2012-02-06, 20:53
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Vad är det som gör att budgivningarna fortfarande fortsätter en kvarts miljon över det accepterade priset. Kollade på tvåor i helgen på cirka 50kvadrat på bland annat Kungsholmen och Södermalm. Var väldigt mycket folk på alla visningar.

http://www.visionfastighetsmakleri.se/?gid=OBJ17183_1172747988#/till-salu-objekt-info/OBJ17183_1172747988

Skadat golv på flera ställen, dåligt kaklat kök och badrum, litet handfat, kallras från balkongdörr.
Ändå 300 över Accepterat pris.
Fortsatt låg ränta och amorteringsfritt. Och bostäder i världsmetropolen Stockholm ökar ju alltid i värde...

Det objektets förening verkade dock bra.
2012-02-06, 21:02
Medlem
Garga jag tror att han undrar om det inte är konstigt att priset kan öka över ett tidigare fastlagt acceptpris som man kanske bör tycka ska gälla.
2012-02-06, 21:32
Avslutad
Folk verkar ju helt ha missuppfittat termen acceptpris. Acceptpris betyder att det är det LÄGSTA pris säljaren är villig att acceptera, inte att det aldrig kan bli budgivning.

Om man ska gå efter den språkliga betydelsen så bör det alltså vara meningslöst att lägga bud långt under acceptpris, vilket man ser att många gör. Det betyder naturligtvis inte att ingen säljare tar ett bud som ligger lite under om det inte kommer fler bud, men att börja bjuda 30% under acceptpris skulle i alla fall jag ta som en förolämpning om jag var säljare.
2012-02-06, 21:34
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Folk verkar ju helt ha missuppfittat termen acceptpris. Acceptpris betyder att det är det LÄGSTA pris säljaren är villig att acceptera, inte att det aldrig kan bli budgivning.

Om man ska gå efter den språkliga betydelsen så bör det alltså vara meningslöst att lägga bud långt under acceptpris, vilket man ser att många gör. Det betyder naturligtvis inte att ingen säljare tar ett bud som ligger lite under om det inte kommer fler bud, men att börja bjuda 30% under acceptpris skulle i alla fall jag ta som en förolämpning om jag var säljare.

Mja, fast att bjuda betydligt under acceptpris är ju säkrare för köparen eftersom man då inte riskerar att betala ett överpris. Om någon skulle sälja sin trea i Farsta för 3 miljoner, så hade jag ju direkt gått ner till 1 miljon och utgått därifrån. Kanske slutar det på 1,5 miljoner, men det är ju definitivt bättre än att säga ja till 3.
2012-02-06, 21:42
Medlem
Men alltså va.
Jag håller egentligen med.

Men jag har sett till och med mäklare lista objekt efter ett bud på säg 1 miljon och sen ett acceptpris på 1.5. Om då säljare ej vill acceptera något under 1.5 så är det här helt felaktigt av mäklare.
Jag förstod det då att man i alla fall i detta fall och liknande menade och menar på att du kan köpa lägenheten fr 1.5 miljoner utan vidare snack men att man vid en eventuell budgivning kan ha turen att köpa för 1.2 t.ex.
2012-02-06, 21:47
Avslutad
Acceptpris är ju inte ett "buy now" pris, utan just vad det säger, ett pris som accepteras. Att sätta ett alldeles för högt acceptpris är ju kontraproduktivt eftersom ingen ens skulle komma på visningen. Mäklare skulle heller inte ta jobbet, då de skulle få lägga ner en massa tid på något de aldrig kommer få betalt för. Jag förstår inte hur man kan tolka acceptpris på något annat sätt.
2012-02-06, 21:51
Medlem
För att det i vart fall är dålig sed att på auktion bjuda ut något för under det pris man tänkt sälja det för - om inte tom olagligt inom traditionella auktioner. Då tänker jag på mitt exempel.

Med viss osäkerhet nu när ni dundrar på med sådan kraft. Kanske har minnet svikit mig och benämningen var "köppris" eller något liknande men jag har som sagt för mig att det var "acceptpris"
2012-02-06, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
För att det i vart fall är dålig sed att på auktion bjuda ut något för under det pris man tänkt sälja det för - om inte tom olagligt inom traditionella auktioner. Då tänker jag på mitt exempel.

Precis, och det är ju de lockpriserna man vill ha bort genom att införa acceptpris. Förr bjöds ju bostäderna ut till priser långt under vad säljaren var villig att acceptera, medans nu vet folk att om ingen bjuder högre är denne i alla fall villig att sälja för det angivna acceptpriset. Det som förut sattes som utgångspris var ju ingen villig att sälja för, så det var ju helt missvisande.
2012-02-06, 22:46
Medlem
Gargameliks avatar
Acceptpris är tyvärr helt juridiskt obindande och är bara en något bättre variant än de tidigare varianterna utgångspris/budstart osv, som var ett riktigt skämt till fantasisiffra där slutpriset alltid drog med minst 30-50% eller mer. En av mina tidigare lägenheter (som jag "vann" budgivningen på) drog med måttliga +67%, en annan +60%
Acceptpriset numera är en betydligt verkligare siffra och enligt min erfarenhet hittills brukar det endast landa på +-10-15%, men det borde vara lag på att man måste vara beredd att sälja/godta sitt acceptpris om någon bjuder det. Att gå ut med ett acceptpris och sedan inte acceptera det är knas.
2012-02-06, 22:46
Medlem
Mitt exempel hade dock i så fall ett lockpris med samtidigt som man hade ett acceptpris vilket om man ska tro eran definition av acceptpris förlorar all mening.

edit: @Publci Enemy
2012-02-06, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Mitt exempel hade dock i så fall ett lockpris med samtidigt som man hade ett acceptpris vilket om man ska tro eran definition av acceptpris förlorar all mening.

edit: @Publci Enemy

Varför förlorar det sin mening. Säljaren var uppenbarligen beredd att sälja om någon bjöd det acceptpris han satt förutsatt att ingen annan bjuder över (vilket inte var fallet med tidigare utgångspriser). Därför kan det aldrig vara ett lockpris. Lockpris är det ju bara om säljaren aldrig haft för avsikt att sälja för det angivna priset. Det du pratar om (ett pris som inte rör sig uppåt alls) är i så fall snarare ett fast pris.

Som Gargamelik säger så är det dock så att säljaren alltid kan dra sig ur affären fram till den sekund köpekontraktet undertecknas, vilket man naturligtvis kan ha åsikter om.

Hur som helst är ju acceptprisernas intåg en brutal förbättring mot innan.
2012-02-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Ja alltså, du hävdar att US lånar gratis trots oberoende(?) riksbank.
Nej, något sådant skriver jag inte. Det jag säger är att FED kan köpa på sig mer treasuries. I stort sett godtyckligt mycket. Och ränteinkomsterna går slutligen till US Gov.

Därmed inte sagt om och hur mycket FED skulle köpa. Men om US Gov skulle få problem med räntenivån är jag säker på att FED skulle ingripa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in