Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Lite OT:
Så hur tänker du dig att guldmyntfot ska lösa problemet med "The savings glut"?
Hur tänker sig de flesta som förespråkar guldstandard att den ska lösa någonting?
Läs Ben Bernankes "Essays on the Great Depression". Det räcker med de första 10 sidorna. Här förklarar han hur depressionen på 30-talet faktiskt förvärrades mångdubbelt av guldstandarden eftersom staten i och med detta avhänt sig det kraftfulla monetära vapnet för att ta sig ur krisen. Man kunde helt enkelt inte/ville inte köra med quantitative easing vilket fick fruktansvärda konsekvenser för ekonomin. Att ta sig ur krisen berodde väldigt mycket på när man valde att gå över till fiatvaluta. För de som dröjde länge med detta fick en längre kris än de som var snabbare med övergången.
Att Ben Bernankes lösning med quantitative easing (och vår egen riksbanks motsvarande lösningar) fått sånt dåligt rykte förstår jag inte. Man räddade världen från en depression av guds nåde genom att skapa likviditet i den likviditetstorka som då rådde. Dessutom är det så att ingen allvarlig inflation har visat sig ännu vare sig i USA eller Europa. Sådan quantitative easing är inte möjlig med guldstandarden.
Jag håller inte med Ben Bernanke.. Quantitative easing kommer INTE funka.. Orkar inte ge mig in i den diskussionen med näbbar och klor, men du får se att det inte kommer funka..
Det har inte funkat hittills.. Bailout efter bailout, men problemen kvarstår.. Fed stimulerar marknaden som idioter, men ändå händer inget..
Man kan inte skapa pengar från tomma intet.. Det är symtomatisk behandling.. Som att sätta ett plåster på huden, när man har en inre blödning.
Man måste ha produktiv kapacitet.. Man måste producera något, designa något , sälja... Jämför internetboomen i USA när clinton var president, och nu... På den tiden var det ÄKTA tillväxt, då man de facto producerade något, man uppfann, man designade etc etc.. Det var inga monopolpengar, som nu... DET KOMMER INTE FUNKA MED STIMULANSPAKET EFTER STIMULANSPAKET..
Bernanke har fel, och jag behöver inte försöka övertyga dig, då verkligheten kommer göra det åt dig, och borde ha gjort det för längesen..
Men som sagt, vi tror alla på något..

Jag respekterar allas åsikter, men håller inte med om det..