2011-12-22, 08:37
Medlem
JamalKamals avatar
Men med tanke på bankernas betydande marginaler, vore inte detta ett lämpligt tillfälle att sänka räntorna samtidigt som de ökar amorterings- och insättningskraven?
2011-12-22, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Men med tanke på bankernas betydande marginaler, vore inte detta ett lämpligt tillfälle att sänka räntorna samtidigt som de ökar amorterings- och insättningskraven?
De banker som hatar pengar kommer säkert att göra så.
2011-12-22, 09:20
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat

2011-12-22, 15:47
Medlem
Jag har väldigt svårt att förstå mig på folk som säger att man borde införa krav på att man ska amortera bort sitt lån på 30 år.

Varför ?

Lågt räknat jag köper ett hus för 1,5 miljoner (långt ifrån vad ett hus kostar snarare vad det kostar att endast bygga ett hus).

Ska jag då amortera 5000:- i månaden vilka kommer har råd med det och igen varför ? För att jag ska bli miljonär när jag är 65?

Ska detta gälla privata hyresvärdar som bygger nya fastigheter också eller hur tänker ni där.
2011-12-22, 15:48
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Hehe tyvärr sant!
2011-12-22, 17:05
Medlem
Fris avatar
Att införa amorteringstvång är ju helt orimligt! Hur ska staten kunna räkna ut vilken amorteringstakt är optimal för varje individ? Eller tänker man sig bara att man hittar på en siffra och struntar i den ödeläggelse av ekonomiska resurser som då följer av att alla tvingas amortera på ett suboptimalt sätt?

Bostäder slits, att bo är att konsumera. Om underhållsbehovet långsiktigt kostar 2% av bostadens värde om året, så behöver man amortera 2% av lånet för att behålla balansen mellan tillgång och skuld. Det är ur såna resonemang som idéer om att man bör amortera på 30 eller 50 år kommer.
2011-12-22, 17:13
Avslutad
För mig är det självklart att amortera. Definitionen av lån är ju på nåt sätt att man betalar tillbaks det. Har man inte råd att amortera så ska man inte heller låna de summorna.
2011-12-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
För mig är det självklart att amortera. Definitionen av lån är ju på nåt sätt att man betalar tillbaks det. Har man inte råd att amortera så ska man inte heller låna de summorna.
Inga direkt tunga argument du kommer med...
2011-12-22, 17:30
Medlem
Gargameliks avatar
Angående mäklare:
http://www.dn.se/ekonomi/fick-sparken--utsags-till-arets-maklare
2011-12-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Jag har väldigt svårt att förstå mig på folk som säger att man borde införa krav på att man ska amortera bort sitt lån på 30 år.

Varför ?
För att det är en stor risk för samhället med alla överbelånade människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Lågt räknat jag köper ett hus för 1,5 miljoner (långt ifrån vad ett hus kostar snarare vad det kostar att endast bygga ett hus).

Ska jag då amortera 5000:- i månaden vilka kommer har råd med det och igen varför ? För att jag ska bli miljonär när jag är 65?
Du har rätt, men missar poängen. Poängen är att då kommer priserna sjunka.

Summa sumarum innebär amorteringskrav lägre priser och att folk faktiskt till slut äger sina bostäder istället för att hela samhället hjälper bankerna med deras bonusfester.

För övrigt är inte en amortering på 5000kr i månaden orimligt för en familj med hus. Annars har man helt enkelt inte råd, tyvärr.
2011-12-22, 19:07
Avslutad
Citat:
Inga direkt tunga argument du kommer med...

Var inte direkt meningen att det skulle argumenteras heller. Jag kan bara inte för mitt liv förstå att man lånar utan att ha en tanke på att betala tillbaks. Det har kanske med ålder och uppfostran att göra.
2011-12-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
För att det är en stor risk för samhället med alla överbelånade människor.

Du har rätt, men missar poängen. Poängen är att då kommer priserna sjunka.

Summa sumarum innebär amorteringskrav lägre priser och att folk faktiskt till slut äger sina bostäder istället för att hela samhället hjälper bankerna med deras bonusfester.

För övrigt är inte en amortering på 5000kr i månaden orimligt för en familj med hus. Annars har man helt enkelt inte råd, tyvärr.

Ska vi tvinga folk utan bostäder att spara 5000 kr/månad också då eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in