2012-07-24, 03:39
Medlem
lagartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Priset på lägenheter i centrala storstäderna sätts av hur mycket den mest riskbenägna jubelidioten får lov att låna av banken. Dvs värdet på lägenheter har sedan länge ingenting med verkligheten att göra...

Svar nej.

Om man ser till mitt boende idag, hyresrätt med kostnad på 5500-6000 mån, och jämför det med vad en brf kostar, samma område och storlek, så hamnar man på samma pengar.
Jag har roat mig med att jämföra boendekostnader på hyresrätter och bostadsrätter och tycker att kostnaderna följer med på olika områden.
Över tid blir det billigare att äga sitt boende, jämfört med hyra.

Om brf kommer att bli billigare kommer de med hyresrätter skälvklart köpa en brf. Därför kommer det inte bli ett kraftigt fall på bostäder i storstäderna. Folk kommer helt enkelt att vikta om och bopriserna kommer att bestå.
Mer troligt är att priserna kommer att öka, då inflyttningen ökar samtidigt som nyproduktionen släpar efter.
Dessutom har normala människor inte möjlighet att flytta in i en hyresrätt bara för att man vill det. Man är tvingad att köpa om man ska bo i storstäderna.
2012-07-24, 06:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Svar nej.

Om man ser till mitt boende idag, hyresrätt med kostnad på 5500-6000 mån, och jämför det med vad en brf kostar, samma område och storlek, så hamnar man på samma pengar.
Jag har roat mig med att jämföra boendekostnader på hyresrätter och bostadsrätter och tycker att kostnaderna följer med på olika områden.

Om brf kommer att bli billigare kommer de med hyresrätter skälvklart köpa en brf. Därför kommer det inte bli ett kraftigt fall på bostäder i storstäderna. Folk kommer helt enkelt att vikta om och bopriserna kommer att bestå.
Mer troligt är att priserna kommer att öka, då inflyttningen ökar samtidigt som nyproduktionen släpar efter.
Dessutom har normala människor inte möjlighet att flytta in i en hyresrätt bara för att man vill det. Man är tvingad att köpa om man ska bo i storstäderna.

Att byggmarknaden utnyttjar situationen och mjölkar ut överpriser för nyproduktion är inte samma sak som att priserna på hyresrätter vs bostadsrätter har någon sorts vettigt samspel, allra helst när räntorna är pisslåga som idag. Återkom när räntan stigit ett par procent och gör om kalkylen ;-)
2012-07-24, 15:59
Medlem
Citat:
Att byggmarknaden utnyttjar situationen och mjölkar ut överpriser för nyproduktion är inte samma sak som att priserna på hyresrätter vs bostadsrätter har någon sorts vettigt samspel, allra helst när räntorna är pisslåga som idag. Återkom när räntan stigit ett par procent och gör om kalkylen ;-)

Du tror inte hyrespriserna påverkas av räntehöjningar?
2012-07-24, 18:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du tror inte hyrespriserna påverkas av räntehöjningar?

Värdarna har redan tagit höjd för ett normalläge och dessutom blir det inte i närheten av idiotsiffrorna som budgivningarna i städerna leder till. Det är lätt att leka kung med bankens pengar...
2012-07-24, 20:25
Medlem
Citat:
Värdarna har redan tagit höjd för ett normalläge och dessutom blir det inte i närheten av idiotsiffrorna som budgivningarna i städerna leder till. Det är lätt att leka kung med bankens pengar...

Jasså? Precis som på 90-talet?

Hyresfastigheter föll i värde 3-4 gånger mer än vanliga bostäder.
2012-07-24, 21:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jasså? Precis som på 90-talet?

Hyresfastigheter föll i värde 3-4 gånger mer än vanliga bostäder.

Vilket heller inte påverkade hyrorna. Hyran brukar stiga med 2-4% om året. Bruksvärdesprincipen gäller trots allt än.
2012-07-24, 22:42
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Svar nej.

Undrar vad du menar med "storstäderna"...?
I mitt kvarter i Stockholm, där hyran för en kvadratmeter är bland de högsta i landet, är det ändå numera billigare att hyra än att köpa BR (nej, inte hela föreningen!) i grannkvarteren - antingen jag jämför med det nybyggda kvarteret med lyxlägenheter, eller det hundra år gamla kvarteret på andra sidan. Då jämför jag bara räntebetalningarna. Lägg till amorteringskrav och högre räntor, så blir det tydligt att en BR i centrala Stockholm är dyrare än till och med hyror på nybyggen, som är näst intill fritt satta. För att inte tala om risken för prisfall...
2012-07-25, 08:22
Medlem
Tjena gott folk.

Det är alltså normalt att antalet lägenheter (speciellt då nybyggda) som säljs år efter år ökar i takt med befolkningen, småhus och villor också.
2012-07-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Undrar vad du menar med "storstäderna"...?
I mitt kvarter i Stockholm, där hyran för en kvadratmeter är bland de högsta i landet, är det ändå numera billigare att hyra än att köpa BR (nej, inte hela föreningen!) i grannkvarteren - antingen jag jämför med det nybyggda kvarteret med lyxlägenheter, eller det hundra år gamla kvarteret på andra sidan. Då jämför jag bara räntebetalningarna. Lägg till amorteringskrav och högre räntor, så blir det tydligt att en BR i centrala Stockholm är dyrare än till och med hyror på nybyggen, som är näst intill fritt satta. För att inte tala om risken för prisfall...

problemet är väl snarare att din hyresvärd pga hyresregleringar m.m inte får ta ut en marknadsmässig hyra i ditt område.
2012-07-25, 21:49
Medlem
Många hyresfastigheter ägs av riskkaptitalbolag till max belåning. Även hyresfastigheterna har gått upp rejält i värde. Enda anledningen till att det ens byggs NÅGRA nya hyresrätter är för att räntan är så låg.

Skulle räntan gå upp så skulle hyrorna följa efter och nybyggnadet skulle sluta helt.

Vi går mot en uppluckring av hyresmarknaden. Bor man i hyresrätt så har man ingen som helst kontroll över hyran. Den kommer bara att stiga och stiga.
2012-07-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunguska211
När smäller bubblan?? Börjar bli akut att skaffa större bostad nu, sparkontot växer som attan men vågar inte gå in trots flera års väntan. Har snart 40% kontant insats.

Blir nog ingen smäll såvida inte vi har ett domedag-scenario för världsekonomin. I och för sig hade vi en markant sättning hösten 2008 på kanske 15% pga total frysning för krediter men den hann aldrig synas i statistiken då RB toksänkte räntan för att motverka.
Tror snarare på en seg nedgång över 4-5 år liknande den i tex Spanien/Danmark/Usa vilket vi själva verkar ha påbörjat våren 2011.
Vi är väl ner tex 3-4% sen dess på villor i Stockholm och jag räknar med 15% till över 3-4 år.
2012-07-26, 14:12
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donzi33
Blir nog ingen smäll såvida inte vi har ett domedag-scenario för världsekonomin. I och för sig hade vi en markant sättning hösten 2008 på kanske 15% pga total frysning för krediter men den hann aldrig synas i statistiken då RB toksänkte räntan för att motverka.
Tror snarare på en seg nedgång över 4-5 år liknande den i tex Spanien/Danmark/Usa vilket vi själva verkar ha påbörjat våren 2011.
Vi är väl ner tex 3-4% sen dess på villor i Stockholm och jag räknar med 15% till över 3-4 år.

Domedagsscenariot kan mycket väl bli verklighet. Nationalekonomen Roubini (med smeknamnet dr. Doom) menar att världsekonomin samlat på sig alla förutsättningar för en "perfect storm" år 2013. Det han menar här är att ekonomin sviktar i Europa, USA och Kina samtidigt (p.g.a. för hög skuldsättning) och ingen ekonomi har tillräckligt inhemskt efterfrågetryck för att stå emot. Anledningen att vi ser ett för lågt efterfrågetryck är att hushållen/staterna i samtliga ekonomier behöver betala av sina skulder och därför drar åt svångremmen samtidigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in