2011-02-23, 16:14
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodyear90
Nu får dom ge sig i lybien. Dags att usa kliven in!
Haha, ja släpp några bomber nu så vi får lie lugn i kaoset. Oron där kommer bestå rätt länge. Att Gadaffi kommer förlora makten på ett eller annat sätt framstår som mer och mer uppenbart. Men när nu diktatorerna försvinner blir det knappast lugnare utan snarare tvärtom. Ett ens halvstabilt läge kommer inte infinna sig på många år efter en revolution.
Citera
2011-02-23, 16:42
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Haha, ja släpp några bomber nu så vi får lie lugn i kaoset. Oron där kommer bestå rätt länge. Att Gadaffi kommer förlora makten på ett eller annat sätt framstår som mer och mer uppenbart. Men när nu diktatorerna försvinner blir det knappast lugnare utan snarare tvärtom. Ett ens halvstabilt läge kommer inte infinna sig på många år efter en revolution.

Fast det måste vara mer instabilt precis innan Gadaffi avgår?
Citera
2011-02-23, 16:47
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Fast det måste vara mer instabilt precis innan Gadaffi avgår?
Ska man tro FOI så kommer han "antingen fly eller dödas". Så det är sannolikt en bit kvar på det här upproret. Libyens upprorsmakare har dock fördelen att västvärlden till skillnad från Mubarak-situationen inte står bakom Gadaffi.
Citera
2011-02-23, 16:55
Medlem
Ovations avatar
Helt jävla otroligt vad ett gäng sandprimater kan göra med börsen. Allt rasar, oavsett om de har något med Nordafrika/arabvärlden, olja eller Suezkanalen att göra eller inte.

Det känns som att börsfolket söker anledningar till att handla ner börserna. För inte fan kommer vad som händer i Nordafrika att kunna påverka världens marknader sådär speciellt mycket.

Därför passar jag på att köpa massor av andelar i rysslandsfonder (vinner på högt oljepris, har inte ett skit med nordafrika att göra).
Citera
2011-02-23, 18:00
Medlem
kato85s avatar
har sålt ut hela min portfölj nu och sitter bara i olja och silver.
tror det kommer ta ett tag innan det lugnar ner sig, otroligt om oljan skulle gå ner...
Citera
2011-02-23, 18:31
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
tror det kommer ta ett tag innan det lugnar ner sig, otroligt om oljan skulle gå ner...

Libyen står för 2 % av världsproduktionen av Olja. OPEC snackar om extrainsatt möte inom den närmaste tiden för att öka produktionen och enligt OPEC själva så kan de väga upp för allt bortfall i Libyen. Problem uppstår om revolutionerna kommer till Saudiarabien eller Iran.

Jag har haft olja med *3 hävstång i två dagar, sålde vid lunch idag. Avvaktar läget ett tag nu.
Citera
2011-02-23, 18:50
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Tidigare i veckan uttalade sig IEA (eller liknande) om att ett uthålligt oljepris över 100$ under 2011 skulle utlösa en ny ekonomisk kris.
Citera
2011-02-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En gammal gångbar regel är att "när taxichaufförer börjar diskutera börsen är det hög tid att sälja". Där är vi inte ännu.

Jag säljer inte. Har i och för sig mest Kina, Latinamerika och Östeuropa. Tillväxtregioner allihop, kommer tuffa på bra några år gissar jag.

Jodå, jag jobbar själv som taxichaffis och körde flera kunder idag som jag diskuterade aktier/ fonder med. Så nu lär det garanterat gå utför..
Citera
2011-02-23, 22:17
Avslutad
Jag har bränt mig rejält i år. Det jag tjänade förra året är idag utraderat. Lagt en säljorder på alla mina innehav nu som kommer gå igenom imorgon.

Tror tyvärr att börsen kan sjunka 5-10% innan detta vänder.

En stark krona, stigande oljepriser samt andra råvarupriser som fortfarande ligger på hög nivå kommer innebära en hel del marginalpress för svenska bolag.
Citera
2011-02-23, 22:23
Medlem
Photechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jodå, jag jobbar själv som taxichaffis och körde flera kunder idag som jag diskuterade aktier/ fonder med. Så nu lär det garanterat gå utför..

Tycker mig också ana en uppgång av liknande fenomen. Nog för att jag inte kör taxi eller ens åker en speciellt ofta, dock hör man folk lite varstans prata om aktier och likn.

Även har en annan, högst personlig indikator för annalkande nergång löst ut. Graviditeterna ökar. Vet inte om det är något allmänt vedertaget eller om det är något jag fått för mig..
Citera
2011-02-23, 22:42
Medlem
Underbart börsläge, större delen av min portfölj redovisade kanonresultat för 2010 men backar ändå relativt mycket under början av 2011. Höga utdelningar, låga p/e-tal. Har passat på och köpt en hel del i omgångar under nedgången och kommer fortsätta med det så länge börsen fortsätter sjunka.
Autoliv, DORO, Fabege etc är mycket attraktivt undervärderade.
Citera
2011-02-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Jag har bränt mig rejält i år. Det jag tjänade förra året är idag utraderat. Lagt en säljorder på alla mina innehav nu som kommer gå igenom imorgon.

Tror tyvärr att börsen kan sjunka 5-10% innan detta vänder.

En stark krona, stigande oljepriser samt andra råvarupriser som fortfarande ligger på hög nivå kommer innebära en hel del marginalpress för svenska bolag.
Varför sälja? Tror du inte på dina företag i portföljen? Ser snarare köpläge just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in