2011-04-16, 19:16
Medlem
Average-Joes avatar
Tror inte problemet kommer vara att banken kommer kräva högre amorteringar eller att den genomsnittlige bostadsägaren i Sverige har överköpt sig med avseende på fundamenta som inkomst etc. Tror prisfallet kommer när stora delar av de 5-15% med riktigt hög belåning och relativt dessa lån låga inkomster inte har råd att behålla sina bostäder.

Dessa människor har aldrig tänkt köpa sina bostäder på "riktigt" utan bara "hyra" av banken och så länge räntorna var låga så var "hyran" rimlig. Stiger den sticker dessa (eller går i personlig konkurs). Genom att de senaste åren blåsa upp kreditbubblan med billiga lån har man lurat dessa människor att lämna hyresrätter och börja hyra av banken istället. Det är tex dessa som tycker de gjort en bra deal när de fått amorteringsfritt av banken. Det är även dessa som lugnt lutar sig tillbaks på att banken räknat på att de ska klara 6-7% ränta utan minsta tanke på att det kanske inte är så roligt att leva på havregrynsgröt och blodpudding. Bankerna själva slipper problem som vanliga hyresvärdar har med underhåll och besvärliga hyresgäster och har även lämpat över en stor del av risken på hyresgästen.

Dessa bostadsägare på marginalen har varit en stor del i de senaste årens kraftiga uppgångar och de kommer vara motorn bakom nedgången. Genomsnittsbostadsägaren har goda marginaler och kommer sitta still i båten under turbulenta tider. De kommer inte påverka priset eftersom de inte köper/säljer dock sjunker ju deras teoretiska pris men det spelar ingen roll. I de flesta fall är det bara positivt.
2011-04-16, 19:33
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Average-Joe
Dessa bostadsägare på marginalen har varit en stor del i de senaste årens kraftiga uppgångar och de kommer vara motorn bakom nedgången. Genomsnittsbostadsägaren har goda marginaler och kommer sitta still i båten under turbulenta tider. De kommer inte påverka priset eftersom de inte köper/säljer dock sjunker ju deras teoretiska pris men det spelar ingen roll. I de flesta fall är det bara positivt.
Det gör de visst. Att avstå från att köpa en ny bostad till ett högre pris är likvärdigt med en lägre efterfrågan på bostäder i allmänhet. De som faktiskt agerar som köpare kommer givetvis dra nytta av detta och sänka den summa som de är beredda att betala ytterligare i och med bristen av konkurrerande köpare.
2011-04-18, 17:59
Medlem
Average-Joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det gör de visst. Att avstå från att köpa en ny bostad till ett högre pris är likvärdigt med en lägre efterfrågan på bostäder i allmänhet. De som faktiskt agerar som köpare kommer givetvis dra nytta av detta och sänka den summa som de är beredda att betala ytterligare i och med bristen av konkurrerande köpare.

Men å andra sidan kommer varje person som håller sig passiv på bostadsmarknaden innebära både mindre efterfrågan och mindre utbud eftersom personen inte lägger ut sitt nuvarande boende till försäljning.

Tror för övrigt snacket om tillgång och efterfrågan är ganska långt från sanningen. Man ser i städer som exempelvis Berlin att bostadspriserna är låga trots att nybyggandet är lågt och staden är relativt attraktiv. Motsatt så ser man ofta en ganska kraftig prisökning i områden där det sker mycket nybyggnation. Detta är förmodligen ett pyramidspel om krediter med lägenheter som underliggande vara och i sådana här fall är det tillgången på krediter samt nya personer som kan tillföra mer krediter som styr priserna mer än den underliggande varan. Begränsas tillgången på nya krediter kan pyramidspelet kollapsa. Eftersom det i bostäder finns mer substans än i tex hudvårdsprodukter kommer man inte bli helt barskrapt utan de allra flesta kommer faktiskt gynnas av ett prisfall.
2011-04-18, 18:41
Medlem
Hur är det, har fallet börjat än?

Jag har inte hunnit gå på några visningar senaste veckorna så jag vet inte.... Någon som har färsk rapport från "fronten"?

Var lite sugen på en lägenhet som haft 2 st visningar... mäklaren sa att inga bud kommit in. Orkade inte åka och kolla fastän den skulle kunna passa mig... avvaktar lite till. Kassan och lånelöftet är laddade till tusen för en snabb affär
2011-04-19, 10:36
Medlem
Nä, inget direkt prisfall har kunnat skönjas ännu. Priserna ligger stabilt med en till synes svag underliggande uppgång i linje med den reala tillväxten: http://lassekongosbostadstracker.blogspot.com/

Som väntat alltså.
2011-04-19, 16:11
Medlem
Apocryphas avatar
Hur har prisutvecklingen varit utanför stockholmsregionen? Jag har fått för mig att det främst är där det finns goda förutsättningar för ett snabbt ras.
Gbg är de la rett svårt att hitta en lägenhet?
Malmö vet jag inte hur svårt det är. Men vem fan vill bo där i vilket fall som helst?
Mindre orter och glesbyggd är jag också nyfiken på om någon vet.
2011-04-19, 17:24
Medlem
Generellt sett har priserna stått stilla sett över hela landet. Vissa lokala variationer finns men då är det naturligtvis svårt att uttala sig om orsaken till en prisminskning/höjning då säsongsvisa variationer kommer in, samt skillnader som exempelvis kan ligga i kvaliteten på lägenheter som säljs just den månaden.

Du kan titta på priserna uppdelat utifrån kommun på http://www.maklarstatistik.se/default.aspx
2011-04-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Nä, inget direkt prisfall har kunnat skönjas ännu. Priserna ligger stabilt med en till synes svag underliggande uppgång i linje med den reala tillväxten: http://lassekongosbostadstracker.blogspot.com/

Som väntat alltså.

Jag tänkte mer en kvalitativ rapport från folk som har saker och rapportera från aktuella objekt. Jag har två. Ärligt talat litar jag inte på statistiken. Mäklare håller den uppe, säljer till varandra m.m. De gör allt för att fallet inte skall synas. Senaste veckan har jag följt 2 st lägenheter på ca 60 kvm, båda kommer gå för ca 50k / kvm. Inga toppobjekt, men inga direkta fel på dem finns heller. Någon lägenhet jag höll koll på gick för över 60k/kvm utan direkt motivering, så jag drar inga slutsatser av mina undersökningar.
2011-04-23, 18:43
Medlem
Jag bor på österlen och här känns det som mäklarna lagt på 10% på alla objekt som kommit ut på marknaden de senaste 3 veckorna. Tror alla hoppas på att det ska komma kapitalstarkt folk på konstrundan och slå till
2011-04-26, 23:13
Medlem
jojobantas avatar
Följer villamarknaden i stockholm samt bostadsrätterna i innerstan och bor själv i BR i innerstan.

Har några uppfattningar.

1. vad gäller BR i innerstan så kommer det naturligtvis att kunna svaja lite framöver och det finns ett antal faktorer som är svåra att förutse som kan orsaka svaj på marknaden.

2. BR med bra läge och låg avgift kommer alltid att påverkas mindre än de i sämre lägen och med högre avgift när det svajjar på marknaden. Av någon anledning så har folk ofta svårt att köpa bostadsrätter med ok läge och andra trevliga attribut om avgiften överstiger genomsnittet lite för mycket. Naturligtvis av rädsla för dålig totalekonomi boendet, men samtidigt så kan de få bättre boenden men med högre avgift istället för att köpa lite väl dyrt i taskigare läge. Men så tycker jag det alltid har fungerat. Lite av ett nollsummespel där man ändå väljer att tycka att det är bättre att låna mer pengar än att betala avgifter till föreningen. (avgiften sett över lite tid har ju ofta ganska lite inverkan på totalekonomin enligt min uppfattning)

3. De bostadsrätter som inte är renoverade och ser fräscha ut har åtminstone senaste året haft svårt att komma till sin rätt på marknaden jämfört med för några år sedan då ett renoveringsobjekt kunde betinga fantasipriser. Ernst-vågen och en övertro på sin egna förmåga att billigt renovera lgh till ett slott bidrog till höga priser på skit för några år sedan.

4. Med tanke på stockholms innerstads dragningskraft så har jag svårt att se framtida överaskande prisfall i kristallkulan. De som redan bor i innerstan kan ju dessutom om det blir prisfall göra smarta köp och relativt sett i en sämre konjunktur "byta upp" sig till bättre boenden som några år senare ger ytterligare hävstång, men då måste man å andra sidan vara aktiv och se boendet som en investering istället för vad det ju faktiskt är, ett boende.
2011-04-28, 17:42
Medlem
Stiltje nu på bostadsmarknaden söder om Stockholm enligt nära bekant i branschen.
Fenomenet med acceptpris börjar även dyka upp regelbundet igen.

Jag måste dock gräva lite i kaffesumpen för att se om det är början på en dipp eller en temporär nedgång.
2011-04-29, 09:21
Medlem
basel3-noja nu.
Ta ut allt ni kan!
Del två står för dörren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här