2010-05-09, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Dom ska alltså minska underskottet (vilket låter bra rent spontant), men innebär inte detta att dom måste skära i löner osv? Och i så fall, kan inte detta skapa strejker och sattyg i Spanien och därmed ge marknaden ett nytt domedagsscenario att förfasa sig över?

Input?

nJA... Jag slutar aldrig att förvånas, allt kan hända i dessa tider.
Marknaden lever sitt egna lilla liv
Citera
2010-05-09, 22:32
Bannlyst
Obama vil have eurokrisen stoppet
2010-05-09 22:12
USA's præsident, Barack Obama, har taget kontakt til de to største eurolande. Der skal tages "resolutte skridt" for at stoppe krisen, mener Obama.

Läs hela här!
http://borsen.dk/?treeid=889&id=ACHN-85ARNB252721
Citera
2010-05-09, 23:28
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Borde inte Keynsianerna uppmana Grekland mfl att öka statens utgifter istället för att skära ner? De befinner sig ju i en kris, sådana spenderar man sig väl ur?

Konstigt att de överhuvudtaget har en kris, de har ju ägnat sig åt krishantering i många många år nu, deras ekonomier borde vara stabila som gamla ångvältar.
Greklands problem är ju inte svag inhemsk efterfrågan utan stor statsskuld (och för högt kostnadsläge), så en Keynesian skulle inte rekommendera ökade utgifter. Ökade utgifter vid lågkonjunktur kräver för övrigt att man har en god ekonomi innan krisen, det vill säga att man samlat i ladorna under högkonjunkturen. Det har Grekland inte gjort, minst sagt.
Citera
2010-05-09, 23:40
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerpro
Ja, en sjuk överreaktion. Hur f-n kan man en bry sig en siestaekonomi som är en bråkdel av den Svenska (som i sig är en fjärt i rymden jämfört med världsekonomin)?

Dessutom blir dom räddade av allehanda bailouts och åtstramningspaketet har dom godkänt. Visst har det protesterats en hel del men efter ett tag orkar dom inte längre och börjar inse att problemet måste lösas och åtstramningarna är ett nödvändigt ont.

Ehh? Greklands ekonomi är inte en bråkdel av den Svenska, mindre ja, men inte i närheten av vad du tror, lägg till Spaniens som är 3.5 ggr så stor, Italien 5 ggr, UK 5 ggr och så några till....
Citera
2010-05-10, 00:08
Medlem
Ergnots avatar
Fyfan vad svårt ändå. Ligger helt fulltankad sen ungefär 2-4veckor sedan i ABB, Nokia, Avega och Autoliv som alla har gått åt helvete. Vet inte riktigt om man ska sälja snabbt som fan imorrn eller ligga kylig ett tag.. trots allt är mina investeringar långsiktiga, men om man kan hoppa av nu och hoppa på när det vänder uppåt igen gör man ju såklart det.

Min poäng i detta: hur tror ni att börsen kommer se ut imorrn? Första timmen? Kan vara kul att läsa senare på dagen. Själv tror jag vi landar på någonstans mellan -1 och minus -2
Citera
2010-05-10, 00:13
Medlem
Bandhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergnot
Fyfan vad svårt ändå. Ligger helt fulltankad sen ungefär 2-4veckor sedan i ABB, Nokia, Avega och Autoliv som alla har gått åt helvete. Vet inte riktigt om man ska sälja snabbt som fan imorrn eller ligga kylig ett tag.. trots allt är mina investeringar långsiktiga, men om man kan hoppa av nu och hoppa på när det vänder uppåt igen gör man ju såklart det.

Min poäng i detta: hur tror ni att börsen kommer se ut imorrn? Första timmen? Kan vara kul att läsa senare på dagen. Själv tror jag vi landar på någonstans mellan -1 och minus -2

Min plan är försöka agera efter hur Asiens börser reagerar på det nya krispaketet. Finns väl inte mycket annat att gå efter. Har själv alldeles för mycket aktier, dock inte fulltankad, sålde en del i onsdags som säkerhetsåtgärd.
Citera
2010-05-10, 00:19
Medlem
Caparzos avatar
Citat:

Är du långsiktig spelar det ingen roll. Om du ändå tänkte sälja om fem år, vad spelar dagens kurs för roll? Skulle du sålt, skulle du gjort det innan raset på börsen. Nu kan börsen lika gärna gå upp som ner, men de största förlorarna är de som är med ner i raset och säljer på botten för att sedan missa uppgången. Ligger du kvar riskerar du inte att missa uppgången, som är garanterad att komma förr eller senare.
Citera
2010-05-10, 00:24
Medlem
Knaffells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Jag har lyckats riktigt bra som omväxling vid nedgång. Jag ligger fortfarande tung i endast två aktier, össur och polarcus (danskt respektive norskt) som jag har gjort en mycket bra vinst i och dem tycks vara helt, eller nästintill orörda den gångna veckan. Jag skrev om dessa bolag tidigare det här året i Dattrading-tråden. I och med att jag ligger med hela pensionen där ska jag revidera om taktiken lite och möjligen gå likvid ett tag. Vi får se hur måndagen spelar ut sig och om dem påverkas den kommande veckan.

Kommer ihåg att du nämnde dessa två företag för ett bra tag sedan, och jag ser nu även att du precis som du säger gjort en mycket bra vinst i dessa två nyligen börsnoterade bolag. Du valde och hoppa på tåget tidigt(!), och det visade sig vara mycket lönsamt
Vore intressant och höra vad det var som fick dig och bli intresserad utav dessa två bolag, var deras verksamhet något du sen tidigare var insatt i eller har du kontakter du fått bra info från? Att välja och gå tung i (och med tung har jag för mig att du menar cirka 900K) endast två aktier ser jag som väldigt riskfyllt, dessutom har du valt att göra det i ett väldigt tidigt stadium (vet dock inte hur länge de varit verksamma), dessa företeelser gör din analys utav bolagen ännu mer intressant. Är du trots allt inte ABB och Swedbank du valt att gå in i...

Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Jag fick ta en mindre förlust på tradingkapitalet i pxxs som tog ledning i nedgången av oljesektorn men därefter har det varit trading i bull och bear, samt ericsson - det har gått ganska bra! Så jag är jättenöjd, och egentligen borde jag gå likvid nu men jag är ett girigt as så vi får se hur det blir med det Jag ligger bear på måndag.

Vad jag har förstått så har du tradat med BP ett bra tag nu och på det hela taget gjort en många fina vinster. Du (med flera) har flera gånger talat om att just denna aktie passar sig väldigt bra för att gå kort i, skulle som intresserad men ej kunnig inom TA/kortsiktig trading vara intressant varför du tycker så. Vad är det med bolagets kurs som gör den till lämpligt tradingmaterial, kan korrelationen mellan företaget och oljepriset ha något med saken att göra ?

Giriga som as är nog de flesta som sitter här
Citera
2010-05-10, 05:57
Medlem
Japan-börsen verkar ta ett rejält kliv uppåt idag iaf
Citera
2010-05-10, 08:27
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noe74
Obama vil have eurokrisen stoppet
2010-05-09 22:12
USA's præsident, Barack Obama, har taget kontakt til de to største eurolande. Der skal tages "resolutte skridt" for at stoppe krisen, mener Obama.

Läs hela här!
http://borsen.dk/?treeid=889&id=ACHN-85ARNB252721

Istället för att oroa sig för Europa kanske Obama ska koncentrera sig på den katastrofala amerikanska ekonomin.
Citera
2010-05-10, 08:59
Medlem
Citat:

Vi plusar, pretrade säger så.
Iaf min pretrade
Citera
2010-05-10, 09:19
Medlem
ugvyfc1s avatar
Nu gåre upp! Dags att investera?
Senast redigerad av ugvyfc1 2010-05-10 kl. 09:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in