2010-05-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
I Sverige.

Så du menar på att staten har gått in med pengar i en bank "köpt" banken, ägt den och sedan tillbaka.

Vilken bank var detta i Sverige och när hände detta?
Citera
2010-05-26, 17:46
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Så du menar på att staten har gått in med pengar i en bank "köpt" banken, ägt den och sedan tillbaka.

Det får du ta reda på själv. Finns ingen anledning för mig att hjälpa en idiot.
Citera
2010-05-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Det får du ta reda på själv. Finns ingen anledning för mig att hjälpa en idiot.

Du verkar ju inte ha något att komma med.

För det första så gick inte Nordbanken "affären/affärerna" till exakt som du påstår.

Här har ni som vill läsa. Finns på wiki också.

"Enligt bankaktiebolagslagen hade Nordbanken inte någon rätt till nyemission 1991 eftersom banken sedan länge var på obestånd. Nobel Industrier hade heller ingen rätt att via "bulvanköp" delta i denna nyemission och Nobels egen nyemission skedde helt i onödan. "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bankst%C3%B6dsn%C3%A4mnden

http://www.bankrattsforeningen.org.se/debatt28.html

Sysslar man med suspekta affärer med tvivelaktigt omdöme så går det så.

Swedbank mig veterligen och de flesta andra större banken hade skickat VD och andra åt helvete.

Nu vill jag gärna höra vad du lommi har att säga om det.
Citera
2010-05-26, 18:28
Medlem
Starvids avatar
Citat:

För tredje gången: Nordbanken/Gota bank under den förra krisen och Carnegie under den här krisen.

Citat:
Det sammanslagna Gota Bank var för en kort tid en av de fem största affärsbankerna i Sverige, men nästan omedelbart efter bildandet fick man stora problem i samband med den finanskris som utvecklade sig under början av 1990-talet, och problemen accentuerades efter hand. När Bankstödsnämnden bildades 1993 hade ägarna, försäkringsbolagen Trygg-Hansa och SPP, genom det gemensamma holdingbolaget kommit till vägs ände och kunde inte skjuta till mer kapital utan såg sig tvungna att ansöka om statligt stöd. Man gav då upp ägandet och överlät detta på Bankstödsnämnden, vilket var ett nödvändigt villkor för att få tillgång till stödmedel och den första åtgärden blev att separara tillgångarna i en livskraftig del och en sjuk del med osäkra fordringar. Den livskraftiga delen av Gota Bank slogs samman med Nordbanken, det vill säga den tidigare PK-Banken, vilken också erhöll statligt bankstöd, medan de osäkra fordringarna placerades i ett separat statlig bolag, Retriva. Tillgångarna och fordringarna i Retriva omstrukturerades för att på sikt kunna säljas av, och för att kunna återvinna en del av de medel som man varit tvungen att sätta in i bolaget. Verksamheten i Retriva[3] fusionerades 1996 in i Securum, vilket var ett bolag som fyllde motsvarande funktion för Nordbankens osäkra fordringar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gota_Bank

Citat:
Efter att PK-Banken köpt upp sin mindre konkurrent [Nordbanken] och ändrat namn fick man stora problem under finanskrisen i Sverige 1990-1994. De privata ägare som kommit in i samband med sammanslagningen blev utlösta av svenska staten trots att man var på obestånd och bankens värde var högst osäkert. Ägandet övertogs sedan av Bankstödsnämnden och de osäkra fordringarna avsattes till ett nytt statligt bolag, Securum. Under finanskrisen gång mottog man som statens egen bank huvuddelen av det utbetalade bankstödet på cirka 65 miljarder svenska kronor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordbanken

Staten äger fortfarande 20 % av Nordbankens efterföljare, Nordea, Nordens överlägset största bank. Var tror du det ägandet kom från?
Senast redigerad av Starvid 2010-05-26 kl. 18:33.
Citera
2010-05-26, 18:30
Medlem
har en snabb fråga angående avanza, ofta så står det att mitt konto är övertrasserat trots att jag inte köpt några aktier (tex idag), varför drar de pengar ifrån mig?
Citera
2010-05-26, 18:33
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne
har en snabb fråga angående avanza, ofta så står det att mitt konto är övertrasserat trots att jag inte köpt några aktier (tex idag), varför drar de pengar ifrån mig?
Fråga Avanza?
Citera
2010-05-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Fråga Avanza?

jo får väll ta och göra det, trodde att någon hade ett snabbt svar :P
Citera
2010-05-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
För tredje gången: Nordbanken/Gota bank under den förra krisen och Carnegie under den här krisen.

Vet det tack ändå. 90-94 SOSSE REGERING

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gota_Bank

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordbanken

Staten äger fortfarande 20 % av Nordbankens efterföljare, Nordea, Nordens överlägset största bank. Var tror du det ägandet kom från?

Det ägandet kommer ju självklart från statens hjälp paket.

Sen ser du ju hur bra det går för Nordeabanken också.

Har ju varit finanskris i sverige också nu senast 2007/2008-2010
Hur tror du det går nästa gång då?
Senast redigerad av haxer 2010-05-26 kl. 18:45. Anledning: lite info
Citera
2010-05-26, 18:45
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Det ägandet kommer ju självklart från statens hjälp paket.
Ja, det var ju det jag sade!
Citat:
Sen ser du ju hur bra det går för Nordeabanken också.
Nordea har lyckats bli Nordens överlägset största bank, och har mycket mindre problem än den privata banken SEB och särskilt den privata skitbanken Swedbank, som man måste varit helretarderad för att köpa aktier i innan finanskrisen.
Citera
2010-05-26, 19:04
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Pajkastning deluxe, börjar bli tjatigt

Jag instämmer och om inte pajkastningen och det personliga tjafset upphör så kommer tillsägelser att hagla!

// moderator
Citera
2010-05-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne
Men har du gjort affärer förut och kanske glömt att ha kvar pengar för att betala courtage då får du övertrassering som följd, vilket kan leda till avgifter...Men kolla med Avanza, tekniska fel är inte ovanliga heller
Citera
2010-05-26, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizdec27
Men har du gjort affärer förut och kanske glömt att ha kvar pengar för att betala courtage då får du övertrassering som följd, vilket kan leda till avgifter...Men kolla med Avanza, tekniska fel är inte ovanliga heller

yes ska göra det, skickade ett mail nyligen till de. vill ju inte betala något i onödan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in