2011-12-12, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MonsieurRaf
Så du tror inte att en familj kommer sätta spår i den marken de bor på under tiotals år? Klart det finns slitage förenade till marken kring huset och inte bara det fysiska huset. Du har kanske avloppsrör, du slänger saker i trädgården, du låter ogräs växa, jorden blir dålig. You name it.

Än sen då? Det är fortfarande inte likvärdigt med bil och båt.
Man kan flyga kapade inrikesflyplan rakt in i huset vräkandes ut flygbränsle
och gifter i marken och ond bråd död, och fortfarande kan marken vara värd multum för det.
Gör samma sak mot en bil eller båt....
2011-12-12, 16:21
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi kan också ser på det så här.

I staden finns det 50 hus. Dessa hus ägs av 50 arbetare.

Problemet är att det jobbar 100 personer på fabriken och alla vill bo nära fabriken.

En byggherre har räknar ut att det går att bygga hus för 400.000 kr men ingen har råd att betala detta för arbetarna har bara 100.000 var sparat.

Det byggs inga hus.

Nu erbjuder en bank att låna ut pengar. Nu kan en arbetare låna 300.000 kr.

Helt plötsligt kan byggherren bygga hus i staden som arbetarna kan köpa. Staden utvecklas.
Felaktigt exempel. All mark nära fabriken är redan byggd på, man kan således inte bygga nya hus utan måste köpa existerande. Arbetarna bjuder därför på samma hus och den som får låna mest av banken "vinner".
2011-12-12, 16:26
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Varför ska fabriken lägga ner?
För att företaget kommer på att produktionen är hälften så billig i Kina, Indien eller Thailand och väljer därför att flytta fabriken dit
2011-12-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
En sån tur då att det bara är i Stockholm och Åre som en villa kostar sex miljoner att bygga. I Växjö kostar samma hus ju bara två miljoner. Och för tio år sedan räckte en miljon. I Baltikum kostar en likadan kåk inte ens så mycket.

Eller kan det kanske vara så, att prisskillnaderna och prisökningarna just beror på att det faktiskt går att låna hejdlösa fantasibelopp på vissa orter, men inte på andra?
Var i baltikum hittar du ett hus för under 110 tusen Euro?
2011-12-12, 17:31
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Var i baltikum hittar du ett hus för under 110 tusen Euro?
Typ överallt! Är du så hemmablind att du inbillar dig att en sketen villa alltid kostar lika mycket som i Sverige? Newsflash: vi har en prisbubbla här.

Här är 20 sidor med 955 villor i Estland, många mycket billigare än så. Samtliga är i fint skick (dvs de med minsta lilla renoveringsbehov angett av mäklaren är bortfiltrerade):
http://www.kv.ee/?act=search.simple&company_id=&broker_id=&recent=0 &coords=&price_m2_min=0&price_m2_max=0&bid_objects =&agent=0&orderby=ob&page_size=50&deal_type=3&coun ty=0&price_min=&price_max=110%C2%A0000&price_type= 1&keyword=&floors_min=&floors_max=&area_total_min= &area_total_max=&area_ground_min=&area_ground_max= &building_type[]=13&c[]=38&c[]=39&search=Otsi
Senast redigerad av Darkwing Duck 2011-12-12 kl. 17:34.
2011-12-12, 18:47
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
I mitt exempel syftade jag just på ett nybyggt standardhus, fast placerat på olika marknader. Men annars är det inte konstigare att hus faller i värde, än att bilar och båtar gör det. Det är ju fysiska saker som slits.

Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Tycker dock att det blir konstigt när du likställer hus med bilar och båtar. I huspriset ingår mark. Marken kan inte flyttas till en annan marknad, men det kan både bil och båt. Det geografiska värdet kan givetvis ändras av diverse skäl, men det slits inte.
Nej, ett hus är ett hus och en tomt är en tomt. Titta till exempel på de mängder av villor i Stockholm som har tomträtt, dvs hyr marken av staden. Där köper man just precis huset, och hoppas att man får förlängd tomträtt i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av MonsieurRaf
Så du tror inte att en familj kommer sätta spår i den marken de bor på under tiotals år? Klart det finns slitage förenade till marken kring huset och inte bara det fysiska huset. Du har kanske avloppsrör, du slänger saker i trädgården, du låter ogräs växa, jorden blir dålig. You name it.

Citat:
Än sen då? Det är fortfarande inte likvärdigt med bil och båt.
Man kan flyga kapade inrikesflyplan rakt in i huset vräkandes ut flygbränsle
och gifter i marken och ond bråd död, och fortfarande kan marken vara värd multum för det.
Gör samma sak mot en bil eller båt....
Tomter kan också slitas, ta t.ex. översvämningsproblem som är vanliga vid en del vattendrag nu för tiden.
Men återigen: Hus slits. Tomter kan tappa i värde. Och i nästan alla fall är husets värde en större del av köpeskillingen än tomtens. Mitt påstående att det är helt naturligt med ständigt sjunkande pris på bostäder är korrekt.
2011-12-12, 21:00
Avslutad
Citat:
Nej, ett hus är ett hus och en tomt är en tomt. Titta till exempel på de mängder av villor i Stockholm som har tomträtt, dvs hyr marken av staden. Där köper man just precis huset, och hoppas att man får förlängd tomträtt i framtiden.

Tomter kan också slitas, ta t.ex. översvämningsproblem som är vanliga vid en del vattendrag nu för tiden.
Men återigen: Hus slits. Tomter kan tappa i värde. Och i nästan alla fall är husets värde en större del av köpeskillingen än tomtens. Mitt påstående att det är helt naturligt med ständigt sjunkande pris på bostäder är korrekt.

Jag skrev att det ingår mark, inte att man äger tomten.
Något motsvarande ingår inte då man köper en bil eller en båt.
Därför stämmer inte ditt påstående.
2011-12-13, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Felaktigt exempel. All mark nära fabriken är redan byggd på, man kan således inte bygga nya hus utan måste köpa existerande. Arbetarna bjuder därför på samma hus och den som får låna mest av banken "vinner".

Fel tänkt.

Kommunen har mark i närheten av fabriken som är obebyggd.

Om så arbetarna får låna oändligt med pengar så stiger de befintliga husen inte över 400.000 då det är vad ett nytt hus kostar att bygga.
2011-12-13, 07:48
Medlem
Citat:
Typ överallt! Är du så hemmablind att du inbillar dig att en sketen villa alltid kostar lika mycket som i Sverige? Newsflash: vi har en prisbubbla här.

Här är 20 sidor med 955 villor i Estland, många mycket billigare än så. Samtliga är i fint skick (dvs de med minsta lilla renoveringsbehov angett av mäklaren är bortfiltrerade):
http://www.kv.ee/?act=search.simple&company_id=&broker_id=&recent=0 &coords=&price_m2_min=0&price_m2_max=0&bid_objects =&agent=0&orderby=ob&page_size=50&deal_type=3&coun ty=0&price_min=&price_max=110%C2%A0000&price_type= 1&keyword=&floors_min=&floors_max=&area_total_min= &area_total_max=&area_ground_min=&area_ground_max= &building_type[]=13&c[]=38&c[]=39&search=Otsi

Tittade och såg att snittpriset låg på runt 1300Euro/m2 för hus i Lettland. (hela landet)

De husen du länkade till var i dåligt skick och behövde renoveras alternativt ej färdigbyggda.
2011-12-13, 17:38
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Tittade och såg att snittpriset låg på runt 1300Euro/m2 för hus i Lettland. (hela landet)
Länk, tack?

Citat:
De husen du länkade till var i dåligt skick och behövde renoveras alternativt ej färdigbyggda.
Nej. Enstaka av dem är inte färdigbyggda ännu, men de allra flesta är färdiga nybyggen eller nyligen renoverade äldre hus. Som jag skrev så filtrerade jag bort de som var flaggade för renoveringsbehov, och dessutom de som enbart har fått moderna vvs-installationer men där resten är av Sovjetstandard. Det står klart och tydligt i sökkriterierna - du kanske har svårt med estniskan?
2011-12-13, 21:46
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Fel tänkt.

Kommunen har mark i närheten av fabriken som är obebyggd.

Om så arbetarna får låna oändligt med pengar så stiger de befintliga husen inte över 400.000 då det är vad ett nytt hus kostar att bygga.
Nej, marken är slut, eller tänker du bygga ditt hus på eget bevåg på Norrmalmstorg utan att äga marken och utan tillstånd? Ponzieborg är Stockholm för det är här "marknaden"/utlåningen/skuldsättningen har skenat allra mest, hur det ser ut i Flen för Bonde-Bosse är ointressant.

Edit: haxxlord säger klart och tydligt att "det finns bara 1 bostad till salu på auktionen", du kan inte ändra frågeställningen/verkligheten till det du tycker. Problemet många har -inklusive jag- är att priserna sätts till extremt hög grad efter hur mycket Svenne får låna. Får 100 Svennar låna 1 miljon var kommer huset kosta 1M, får ingen Svenne låna kommer bostaden kosta så mycket som den rikaste Svennen har i cash, i detta fall 100,000. Om varenda Svenne i Sverige får låna 100M till 0.01% ränta, vad tror du kommer hända med bostadspriserna? Det är detta som hänt i Sverige, Svenne har fått låna alldeles för mycket pga att dom just nu har råd pga den historiskt låga krisräntan.
Senast redigerad av Gargamelik 2011-12-13 kl. 22:04.
2011-12-13, 21:59
Avslutad
Citat:

Citat:
Jag skrev att det ingår mark, inte att man äger tomten.
Något motsvarande ingår inte då man köper en bil eller en båt.
Därför stämmer inte ditt påstående.

Det kanske är lättare diskutera utifrån ett exempel.
Här får du ett exempel där jag menar att ditt påstående inte stämmer:

I min hemkommun finns ett område med oehört eftertraktade hus som är byggda på strandtomter.
Det finns ledig strandmark att köpa i det området, och den är inte dyr men det hjälper inte
eftersom man inte får bygga hus på det viset längre.
De är eftertraktade eftersom de är byggda för många år sedan innan lagen om strandskydd infördes.
Där finns ett eget värde i att huset och marken hör ihop.
Det värdet kan ändras, men det slits inte.
Det är imateriella värden (exempelvis bygglov) som följer av det ingår mark i husaffärer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in