2012-02-27, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Nu är det så att jag har 3 vänner som alla studerar i kph, och enligt dom råder det inte alls brist på lägenheter i kph
Du får gärna överbevisa mig.

Nej inte längre efter att alla paniksålt med brakförlust.
2012-02-27, 20:29
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Bostadspriserna är inte en bubbla, om det finns fundamenta bakom priserna. Och det finns det. Vi har inte något enormt bostadsbyggande, där varje nytt hus köps upp av spekulanter som hoppas kunna sälja i framtiden. Folk i Sverige köper för att bo i lägenheterna och husen, och de är tvungna att lägga en stor del av sin månadspeng på boende för att det saknas alternativ om man arbetar i Stockholmsområdet.
Fundamentan består i att folk får miljonlån av bankerna, vad händer med priserna om bankerna skulle låt oss säga halvera sin utlåning? Faktorerna du nämner var desamma på 90-talet, ändå kraschade marknaden (den gången pga räntorna + arbetslöshet).

Bolånetorskar behöver dock inte oroa sig, man kommer lösa det här genom att hävda att inflationen är 1.5% när den egentligen är 7%. Efter ett par decennier är det lugnt.
2012-02-27, 20:30
Bannlyst
Hela argumentationen "man måste köpa för att kunna sälja" visar bara att man inte har någon koll överhuvudtaget på vad som driver marknaden.

Bostadsmarknaden i Sverige är en bubbla och ett gigantiskt ponzischeme som drivs av förstagångsköpare som antingen bor hemma hos föräldrar eller i hyresrätt.

När dessa personers vilja att skuldsätta sig för livet försvinner i takt med att prisuppgången nu stagnerat över hela landet och gällande alla bostadskategorier spricker bubblan, vilket den redan har gjort i stor utsträckning.
2012-02-27, 20:37
Bannlyst
Lundagren är en idiot som inte förstår sig på ekonomisk fundamenta och hur marknader fungerar.

Därtill kan han uppenbarligen titulera sig bolånetorsk och likt sina gelikar är han nu inne i förnekelsefasen av bubblan, varför man kallar det förnekelsefas är jag dock lite fundersam över då dessa åsnor inte ens förstår vad dom förnekar. Förnekar dom kanske prisnedgången, för dom kan ju inte förneka en bubbla som dom inte förstår existerar det vore att vara lite elak att påstå det.
2012-02-27, 22:44
Medlem
lundagrens avatar
Vi får se, du kan ju säga till när raset kommer som folk har sagt kommer när som helst nu i 2-3 år.
Jag hävdar att det inte kommer bli något kraftigt ras så länge bostadssituationen ser ut som den gör i storstäderna och uthyrning av din BR är reglerad på de sätt den är.
Sen vad en bolånetorsk är vet jag inte. Ja jag har bolån, men det är inga gigantiska summor.
Antar att det är ngt dumt skällsord man använder när argumenten tar slut.
2012-02-28, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Vi får se, du kan ju säga till när raset kommer som folk har sagt kommer när som helst nu i 2-3 år.
Jag hävdar att det inte kommer bli något kraftigt ras så länge bostadssituationen ser ut som den gör i storstäderna och uthyrning av din BR är reglerad på de sätt den är.
Sen vad en bolånetorsk är vet jag inte. Ja jag har bolån, men det är inga gigantiska summor.
Antar att det är ngt dumt skällsord man använder när argumenten tar slut.

Bolånetorsk är ett begrepp som hyrestorskarna använder för alla som har lån på sin bostad. Hyretorskar är alla som bor i hyresrätt. Du vet, bittra människor i 30-årsåldern som bott i hyresrätt i hela sitt liv och nu inser att de inte äger nått och sitte och klagar på att tapeten i köket behöver bytas. De vill inte köpa bostad än utan sitter och väntar på det "stora" raset på 40-50% som de är säkra på ska komma.

Allvarligt talat, jag tro inte heller det kommer bli ett stort ras. Jämfört med 90-talet så har vi så låg ränta att folk måste inte sälja. Det byggs för lite i städerna som växer stadigt. Hyrorna är ganska höga och visar ingen tendens att sjunka, snarare tvärt om.

Även med 6-7% ränta så blir det billigare att bo och amortera i en bostadsrätt än att bo i hyresrätt.

Jag har ställt frågan innan men aldrig fått svar. Varför vet jag inte, det kanske är lättare att bara hävda att bostadspriserna kommer att krasha.

Vad är alternativet i random stad runt om i Sverige som växer stadigt? (Snittpris för en 3:a på 75-80m2 ligger runt 800-900.000kr)

Bo hemma hos mamma? Bo i hyresrätt?
2012-02-28, 09:08
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat
Nej inte längre efter att alla paniksålt med brakförlust.

Varför skulle man paniksälja med brakförlust?
2012-02-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Varför skulle man paniksälja med brakförlust?

Om räntan sticker iväg som den gjorde på 90-talet så kanske men nu behöver man inte ha bråttom.
2012-02-28, 09:26
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om räntan sticker iväg som den gjorde på 90-talet så kanske men nu behöver man inte ha bråttom.

Ahh
Så man får vänta och se vad reporäntan tenderar att gå i april då.
2012-02-28, 09:32
Medlem
Eller när bankerna slutar att låna ut pengar.
2012-02-28, 09:49
Medlem
Mesmeros avatar
Bostadsmarknaden har redan kollapsat. Marknaden är inte fungerande idag. Endast ett mindre del av objekten sälj och det stora flertalet får inte ens ett enda bud. Anledningen är naturligtvis att kreditkranen är stängd och att bankerna nu också blir alltmer försiktiga med att låta folk köpa innan dom har sålt sitt tidigare boende.

Paniken och rädslan har redan börjat bli högst närvarande i vissa områden. Var som sagt för några helger sedan och tittade på lägenheter i en "bra" förort i Stockholm. Ägarna till samtliga hade redan köpt lägenheter och befann sig i en mycket prekär situation. På två visningar kom NOLL (förutom mitt sällskap) på visningen då acceptpriset låg runt 45/kvm (tidigare snitt i området 55 kvm).

Den sista lägenheten hade varit ute sedan sommaren och ej lyckast bli såld. Där låg acceptpriset nu på 35/kvm. Förutom mitt sällskap var en hel del personer på visningen. Dock var det mestadels bleka och mycket otrevliga grannar som med det snittpriset helt plötsligt är belånade till betydligt högre andel än dom tidigare haft. Därmed har bostadsbankomaten som tidigare använts till renoveringar och bilar stängts. Banken som var inblandad noterar naturligtvis detta men vill självklart inte basunera ut att deras säkerheten helt plötsligt kan ifrågasättas eller åtminstone är betydligt mycket mer riskfyllda än vad dom gör sken av. För när det blir känt då blir det jobbigt för bankerna med högre inlåningsränta på den internationella kreditmarknaden och dom kommer vara tvungna att föra över den kostnaden på kunderna förutom att dom naturligtvis kommer att börja kräva amoreteringar för att återigen förbättra sina lånevillkor.

Den enda bank som aktivt tycks förstå problematiken och agera snarare än reagera är märkligt nog Swedbank som tidigare ej visat ett direkt ansvarsfullt beteende, eller så är det just därför.

Förnekelsefasen är mycket långdragen och plågsam.
2012-02-28, 12:28
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Bolånetorsk är ett begrepp som hyrestorskarna använder för alla som har lån på sin bostad. Hyretorskar är alla som bor i hyresrätt. Du vet, bittra människor i 30-årsåldern som bott i hyresrätt i hela sitt liv och nu inser att de inte äger nått och sitte och klagar på att tapeten i köket behöver bytas. De vill inte köpa bostad än utan sitter och väntar på det "stora" raset på 40-50% som de är säkra på ska komma.
Vad kallar man då folk som kallar folk i hyresrätter för hyrestorskar? Många hyresrättsinnehavare i Stockholm har varit stora vinnare senaste åren eller väntar på att bli stora vinnare (ombildning). Eller som en bekant som har en +300kvm hyresrätt på Östermalm för 10k/mån. Stackars!

Och vad kallar man folk som är skuldfria och sitter på bostadsrätter i innerstan men som ändå påpekar att svenska BR-priser är alldeles för höga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in