2011-05-19, 21:47
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Detta är ju bara anekdotiskt så jag vet inte riktigt vad det är värt men en kollega ska sälja sitt hus i en relativt lugn förort några mil söder om Stockholm. Han har haft tre visningar och inte ett enda anbud än så länge.

Någon annan som har liknande historier eller någon historia som tyder på motsatsen till ett prisras?
Detta verkar stämma med senaste tidens statistik där utbudet ökar och avsluten minskar. Dvs det är bara de bästa objekten som går att sälja nu, de andra får inte begärt pris och ligger kvar tills de tvingas att sälja till lägre pris. Nedgången har börjat även i Sverige till slut.
2011-05-20, 06:56
Medlem
JamalKamals avatar
Detta är inte vetenskapligt eller generaliserbart men en av mina bästa vänner är försäljningschef på en av de större mäklarbyråerna och även om han inte är övertygad om en bostadsbubbla så konstaterar han krasst följande:

* Få avslut.
* Relativt stort utbud, var färre objekt i vintras.

Förra söndagen hade han visning på tre lägenheter och lyckats få ett enda avslut och det avslut omfattade endast ett enda bud. Enligt honom är det den höga räntenivån jämfört med ett par år sedan som är boven i dramat.
2011-05-20, 07:56
Medlem
Bubbla eller bubbla?..

å andra sidan så har vi faktiskt nyproducerade hyresrätter som "mothåll" till fastighetspriserna i sthlm.

en nyproducerad lgh ( 4:a) på kungsholmen kan ha så hög hyra som 15-16 000 / månad. ( och dessa går åt som smör i solsken!!!)

ca 16 000 / månad netto motsvarar att ha ett lån på ca 3 500 000 till 8% ränta.!!!

och det går faktiskt att hitta villor ( tom i bromma) för 3 500 000.. går jag en bit utanför tullarna i grannkommunerna så går det absolut.

Så ngn stor "dipp" under "hyresnettonivån" kommer vi inte att få se.

varför skulle det bli billigare att köpa sin villa än att ha en hyresrätt?? det verkar som en del av inläggen i tråden spår detta!!.
Senast redigerad av --GG 2011-05-20 kl. 08:36.
2011-05-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --GG
Bubbla eller bubbla?..

å andra sidan så har vi faktiskt nyproducerade hyresrätter som "mothåll" till fastighetspriserna i sthlm.

en nyproducerad lgh ( 4:a) på kungsholmen kan ha så hög hyra som 15-16 000 / månad. ( och dessa går åt som smör i solsken!!!)

ca 16 000 / månad netto motsvarar att ha ett lån på ca 3 500 000 till 8% ränta.!!!

och det går faktiskt att hitta villor ( tom i bromma) för 3 500 000.. går jag en bit utanför tullarna i grannkommunerna så går det absolut.

Så ngn stor "dipp" under "hyresnettonivån" kommer vi inte att få se.

varför skulle det bli billigare att köpa sin villa än att ha en hyresrätt?? det verkar som en del av inläggen i tråden spår detta!!.
Nja, du borde jämför en nyproducerad hyresrätt med en nyproducerad villa. Och då är det inte på Kungsholmen det sker utan en bit utanför.

Den villan (med tomt) kostar antagligen 7 milj. Antag sedan 6% ränta. Efter avdrag blir det ca 24.5 KSEK per månad. Lägg till 3K i driftskostnader och vi hamnar på 27.5 KSEK per månad.

Nu vet inte jag vad en nyproducerad hyresrätt skulle kosta där men om vi antar att det är något billigare och säger 13 KSEK så är det klart billigare med hyresrätt. (Och det skulle motsvara ett villa pris på runt 2.9 MSEK).
2011-05-21, 17:46
Medlem
SparkMans avatar
http://di.se/Artiklar/2011/5/21/236307/Skrackscenariot-Negativ-spiral-pa-bostadsmarknad/?sr=6&tr=288729&rlt=0

Ytterligare en intressant artikel på DI.

Om bostadspriserna faller kommer bankernas säkerhet att försämras vilket kommer öka räntan för bankerna vilket resulterar i att räntan för låntagarna ökar. Då pratar vi nog mer än 6% ränta

"Men med den ökade utländska exponeringen ökar risken för en kostnadschock för bankerna som skickas vidare till kunderna."
2011-05-21, 23:40
Medlem
När kommer bubblan spricka då? Priserna är alldeles för höga någon gång måste de väl gå ner? Har svårt o tro att det kommer ta flera år till.
2011-05-22, 09:17
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
När kommer bubblan spricka då? Priserna är alldeles för höga någon gång måste de väl gå ner? Har svårt o tro att det kommer ta flera år till.

Jag tror att det som kommer få vår bostadsbubbla att spricka är Europas skuldkris. Dvs som jag tidigare sagt, så tror jag att marknadsräntorna kommer hinna före riksbanken gällande att höja räntan, som i sin tur höjer boräntan. Var exakt smärtgränsen ligger är svårt att avgöra, men för att svara på din fråga, så kommer det dröja lika länge som det tar för politiker och andra aktörer att hålla europeiska investerare lugna. När de inte kan göra det längre, och folk inser att de inte kommer få tillbaka sina pengar, så.... När t.ex. Spanien börjar lipa om bailout så tror jag det kommer hända grejer.

Marknadsräntan kommer då skjuta i höjden, och detta kommer påverka våra banker här i Sverige som kommer strunta i vad riksbanken satt för styrränta och höja sin boränta efter marknadsräntan, och någonstans på vägen kommer smärtgränsen för bostadsmarknaden nås, och då spricker bubblan.

När exakt? Ingen aning...
Senast redigerad av phantomen 2011-05-22 kl. 09:26.
2011-05-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirpsychosexy
Du verkar övertygad.. vad tror du vi pratar om för tidshorisont tills nedgången inte går att förneka bland allmänheten längre?

Det kan tyvärr ingen säga. I min första youtube-film (Bostadsbubblan) skissade jag på två tänkbara scenarier:

1) Uppgången fortsätter tills nästa lågkonjunktur. Det efterföljande raset får svåra konsekvenser.
2) Marknaden vänder redan nu. Raset blir fortfarande besvärligt, men i alla fall inte lika illa som i scenario nr 1.

I bästa fall är tvåan faktiskt på väg nu. Att marknaden är på väg ner vittnar många inlägg här om. SBAB kom också med en intressant rapport i veckan. Man visar att med hänsyn taget till förväntade säsongsvariationer så sjunker faktiskt prisnivån på både BR och villor i hela landet, även storstäderna. Se
https://www.sbab.se/download/18.4f26df8912fa8fb40b58000696/Borantenytt_110517.pdf
2011-05-23, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos

På vilket sätt menar du att priserna är alldeles för höga?
2011-05-23, 17:34
Medlem
Einar Bergs avatar
Jag kollade in Lasse Kongos Bostadstracker idag. Han hade ny statistik över vecka 20 och man kan se att priserna ligger stilla. Det som chockade mig var däremot hur antalet transaktioner har störtdykt ner sedan januari med en oerhört tydlig trend.
Snittet verkar vara att det görs ett femtiotal transaktioner men nu är det nere på tio!

http://2.bp.blogspot.com/-KXBJk4pkBwk/TdlQYgjQsuI/AAAAAAAAAUA/AOgjUxG6OuU/s1600/Transaktionshistorik%2BStockholms%2Binnerstad_7580 _image001.gif

Efterfrågan viker aldrig, eller vad är det alla bolånetorkskar brukar säga?
Senast redigerad av Einar Berg 2011-05-23 kl. 17:39.
2011-05-23, 17:42
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Jag kollade in Lasse Kongos Bostadstracker idag. Han hade ny statistik över vecka 20 och man kan se att priserna ligger stilla. Det som chockade mig var däremot hur antalet transaktioner har störtdykt ner sedan januari med en oerhört tydlig trend.
Snittet verkar vara att det görs ett femtiotal transaktioner men nu är det nere på tio!

http://2.bp.blogspot.com/-KXBJk4pkBwk/TdlQYgjQsuI/AAAAAAAAAUA/AOgjUxG6OuU/s1600/Transaktionshistorik%2BStockholms%2Binnerstad_7580 _image001.gif

Efterfrågan viker aldrig, eller vad är det alla bolånetorkskar brukar säga?
Svenskens skuldkvot är idag så hög att det bara är en tidsfråga innan bostadsmarknaden börjar gå ned. Det räcker med lite inflationsdrivande råvarupriser eller någon oro i världsekonomin för att få allt i rullning.

Det ska bli intressant att se hur mycket försäljningen går upp i augusti.
2011-05-23, 19:42
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Svenskens skuldkvot är idag så hög att det bara är en tidsfråga innan bostadsmarknaden börjar gå ned. Det räcker med lite inflationsdrivande råvarupriser eller någon oro i världsekonomin för att få allt i rullning.

Det ska bli intressant att se hur mycket försäljningen går upp i augusti.
Ja, det skall bli intressant att se hur priserna blir till hösten i och med att det kommer finnas ett enormt utbud av bostäder då (försäljningarna går ner och kommer antagligen hållas på en låg nivå fram till hösten samtidigt som fler och fler lägger ut objekt till försäljning). Det finns inte mycket som talar för att efterfrågan skulle repa sig nämnvärt dock; så raset kanske inleds till hösten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in