Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
På samma sätt som man inte kan förutspå marknader. Det händer hela tiden saker. Man ser t.ex. att framtida förväntningar på inflation korrelerar väldigt bra med det verkliga utfallet. På samma sätt så finns det personer som har till yrke att förutse framtida räntor. Det jobbar alltså med detta och tjänar pengar på det.
Jag antar att man inte behöver vara någon form av raketforskare för att inse att dagens låga räntor inte kommer att vara för evigt så varför i hela fridens namn skulle man anta det i en kalkyl? Det minsta man gör är att titta på de analyser som finns fritt tillgängliga.
Ett kortare citat av det jag tidigare citerade sätter ord på vad jag åsyftar:
Som sagt var, t.o.m. en bank som gör simpla huslån till privatpersoner tar hänsyn till det här innan de beviljar ett lån. Inser du inte själv att en investerar givetvis gör samma sak? Jag antar att du inte sysslar med de här sakerna rent praktiskt. Det du påstår är direkt absurt. Skulle du själv göra en investering på låt oss säga en miljard utan att ta hänsyn till vad den framtida räntan kan tänkas vara?
Jag antar att man inte behöver vara någon form av raketforskare för att inse att dagens låga räntor inte kommer att vara för evigt så varför i hela fridens namn skulle man anta det i en kalkyl? Det minsta man gör är att titta på de analyser som finns fritt tillgängliga.
Ett kortare citat av det jag tidigare citerade sätter ord på vad jag åsyftar:
Som sagt var, t.o.m. en bank som gör simpla huslån till privatpersoner tar hänsyn till det här innan de beviljar ett lån. Inser du inte själv att en investerar givetvis gör samma sak? Jag antar att du inte sysslar med de här sakerna rent praktiskt. Det du påstår är direkt absurt. Skulle du själv göra en investering på låt oss säga en miljard utan att ta hänsyn till vad den framtida räntan kan tänkas vara?
eftersom du hela tiden låtit som en liten skolpojke som tror att sanningen verkligen finns i skolböckerna är det inte förvånande att du kommer med ett utdrag ur just en sådan.
man kan också säga att du är som ett litet barn som blint litar på vad pappa sagt om att den där tiokronan du fick av tandfen för din mjölktand verkligen är gjord av guld.. och när nån elaking spräcker bubblan du lever i springer du till far som lovar att jo visst är den där tiokronan gjord av äktaste guld! så känns det bättre* igen och inget annat spelar nån roll..
hela den här teorin om att räntesatsen inte spelar nån roll för de som lånar vet att den kommer ändras till mycket högre är förbluffande. konsekvensen av ditt resonemang är ju att räntesatsen överhuvud taget aldrig någonsin spelar någon roll.... så varför existerar då ens riksbankens "räntevapen" om alla som påverkas av räntesatsen ändå ser rakt igenom dessa ingripanden? det du säger är att alla som någonsin tar ett lån har perfekt information och helt bortser från vad både kort och lång ränta är vid investeringstillfället utan istället tittar på någon slags historisk medelränta, vilket är totalt skrattretande!
gissar att du inte heller jobbar med detta .. eller ens något alls?
ditt skolboksexempel raljerar också över att låntagare inte kan förutse politikers nästa drag... också det är i klass med ett barns övertro på auktoritet, som "pappa", "statsministern", "investerare"... för det första är all politik resultatet av 10000000 olika faktorer, det andra, det finns noll insyn i vilka dessa är all eller vilka det gostyckligt fästs vikt vid ....
det är totalt omöjligt att förutspå politik eller riksbanksräntor i ett långsiktigt perspektiv. politik är att likna vid magi, allt är som taget ur
luften...
till sist måste du förstå att så gott som alla företag utom de som har finans som sin huvudnäring är finansiella amatörer och använder väldigt simpla modeller ... det finns i verkliga världen ingen tid att vänta 8 månader på en avhandling om man ska bbetala 1.1 eller 1.2 miljoner för vad det nu är man funderar på att köpa .... inte heller har företag i allmänhet finansanalytiker som anställda