2011-11-26, 01:11
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Just nu hade jag inte köpt vare sig en bostad eller guld i spekulationssyfte. Det är mycket möjligt att guldet kommer att stiga om det händer något men samtidigt så är det mycket möjligt att det redan har peakat.

Däremot så skulle jag inte undvika att köpa en bostad om jag har ett behov för en sådan. Visst priserna kommer säkert inte att stiga nämnvärt på kort sikt, kanske till och med gå ner en aning, men det r ju inget man kan gå och vänta på. Man måste se till alternativkostnaden också, man måste ju bo någonstans.

Jag har svårt att se att ett ras kommer att ske med tanke på att det finns bakomliggande faktorer som kan förklara i stort sett hela den värdestegring som har skett. Det är inte som i Spanien, Danmark eller på Irland innan det exploderade där. Prisjustering på vissa orter, visst. Ras, nej det tror jag inte. Bankerna har redan tagit höjd för ränteförändringar när de gör sina kreditbedömningar. Min mor jobbar med bostadsbelåning och jag tror att de är upp i runt 8% i sina kalkyler. Det är dock på en mindre ort, de är inte lika generösa som i t.ex. Stockholm.
2011-11-26, 01:31
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Oj, du tror alltså att köpa bostad NU är likgiltigt med att köpa guld NU.. Har du sett vad som händer runt om i Europa? Du kan köra data-mining historiskt hur mycket du vill. Det förändrar inte faktum att vi står i en situation som vi (globala ekonomin) aldrig stått inför. Skulderna är astronomiskt höga. Vi har alltså en finanskris till runt hörnet samtidigt som skuldkrisen skapar ett inflationstryck som heter duga.. Finanskris och inflationstryck samtidigt.. Det är en jävligt besvärlig situation.. Den går tyvärr inte att lösa i dagsläget.

OK vad är det då som gjort att vi hamnat i denna skuldsituation? Och kommer räntan plötsligt att chockhöjas?

USAs riksbankschef Ben Bernanke menar att orsaken till USAs underskott i bytesbalansen har att göra med något som han kallar "The Golbal Savings Glut". Detta är i princip en enorm ansamling kapital från Asien (särskilt Kina) som finns i kapitalsystemen. Nivåerna är så pass enorma att trots att Kina har extrema investeringsnivåer klarar inte deras nationella ekonomin av att investera upp allt kapital som sparas. Varför sparas det så pass mycket? I Asien har man inte den typ av välfärd som vi har i väst. Därför är känner genomsnittsasiaten att denne måste spara för att ha till perioder av arbetslöshet, sjukdom eller till pensionen.

För oss blir den intressanta fråga var tar kapitalet vägen?

Hit till väst är svaret. Jag är övertygad om att detta fenomen tillsammans med Riksbankens låga reporänta är ansvarigt för de senaste årens mycket låga räntor. Räntorna gör i sin tur att huspriserna stiger. Så kommer dessa räntor stiga med krisen? Jag tror inte det. The savings glut kan bara åtgärdas genom 1) Kina och andra asiatiska länder inför någon form av välfärdssystem eller 2) Uttaget av sparat kapital motsvarar det insatta. Det sista kan väl hända vid väldigt hög arbetslöshet i asienregionen eller mer troligt när 20-30 år ytterligare gått och dagens medelklass blir pensionärer och därför tar ut lika mycket ur sina pensionsbesparingar som den nya generationen stoppar in.

Jag kan tänka mig att ifall nu den låga räntan fortsätter i 20-30 år till och plötsligt stiger då kommer vi ha stora problem... särskilt eftersom låga räntor leder till att folk (och särskilt politiker med kort beslutshorisont) tar långsiktigt korkade beslut som bygger på och upp skuldberget.

Men jag ser inte framför mig att det kommer att hända idag eller ens närmaste framtiden eftersom kapitalet måste placeras någonstans. Hela Europa och USA kan därför inte drabbas samtidigt eftersom nytt kapital från Asien hela tiden strömmar till och håller räntan låg. Vissa regioner i Europa kan drabbas på grund av ohämmat oansvar under lång tid men knappast inte hela västvärlden samtidigt. Jag tror därför inte att STIBOR kommer att stiga så som du förutsäger.

Den som lever får se. Vi lever i spännande tider...
2011-11-26, 01:53
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Men jag ser inte framför mig att det kommer att hända idag eller ens närmaste framtiden eftersom kapitalet måste placeras någonstans. Hela Europa och USA kan därför inte drabbas samtidigt eftersom nytt kapital från Asien hela tiden strömmar till och håller räntan låg. Vissa regioner i Europa kan drabbas på grund av ohämmat oansvar under lång tid men knappast inte hela västvärlden samtidigt. Jag tror därför inte att STIBOR kommer att stiga så som du förutsäger.

Den som lever får se. Vi lever i spännande tider...
Dilemmat är alltså att ingen kan spara utan att samtidigt underlätta för andra människor att låna en massa pengar...

Lösningen är tung, skinande och saknar någon som helst garant. Så uppenbart men ändå så krångligt.

För att kommentera trådens ämne så tycker jag att det är skillnad på att "äga" en bostad och att verkligen äga den. Kan du bo kvar i där även om du värderingen blir en tiondel och du förlorar jobbet?
2011-11-26, 01:58
Medlem
phantomens avatar
Nåväl... Jag anser att ni missar fundamentala delar i er argumentation. Men jag respekterar er åsikt. Jag hörde liknande argument i USA under bubblan i Florida som jag blev idiotförklarad för att jag påstod mig se. Vi vet alla hur det gick.
Denna gången står vi inför något mycket mer dynamiskt kraftfullt. Det är helt enkelt omöjligt att lösa skuldkrisen i det läge vi är nu.
Ni missar hela tiden kopplingen till EU, vilket är avgörande. Sverige är inte en isolerad ö.

Anyway, jag är övertygad iaf. Jag kan ge allt jag äger på att euron kommer dö inom inte allt för avlägsen framtid.. Finns inga mer ess i ärmen hos politikerna.

Vad jag anser om Ben Bernancke kan vi ta en annan dag. Han är definitionen av "quantitative easing" och det säger allt!
Sov gott!
2011-11-26, 02:03
Medlem
phantomens avatar
Kalmar2004: jag verkar inte kunna citera ditt inlägg så jag testar att inte göra dt. Men detta är alltså svar på ditt senaste inlägg.

---> Haha, "gå åt helvete" är iof ett relativt uttryck, och jag menar inte att vi kommer behöva skjuta vår middag i parken. Men det kommer riktigt svåra tider för oss som är vana vid all vardagslyx. Det är vad jag menar. Och i ett läge där papperspengar är mindre värda så är ädelmetaller med sitt reella värde mycket mer värdefullt. That's all I'm saying.
2011-11-26, 03:19
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Jag har inte läst i tråden.Har själv caschat ut,du har samma ideer som jag.Men vad ska man göra nu?

Du är inte ensam med den frågan
https://www.flashback.org/t1719066
2011-11-26, 07:58
Medlem
tenstakickerss avatar
I år har bostadspriserna pressats av både högre bolåneräntor
och åtstramningar av regelverken kring bolån.

Kort sikt: Snart har vi sjunkande bolåneräntor, detta bör kunna ge lite draghjälp åt bostadsmarknaden.

Lång sikt: Lågt bostadsbyggande i förhållande till
befolkningsutvecklingen, verkar också på uppsidan.

Mot dessa positiva faktorer ska dock ställas det osäkra konjunkturläget.
En snabb försämring av arbetsmarknadsläget, vilket inte kan
uteslutas, skulle inte gynna bostadspriserna.

Slutsatsen blir att de kommande räntesänkningarna från
Riksbanken kommer att bryta prisnedgången men troligtvis inte
genera någon större uppgång.
2011-11-26, 08:37
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Oj, du tror alltså att köpa bostad NU är likgiltigt med att köpa guld NU.. Har du sett vad som händer runt om i Europa? Du kan köra data-mining historiskt hur mycket du vill. Det förändrar inte faktum att vi står i en situation som vi (globala ekonomin) aldrig stått inför. Skulderna är astronomiskt höga. Vi har alltså en finanskris till runt hörnet samtidigt som skuldkrisen skapar ett inflationstryck som heter duga.. Finanskris och inflationstryck samtidigt.. Det är en jävligt besvärlig situation.. Den går tyvärr inte att lösa i dagsläget. Det har gått för långt. Politikerna kommer givetvis skapa hyperinflation för att de är mer rädda för likvidbrist(finanskris) än vad de är för inflation.

Om du inte kan se fördelen med att äga t.ex ädelmetaller och ett par hektar mark i situationen vi befinner oss i, och samtidigt missa kopplingen mellan det som händer i Europa och vår bostadsmarknadssituation så är det knappt lönt att fortsätta diskutera. Jag menar inget illa, utan menar bara att det kommer ta allt för lång tid för mig att upprepa allt jag skrivit i denna tråden från första början. Blir en evighetsdiskussion.

Jag har väldigt svårt att förstå hur någon kan missa detta faktum och inte tydligt se vad vi står inför. Jag vet inte ens var jag ska börja för att förklara hur fel jag anser att du har. (om jag förstått dig rätt. Jag kan ha missförstått dig)

Det är en olöslig situation. Skiten kommer rasa, och när den gör det så kommer inte Sverige och dess bostadsmarknad stå oberörd, det garanterar jag dig. Finanskris plus inflation är ett MOMENT 22 som heter duga. Det är pest eller kolera. Vad gör man med styrräntan i ett sånt läge? som jag sa, så kommer politikerna försöka stimulera sig ur situationen, men det kommer absolut inte funka, och inflationen kommer göra dina papperspengar värdelösa, dina besparingar på banken kommer tappa värde, din dyrköpta bostad kommer tappa värde och samtidigt bli dyrare att bo i. Även skulderna kommer förvisso tappa värde, men eftersom det går parallellt med pengavärdet så är slutresultatet detsamma: du blir fattig!.

Ser du verkligen inte fördelen med att äga ädelmetaller i ett sånt läge?

Sen har du tyvärr brutalt fel gällande spekulationer i Sverige. Folk ser bostadsköp som en investering, vilket är grundproblematiken. Det finns ju för tusan de som satt denna spekulationsidioti i system, för de tror naivt att "priserna går alltid upp, för det har de alltiiiid gjort".. Finns t.o.m dem som bara köper upp bostäder, gör inte ett skit med dem, utan säljer dem en eller två månader senare för då har priset gått upp. Vansinne!! Totalt verklighetsbefriade dårar. (detta var ett extremfall och är så klart inte representativt, men min poäng kvarstår)

Givetvis pågår det köp i spekulationssyfte i mängder här. Det vi ser i "lyxfällan" är bara toppen på isberget. Behöver inte handla om "extra lägenheter" utan snarare om dåraktiga köp över ens kapacitet för att man tror att det är en investering att köpa en svindyr bostad man egentligen inte har råd med.

"de e lugnt, vi säljer den sen och gör en hacka!"

Idioti!

Nåväl..

Vi är ense om att vara oense iaf.

Du är helt rätt i det du skriver anser jag,just nu sitter jag "hemma" men funderar på hur pengarna bäst gör nytta.Har fritidshus,men funderar på att köpa fritidshus 2,till bra pris givetvis.Går inte in i villadrömmen just nu eftersom det är drömpriser.Jag funderar som bäst ifall SSAB,Boliden,lundin oil och liknande företag är en bra investering?Hörde igår att SSAB kommer att drabbas av hög COskatt,men det slår ju till syvende och sist mot oss konsumenter.Jag velar som mest ifall jag ska vara kontant och möta raset och då köpa eller nu gissa mig till en solid investering.Svenska börsen är avbockad,kommer inte att köpa mer nu,funderar som sagt i att köpa mark eller ytterligare ett fritidshus.Konstmarknaden,hur ser du på den?
2011-11-26, 10:58
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Dilemmat är alltså att ingen kan spara utan att samtidigt underlätta för andra människor att låna en massa pengar...

Lösningen är tung, skinande och saknar någon som helst garant. Så uppenbart men ändå så krångligt.

Lite OT:

Så hur tänker du dig att guldmyntfot ska lösa problemet med "The savings glut"?

Hur tänker sig de flesta som förespråkar guldstandard att den ska lösa någonting?

Läs Ben Bernankes "Essays on the Great Depression". Det räcker med de första 10 sidorna. Här förklarar han hur depressionen på 30-talet faktiskt förvärrades mångdubbelt av guldstandarden eftersom staten i och med detta avhänt sig det kraftfulla monetära vapnet för att ta sig ur krisen. Man kunde helt enkelt inte/ville inte köra med quantitative easing vilket fick fruktansvärda konsekvenser för ekonomin. Att ta sig ur krisen berodde väldigt mycket på när man valde att gå över till fiatvaluta. För de som dröjde länge med detta fick en längre kris än de som var snabbare med övergången.

Att Ben Bernankes lösning med quantitative easing (och vår egen riksbanks motsvarande lösningar) fått sånt dåligt rykte förstår jag inte. Man räddade världen från en depression av guds nåde genom att skapa likviditet i den likviditetstorka som då rådde. Dessutom är det så att ingen allvarlig inflation har visat sig ännu vare sig i USA eller Europa. Sådan quantitative easing är inte möjlig med guldstandarden.
2011-11-26, 11:23
Medlem
tryffs avatar
Folk i tråden har så dåliga kunskaper och allmänbildning att man undrar om det är någon ide att ens svara på frågorna...

Sverige har en stor invandring av analfabeter från somalia och kurdistan. Hade det inte varit för dessa grupper hade befolkningen minskat. Dessa människor kan aldrig öka efterfrågan på villor och bostadrätter annat än indirekt...dvs folk är beredda att betala mer för att slippa bo i närheten av dessa.

Tvärtom så ser sveriges demografi ut sådan att vi har en stor grupp 40-talister som behöver sälja sina villor (har ni hört talas om jätteproppen orvar?).....och de ungdomsgrupper som skall köpa är mycket mindre. Vi kommer snart att få se köparens marknad.
Vi kommer att få se osäljbara bostadsrätter som blir hyresrätter igen.

Efter bank-krisen på 1990-talet fick folk inga lån av bankerna. Bankerna lånade inte ut. Det kvittar hur låg räntan är om bankerna inte lånar ut.

I andra länder där bostadsbubblan har spruckit så bidrar inte lägre räntor till ökade priser utan fallet fortsätter....

Varför skriva i en tråd när man inte ens orkar läsa vad folk svarar?
2011-11-26, 11:30
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Du är helt rätt i det du skriver anser jag,just nu sitter jag "hemma" men funderar på hur pengarna bäst gör nytta.Har fritidshus,men funderar på att köpa fritidshus 2,till bra pris givetvis.Går inte in i villadrömmen just nu eftersom det är drömpriser.Jag funderar som bäst ifall SSAB,Boliden,lundin oil och liknande företag är en bra investering?Hörde igår att SSAB kommer att drabbas av hög COskatt,men det slår ju till syvende och sist mot oss konsumenter.Jag velar som mest ifall jag ska vara kontant och möta raset och då köpa eller nu gissa mig till en solid investering.Svenska börsen är avbockad,kommer inte att köpa mer nu,funderar som sagt i att köpa mark eller ytterligare ett fritidshus.Konstmarknaden,hur ser du på den?

Jag har svårt att se att något annat förutom ett gäng hektar mark, ädelmetaller eller investering i vissa valutor (på kort sikt) skulle vara en bra investering. Konst vet jag inte mkt om, men det är en lyxmarknad, som endast rullar på bra när folk har pengar. Det är ingen nödvändigheter precis. Folk kommer inte ha råd att köpa dyra tavlor, och av den anledningen kommer det inte finnas någon stor marknad i det, då både köp och försäljning kommer minska .. Tror jag.. Men som sagt, jag vet för lite om konstmarknaden för att uttala mig övertygat. Jag bara spekulerar vilt..
2011-11-26, 11:35
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Lite OT:

Så hur tänker du dig att guldmyntfot ska lösa problemet med "The savings glut"?

Hur tänker sig de flesta som förespråkar guldstandard att den ska lösa någonting?

Läs Ben Bernankes "Essays on the Great Depression". Det räcker med de första 10 sidorna. Här förklarar han hur depressionen på 30-talet faktiskt förvärrades mångdubbelt av guldstandarden eftersom staten i och med detta avhänt sig det kraftfulla monetära vapnet för att ta sig ur krisen. Man kunde helt enkelt inte/ville inte köra med quantitative easing vilket fick fruktansvärda konsekvenser för ekonomin. Att ta sig ur krisen berodde väldigt mycket på när man valde att gå över till fiatvaluta. För de som dröjde länge med detta fick en längre kris än de som var snabbare med övergången.

Att Ben Bernankes lösning med quantitative easing (och vår egen riksbanks motsvarande lösningar) fått sånt dåligt rykte förstår jag inte. Man räddade världen från en depression av guds nåde genom att skapa likviditet i den likviditetstorka som då rådde. Dessutom är det så att ingen allvarlig inflation har visat sig ännu vare sig i USA eller Europa. Sådan quantitative easing är inte möjlig med guldstandarden.

Jag håller inte med Ben Bernanke.. Quantitative easing kommer INTE funka.. Orkar inte ge mig in i den diskussionen med näbbar och klor, men du får se att det inte kommer funka..
Det har inte funkat hittills.. Bailout efter bailout, men problemen kvarstår.. Fed stimulerar marknaden som idioter, men ändå händer inget..

Man kan inte skapa pengar från tomma intet.. Det är symtomatisk behandling.. Som att sätta ett plåster på huden, när man har en inre blödning.
Man måste ha produktiv kapacitet.. Man måste producera något, designa något , sälja... Jämför internetboomen i USA när clinton var president, och nu... På den tiden var det ÄKTA tillväxt, då man de facto producerade något, man uppfann, man designade etc etc.. Det var inga monopolpengar, som nu... DET KOMMER INTE FUNKA MED STIMULANSPAKET EFTER STIMULANSPAKET..

Bernanke har fel, och jag behöver inte försöka övertyga dig, då verkligheten kommer göra det åt dig, och borde ha gjort det för längesen..

Men som sagt, vi tror alla på något.. Jag respekterar allas åsikter, men håller inte med om det..
Senast redigerad av phantomen 2011-11-26 kl. 11:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in