2011-11-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Vad du inte vill göra är att sitta på en massa kontanter eller pengar på sparkonto när skiten rasar. Politikerna kommer i vanlig ordning försöka köra stimulans/inflations-tricket genom att i desperation bomba allt o alla med pengar. Detta kommer skapa en inflation från helvetet. Så därför bör du investera i ädelmetaller och ffa sprida riskerna. Har du koll på derivathandel så är det bara att ge sig in i gejmet och spela på nedgång. Som en liten "försäkring" så att säga. När luftslottet rasar, vilket det kommer göra, så rasar det aldrig som en spikrak linje ner. Det rasar i "trappsteg". Två ner, en upp så att säga.

Tricket med optionshandeln här är att sätta om strikepriset på opionerna i rätt ögonblick i denna "trappa". På så sätt får du enorm hävstångeffekt på din vinst. Som sagt, det var så här jag gjorde under förra raset. Funkade bra, minst sagt!

Detta förutsätter att man är så övertygad om att ett ras ska ske inom kort tid, och se till att man har ett gäng optionskontrakt hela tiden fram tills raset, vilket i sin tur förutsätter att man har råd att förlora fram tills raset sker.

Kort sagt: sprid riskerna, ädelmetaller, säljoptioner och mark.

Men köpa guld nu när det ligger på ett historiskt högsta nivå?

Om man räknar inflationsjusterat så var guldet nästan lika dyrt i slutet av 70-talet men sjönk sedan under 80-talets glada dagar.

Kolla denna bild (den röda):

http://inflationdata.com/inflation/images/charts/Gold/Gold_inflation_chart.htm

Vad är det som säger att priset på guld inte är en lika stor (eller större) bubbla än bostäder nu?

Vad händer med guldpriset när sedelpressarna körs igång?
2011-11-25, 21:43
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Det enda jag såg var mer ett antagande att 2,5 miljoners-villan med drift och amortering skulle ligga ungefär i samma klass som hyresrätten. Men det jag fortfarande ifrågasätter är i vilken ort en villa kostar 2,5 miljoner, där en hyresrätt kostar 15k/månad. Om du tänker dig Stockholms innerstad, vilket jag finner fullt realistiskt med en sådan hyra, så får du nog räkna på villapriser om 4-5 miljoner istället för att få en bra jämförelse.

Ingen idé att blanda äpplen med päron.

Om man ser sitt boende i villan långsiktigt så måste man räkna på vad villan respektive alternativet kostar över tid. En hyresrätt som idag kostar 10 000 kr kommer att kosta 13 500 kronor om 10 år ifall hyran ökar med 3 procent om året. Efter 20 år kostar en hyresrätt 17 500 kronor. Villan har efter 20 år samma räntekostnader som initialt. Det som ökar är drift och underhåll vars kostnader rimligen kan antas öka lika snabbt som hyresrätten. Om man tillämpar denna typ av långsiktiga kalkyler och då gör en totalkostnadsberäkning visar det sig att 2,5 miljonersvillan och hyresrätten med en kostnad på 10 000 kronor i månaden kommer att kosta lika mycket om man dessutom inkluderar 1,5 miljoner kronor i amorteringar i kostnaden för villan.

Vilka orter kan skryta med kostnader om 10 000 kronor i månaden för en hyresrätt med villaproportioner (c:a 125-140 kvm)? Jag skulle nog säga att t.ex. Halmstad, Linköping och Norrköping ser ut att hålla den prisnivån åtminstone om man ska undvika de värsta områdena. Sen finns det andra orter t.ex. Örebro och Västerås som håller en lägre nivå (c:a 8500-9000 kr/mån).
2011-11-25, 21:56
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Om man räknar inflationsjusterat så var guldet nästan lika dyrt i slutet av 70-talet men sjönk sedan under 80-talets glada dagar.

Vad är det som säger att priset på guld inte är en lika stor (eller större) bubbla än bostäder nu?

Guld och silver rasade när Reagan och Volker satte räntan till närmare 20%, inte speciellt troligt att det kommer att ske nu såvida inte Ron Paul vinner valet nästa år.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Federal_Funds_Rate_1954_thru_2009_effective.svg
2011-11-25, 21:58
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Guldpriset har ett reellt värde, vilket papperspengar inte har. Det kan inte bli "inflation" på ädelmetaller på samma sätt som i det monetära systemet. Vi kan inte skapa mer guld än det som finns. Givetvis kan guldmarknanden drabbas av feta bubblor. Men hur du än vrider på det så är ädelmetaller en bättre idé än att prutta med sedlar med den framtid som JAG tror väntar oss.

Ja köpa guld trots priset nu. Men det är så klart oturligt om man inte köpt guld tidigare och får för sig att göra det just nu, rent prismässigt. Jag har dock köpt lite guld och andra metaller vartannan månad typ under väldigt lång tid, flera ,flera år. (just in case) vilket jag är sjukt glad för nu. Jag fortsätter köpa lite guld oavsett pris för struntsummor. För oavsett volatilitet NU, så kommer en tid då man kommer ångra sig att man INTE köpte.

ÄDELMETALLER är en långsiktig sparform som alla borde syssla med. Speciellt när finanskriserna verkar avlösa varandra.

But hey, thats me!
Senast redigerad av phantomen 2011-11-25 kl. 22:03.
2011-11-25, 22:09
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:

ÄDELMETALLER är en långsiktig sparform som alla borde syssla med. Speciellt när finanskriserna verkar avlösa varandra.

But hey, thats me!

Ja just det. Köpte man guld 1870 så fick man bara vänta ca 100 år på att få någon positiv avkastning: http://static7.businessinsider.com/image/4e28ace94bd7c8797e0b0000/chart.jpg

Samma avkastning över 150 år som en T-bill men mycket mer volatilt.
2011-11-25, 22:47
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Ja just det. Köpte man guld 1870 så fick man bara vänta ca 100 år på att få någon positiv avkastning: http://static7.businessinsider.com/image/4e28ace94bd7c8797e0b0000/chart.jpg

Samma avkastning över 150 år som en T-bill men mycket mer volatilt.

Okidoki, vilken tur att jag inte köpte ngt då.
Vi får väl se helt enkelt!
2011-11-25, 22:56
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Om man ser sitt boende i villan långsiktigt så måste man räkna på vad villan respektive alternativet kostar över tid. En hyresrätt som idag kostar 10 000 kr kommer att kosta 13 500 kronor om 10 år ifall hyran ökar med 3 procent om året. Efter 20 år kostar en hyresrätt 17 500 kronor. Villan har efter 20 år samma räntekostnader som initialt. Det som ökar är drift och underhåll vars kostnader rimligen kan antas öka lika snabbt som hyresrätten. Om man tillämpar denna typ av långsiktiga kalkyler och då gör en totalkostnadsberäkning visar det sig att 2,5 miljonersvillan och hyresrätten med en kostnad på 10 000 kronor i månaden kommer att kosta lika mycket om man dessutom inkluderar 1,5 miljoner kronor i amorteringar i kostnaden för villan.

Vilka orter kan skryta med kostnader om 10 000 kronor i månaden för en hyresrätt med villaproportioner (c:a 125-140 kvm)? Jag skulle nog säga att t.ex. Halmstad, Linköping och Norrköping ser ut att hålla den prisnivån åtminstone om man ska undvika de värsta områdena. Sen finns det andra orter t.ex. Örebro och Västerås som håller en lägre nivå (c:a 8500-9000 kr/mån).
Även om det kanske inte framgått så håller jag med dig om att villa är helt klart att föredra framför hyresrätt. Vad som däremot framgått är ditt sätt att jämföra dessa vad gäller boendekostnader.

Anyway.. Ordet "om" är väldigt intressant. Om man gör si eller så är det bäst, respektive sämst. Det mest spännande med den svenska bostadsmarknaden är att se hur många som faktiskt har sett sitt boende som en långsiktig investering till ett tryggare, friare och billigare boende. Ett fåtal amorterar och många t.o.m. belånar bostaden ytterligare när det finns utrymme.

Om jag får drömma mig bort för ett par minuter så är min vision att införskaffa ett hus där det har investerats i system och förnybara källor (om jag inte investerar i det själv) som gör boendets driftkostnader extremt låga, kanske t.o.m. till ett plusenergihus. Min vision är också att inom 20 år ha betalt av lånet eller tidigare om utrymme finns i ekonomin.

Detta är omöjligt i en hyresrätt. Fast om man ska se till risktagande (sjunkande bostadspriser, skador, olyckor, m.m.) så är hyresrätten i princip riskfri. Inget självförvållat är du skyldig att ersätta, allt trasigt som tillhör hyresvärden står den samme för. Dyra villor (och bostadsrätter också för den delen) kan bli ännu mer kostsamma ifall det uppstår diverse skador som är dyra att åtgärda, samtidigt som det alltid finns en risk att värdet faktiskt sjunker och banken tjatar om att få tillbaka pengarna för att täcka upp den förlorade säkerheten.

Varför betalar du flera hundra (eller tusen) till försäkringsbolag varje månad? Är det mer värt att skippa försäkringar och stå för reparationer när dessa väl uppstår? Det är säkert billigare i längden att göra så. Oavsett så har du där skillnaden mellan en hyresrätt och ägt boende.
2011-11-25, 23:01
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Okidoki, vilken tur att jag inte köpte ngt då.
Vi får väl se helt enkelt!

Hur tror du det ser ut om skulle plotta en graf med fastigheter över guldgrafen?
2011-11-25, 23:56
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Hur tror du det ser ut om skulle plotta en graf med fastigheter över guldgrafen?

What's your point?
Att ädelmetaller är en kass investering eller?
2011-11-26, 00:16
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
What's your point?
Att ädelmetaller är en kass investering eller?

Kass och kass, över tid så har guld haft ungefär samma avkastning som statspapper fast med mer volatilitet. Det är upp till var och en att bedöma om det är bra eller inte.

Men i den här tråden, som rör bostäder, så syftar jag till att jag är tveksam till att guld har haft en bättre avkastning över tid jämfört med fastigheter. Att köpa guld nu, när det rent historiskt är förhållandevis dyrt, borde ha ganska stora likheter med att köpa en fastighet eller bostadsrätt just nu.

Köper man en fastighet så har man åtminstone någon form av nytta av sitt köp dock Det kan kanske väga upp risken. En skillnad mot Sverige och länder i vilka bostadsmarknaden har havererat är att de spekulativa köpen torde vara mycket färre här. Det är sällan man stöter på någon som köper en extra lägenhet eller fastighet i rent spekulationssyfte.
2011-11-26, 00:46
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Kass och kass, över tid så har guld haft ungefär samma avkastning som statspapper fast med mer volatilitet. Det är upp till var och en att bedöma om det är bra eller inte.

Men i den här tråden, som rör bostäder, så syftar jag till att jag är tveksam till att guld har haft en bättre avkastning över tid jämfört med fastigheter. Att köpa guld nu, när det rent historiskt är förhållandevis dyrt, borde ha ganska stora likheter med att köpa en fastighet eller bostadsrätt just nu.

Köper man en fastighet så har man åtminstone någon form av nytta av sitt köp dock Det kan kanske väga upp risken. En skillnad mot Sverige och länder i vilka bostadsmarknaden har havererat är att de spekulativa köpen torde vara mycket färre här. Det är sällan man stöter på någon som köper en extra lägenhet eller fastighet i rent spekulationssyfte.

Oj, du tror alltså att köpa bostad NU är likgiltigt med att köpa guld NU.. Har du sett vad som händer runt om i Europa? Du kan köra data-mining historiskt hur mycket du vill. Det förändrar inte faktum att vi står i en situation som vi (globala ekonomin) aldrig stått inför. Skulderna är astronomiskt höga. Vi har alltså en finanskris till runt hörnet samtidigt som skuldkrisen skapar ett inflationstryck som heter duga.. Finanskris och inflationstryck samtidigt.. Det är en jävligt besvärlig situation.. Den går tyvärr inte att lösa i dagsläget. Det har gått för långt. Politikerna kommer givetvis skapa hyperinflation för att de är mer rädda för likvidbrist(finanskris) än vad de är för inflation.

Om du inte kan se fördelen med att äga t.ex ädelmetaller och ett par hektar mark i situationen vi befinner oss i, och samtidigt missa kopplingen mellan det som händer i Europa och vår bostadsmarknadssituation så är det knappt lönt att fortsätta diskutera. Jag menar inget illa, utan menar bara att det kommer ta allt för lång tid för mig att upprepa allt jag skrivit i denna tråden från första början. Blir en evighetsdiskussion.

Jag har väldigt svårt att förstå hur någon kan missa detta faktum och inte tydligt se vad vi står inför. Jag vet inte ens var jag ska börja för att förklara hur fel jag anser att du har. (om jag förstått dig rätt. Jag kan ha missförstått dig)

Det är en olöslig situation. Skiten kommer rasa, och när den gör det så kommer inte Sverige och dess bostadsmarknad stå oberörd, det garanterar jag dig. Finanskris plus inflation är ett MOMENT 22 som heter duga. Det är pest eller kolera. Vad gör man med styrräntan i ett sånt läge? som jag sa, så kommer politikerna försöka stimulera sig ur situationen, men det kommer absolut inte funka, och inflationen kommer göra dina papperspengar värdelösa, dina besparingar på banken kommer tappa värde, din dyrköpta bostad kommer tappa värde och samtidigt bli dyrare att bo i. Även skulderna kommer förvisso tappa värde, men eftersom det går parallellt med pengavärdet så är slutresultatet detsamma: du blir fattig!.

Ser du verkligen inte fördelen med att äga ädelmetaller i ett sånt läge?

Sen har du tyvärr brutalt fel gällande spekulationer i Sverige. Folk ser bostadsköp som en investering, vilket är grundproblematiken. Det finns ju för tusan de som satt denna spekulationsidioti i system, för de tror naivt att "priserna går alltid upp, för det har de alltiiiid gjort".. Finns t.o.m dem som bara köper upp bostäder, gör inte ett skit med dem, utan säljer dem en eller två månader senare för då har priset gått upp. Vansinne!! Totalt verklighetsbefriade dårar. (detta var ett extremfall och är så klart inte representativt, men min poäng kvarstår)

Givetvis pågår det köp i spekulationssyfte i mängder här. Det vi ser i "lyxfällan" är bara toppen på isberget. Behöver inte handla om "extra lägenheter" utan snarare om dåraktiga köp över ens kapacitet för att man tror att det är en investering att köpa en svindyr bostad man egentligen inte har råd med.

"de e lugnt, vi säljer den sen och gör en hacka!"

Idioti!

Nåväl..

Vi är ense om att vara oense iaf.
Senast redigerad av phantomen 2011-11-26 kl. 00:59.
2011-11-26, 01:10
Medlem
Citat:
Oj, du tror alltså att köpa bostad NU är likgiltigt med att köpa guld NU.. Har du sett vad som händer runt om i Europa? Du kan köra data-mining historiskt hur mycket du vill. Det förändrar inte faktum att vi står i en situation som vi (globala ekonomin) aldrig stått inför. Skulderna är astronomiskt höga. Vi har alltså en finanskris till runt hörnet samtidigt som skuldkrisen skapar ett inflationstryck som heter duga.. Finanskris och inflationstryck samtidigt.. Det är en jävligt besvärlig situation.. Den går tyvärr inte att lösa i dagsläget. Det har gått för långt. Politikerna kommer givetvis skapa hyperinflation för att de är mer rädda för likvidbrist(finanskris) än vad de är för inflation.

Om du inte kan se fördelen med att äga t.ex ädelmetaller och ett par hektar mark i situationen vi befinner oss i, och samtidigt missa kopplingen mellan det som händer i Europa och vår bostadsmarknadssituation så är det knappt lönt att fortsätta diskutera. Jag menar inget illa, utan menar bara att det kommer ta allt för lång tid för mig att upprepa allt jag skrivit i denna tråden från första början. Blir en evighetsdiskussion.

Jag har väldigt svårt att förstå hur någon kan missa detta faktum och inte tydligt se vad vi står inför. Jag vet inte ens var jag ska börja för att förklara hur fel jag anser att du har. (om jag förstått dig rätt. Jag kan ha missförstått dig)

Det är en olöslig situation. Skiten kommer rasa, och när den gör det så kommer inte Sverige och dess bostadsmarknad stå oberörd, det garanterar jag dig. Finanskris plus inflation är ett MOMENT 22 som heter duga. Det är pest eller kolera. Vad gör man med styrräntan i ett sånt läge? som jag sa, så kommer politikerna försöka stimulera sig ur situationen, men det kommer absolut inte funka, och inflationen kommer göra dina papperspengar värdelösa, dina besparingar på banken kommer tappa värde, din dyrköpta bostad kommer tappa värde och samtidigt bli dyrare att bo i. Även skulderna kommer förvisso tappa värde, men eftersom det går parallellt med pengavärdet så är slutresultatet detsamma: du blir fattig!.

Ser du verkligen inte fördelen med att äga ädelmetaller i ett sånt läge?

Sen har du tyvärr brutalt fel gällande spekulationer i Sverige. Folk ser bostadsköp som en investering, vilket är grundproblematiken. Det finns ju för tusan de som satt denna spekulationsidioti i system, för de tror naivt att "priserna går alltid upp, för det har de alltiiiid gjort".. Finns t.o.m dem som bara köper upp bostäder, gör inte ett skit med dem, utan säljer dem en eller två månader senare för då har priset gått upp. Vansinne!! Totalt verklighetsbefriade dårar. (detta var ett extremfall och är så klart inte representativt, men min poäng kvarstår)

Givetvis pågår det köp i spekulationssyfte i mängder här. Det vi ser i "lyxfällan" är bara toppen på isberget. Behöver inte handla om "extra lägenheter" utan snarare om dåraktiga köp över ens kapacitet för att man tror att det är en investering att köpa en svindyr bostad man egentligen inte har råd med.

"de e lugnt, vi säljer den sen och gör en hacka!"

Idioti!

Nåväl..

Vi är ense om att vara oense iaf.

Om vi går mot en framtid där pengar blir värdelösa så måste väl bostäder vara kung?

Det är 20 minusgrader ute och jag sitter inne i min vedeldade villa och har det skönt. Förbi går en man med ett kilo guld som enda ägodel. Han undrar om han får komma in och värma sig och erbjuder ett kilo guld som betalning. Visst, det glimmar lite men vart har man för användning av det? I detta fall är ju två säckar ved mer värdefullt än ett kilo guld.

Skulle ekonomin gå åt helvete som du säger, vad ska man då med guld till? Det går inte att äta- Det går inte att bo i. Det värmer inte en kall dag. Det är helt enkelt en simpel aktie, visserligen begränsad men ändå en simpel aktie.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in