2011-08-12, 18:14
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Foliehattar, svara nu på frågan hur mycket ni tycker det är rimligt att betala för att bo bra i en lägenhet i de bättre delarna av huvudstaden.
Jag skulle kräva att FÅ betalt för att bo i världens 4:e nordligaste, mörkaste, kallaste huvudstad med världens allra högsta skattetryck, isolerad borta i Östersjöns nordligaste hörn.

Den låga räntekostnaden är som bekant en bubbla. Det avspeglar bara påhittade politiska beslut, inte verklighetens kostnader. På ett eller annat sätt kommer detta att förändras. Givetvis ska man dra nytta av den låga räntan, men politiken har skapat stora risker som det vore bra att ha reserver att kunna klara av när allt träffar fläkten och en av millarna som lägenheten "är värd" försvinner.
2011-08-12, 20:12
Medlem
sbgms avatar
Någon annan mer än jag som lagt märke till den markanta ökningen av "Acceptpris" och "Accepterat pris" på bostadsrätter i Sthlm? Har dagligen kollat på hemnet och har märkt av en stor skillnad nu den senaste veckan bara
2011-08-12, 20:27
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
”Marknadsräntorna har gått ner väldigt kraftigt under de senaste två, tre veckorna på grund av marknadsoron med skuldkris och börsfall, vilket gör att våra finansieringskostnader har sjunkit”

http://di.se/Artiklar/2011/8/12/242404/Fler-storbanker-sanker-rantor/

Stimulanspaket var det ja, fungerade ju perfekt senast eller hur?

Om, jag säger om eftersom jag både tror och hoppas, riksbanken fortsätter höja reporäntan så ska jag skratta
2011-08-12, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sbgm
Någon annan mer än jag som lagt märke till den markanta ökningen av "Acceptpris" och "Accepterat pris" på bostadsrätter i Sthlm? Har dagligen kollat på hemnet och har märkt av en stor skillnad nu den senaste veckan bara

De största mäklarna har kommit överens om att använda acceptpriser för att komma bort från lockpriserna. Alltså en medveten förändring. Kanonbra tycker jag!
2011-08-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
De största mäklarna har kommit överens om att använda acceptpriser för att komma bort från lockpriserna. Alltså en medveten förändring. Kanonbra tycker jag!

Mäklarna tjänar pengar när en lägenhet säljs. De senaste månadernas diskrepans mellan säljarnas förväntade pris och köparnas betalningsförmåga har gjort att antalet avslut princip är nere på noll i Stockholms innerstad. Acceptprisreformen är ett försök att råda bot på det. Tror inte en sekund att det är för "vår" skull. Precis som alla branscher är mäklarna bara måna om sitt eget levebröd.
2011-08-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta
Mäklarna tjänar pengar när en lägenhet säljs. De senaste månadernas diskrepans mellan säljarnas förväntade pris och köparnas betalningsförmåga har gjort att antalet avslut princip är nere på noll i Stockholms innerstad. Acceptprisreformen är ett försök att råda bot på det. Tror inte en sekund att det är för "vår" skull. Precis som alla branscher är mäklarna bara måna om sitt eget levebröd.
Det är rätt roligt hur folk aldrig kan bli nöjda. Folk har gnällt i åratal på lockpriserna men när branschen tar bort dem så är ni ändå inte nöjda. Vad exakt vill ni att branschen ska göra inom ramen för den nuvarande lagstiftningen?
2011-08-12, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta

Om mäklarna gör det för sin egen skull eller för kundernas bryr jag mig mindre om. Att lockpriserna försvinner är bra oavsett. Jag tror dock inte att det är bara för att antalet avslut minskat drastiskt, utan för att de hade att välja mellan en självsanering i branschen eller att staten skulle påföra dem regleringar.
2011-08-12, 21:54
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Om mäklarna gör det för sin egen skull eller för kundernas bryr jag mig mindre om. Att lockpriserna försvinner är bra oavsett. Jag tror dock inte att det är bara för att antalet avslut minskat drastiskt, utan för att de hade att välja mellan en självsanering i branschen eller att staten skulle påföra dem regleringar.
Nja, Ruzlerta ligger närmare sanningen. Mäklarna vill självklart ha avslutade affärer, så de vill inte låta säljarna vela i evighet och hålla visning efter visning trots att nästan inga bud kommer in. Men den viktigaste finessen med acceptpriserna nu är att mäklarna kan kräva att kunden säljer till en förutbestämd summa, eller om kunden inte vill sälja så får denne punga ut med arvodet ändå. Alltså fyller acceptpriserna en till funktion: sätta klara gränsvärden för när mäklaren får intäkter.
2011-08-12, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Nja, Ruzlerta ligger närmare sanningen. Mäklarna vill självklart ha avslutade affärer, så de vill inte låta säljarna vela i evighet och hålla visning efter visning trots att nästan inga bud kommer in. Men den viktigaste finessen med acceptpriserna nu är att mäklarna kan kräva att kunden säljer till en förutbestämd summa, eller om kunden inte vill sälja så får denne punga ut med arvodet ändå. Alltså fyller acceptpriserna en till funktion: sätta klara gränsvärden för när mäklaren får intäkter.

Detta stämmer inte. En mäklare kan inte tvinga/pressa dig att sälja med motivering att du ändå får punga ut arvodet. Det enda de kan göra är att låsa upp dig som säljare under kontraktstiden för mäklaruppdraget. När mäklarkontraktet löper ut är säljaren fri att anlita någon annan och har inte betalat en spänn. Så fungerar iaf de större seriösa byråerna, vilka verkar vara initiativtagarna till acceptpriser. Kanske finns smålallare som försöker annat.

Säljaren har ALLTID sista ordet och kan ångra sig ända fram tills överlåtelsen är påskriven. Acceptpriset är på inget sätt tvingande. Däremot ger det köparen en bättre indikation på prisnivån, vilket var nästan omöjligt med utgångspriser och påföljande budgivning.
2011-08-13, 07:50
Medlem
tenstakickerss avatar
Hej,

jag har lyssnat på alla "proffs" när det gäller bostadsköp. Majoriteten säger avvakta pga bostadsbubbla.

Jag och mina 3 barn har bott i en 1:a på 23 kvm och sedan har jag sparat 10.000 sek/mån i fonder.

Under dessa 5år så har villorna jag kikat på gått upp med 80% och mina fonder har rasat i värde.

Jag känner mig inte som en vinnare.

Vad skall jag göra:

1. Bo kvar och fortsätta hårdspara
2. Slänga in handuken och köpa min drömvilla för 5 mkr, med risk att den förlorar 1mr(20%) vid det kommande ras alla pratat om de senaste 5 åren

Hjälp!
2011-08-13, 11:06
Medlem
Jag har nog haft koll på sidan "boliga.se" i ett halvår. Oftast brukar det komma ut mellan 100-500 nya bostäder/dag (mindre på söndagar givetvis och mest på lördagar).. Men sista veckorna har det legat på över 1000 varje dag och med en klar skillnad sista veckorna. Har under ett halvår aldrig tidigare noterat över 1000 nya bostäder på en enda dag (och jag har tyvärr tittat nästan varje dag).

Det som är intressant med detta är att det är lite svårare att gömma i statistik. Många tar nog bara bort sin bostad från marknaden när den inte går att sälja efter några månader. Detta resulterar i att om man bara kollar på antalet bostäder som tex på hemnet så säger det inte hela sanningen. Däremot försöker man ju efter ett tag lägga ut bostaden (och tar bort den igen om det inte fungerar). Därför tycker jag att antalet nya bostäder på marknaden/dag är ett väldigt bra mått på diskrepansen mellan köpare och säljare. Denna acceleration ökar ju uppenbart tidigare än tex fallande kvadratmeterpris.

Så hade jag varit en familjefar i en 1:a med 3 barn så hade jag väntat lite till.. (Ev hyrt en stööre lägenhet) Särskilt i dessa tider när aktiemarkanden verkar balla ur och USA är påväg in i recession tillsammans med resten av väst.
2011-08-13, 15:43
Bannlyst
Antal lägenheter ute till försäljning första veckan i augusti

2010

Riket: 16 300
Stockholms län: 5 000
Västra Götaland: 2 270
Skåne län: 3 200

2011

Riket: 20 300 (+25%)
Stockholms län: 6 700 (+34%)
Västra Götaland: 2 540 (+12%)