Citat:
Ursprungligen postat av 87tln
Undrar vad risken är för hyperinflation nu istället, vill inte se mina pengar bli mindre o mindre värda på ett bankkonto. Dock så bör väl ett bankkontos ränta hålla sig på samma nivå ungefär som inflationstakten, eller vad säger ni experter. Hur såg det ut senast vi hade hyperinflation i sverige??
Var på 70 eller 80 talet tror jag.
På 70-80 talet hade man runt 10% inflation om året och räntorna var ungefär desamma. För att det ska kallas hyperinflation tror jag det måste va över 100% per år vilket vi aldrig haft i Sverige. Ett bankkonto kommer aldrig hänga med och kompensera för hyperinflation om det nu skulle inträffa, tyvärr ;p Är därför många köper guld för det är det bästa för att behålla värdet på pengarna + att det är lätt att ta med sig.
Tror du kan va lugn att ha pengar på bankkonto iaf, tvivlar starkt på att vi kommer få hyperinflation i Sverige, och vanlig inflation kommer du hinna reagera på. Det land(som är viktigt) som löper störst risk för inflation är USA. Frågan är om dom kommer få hyperinflation dock, men dom kommer säkert att inflatera bort en hel del av sina skulder. Just nu är problemet på marknaderna fortfarande deflatoriska effekter, att det inte finns tillräckligt med pengar och för mycket skulder. Men vad jag förstått så kan det gå otroligt snabbt att slå över från deflation till inflation.