Tror vi kommer se en relativt mycket bättre utveckling i S&P än i Europa de närmsta året. Globalförvaltare tenderar att köpa "säkra" USA istället för EM och EUR-länder. Dessutom finns bra möjlighter för fortsatt stark dollar.
Gå alltså lång USA & kort euroländer
eller
Gå lång norden,schweiz & dyl och kort euroländer.
Jag har väldigt svårt att tro på USAs ekonomi i ett läge där de måste hålla räntan på 0% för att inte hela kalaset skall krasha, känns lite som att säga "det här tornet står jäkligt stabilt (så länge det inte kommer en vinpust och blåser omkull det)".
Här har Ni viktiga tider i morgon.
Upp eller ner, den som lever får se
Klickar ni på länken kan ni även se kvällens möte Live, skulle ha börjat kl 20 men mötet är försenat.
EU
Coming up
May 18th 2010 11:00
Economic and Financial Affairs Council
3015th meeting public deliberation
May 18th 2010 13:30
Economic and Financial Affairs Council
Mörk men inte helt nattsvart blick i kristallkulan från Shawn Tully, "senior editor at large" på Fortune.
Here's how I see the odds. The chances are about one in three that we suffer a huge, wrenching correction in the next year or two similar to the one in 1987. That possibility is so high because stocks are so startlingly expensive. Another high probability event is that markets go on a long sideways grind, with smaller drops along the way. What's extremely unlikely is that the market rises substantially from current levels and stays there for any extended period.
Whatever happens in the next couple of years, the odds are overwhelming that investors who buy stocks today will reap puny returns for 10 years. For example, if you'd purchased shares at today's PE of 22 in early 2003, you would have gotten a return of around 3% a year, barely enough to compensate for inflation, let alone buy the blood pressure medication you'd need to survive the scary ride of stock ownership.
Now let's look out a decade or two. The evidence is extremely strong that price matters, and matters a lot: except in rare cases, buying stocks when they are pricey -- when the Shiller PE exceeds 20 -- leads to puny returns ten years later.
Not that you'd ever know that from the happy talk from Wall Street. So screen the noise out, and follow the numbers. They'll eventually get better for investors. But to get back there, we may revisit October of 1987.
Sålde av mina innehav idag. Jag tror på en finanskris 2.0 under sommarn. Nu kan jag inte kalla mig expert men om storbrittanien med flera har så pass stora problem som vissa säger kommer det bli svettigt på börsen. Jag väljer att sova gott om nätterna nu och väljer att vila mina pengar över sommaren på ett sparkonto med ``bra´´ ränta.
Hade en 160% vinst på mina volvoaktier så är rätt nöjd med det ändå. Aldrig fel att ta ut en vinst sägs det och i det här fallet så gjorde jag en bra vinst. Nåja, kommer sova bättre nu, blir intressant att följa det här spektaklet.
Undrar vad risken är för hyperinflation nu istället, vill inte se mina pengar bli mindre o mindre värda på ett bankkonto. Dock så bör väl ett bankkontos ränta hålla sig på samma nivå ungefär som inflationstakten, eller vad säger ni experter. Hur såg det ut senast vi hade hyperinflation i sverige??
Var på 70 eller 80 talet tror jag.
Sålde av mina innehav idag. Jag tror på en finanskris 2.0 under sommarn. Nu kan jag inte kalla mig expert men om storbrittanien med flera har så pass stora problem som vissa säger kommer det bli svettigt på börsen. Jag väljer att sova gott om nätterna nu och väljer att vila mina pengar över sommaren på ett sparkonto med ``bra´´ ränta.
Hade en 160% vinst på mina volvoaktier så är rätt nöjd med det ändå. Aldrig fel att ta ut en vinst sägs det och i det här fallet så gjorde jag en bra vinst. Nåja, kommer sova bättre nu, blir intressant att följa det här spektaklet.
Undrar vad risken är för hyperinflation nu istället, vill inte se mina pengar bli mindre o mindre värda på ett bankkonto. Dock så bör väl ett bankkontos ränta hålla sig på samma nivå ungefär som inflationstakten, eller vad säger ni experter. Hur såg det ut senast vi hade hyperinflation i sverige??
Var på 70 eller 80 talet tror jag.
Den svenska kronan har mig veterligen aldrig upplevt någon hyperinflation. Skulle Sverige drabbas av en så kan du lika gärna stå i duschen och riva sönder dina pengar som att ha dom på banken.
Jag har dock svårt att se varför den svenska kronan skulle drabbas av något dylikt.