lägenhet/hus.

Även med 50% prisnergång får jag många gånger mer tillbaka efter jag löst lånet än vad jag gick in med för runt 10 år sedan.

Nu:

Min lägenhet: 700.000kr
"Dyr lägenhet": 2.000.000kr.

Efter raset:

Min lägenhet: 350.000kr
"Dyr lägenhet": 1.000.000kr.
Senast redigerad av Kalmar2004 2012-02-28 kl. 13:18.
2012-02-28, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Vi får se, du kan ju säga till när raset kommer som folk har sagt kommer när som helst nu i 2-3 år.
Jag hävdar att det inte kommer bli något kraftigt ras så länge bostadssituationen ser ut som den gör i storstäderna och uthyrning av din BR är reglerad på de sätt den är.
Sen vad en bolånetorsk är vet jag inte. Ja jag har bolån, men det är inga gigantiska summor.
Antar att det är ngt dumt skällsord man använder när argumenten tar slut.

I Göteborg finns det t.ex en ytterst intressant extrem krasch där lägenheter har kraschat från 3 miljoner till sitt rätta pris 100 000kr.
Jag citerar från en bloggare som har tagit sin info från Kronofogdemyndighetens exekutiva auktion från en tvångsförsäljning av en etta på 44kvm mitt i centra Göteborg. CITAT:

"En 44 m2 stor etta på Östra Hamngatan i allra centralaste Göteborg, i Brf Hasselbladshuset, dvs Hasselblads fd fabrik och kontor alldeles intill Nordstans köpcenter. Mer centralt än så kan man nog inte få en bostadsrätt i Göteborg. Kronofogden skattar marknadsvärdet till 100 000:- SEK"

"100 000:- kronor är 2272:- SEK per kvadratmeter. Enligt tidigare artikel (E24, se även arkitektfirman) skulle priset vara 45 000 - 80 000 per m2 när lägenheterna var nya. Dvs ca 2 - 3.5 MSEK för denna lägenhet."

Detta är ett extremt ras som kommer att ske på väldigt många ställen i speciellt Göteborg då BRF (bostadsklubbar) kommer på obestånd och deras äkta marknadsvärde börjar gälla, vilket inte är någonting i princip då ett klubbmedlemskap i en klubb som endast består av skulder och inte äger några tillgångar just är värt ingenting.

Känns nästan lite tragiskt att jag direkt efter att du efterfrågade det kan visa ett exempel på ett extremt ras på absolut mest centrala läge i Göteborg!

LÄNK: http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/44-m2-i-centralaste-goteborg-for-100.html
2012-02-28, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero
Bostadsmarknaden har redan kollapsat. Marknaden är inte fungerande idag. Endast ett mindre del av objekten sälj och det stora flertalet får inte ens ett enda bud. Anledningen är naturligtvis att kreditkranen är stängd och att bankerna nu också blir alltmer försiktiga med att låta folk köpa innan dom har sålt sitt tidigare boende.

Paniken och rädslan har redan börjat bli högst närvarande i vissa områden. Var som sagt för några helger sedan och tittade på lägenheter i en "bra" förort i Stockholm. Ägarna till samtliga hade redan köpt lägenheter och befann sig i en mycket prekär situation. På två visningar kom NOLL (förutom mitt sällskap) på visningen då acceptpriset låg runt 45/kvm (tidigare snitt i området 55 kvm).

Den sista lägenheten hade varit ute sedan sommaren och ej lyckast bli såld. Där låg acceptpriset nu på 35/kvm. Förutom mitt sällskap var en hel del personer på visningen. Dock var det mestadels bleka och mycket otrevliga grannar som med det snittpriset helt plötsligt är belånade till betydligt högre andel än dom tidigare haft. Därmed har bostadsbankomaten som tidigare använts till renoveringar och bilar stängts. Banken som var inblandad noterar naturligtvis detta men vill självklart inte basunera ut att deras säkerheten helt plötsligt kan ifrågasättas eller åtminstone är betydligt mycket mer riskfyllda än vad dom gör sken av. För när det blir känt då blir det jobbigt för bankerna med högre inlåningsränta på den internationella kreditmarknaden och dom kommer vara tvungna att föra över den kostnaden på kunderna förutom att dom naturligtvis kommer att börja kräva amoreteringar för att återigen förbättra sina lånevillkor.

Den enda bank som aktivt tycks förstå problematiken och agera snarare än reagera är märkligt nog Swedbank som tidigare ej visat ett direkt ansvarsfullt beteende, eller så är det just därför.

Förnekelsefasen är mycket långdragen och plågsam.

Lundagren läs och begrunda.
2012-02-28, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat
I Göteborg finns det t.ex en ytterst intressant extrem krasch där lägenheter har kraschat från 3 miljoner till sitt rätta pris 100 000kr.
Jag citerar från en bloggare som har tagit sin info från Kronofogdemyndighetens exekutiva auktion från en tvångsförsäljning av en etta på 44kvm mitt i centra Göteborg. CITAT:

"En 44 m2 stor etta på Östra Hamngatan i allra centralaste Göteborg, i Brf Hasselbladshuset, dvs Hasselblads fd fabrik och kontor alldeles intill Nordstans köpcenter. Mer centralt än så kan man nog inte få en bostadsrätt i Göteborg. Kronofogden skattar marknadsvärdet till 100 000:- SEK"

"100 000:- kronor är 2272:- SEK per kvadratmeter. Enligt tidigare artikel (E24, se även arkitektfirman) skulle priset vara 45 000 - 80 000 per m2 när lägenheterna var nya. Dvs ca 2 - 3.5 MSEK för denna lägenhet."

Detta är ett extremt ras som kommer att ske på väldigt många ställen i speciellt Göteborg då BRF (bostadsklubbar) kommer på obestånd och deras äkta marknadsvärde börjar gälla, vilket inte är någonting i princip då ett klubbmedlemskap i en klubb som endast består av skulder och inte äger några tillgångar just är värt ingenting.

Känns nästan lite tragiskt att jag direkt efter att du efterfrågade det kan visa ett exempel på ett extremt ras på absolut mest centrala läge i Göteborg!

LÄNK: http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/44-m2-i-centralaste-goteborg-for-100.html

Förstår du vad som händer vid en sådan försäljning?

Det är ungefär som när ett företag som omsätter flera miljarder säljs för en krona.

Att ens ta upp det som ett exempel tyder på okunskap.

Läser man kommentarerna så framgår tydligt varför den såldes så billigt men det kanske inte var lika intressant?
2012-02-28, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Det är ungefär som när ett företag som omsätter flera miljarder säljs för en krona.

Läser man kommentarerna så framgår tydligt varför den såldes så billigt men det kanske inte var lika intressant?

Extrema skulder på 100 miljoner mot ungefär 65 miljoner i tillgångar lite enkelt räknat. Bostadsrättsinnehavarna är delägare i ett företag som är ett svart hål där lägenheterna är omöjliga att sälja. Om den ens öht säljs så blir den som tar över lägenheten skyldig att betala som delägare i bostadsrättsföreningen och blir garanterat ekonomiskt bränd?

Den som köpte lägenheten för 3miljoner har även förlorat exakt allting. Detta kommer hända på väldigt många fler platser i speciellt centrala Göteborg. Så ni som har en bostadsrätt förvänta er att förlora exakt allting.
2012-02-28, 14:44
Medlem
Citat:
Extrema skulder på 100 miljoner mot ungefär 65 miljoner i tillgångar lite enkelt räknat. Bostadsrättsinnehavarna är delägare i ett företag som är ett svart hål där lägenheterna är omöjliga att sälja. Om den ens öht säljs så blir den som tar över lägenheten skyldig att betala som delägare i bostadsrättsföreningen och blir garanterat ekonomiskt bränd?

Den som köpte lägenheten för 3miljoner har även förlorat exakt allting. Detta kommer hända på väldigt många fler platser i speciellt centrala Göteborg. Så ni som har en bostadsrätt förvänta er att förlora exakt allting.

Haha.
2012-02-28, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Totalt orelevant.

Det enda som är relevant är att någon har köpt sin BR för 3 miljoner och nu är det värd 100tusen. Oavsett om du försöker trolla bort den faktan finns den där skrivet i sten. Patetiskt.
2012-02-28, 14:59
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Totalt orelevant.

Det enda som är relevant är att någon har köpt sin BR för 3 miljoner och nu är det värd 100tusen. Oavsett om du försöker trolla bort den faktan finns den där skrivet i sten. Patetiskt.

Mja, det är inte bostadsrätten som säljs. Det är tillgångarna i en bostadsrättsförening på obestånd. Det här är alltid en risk med bostadsrätter, att föreningen i vilken du är medlem i går i "konkurs". Då är din bostadsrätt värd 0:-, alltså den upphör att existera.

EDIT: Tar tillbaka det… Läste på Dagens Juridik om just det här fallet. Tydligen ville föreningen förbättra sin balansräkning och likviditet genom att medlemmarna skulle öka sina egna insatser med hundratusentals kronor. Man ska vara försiktig när man köper bostadsrätt, och inte köpa in sig i för högt belånade bostadsrättsföreningar. Min förra bostadsrättsförening hade få intäkter utöver medlemsavgifterna, och dyra uppvärmningskostnader. Min nya bostadsrättsförening har en helt fantastisk ekonomi.
Senast redigerad av MrOaiki 2012-02-28 kl. 15:11.
2012-02-28, 17:18
Medlem
Gargameliks avatar
ZH: The Post-2009 Northern & Western European Housing Bubble
http://www.zerohedge.com/news/guest-post-post-2009-northern-western-european-housing-bubble
2012-02-28, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Mja, det är inte bostadsrätten som säljs. Det är tillgångarna i en bostadsrättsförening på obestånd. Det här är alltid en risk med bostadsrätter, att föreningen i vilken du är medlem i går i "konkurs". Då är din bostadsrätt värd 0:-, alltså den upphör att existera.

EDIT: Tar tillbaka det… Läste på Dagens Juridik om just det här fallet. Tydligen ville föreningen förbättra sin balansräkning och likviditet genom att medlemmarna skulle öka sina egna insatser med hundratusentals kronor. Man ska vara försiktig när man köper bostadsrätt, och inte köpa in sig i för högt belånade bostadsrättsföreningar. Min förra bostadsrättsförening hade få intäkter utöver medlemsavgifterna, och dyra uppvärmningskostnader. Min nya bostadsrättsförening har en helt fantastisk ekonomi.

Visst är det så, dock är ju det intressanta att dom flesta bolånetorskar köper sig in i antingen nybyggt eller nyrenoverat i en förening med bedrövlig ekonomi vilket betyder att dom kommer att bli brända på hela sin insats. De underliggande fundamenta varför detta händer är exakt samma som driver hela bostadsbubblan - billiga krediter - därför visar jag sådana här företeelser som exempel på en krasch eftersom någon ju faktiskt har gått från 3 miljoner till 0kr.

Sen vill jag säga att jag tror att samma sak kommer hända för Lundagren bara för att, hehe. Men faktiskt är det rätt sannolikt att det kommer hända då 90% av alla BRF har en ekonomi som kommer krascha i takt med räntehöjningar och kreditåtstramning samtidigt som inga köpare kommer att finnas pga samma anledningar = Lundagrens lägenhet blir värd 0 kr.
2012-02-28, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
ZH: The Post-2009 Northern & Western European Housing Bubble
http://www.zerohedge.com/news/guest-post-post-2009-northern-western-european-housing-bubble

Tack! Här har vi klockrena bevis som förnekare som Lundagren och hans gelikar inte kan bortförklara.

CITAT: "The IMF has also warned of a possible Swedish housing bubble, saying "There is significant risk of a decline in house prices in coming years, even in a relatively benign economic scenario,”

-Ovanstående text betyder inget annat än att en extrem krasch kommer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in