Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
När kommer bubblan spricka då? Priserna är alldeles för höga någon gång måste de väl gå ner? Har svårt o tro att det kommer ta flera år till.
Jag tror att det som kommer få vår bostadsbubbla att spricka är Europas skuldkris. Dvs som jag tidigare sagt, så tror jag att marknadsräntorna kommer hinna före riksbanken gällande att höja räntan, som i sin tur höjer boräntan. Var exakt smärtgränsen ligger är svårt att avgöra, men för att svara på din fråga, så kommer det dröja lika länge som det tar för politiker och andra aktörer att hålla europeiska investerare lugna. När de inte kan göra det längre, och folk inser att de inte kommer få tillbaka sina pengar, så.... När t.ex. Spanien börjar lipa om bailout så tror jag det kommer hända grejer.
Marknadsräntan kommer då skjuta i höjden, och detta kommer påverka våra banker här i Sverige som kommer strunta i vad riksbanken satt för styrränta och höja sin boränta efter marknadsräntan, och någonstans på vägen kommer smärtgränsen för bostadsmarknaden nås, och då spricker bubblan.
När exakt? Ingen aning...