2012-02-28, 17:56
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat
Visst är det så, dock är ju det intressanta att dom flesta bolånetorskar köper sig in i antingen nybyggt eller nyrenoverat i en förening med bedrövlig ekonomi vilket betyder att dom kommer att bli brända på hela sin insats. De underliggande fundamenta varför detta händer är exakt samma som driver hela bostadsbubblan - billiga krediter - därför visar jag sådana här företeelser som exempel på en krasch eftersom någon ju faktiskt har gått från 3 miljoner till 0kr.

Är det verkligen så eller sitter du och hittar på egna fakta? Har verkligen "dom flesta bolånetorskar köper sig in i antingen nybyggt eller nyrenoverat i en förening med bedrövlig ekonomi"?

Citat:
Sen vill jag säga att jag tror att samma sak kommer hända för Lundagren bara för att, hehe. Men faktiskt är det rätt sannolikt att det kommer hända då 90% av alla BRF har en ekonomi som kommer krascha i takt med räntehöjningar och kreditåtstramning samtidigt som inga köpare kommer att finnas pga samma anledningar = Lundagrens lägenhet blir värd 0 kr.

90% av BRF har en ekonomi som kommer att krascha? Var får du det ifrån?

Citat:
Tack! Här har vi klockrena bevis som förnekare som Lundagren och hans gelikar inte kan bortförklara.

CITAT: "The IMF has also warned of a possible Swedish housing bubble, saying "There is significant risk of a decline in house prices in coming years, even in a relatively benign economic scenario,”

-Ovanstående text betyder inget annat än att en extrem krasch kommer.

Hur kan ett uttalande från IMF (en prognos/analys) vara ett bevis? Som inte går att bortförklara dessutom? Och på vilket sätt betyder det att "en extrem krasch kommer"?
2012-02-28, 18:09
Bannlyst
Ovanstående skribent - Läs cornucopia så finns bevis för exakt alla mina påståenden: http://cornucopia.cornubot.se/
2012-02-28, 19:22
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ovanstående skribent - Läs cornucopia så finns bevis för exakt alla mina påståenden: http://cornucopia.cornubot.se/

Det blir nog en bättre debatt om du redogör för det du säger istället föra att bra länka till en blogg.

Du kan ju börja med att 90% av alla BRF har en ekonomi som kommer att krascha.
2012-02-28, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Det blir nog en bättre debatt om du redogör för det du säger istället föra att bra länka till en blogg.

Du kan ju börja med att 90% av alla BRF har en ekonomi som kommer att krascha.

Debatt, ska jag ta det som ett skämt? Hur kan du få att redovisa fakta om vad som är de underliggande fundamenta till den rådande enorma bostadsbubblan vara något som kan debatteras om? Brukar du be föreläsare på exempelvis universitet att berätta det exakta sidnummret för sina påståenden eftersom det skulle bli en bättre "debatt" också?

Ta och läs Cornucopia om du överhuvudtaget är intresserad!
2012-02-28, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Förresten så är numera fritidshus, båtar och bilar extremt svårsålda.

Det glädjer mig!
2012-02-28, 20:26
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Debatt, ska jag ta det som ett skämt? Hur kan du få att redovisa fakta om vad som är de underliggande fundamenta till den rådande enorma bostadsbubblan vara något som kan debatteras om? Brukar du be föreläsare på exempelvis universitet att berätta det exakta sidnummret för sina påståenden eftersom det skulle bli en bättre "debatt" också?

Problemet är ju att du inte har redovisat några fakta. Du kommer med påståenden. Jag undrar alltså om du kan belägga dessa. Så verkar inte vara fallet. Att 90% av alla BRF har en ekonomi som kommer att krascha är ju så pass stor överdrift så det är ju bara löjligt av dig att påstå att det är fakta.
2012-02-28, 21:52
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Visst är det så, dock är ju det intressanta att dom flesta bolånetorskar köper sig in i antingen nybyggt eller nyrenoverat i en förening med bedrövlig ekonomi vilket betyder att dom kommer att bli brända på hela sin insats. De underliggande fundamenta varför detta händer är exakt samma som driver hela bostadsbubblan - billiga krediter - därför visar jag sådana här företeelser som exempel på en krasch eftersom någon ju faktiskt har gått från 3 miljoner till 0kr.

Sen vill jag säga att jag tror att samma sak kommer hända för Lundagren bara för att, hehe. Men faktiskt är det rätt sannolikt att det kommer hända då 90% av alla BRF har en ekonomi som kommer krascha i takt med räntehöjningar och kreditåtstramning samtidigt som inga köpare kommer att finnas pga samma anledningar = Lundagrens lägenhet blir värd 0 kr.

Nu bor jag i sveriges största BRF som har en väldigt bra ekonomi, och alltid haft det. Låter som någon hyresrättsinnehavare är avundsjuk för att han missat tåget. Lågt räknat sett till vad andra lägenheter i min brf säljs för har jag tjänat ca 150 000 på att bo centralt i ett område med låg kriminalitet och trevliga grannar.
Jobbigt......
2012-02-28, 22:09
Medlem
Citat:

Well, sant att många nybildade föreningar är högt skuldsatta men om du kollar i Stockholms innerstad finns det mycket föreningar med god ekonomi där förenings skuld/kvm2 är en bråkdel av de enskilda innehavarnas.
Dock så är marknaden nog överprisad med 20-30% men vid en nedgång överskjuter man alltid så ett fall på 40-50% är inte alls orimligt över 3-4 års sikt. Flera "villakommuner" i Stockholm är ner runt 10% sen våren 2011. Tippar 2012 fortsätter i samma fotspår.
2012-02-28, 22:21
Avslutad
Citat:

Nej, det tror jag inte på.
Antalet hushåll i småhus i Sverige är ju minst dubbelt så många som bostadsrätterna (SCB).
Småhusen borde då även vara flest när det gäller lån.
Var har du hittat uppgifter om att de flesta lånetorskar köper sig in i en förening?
2012-02-28, 22:44
Medlem
Citat:

En blogg är inte en fungerande referens. Det är som att någon troende refererar till en blogg av jehovas vittnen som bevis.

Om du ska tas på allvar får du själv redogöra för fakta och producera ett logiskt/matematiskt resonemang.
Om du sedan anser att boggen ifråga har sammanställt fakta så kan du använda de referenser som den använder (givet att de kan anses vara trovärdiga).

(Ja, har har faktiskt tittat på bloggen ifråga. Killen bär på en del vanföreställningar men jag vill ge honom viss credit för att iaf försöka närma sig fakta, även om han misslyckas emellanåt. Hans nemesis Lincoln däremot är lika förvirrad som signaturen Nilosand som har figurerat här emellanåt. Men mer oförskämd).
2012-02-29, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Sen mesorx och Arvodkat gjorde intåg i denna tråd gick den från ganska ointressant till totalt ointressant.. starkt jobbat!

Mm

Jag roande mig med att läsa Cornucopia som de så ivrigt förespråkar som den store profeten och kvaliteten på hans blogg har verkligen sjunkit. Han framstår nu som väldigt konspiratorisk vilket han inte gjorde för nått år eller två sen när jag läste hans blogg senast.

För att bostadspriserna ska krascha i den omfattningen som många påstår så tror jag tre saker måste hända.

1. Det finns ett för stort utbud.
2. Efterfrågan minskar stort
3. Det blir omöjligt att låna pengar.

1. Vi har inte ett för stort utbud och det verkar inte bli så heller. Det byggs väldigt lite, även när räntorna är jättelåga och priserna höga. Jag läste häromdagen i tidningen att det skulle vara bostadsbrist fram till 2020 med ökad befolkning osv.

2. Efterfrågan hänger ihop med 1 och jag tror inte efterfrågan kommer dala, snarare öka.

3. Om vi nu tar medel-svenssons så har faktiskt båda i familjen jobb och stadig inkomst.
2012-02-29, 11:15
Medlem
Har noterat ett intressant fenomen på sistonde små ettor och tvår säljs med ett betydligt högre kvm pris än större 1or och 2or.

Det får inte bo juridiska personer i dessa lägenheter så det är inte företag som köper för att ha som övernattingslägenheter.

Har svårt att förstå mig på hur banken tänker "vi lånar inte ut 2 miljoner men du får låna 1,5 till den där 20kvm som ger dig ett kvm/pris på 50% mer"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in