Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Ja! Bankerna bestämmer hur mycket du får låna.
Bankerna gör beräkningar på vad deras kunder har råd att låna. Sen är det kundernas ansvar att se till att de inte överbelånar sig. Bara för att jag har lånelöfte på 5 miljoner behöver jag inte buda som en galning på ett hus som jag gärna vill ha och därmed betala ett rejält överpris, bara för att jag har råd.
Oftast ser man små hus på 70 kvm som går för näst intill lika mycket som större hus på 110-150kvm, samma område och kvalitet på husen är identiska. Enda skillnaden är att kvm-priser diffar med 50-100%. Slutsatsen jag drar är att folk helt enkelt betalar vad de har råd med och inte vad objektet egentligen är värt.
Problemet uppstår egentligen inte förrän när utgifterna ökar mer än lönerna och/eller inkomsterna minskar, detta är oftast inte med i några beräkningar. Nu har vi kommit in i en sådan tid där alltför många lever på marginaler och inte klarar höjda utgifter (räntehöjningar, dyrare elräkningar, etc), oförutsedda utgifter eller att förlora jobbet eller bli sjuk och leva på mindre inkomst.