2011-11-20, 02:43
Medlem
lonelyonlys avatar
Jag har en viss mängd pengar som jag skulle vilja värdesäkra så att jag har kvar ungefär samma belopp i framtiden, om några år. Dvs jag har inga större drömmar eller krav att det skall växa till sig.

Då jag är ganska pessimistisk vad gäller framtiden för nästan alla tillgångsslag så vet jag inte vad jag skall satsa på.

Här kommer min lista och lite åsikter, kommentera gärna och berätta vad du skulle vilja satsa på.

SEK
Snart spricker bostadsbubblan, räntan sänks och värdet försvinner - speciellt om inflationen tar fart och riksbanken (emot sina regler) av konjunkturskäl inte vågar höja räntan för att stävja inflationen.

EUR
Förutom de nordliga länderna en valuta för överbelånade länder som snart lär ta till inflationtionsvapnet eller liknande för att få bort sina enorma skulder.

USD
Nollränta och värdedumpning står på programmet.

Aktier
Jag hade trott att aktier skulle stiga i värde då de flesta riksbanker har urholkat valutornas värde genom bostadsbubblor och nollräntor - men när det blir oroligt på finansmarknaden sjunker aktier mest. T.ex. när USA förlorade sin AAA så vad köpte folk då?, amerikanska stadspapper och aktierna sjönk i värde, tjena!

Guld
Bubbelvärdering med hög sannolikhet

Bostäder
Totalt övervärderat i Sverige, kanske OK värdering nu i USA?

Renminbi / kinesiska Yuán?
Kommisarna har lovat en stärkning?
Citera
2011-11-20, 02:57
Medlem
Lommis avatar
Bra jordbruksmark lär vara rätt värdebeständigt. Inte minst om man inte finner något alternativ till konstgödsel med fosfor.
Citera
2011-11-20, 03:09
Medlem
skog är relativt säkert i förhållande till allt annat. det enda som kan hända är att en storm blåser ner allt. alternativt sätt på en konto där du får någon procent ränta. det är nog det säkraste
Citera
2011-11-20, 03:19
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Jag har en viss mängd pengar som jag skulle vilja värdesäkra så att jag har kvar ungefär samma belopp i framtiden, om några år. Dvs jag har inga större drömmar eller krav att det skall växa till sig.

Du menar förstås att du vill ha samma köpkraft som du har nu. Jag skulle diversifiera mitt innehav och köpa guld för en del aktier för en del (hus för en del om du har så mycket.) o.s.v.
Citera
2011-11-20, 03:26
Medlem
Fittigs avatar
Mark eller asiatisk valuta av något slag.

Guld har som du själv sagt gått upp så jävla länge nu att det hade blivit förödande om en guldbubbla sprack.
Citera
2011-11-20, 10:11
Medlem
Om det bara rör sig om tre år så gör du bäst i att sätta pengarna på banken. För mycket risk för en längre recession i nuläget för att det ska vara värt att hoppa på tåget kortsiktigt.
Citera
2011-11-20, 11:20
Medlem
CooltRomersktNamns avatar
Köp guld och sätt en glidande stop loss.
Citera
2011-11-20, 20:07
Medlem
lonelyonlys avatar
Tack för era svar!

Som sagt tror jag att guld är övervärderat, så det vill jag inte satsa på.

Dessutom tror jag att även skogs och åkermark är övervärderat - jag tror inte på ett sammanbrott i hela världsekonomin, bara att vi går mot riktigt sura tider.

Vet någon hur man kan investera på något sätt i Kinesisk valuta? Andra alternativ är kanske Australiensiska dollar, eller möjligtvis japanska yen.
Citera
2011-11-20, 20:25
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonelyonly
Tack för era svar!

Som sagt tror jag att guld är övervärderat, så det vill jag inte satsa på.

Dessutom tror jag att även skogs och åkermark är övervärderat - jag tror inte på ett sammanbrott i hela världsekonomin, bara att vi går mot riktigt sura tider.

Vet någon hur man kan investera på något sätt i Kinesisk valuta? Andra alternativ är kanske Australiensiska dollar, eller möjligtvis japanska yen.
AUD och SEK har väl ungefär samma "problem"?
Citera
2011-11-20, 20:55
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
AUD och SEK har väl ungefär samma "problem"?

Ja, det har du rätt i, skenande bostadspriser.

http://www.economist.com/node/21009954/

What to do?
Citera
2011-11-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonelyonly
Renminbi / kinesiska Yuán?
Kommisarna har lovat en stärkning?

"Kommisarna" har lovat att stärka sin valuta minst 10 gånger.

Den här gången kan man även tolka det som att de kommer försvaga den ännu mer.

De har med största sannolikhet lyckats nödlanda deras överhettade ekonomi och skulle inte vinna något på att stärka sin valuta i nuläget. Istället har möjligheten att elda på den lite igen öppnats, och det gör man genom att försvaga valutan ytterligare.
Citera
2011-11-20, 21:23
Medlem
Att satsa på guld är aldrig fel och har fungerat rätt bra under de senaste 3000 åren. Det finns ju också andra ädelmetaller som platina, silver och palladium. Skog och råvaror är ju inte heller fel men bostadsmarknaden i Sverige är väl iskall ifall man ska tro tidningen the Economist.
http://www.guldpriset.eu/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in