2010-05-19, 11:13
Medlem
Eolairs avatar
Dags för fritt fall igen...
Citera
2010-05-19, 11:25
Medlem
lallen84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87tln
Undrar vad risken är för hyperinflation nu istället, vill inte se mina pengar bli mindre o mindre värda på ett bankkonto. Dock så bör väl ett bankkontos ränta hålla sig på samma nivå ungefär som inflationstakten, eller vad säger ni experter. Hur såg det ut senast vi hade hyperinflation i sverige??
Var på 70 eller 80 talet tror jag.

På 70-80 talet hade man runt 10% inflation om året och räntorna var ungefär desamma. För att det ska kallas hyperinflation tror jag det måste va över 100% per år vilket vi aldrig haft i Sverige. Ett bankkonto kommer aldrig hänga med och kompensera för hyperinflation om det nu skulle inträffa, tyvärr ;p Är därför många köper guld för det är det bästa för att behålla värdet på pengarna + att det är lätt att ta med sig.

Tror du kan va lugn att ha pengar på bankkonto iaf, tvivlar starkt på att vi kommer få hyperinflation i Sverige, och vanlig inflation kommer du hinna reagera på. Det land(som är viktigt) som löper störst risk för inflation är USA. Frågan är om dom kommer få hyperinflation dock, men dom kommer säkert att inflatera bort en hel del av sina skulder. Just nu är problemet på marknaderna fortfarande deflatoriska effekter, att det inte finns tillräckligt med pengar och för mycket skulder. Men vad jag förstått så kan det gå otroligt snabbt att slå över från deflation till inflation.
Citera
2010-05-19, 15:16
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Tyskland tar täten i den nya sönderreglerade marknaden..

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/tyska-regler-vallar-borsfall_4737785.svd

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/regleringen-ar-en-krisstampel_4738585.svd
Å andra sidan brukar du inte få försäkra ett hus du inte äger. Speciellt inte om det är du som byggt huset, och bara du som förstår dess konstruktion. Det visar att även om Tyskland onlekligen styrs av politiker, är dessa politiker inte lika korrupta som de i Washington, vars förslag till bankrelgering (i färdigt format med alla tillägg) mycket väl kan gynna de stora bankerna.

Att de ger sig på blankning av bankaktier känns inte lika kul. Det blir liksom en del av vägran att låta de som gör misstag ta förluster. Å andra sidan är "to big to fail" bankerna verkligen så stora att de med lätthet skulle kunna göra mos av någon mindre bank ifall de passar deras politiska agenda. Dessa monster hade inte inte uppstått på en fri marknad, men återgången till en fri marknad skulle bli allt för smärtsam för att vara realistiskt ur ett politikerperspektiv.

Av ungefär samma anledning ser jag inte hyperinflation som allt för omöjligt i USA. Man kommer helt enkelt aldrig våga göra det som krävs för att undvika den, eftersom så många människors leverne kommer vara beroende av skapandet av centralbankspapper.
Citera
2010-05-19, 15:51
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Å andra sidan brukar du inte få försäkra ett hus du inte äger. Speciellt inte om det är du som byggt huset, och bara du som förstår dess konstruktion. Det visar att även om Tyskland onlekligen styrs av politiker, är dessa politiker inte lika korrupta som de i Washington, vars förslag till bankrelgering (i färdigt format med alla tillägg) mycket väl kan gynna de stora bankerna.

Att de ger sig på blankning av bankaktier känns inte lika kul. Det blir liksom en del av vägran att låta de som gör misstag ta förluster. Å andra sidan är "to big to fail" bankerna verkligen så stora att de med lätthet skulle kunna göra mos av någon mindre bank ifall de passar deras politiska agenda. Dessa monster hade inte inte uppstått på en fri marknad, men återgången till en fri marknad skulle bli allt för smärtsam för att vara realistiskt ur ett politikerperspektiv.

Av ungefär samma anledning ser jag inte hyperinflation som allt för omöjligt i USA. Man kommer helt enkelt aldrig våga göra det som krävs för att undvika den, eftersom så många människors leverne kommer vara beroende av skapandet av centralbankspapper.

Den tyska regleringen kommer säkerligen att följas av fler länder för att förhindra börsfall, som alltid så är det såklart konstgjord andning och kanske kan hindra börsfall på kort sikt men den långsiktiga effekten lär inte bli den önskade.
Vore förbudet något annat än en panikåtgärd så borde all naken blanking förbjudas men i Tysklands fall så har dom bara riktat in sig på statsobligationer och aktier i dom tio största företagen.

Har du mer info om den amerikanska regleringen som ska(?) sjösättas så får du gärna posta infon här.
Citera
2010-05-19, 16:14
Medlem
Rois avatar
http://www.zerohedge.com/article/ratigan-and-sanders-were-oligarchy-and-its-getting-worse
http://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=67ba6ddf-35a8-4c9b-a479-cbd2589badef

Sen en som faktiskt är rent positiv, men blivit nerbantad rejält:
http://www.auditthefed.com/

Lägger in den här också. dt får en att undra hur tyskarna egentligen hade tänkt. Sen verkar det som att de har skapar ett förbud mot alla Credit Default Swaps, nakna eller ej? Underbart sätt att få ner statsräntor - du får inte försäkra dig mot default...

En spekulation är att tyskarna gör sig redo för att låta banksystemet falla i bitar. man vill bara inte att pengar ska försvinna iväg till spekulanter i processen.
Senast redigerad av Roi 2010-05-19 kl. 16:25.
Citera
2010-05-19, 16:27
Medlem
Satt vid stängningsdags igår och funderade på att sälja mina björnar med en liten förlust efter uppgångar måndag-tisdag. Bestämde mig lyckligtvis att behålla dem och ligger på plus (på björnarna). Aktierna går åt helvete. :P. Behövs inte mycket för att marknaderna ska vända nedåt nu.
Citera
2010-05-19, 21:48
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Lägger in den här också.
Missade visst länken: http://ftalphaville.ft.com/blog/2010/05/19/236356/was-naked-shorting-of-german-financials-really-an-issue/
Citera
2010-05-19, 21:54
Bannlyst
Börsen är en riktig girig skithög, kurserna vill inte släppa.

Ericsson och H&M, särskilt Ericsson är en riktig skit när det kommer till nedgångar.

Aktien alltid ner minst av alla trots att den enkelt kunde handlas på 50 kr. Frågan kvarstår varför idioterna köper just den.

Aja, imorgon lär den väl sticka upp direkt kl 0900.
Citera
2010-05-19, 22:45
Medlem
Alguiens avatar
Vi bröt motståndet vid 974 i varje fall. Jag hoppas på fortsatt nedgång, men det är inte omöjligt att vi fortsätter jojon lite till.
Citera
2010-05-20, 16:28
Medlem
Alguiens avatar
Ingen dålig dag, hehe. Funderade precis på om det finns några fler nyheter dem kan komma på med för att trycka upp börsen. Stödpaket är redan använt. Kommer något härnäst?
Citera
2010-05-20, 17:35
Medlem
Starvids avatar
Själv sitter jag för ovanlighetens skull och hoppas på stark volatilitet! Om börsen går ner ordentligt finns det några bolag jag vill köpa, och går den upp ordentligt kan jag göra mig av med några gamla surdegar till schyssta priser.
Citera
2010-05-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alguien
Ingen dålig dag, hehe. Funderade precis på om det finns några fler nyheter dem kan komma på med för att trycka upp börsen. Stödpaket är redan använt. Kommer något härnäst?

Tyskarna ska väl rösta om stödpaketet i morgon om jag inte har fel. Går det igenom så kan marknaden använda det som förevändning för en kraftig rekyl. Men nästa vecka fortsätter det rasa.

Går stödpaketet inte igenom kan det bli svartaste dagen på börsen på flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in