2011-04-13, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Man kanske är safe om man binder räntorna?
Förhopnningsvis. Jag kan dock inte tänka mig att diskussionen ovan är relevant om man sitter med 3 månaders löptid på lånet så som många gör.

Hur som helst lär bankerna inte kräva några engågssummor ens om de kunde, smidigare att bara fastställa en ordentlig amorteringsplan - även om en sådan kan bli jobbig nog för många. Det större problemet för prisbilden är konsekvenserna sådana krav får på nya lån till t ex förstagångsköpare.
2011-04-14, 09:34
Medlem
Citat:
Men ändock (stycket efter):

I fråga om kredit som är förenad med panträtt i ... tomträtt eller bostadsrätt ... har kreditgivaren rätt att ... få betalning i förtid på den dag då den tid för vilken räntan är bunden löper ut...

Man kanske är safe om man binder räntorna?

Och om du inte klippt så mycket i paragrafen hade du kanske märkt den sista meningen i paragrafen: "Detta gäller dock endast om det har gjorts förbehåll om det i avtalet och det finns synnerliga skäl."

Det är alltså två rekvisit som ska uppfyllas för att det ska vara möjligt. Vet faktiskt inte hur de normala bolåneavtalen ser ut, om det är vanligt att man skriver in möjligheten för banken att få betalning i förtid om värdet på panten understiger lånet.

Sen är frågan vad synnerliga skäl betyder i det här fallet. Någon jurist som kan bistå?
2011-04-14, 12:41
Medlem
Priserna gick ned 3% (central) och 2% i stockholm. Riket dock 0%. Dock upp 7% i malmö.

Priserna verkar stabila trots högre räntor och diverse ingrepp från staten.

http://www.maklarstatistik.se/
2011-04-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Priserna gick ned 3% (central) och 2% i stockholm. Riket dock 0%. Dock upp 7% i malmö.

Så är det. Lasse Kongos bostadstracker visar också på väldigt stabila priser i Stockholms innerstad: http://lassekongosbostadstracker.blogspot.com/

Förhoppningsvis fortsätter priserna att stabilisera sig med en svag ökning på längre sikt.
2011-04-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Och om du inte klippt så mycket i paragrafen hade du kanske märkt den sista meningen i paragrafen: "Detta gäller dock endast om det har gjorts förbehåll om det i avtalet och det finns synnerliga skäl."

Det är alltså två rekvisit som ska uppfyllas för att det ska vara möjligt. Vet faktiskt inte hur de normala bolåneavtalen ser ut, om det är vanligt att man skriver in möjligheten för banken att få betalning i förtid om värdet på panten understiger lånet.

Sen är frågan vad synnerliga skäl betyder i det här fallet. Någon jurist som kan bistå?
Jo men man verkar inte behöva ha varit försumlig eller orsakat det själv, som någon verkade mena här.
2011-04-14, 20:09
Medlem
Citat:
Jo men man verkar inte behöva ha varit försumlig eller orsakat det själv, som någon verkade mena här.

Nä, men två andra förutsättningar behöver vara uppfyllda. Det hade ju kunnat vara läge att nämna det.
2011-04-14, 20:54
Medlem
Citat:
Nä, men två andra förutsättningar behöver vara uppfyllda. Det hade ju kunnat vara läge att nämna det.
Du menar synnerliga skäl? (antar att banken ser till att få med förbehåll)
Tja... det kanske har prövats förr?
2011-04-14, 21:22
Medlem
Citat:
Du menar synnerliga skäl? (antar att banken ser till att få med förbehåll)
Tja... det kanske har prövats förr?

Anta på du.

Ingen aning om det blivit prövat innan. Den tidigare konsumentkreditlagen innehöll liknande skrivelser så det är mycket möjligt.

Såhär såg den gamla lagtexten ut:
Citat:
Om säkerhet som ställts för krediten utgörs av förbehåll om återtaganderätt, har kreditgivaren rätt till betalning i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om konsumenten uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har orsakat att säkerheten avsevärt försämrats.
När fråga är om kredit för bostadsändamål och räntan för krediten är bunden för hela eller en del av avtalstiden, dock minst tre månader, har kreditgivaren, om han har gjort förbehåll om det i avtalet och synnerliga skäl föreligger, rätt att utan hinder av bestämmelserna i första och andra styckena få betalning i förtid på den dag då den tid för vilken räntan är bunden löper ut.
2011-04-14, 21:33
Medlem
Citat:
Anta på du.

Ingen aning om det blivit prövat innan. Den tidigare konsumentkreditlagen innehöll liknande skrivelser så det är mycket möjligt.

Såhär såg den gamla lagtexten ut:
Dax att kolla lånepappiren. Man lurar väl aldrig banken...
2011-04-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Kalle Karlsson dessutom har med all tydlighet visat felaktigheterna i ditt resonemang kring hur den svenska kreditmarknaden fungerar.
Inte alls. Som framgår ur Kalles kommentar och mitt svar hade han felaktigt tolkat det som att jag med tillgångar syftat på säkerheter, vilket jag naturligtvis inte gjorde.

Citat:
Du förstår ju uppenbarligen inte ens vad som är en tillgång respektive åtagande i kreditgivarens balansräkning?!
Jag har varit ganska tydligt på det. Om du hade klarat att läsa vad jag skriver istället för att överreagera känslomässigt och bara snappa upp div ord i texten, så hade du sluppit producera grundlösa anklagelser och som nu dessutom hålla kvar vid dom.

Citat:
Min lekmanna-diagnos blir asperger.
Föga förvånande för att komma från dig. För en person där reptilhjärnan dominerar så kraftigt att han inte ens klarar att läsa några meningar, och kallar folk idioter, och tillskriver dom påståenden de aldrig uttryckt, så blir väl varje människa som klarar att föra ett sakligt resonemang diagnostiserad som asperger.

Och riktigt vad dina lekmanna-diagnoser har i ett nationalekonomi-forum att göra hoppas jag att du vet, för det vet nog ingen annan.

Citat:
Mmm, grattis. Du har hittat en SvD-artikel från 2007. Du vet att vi har en ny konsumentkreditlag sedan januari i år?
Det känner jag mycket väl till.

Det citat du lutar dig mot har inte ändrats i den nya. Det var kanske en nyhet för dig eftersom du för saken på tal.

Glöm inte att berätta vad du får för svar från justitiedepartementet?
2011-04-16, 11:57
Medlem
Citat:
Bankernas jurister lär se till att man avtalat om det. Folk som kollat påstår att det finns med i avtalet.

Men jag tror, som tidigare sagt, inte bankerna har intresse av att kräva förtida inlösen av bostadslån. Istället ökar man nog på amorteringarna så att lånet får en acceptabel nivå.
Man får komma ihåg att bankerna vill låna ut till bostadsinnehav. Och blir lånet för stort går det att lösa med amortering, i de flest fall.
2011-04-16, 12:14
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs

Justera för inflationen så har du den riktiga nedgången. Just nu är inflationen 2,9%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in