Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Vi får se, du kan ju säga till när raset kommer som folk har sagt kommer när som helst nu i 2-3 år.
Jag hävdar att det inte kommer bli något kraftigt ras så länge bostadssituationen ser ut som den gör i storstäderna och uthyrning av din BR är reglerad på de sätt den är.
Sen vad en bolånetorsk är vet jag inte. Ja jag har bolån, men det är inga gigantiska summor.
Antar att det är ngt dumt skällsord man använder när argumenten tar slut.
Bolånetorsk är ett begrepp som hyrestorskarna använder för alla som har lån på sin bostad. Hyretorskar är alla som bor i hyresrätt. Du vet, bittra människor i 30-årsåldern som bott i hyresrätt i hela sitt liv och nu inser att de inte äger nått och sitte och klagar på att tapeten i köket behöver bytas. De vill inte köpa bostad än utan sitter och väntar på det "stora" raset på 40-50% som de är säkra på ska komma.
Allvarligt talat, jag tro inte heller det kommer bli ett stort ras. Jämfört med 90-talet så har vi så låg ränta att folk måste inte sälja. Det byggs för lite i städerna som växer stadigt. Hyrorna är ganska höga och visar ingen tendens att sjunka, snarare tvärt om.
Även med 6-7% ränta så blir det billigare att bo och amortera i en bostadsrätt än att bo i hyresrätt.
Jag har ställt frågan innan men aldrig fått svar. Varför vet jag inte, det kanske är lättare att bara hävda att bostadspriserna kommer att krasha.
Vad är alternativet i random stad runt om i Sverige som växer stadigt? (Snittpris för en 3:a på 75-80m2 ligger runt 800-900.000kr)
Bo hemma hos mamma? Bo i hyresrätt?