2010-05-10, 09:21
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugvyfc1
Nu gåre uppppp! Dags att plocka fram de stora pengarna och investera nu?

På kort sikt ja... detta är som man säger på engelska kicking the can down the road. Det gigantiska lånet täcker ju räntebetalningarna för kommande åren men löser inga fundamentala problem som återkommer framöver.
Citera
2010-05-10, 09:28
Medlem
MFCs avatar
Tycker alla ska läsa Ambrose Evans-Prichards artikel på Daily Telegraph

Citat:
Nor is this rescue fund any more than chemotherapy for the cancer eating away at the foundations of monetary union. It is not a cure. The rot set it when the South joined EMU before it was ready to cope with ultra-low interest rates or match German wage-bargaining. The ECB made matters worse by gunning M3 at an 11pc rate during the bubble. Club Med lurched from credit boom to bust. It is now trapped in debt deflation at an over-valued exchange rate, like Argentina with its dollar peg in 2001 until air force helicopters rescued President De La Rua from the roof of the Rosada.

The answer to this -- if the objective is to save EMU -- is for Germany to boost its growth and tolerate higher `relative' inflation. This would allow the South to close the gap without tipping into a 1930s Fisherite death spiral. Yet Europe will have none of it. The weekend deal demands yet more belt-tightening from the South. Portugal is to shelve its public works projects. Spain has pledged further cuts. As for Germany, it is preparing fiscal tightening to comply with the new balanced budget amendment in its Grundgesetz.

While each component makes sense in its own narrow terms, the EU policy as a whole is madness for a currency union. Stephen Lewis from Monument Securities says Europe's leaders have forgotten the lesson of the "Gold Bloc" in the second phase of the Great Depression, when a reactionary and over-proud Continent ground itself into slump by clinging to deflationary totemism long after the circumstances had rendered this policy suicidal. We all know how it ended.

http://www.telegraph.co.uk/finance/financetopics/financialcrisis/7702335/Europe-prepares-nuclear-response-to-save-monetary-union.html
Citera
2010-05-10, 09:39
Medlem
Bandhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
Tycker alla ska läsa Ambrose Evans-Prichards artikel på Daily Telegraph

http://www.telegraph.co.uk/finance/financetopics/financialcrisis/7702335/Europe-prepares-nuclear-response-to-save-monetary-union.html

Kortsiktigt går det nog upp, men det kan ju också bädda för en riktig katastrof på lång sikt. Går inte att leva på lånade pengar.

Börsen är ju långt ifrån sund, såna här upp och nedgångar visar ju på en dopad marknad.

Idag är jag dock tacksam, har tagit mycket stryk förra veckan.

Tyvärr försvann köplägena omedelbart, har ju inte en chans att hänga med.
Citera
2010-05-10, 09:45
Medlem
BobSacamanos avatar
Jävla piss att börsen rekylerar just nu. Det som gick så bra för mina XACT BEARs i fredags...

Hursomhelst, jag tror nog jag tar det säkra framför det osäkra nu och lägger pengarna i sparkontot tills det blir mer eller mindre klart hur det kommer att gå för Grekland och euron.
Citera
2010-05-10, 10:04
Medlem
MFCs avatar
Det var mycket nära inatt för en ny kollaps likt den hösten 2008. Det ryktades redan innan helgen om ett räddningspaket på 600 miljarder euro så detta är föga förvånat men samtidigt såg det ruggigt mörkt ut kring 00:30 och inget besked ännu...

Som någon skrev nyss, detta är ohållbart. På längre sikt är detta något som bara gör det värre. Fast passa på kanske... blir nog ett rally ett tag.
Citera
2010-05-10, 10:07
Medlem
unsungs avatar
Jag har sagt det förut och jag säger det igen; DEN SOM VILL ANVÄNDA FORUMET FÖR ATT CHATTA GÖR BÄST I ATT ANVÄNDA DET BREDA UTBUD AV CHATTRUM SOM FLASHBACK ERBJUDER!
Här diskuterar vi!

OT raderat!

// moderator
Citera
2010-05-10, 10:10
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Jävla piss att börsen rekylerar just nu.

Kul formulering, det skulle vara ganska bekvämt om börsen bara rörde sig åt ett håll.
Citera
2010-05-10, 10:17
Medlem
Bandhundens avatar
Det är ju på sätt och vis skrämmande att blåsa upp kreditbubblan ytterligare. Men om man ser på det rent krasst, skenar inflationen vad har man då för val, att ha likvider är ju otänkbart, då borde ju aktier vara bättre.

Å andra sidan, kan man köpa guld.
Citera
2010-05-10, 10:32
Medlem
Alguiens avatar
Är också skeptisk för framtiden. Men har ändå köpt upp mig lite. Frågan är ju såklart hur länge uppgången kommer hålla i sig. Hoppades på ett större ras.

Tur att man har likvider kvar.
Senast redigerad av Alguien 2010-05-10 kl. 10:34.
Citera
2010-05-10, 10:47
Medlem
Vad är det som gör folk så extremt mycket säkrare idag än de var i förra veckan? Ner varje dag med flera procent, och nu upp över hela registret. Har något stort hänt i helgen som gör att folk inte längre tror att sydeuropa och england ligger risigt till?!
Citera
2010-05-10, 11:54
Medlem
gladdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegaJ
Vad är det som gör folk så extremt mycket säkrare idag än de var i förra veckan? Ner varje dag med flera procent, och nu upp över hela registret. Har något stort hänt i helgen som gör att folk inte längre tror att sydeuropa och england ligger risigt till?!

Tillfällig rekyl slog börsen imorse. Själv ligger jag nog lågt ett tag framöver, då risken för nergång fortfarande känns markant.
Citera
2010-05-10, 12:51
Medlem
Caparzos avatar
Vi har ett tillfälligt rally på börsen, som i skrivande stund är upp närmare 6 %. Detta visar att det lönar sig att ha is i magen i rekyler i tjurmarknad. De allra största förlorarna är de, oftast småsparare, som var med hela nedgången och sedan lät sig skrämmas av nyheter och frossa och sålde på botten, för att nu missa denna uppgång. Aktiestinsen säger att han inte säljer för att han inte då riskerar att missa uppgångar och så borde samtliga tänka.

Jag själv ökade inte i några innehav, för jag var redan fullinvesterad, men jag förstår inte dem som paniksålde, för att nu återköpa. Visst kan börsen fortsätta ner från detta läge, men det viktiga att minnas är att trenden på några års sikt är uppåtgående. En indikator på att det snarare är köpläge än säljläge var när mina föräldrar, som aldrig pratar om investeringar, frågade mig om det inte var dags att ta hem vinster nu och lägga sig likvid.

Köp nu och glömt bort investeringen och jag är övertygad om att en fin tillväxt ägt rum i portföljen. Det är det enda man som investerare behöver minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in