2011-07-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Jag känner till bolånetaket men han pratade ju om stegvis ännu hårdare regler utöver de som redan finns.

Japp och när det infördes så pratades det om att införa än hårdare regler om det visade sig att önskad effekt inte uppnås. Mer information för den intresserade bör finnas på finansinspektionens hemsida eller nås via google.

Amorteringskrav är gissningsvis en lågoddsare i kommande reglering.
2011-07-27, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T
Japp och när det infördes så pratades det om att införa än hårdare regler om det visade sig att önskad effekt inte uppnås. Mer information för den intresserade bör finnas på finansinspektionens hemsida eller nås via google.

Amorteringskrav är gissningsvis en lågoddsare i kommande reglering.
Ja just det, nu när du säger det känner jag igen att de sa så vid införandet.

Dock, eftersom vi nu har sett en tydlig dämpning av prisökningarna och kanske även ett modest prisfall har jag svårt att tro att FI kommer att dundra in med ännu hårdare regler för att spä på fallet ännu mer. Överlag tror jag att det är väldigt få beslutsfattare som vill vara ansvariga för att sänka bopriserna totalt och vad det verkar så har ju bolånetaket gett önskad effekt (även om det är svårt att påvisa kausalitet), för målet med taket var att se till att prisökningen inte fortsatte till absurda nivåer snarare än att sänka marknaden med tiotals procent.
2011-07-27, 18:51
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Jag känner till bolånetaket men han pratade ju om stegvis ännu hårdare regler utöver de som redan finns.
Det har redan diskuterats att sänka ränteavdragen till 25%. Dock avslogs förslaget med motiveringen att "det inte var rätt läge när räntorna höjs". Men när räntan har stabiliserat sig på en normal nivå kommer det säkert förslaget tas upp igen.
2011-07-27, 20:31
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Fast problemet är ju att det inte lönar sig att hyra ut, eftersom priserna är för höga. Dvs, avkastningen på ens investering är för låg för att täcka risken.
Med dagens regler går dessutom inte detta, eftersom man inte får ta ut mer än motsvarande hyreslägenheter. Nu finns det ingen fungerande marknad för hyresrätter i Stockholms innerstad, men jag har svårt att se att marknadshyror skulle sättas så pass högt för objekt som dessa. Enda sättet att tjäna på en sådan uthyrning är med fortsatt stigande priser, men då måste det finnas personer som köper till ännu högre pris i framtiden...
Jag tror inte att någon lånar hela summan och köper en lägenhet till dagens priser för att hyra ut.
Det skulle i så fall vara en ny typ av investering som skulle dämpa prisfallet.
För en fräsch 2:a på rätt adress tror jag man kan få ut runt 15000.

Tänk sedan om någon som redan äger lägenheten kommer på att det är ganska stelt med 11000kr i hyra. Eller att räntorna går upp så det blir 16000kr i månadskostnad. Istället för att paniksälja med förlust kan han hyra ut bostadsrätten och flytta till en billigare 2a i hässelby.

Citat:
Ursprungligen postat av Frinsk
Du tror alltså att bankerna prissätter bostader. Då måste det finns en prisbubbla förvisso.
Ja! Bankerna bestämmer hur mycket du får låna.
2011-07-27, 21:20
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Ja! Bankerna bestämmer hur mycket du får låna.
Bankerna gör beräkningar på vad deras kunder har råd att låna. Sen är det kundernas ansvar att se till att de inte överbelånar sig. Bara för att jag har lånelöfte på 5 miljoner behöver jag inte buda som en galning på ett hus som jag gärna vill ha och därmed betala ett rejält överpris, bara för att jag har råd.

Oftast ser man små hus på 70 kvm som går för näst intill lika mycket som större hus på 110-150kvm, samma område och kvalitet på husen är identiska. Enda skillnaden är att kvm-priser diffar med 50-100%. Slutsatsen jag drar är att folk helt enkelt betalar vad de har råd med och inte vad objektet egentligen är värt.

Problemet uppstår egentligen inte förrän när utgifterna ökar mer än lönerna och/eller inkomsterna minskar, detta är oftast inte med i några beräkningar. Nu har vi kommit in i en sådan tid där alltför många lever på marginaler och inte klarar höjda utgifter (räntehöjningar, dyrare elräkningar, etc), oförutsedda utgifter eller att förlora jobbet eller bli sjuk och leva på mindre inkomst.
2011-07-27, 22:16
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Bankerna gör beräkningar på vad deras kunder har råd att låna. Sen är det kundernas ansvar att se till att de inte överbelånar sig. Bara för att jag har lånelöfte på 5 miljoner behöver jag inte buda som en galning på ett hus som jag gärna vill ha och därmed betala ett rejält överpris, bara för att jag har råd.
Bankerna, med SBAB i spetsen, har också infört amorteringsfria lån, skrotat topplånen och tillåtit 95+% belåning på bostadens värde, sett mellan fingrarna med vart pengarna tar vägen och generöst delat ut "överbryggningslån" då kunden vill dra nytta av de ständigt stigande priserna i samband med en flytt.

Kundernas efterfrågan på detta fanns säkert redan på 1950-talet, men det var först ca år 2002 som kalaset brakade loss. Alltså var det bankerna som släppte tyglarna lösa, och även om lattemorsorna i Vasastan borde ha fattat bättre än de nu egentligen gör så borde bankerna ha bromsat dem, precis som förut.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2011-07-27 kl. 22:21.
2011-07-27, 22:38
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:

Oftast ser man små hus på 70 kvm som går för näst intill lika mycket som större hus på 110-150kvm, samma område och kvalitet på husen är identiska. Enda skillnaden är att kvm-priser diffar med 50-100%. Slutsatsen jag drar är att folk helt enkelt betalar vad de har råd med och inte vad objektet egentligen är värt.

Problemet uppstår egentligen inte förrän när utgifterna ökar mer än lönerna och/eller inkomsterna minskar, detta är oftast inte med i några beräkningar. Nu har vi kommit in i en sådan tid där alltför många lever på marginaler och inte klarar höjda utgifter (räntehöjningar, dyrare elräkningar, etc), oförutsedda utgifter eller att förlora jobbet eller bli sjuk och leva på mindre inkomst.
Det är banken som gör så folk "har råd" att köpa lägenheter till dagens fantasipriser.
Jag tvivlar på att banken hade gett mig ett amorteringsfritt lån på 4 miljoner för att köpa en friggebod med 20m2 tomt i norrland. Även om jag hade klarat betala räntan.
2011-07-27, 23:05
Medlem
Jag har hört från sådana som köpte hus på 80-talets slut att man kunde få låna 105% av köpeskillingen. Det handlar antagligen då om folk som inte utnyttjat hela låneutrymmet.
Sedan kom i början på 90-talet konsekvensen av den för häftiga skuldsättningen.

Jag skulle tro att bankerna visa av erfarenheten blev lite försiktiga med kreditgivningen efter det. Och det var därför som politikerna skapade SBAB. Dvs för att få igång en mer omfattande skuldsättning. (Den regering som lyckas med det får ett högre nominellt BNP som belöning).
2011-07-28, 09:24
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Bankerna, med SBAB i spetsen, har också infört amorteringsfria lån, skrotat topplånen och tillåtit 95+% belåning på bostadens värde, sett mellan fingrarna med vart pengarna tar vägen och generöst delat ut "överbryggningslån" då kunden vill dra nytta av de ständigt stigande priserna i samband med en flytt.

Kundernas efterfrågan på detta fanns säkert redan på 1950-talet, men det var först ca år 2002 som kalaset brakade loss. Alltså var det bankerna som släppte tyglarna lösa, och även om lattemorsorna i Vasastan borde ha fattat bättre än de nu egentligen gör så borde bankerna ha bromsat dem, precis som förut.

Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Det är banken som gör så folk "har råd" att köpa lägenheter till dagens fantasipriser.
Jag tvivlar på att banken hade gett mig ett amorteringsfritt lån på 4 miljoner för att köpa en friggebod med 20m2 tomt i norrland. Även om jag hade klarat betala räntan.
Som sagt, det är alltid låntagaren som bestämmer.

Elgiganten erbjuder mig att köpa massa produkter för 100k kr med 60 månaders ("räntefri" såvida jag inte bryter kontraktet) avbetalning. Sen är det upp till mig om jag vill dela upp betalningen eller casha allt direkt, därför ska inte elgiganten klandras när jag får privata ekonomiska problem tack vare det.
2011-07-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Is i magen? Vet inte om det behövs. Vad man bör göra är att vänta tills priserna har stabiliserat sig på en sund nivå.

Bostadspriserna (de reella) kommer aldrig mer tillåtas nå de vansinniga nivåer som vi sett de senaste 10 åren, med global ekonomisk kris som följd.

15% "kontantinsats" var bara början. Det kommer stegvis införas hårdare regler både för den som lånar ut och den som tar lån, tills en sund hållbar prisnivå är nådd.

Kan man inte betala tillbaka ett lån på 20 år så är man inte kreditvärdig, och det är dit priserna ska.

Sund nivå mina föräldrar köpte villa tidigt 90tal efter förra vändan 1,2 miljoner idag kostar den väl 6-7 miljoner. Enligt dina beräkningar på att man ska betala av sitt lån på 20 år så skulle dom inte vara kreditvärdiga idag på samma pris även om man bortser från inflationen.

Har du tänkt fel eller är du bara dum på riktigt

Vill man ha koll på priserna är det bara att knata på visning skriva upp sig på listan och avvakta på alla sms du kommer att få alt titta på nätet.
2011-07-28, 10:47
Medlem
http://www.notar.se/kopa-bostad/sok-bostad#filter=pagaende_budgivningar

Där kan man följa aktuella budgivningar på Notars objekt. Tyvärr så ser jag inga 20% nedgångar där
2011-07-28, 10:57
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Som sagt, det är alltid låntagaren som bestämmer.

Elgiganten erbjuder mig att köpa massa produkter för 100k kr med 60 månaders ("räntefri" såvida jag inte bryter kontraktet) avbetalning. Sen är det upp till mig om jag vill dela upp betalningen eller casha allt direkt, därför ska inte elgiganten klandras när jag får privata ekonomiska problem tack vare det.
Elgiganten bestämmer om de vill erbjuda dig något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in