2011-02-23, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Varför sälja? Tror du inte på dina företag i portföljen? Ser snarare köpläge just nu.
På "lång" sikt skall vi upp antar jag men på "kort" sikt, dvs fram till Maj så vet jag inte hur mkt till det kan gå ner. Bättre att släppa allt och köpa in sig billigare istället.

Att begränsa förlusterna är mkt viktigt i en långsiktig strategi, den här gången satt jag för länge. Borde ha klivit av för 3 veckor sedan. Skall ta ledigt från börsen ett tag nu och vänta in till perioden efter utdelningarna innan jag handlar igen.
Citera
2011-02-24, 01:04
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Varför sälja? Tror du inte på dina företag i portföljen? Ser snarare köpläge just nu.

"Cut your losers and let the winners run"
Citera
2011-02-24, 12:24
Medlem
Fan alla aktier är billiga nu jag vet inte vilka jag ska öka i

Väntar nog till efter utdelningarna i maj och känner efter hur det går för USA innan jag ökar på men man vill ju köpa nu!
Citera
2011-02-24, 12:55
Medlem
Jävlar vad lättnadsrallyn överallt. Winning trading kommenterade ju positivt och någon på Börstjänaren om vad som väl var amerikanska börsen med.

Känns lite trist att stå bredvid om det skall se ut så.

Vettefan varför jag inte köpte ludin mining direkt på morgonen, såg ju rapporten .. Jävla dumt. Men det var ju bara _LITE_ bättre.

Rejäla race i Black Earth Farming och Enquest med.
Citera
2011-02-24, 12:55
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
På "lång" sikt skall vi upp antar jag men på "kort" sikt, dvs fram till Maj så vet jag inte hur mkt till det kan gå ner. Bättre att släppa allt och köpa in sig billigare istället.

Att begränsa förlusterna är mkt viktigt i en långsiktig strategi, den här gången satt jag för länge. Borde ha klivit av för 3 veckor sedan. Skall ta ledigt från börsen ett tag nu och vänta in till perioden efter utdelningarna innan jag handlar igen.

Jag sitter kvar med 40% fonder och 60% likvida. Man vill ju gärna gå in nu när det gått ner, men det misstaget har jag gjort förr. Går man in för tidigt med sina likvida så är man ju lika mkt looser om börsen rasar betydligt mer.

Så jag gör som dig, dvs inga nya posisioner inom närmaste tiden, men jag ligger kvar med mitt innehav.
Citera
2011-02-24, 13:01
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Vettefan varför jag inte köpte ludin mining direkt på morgonen, såg ju rapporten .. Jävla dumt. Men det var ju bara _LITE_ bättre.

Så är det ju alltid
Jag läste rapporten 08:55, och tänkte se om det fanns läge att köpa in sig.
09,01 hade ju aktien "bara" stigit med ca:2% , och jag satt med fingret på köpknappen
på en warrant som stod i 0,22 När kursen stigit med 9% stod warranten på 0,28

Va fan ska man alltid tveka för
Citera
2011-02-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
"Cut your losers and let the winners run"
Fast det där fungerar inte för mig. Utan stop-loss och målkurser tar jag emellanåt förlusterna och väntar tills vinnarna har blivit +/- 0
Citera
2011-02-24, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Så är det ju alltid
Jag läste rapporten 08:55, och tänkte se om det fanns läge att köpa in sig.
09,01 hade ju aktien "bara" stigit med ca:2% , och jag satt med fingret på köpknappen
på en warrant som stod i 0,22 När kursen stigit med 9% stod warranten på 0,28

Va fan ska man alltid tveka för
Fast jag hade ingen direkt anledning att tveka. Klurade på att köpa där på 45.50 när det var kort dip med. Men jag vet ju inte vad bolaget _BORDE_ kosta, men sålänge det drar uppåt kan man ju haka på om inte annat. Skulle man ha otur och timea helt fel får man väl ta 1-2 procents förlust eller så.

Går ju kanske att köpa nu med, vad vet jag. Tyckte ju inte siffrorna var så höja, men kanske var rejält pressat innan mot vad förväntningarna borde lett till? Eller så misstrodde folk Lundin?

Därför han sålde Enquest? Köpte lite Lundin mining istället?

Å andra sidan köpte jag inte Proffice heller, som jag uppfattade det som hade ett bra kvartal?

Sålde mitt innehav igår dock på 32.30 med typ 17% vinst (istället för 41.7% på 39 ... Precis vad jag snackar om. "Oj, jag har visst gjort 40% på två veckor.. Nåja, det är säkert rimligt, jag sitter kvar!") Men det kändes ju dumt att inte vara med då... Bara det att skiten inte rörde sig uppåt? Så kanske lika bra där

Sådant där förstår jag ju inte helt enkelt

Jag får ju köpa efter vad marknaden gör, eller vad jag tror om produkten, har ju ingen som helst koll på fundamentala grejer och analyser och förväntningar och vad som är bra och vad rätt kurs borde vara mot något eller någonting. Helt i blindo.

Nokia steg ju på rekyl på 8.45 usd / 54.25 sek. Där kan man ju också vara med, om man nu inte tror att det skall ner mer... Men ja.. Känns ju tryggt och så ..
Kör nog hellre lundin mining.

Men jag läste Börstjänarens text om gula faran också. Och är det så att kineserna får slut på stålar / räntorna höjs / valutorna stabiliseras så är det väl slut på det här råvarurallyt kanske .. Och då är det kanske inte så kul med alla råvarubolag som är värderade därefter?

Än mindre på politisk oro, efterfrågan visst, men oro? Typ värdera oljebolag på dagens oljepris? Som om det kommer vara fem år?

Jag tvekar nog för att jag inte har någon att prata med eller så.

Jag frågade ju här om ras enligt Börstjänaren, fick till svar att TA var värdelöst eller något. Frågade ju om SAAB på 98, var inget att ha, frågade om Öresund på 90, men personen i fråga skulle inte köpa (flåt! Jag klagar inte på dig! Jag väljer ju själv. Men jag har ju ingen koll.), frågade om Ratos på 199, men det var visst övervärderat (enbart efter premie eller?)... Och ja, inte mycket av det var väl rätt. Satt kvar i KappAhl över rapporten efter att ha haft skiten en dag eller två .. Enda vettiga är väl att folk säkert har avrått från Nokia. Kanske?

Så ja. Man skall väl kanske inte lyssna på folk..
Senast redigerad av aliquis 2011-02-24 kl. 13:54.
Citera
2011-02-24, 13:29
Medlem
Sådärja Aktieklipparn:
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=7010

Fritt fram att fånga den fallande kniven

Där kom vinsthemtagningarna =P

Kanske inte är kört på 45 ändå , om jag ens vill ha det nu ... Känns genast mycket mindre attraktivt

Fast det är säkert lika bra. (Eller så är det folk som verkligen blankar den vid huvudskuldralinjen? Men det borde ju inte vara så lätt att ta död på den där? Möjligen om folk börjar ta hem vinsten som sagt .. ) Kanske utomordentligt läge för dig/dem med en andra chans om man inte satt med under uppgången
Citat:
VoicesVisions
110224 12:09
Lundin Mining / TAck för mig / TAck för mig

All OUT......Man får nöja sig med 6 % upp för tillfället.... Lycka till.......
Det är ju sådär man skall göra. Jävla pro. Han fick till svar:
Citat:
essdes
110224 12:21
Lundin Mining / TAck för mig / V visions

aldrig i livet jag säljer nu oavsett uppgång i %.Tror det här håller i sig
och
Citat:
Jamesfrom fin
110224 12:28
Lundin Mining / TAck för mig / Re Essens

En av mina bekanta köpte i sig på Boliden på 14 kr och sålde på 19 kr.
Och väntade på rekyl, han väntar fortfarande, vågade aldrig köpa in sig igen.
Idag ligger den ju på 130 kr

Mvh James
Han vågade ju gå emot det där och agera själv. Och han fick ju rätt. Och var inte för girig och nöjd med sin vinst. Stort grattis till honom

Inte riktigt om börsras känner jag men

Appropå det se Börstjänarens och Winning tradings kommentarer, och "krönikörens" (heter det så?) kommentar på den förstnämnda. BT rekade sälj redan under 1130 och skrev måndagen därpå att de tyckte man skulle shoppa 10-15% billigare senare .. Upp över 1100 är väl kanske inte tillräckligt för att hurra... Eller blev alla toksäkra omedelbart igen? Precis som för några dagar sedan?

Att våga gå emot flocken:
Citat:
Coin
110224 12:53
Lundin Mining / TAck för mig / re har ändå känsla

Varför nettoköper CSB 700k aktier idag? ^^

norrtorpet
110224 12:49
Lundin Mining / TAck för mig / Har ändå känsla

Har ändå en obehagskänsla , varför säljer OHM 1milj i dag? kar någon ett bra svar?
Senast redigerad av aliquis 2011-02-24 kl. 13:36.
Citera
2011-02-24, 23:25
Medlem
Lustigt att lundin mining slutade på minus ... Var ju inga jättehöga siffror, om den förtjänar att hamna på minus har jag ingen aning om men lustigt vad som hände iaf.. Flockbeteende deluxe?
Citera
2011-02-25, 01:13
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Så ja. Man skall väl kanske inte lyssna på folk..

Bra att du lärt dig det iaf. Jag lärde mig det efter att jag följde rådet att inte köpa Swedbank när den kostade 20 kr.
Citera
2011-02-26, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
har sålt ut hela min portfölj nu och sitter bara i olja och silver.
tror det kommer ta ett tag innan det lugnar ner sig, otroligt om oljan skulle gå ner...

Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Jag har bränt mig rejält i år. Det jag tjänade förra året är idag utraderat. Lagt en säljorder på alla mina innehav nu som kommer gå igenom imorgon.

Tror tyvärr att börsen kan sjunka 5-10% innan detta vänder.

En stark krona, stigande oljepriser samt andra råvarupriser som fortfarande ligger på hög nivå kommer innebära en hel del marginalpress för svenska bolag.
Gick också ur alla innehav förutom ett och fonder den 24e, men oljeprissänkningen och stöden i både S&P och OMXS30 kanske ställde till det .. Känner mig så dum. Mest för att jag inte sålde allt då när vi hade känt på 1130 som Börstjänaren sade. Hade gett bättre siffror. Nu undvek jag ju vidare förluster men vid 1130 hade det ju varit lite vinster som hade hjälpt

Vettefan. Idag (fredags/25e) kändes det givet att vi skulle gå uppåt eftersom oljan sjönk. Känner mig dum men vet inte om man borde köpa heller. Man borde ju ha köpt i ett riktigt ras, inte här uppe på "toppen" (beroende på var den nu hamnar..)

Å ena sidan lockar det ju lite att "vinna tillbaka till nivåerna vid 1130", men vad säger att man ens kommer in på samma nivåer som den 23e? Och vid nedgången vid brott 1130 var det ju ett lätt beslut att sälja. Det stod ju fortfarande på plus och risken var att missa vidare vinst, men säkra den som fanns. Köper man nu och hoppas på 1130 handlar det ju snarare om att hoppas på vinst och inte fastna med en förlust .. Känns som bra mycket taskigare läge. Men känns ju piss annars. Känns ju som risken är stor att måndagen blir positiv. Det är måndag och månadsskifte, och gick ju upp idag ..

Hata det här, borde inte spela det här spelet. Säkrar inga vinster och går ur vid rädsla för nya. Hade ingen koll på stödlinjerna o så i torsdags dock. Helst borde man väl ha koll i respektive bolag med.

En regulator för en själv hade väl kunnat vara att åtminstone inte köpa tillbaka något jag inte kan få billigare än vad jag sålde för. Men det kan jag ju inte förvänta mig överallt på samma eller stigande index. Nackdelen med det är ju dock att just lägre priser hade tydit på att skiten skulle ner mer, så vem fan vill köpa då? ...

Suger gör det.

Och om det är smart att låta tillväxtmarknader stå och gå eller om man skall anta att de kommer krascha åt helvete vet jag inte. Jag tänkte ju innan att det bara var de som kraschade och att det var mer där. Men vi verkar ju följa dem på ungefär samma sätt. Och skiten blir ju bra mycket värre tack vare valutan/inflationen. Skulle vi och säg S&P ner så lär ju de tokdö ändå. Nog för att jag hade kunnat tänka mig att ha kvar dem länge men piss är det. Köpte tillbaka efter nyår och snittade ner mig när det hade tappat en del .. Så positionerna är ju redan så stora jag hade velat ha dem typ.. Vill inte fylla på.. Riktigt bajs .. .

Så intressekonflikt där med.. Vet inte vad man skall hoppas på , eller vad man skall göra.

Börstjänaren ser väl inte trenden som bruten förens 1186 tror jag .. Vettefan om jag hade vågat chansa på att det skulle gå vägen .. Så bra mycket mer fail att jag inte gick ur tidigare än att jag faktiskt är ur.. Men suger ju att ha kommit ur på botten. Sucka.

Hur tänker ni andra?

Vafan sätter jag inte släpande stoppar för och har automagisk stop-loss på inköpskursen efter ett tag om det går åt helvete? En del trista bolag har ju sådan låg omsättning dock att det kan flukturera flera procent om dagen ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in