2011-08-02, 17:02
Medlem
Fliinchs avatar
Inte varit två roliga veckor.

Tur att man varit till största del likvid.

Då är frågan när man ska börja handla på sig.
Citera
2011-08-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fliinch
Inte varit två roliga veckor.

Tur att man varit till största del likvid.

Då är frågan när man ska börja handla på sig.

Jag har också haft turen att vara likvid vad det gäller Sverigefonder i PPM och tjänstepensionen sedan i Fredags... Ska kanske till och med kalla det för en otrolig tur. Hade planer på fondbyte från Sverige till Morgan Stanley Investment Funds US Dollar Liquidity A Acc. Men med de två senaste dagarnas nedgångar har jag ändrat fondfördelningen med inriktning mot sverige igen. Tror på ytterligare fall, men är ändå säker på att det är bra köpläge nu.
Citera
2011-08-02, 18:05
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Måste bara fråga er hur ni alla resonerar kring marknaden.

Köper ni aktier, eller investerar ni i bolag? För mig är det två helt olika saker. Gör ni flera sälj/köp per år och handlar på dippar, eller är ni långtidsinvesterare och ser en börsnedgång som tillfälle att öka era innehav?

Själv har jag två portföljer; en vanlig depå där jag är extremt lång och ser nedgångar som något positivt, tänker inte sälja av mitt innehav där på en väldans massa år. Går vi då back -15% år 2011 så är ingen mer nöjd än jag. Det enda jag fokuserar på här är att komma in billigare och billigare, och sedan sälja av allt vid ett tillfälle som jag anser vara rimligt. Lagom till pensionen om 47 år hade varit fint, för då tänker jag befinna mig vid varmare breddgrader resten av mitt liv.

Min kapitalförsäkring däremot, där försöker jag handla på dippar och ligger förnärvarande 100% i Tele2 och avvaktar tills vidare. Här är jag mer orolig över vad som kommer ske på börsen nästa halv - helår. Men samtidigt försöker jag ständigt påminna mig om att jag håller på med detta just för att jag har ett intresse av det - inte för att jag behöver. Med andra ord så sitter jag inte och svär framför datorn såfort jag ser röda siffror.

Blir man deprimerad över att börsen går nedåt tror jag att man är för beroende av vad som sker på kort sikt, och har mer pengar än vad man har råd att förlora inne på marknaden.

"It's only a game, Pal - Don't get emotional about stocks"

Nej, nu ska jag gå och ta mig en öl på Aker Brygge i solskenet!
Citera
2011-08-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Köper ni aktier, eller investerar ni i bolag? För mig är det två helt olika saker. Gör ni flera sälj/köp per år och handlar på dippar, eller är ni långtidsinvesterare och ser en börsnedgång som tillfälle att öka era innehav?

Jag köper aktier och investerar i bolag för att öka värdet i mina investeringar, det innebär att jag säljer av när jag anser att ett bolag inte har mer att ge. Om det sedan sker efter 1-2månaders ägande eller 5-6års ägande har ingen betydelse.

Till skillnad från dig ser jag inte en 15% nedgång i "mina" bolag som något positivt, jag ser det precis tvärtom och det hoppas jag de flesta gör.

Antar att det har att göra med att jag är ganska mycket äldre än dig och förmodligen har bra mycket mer erfarenhet från aktiemarknaden. Med tanke på att du går i pension om 47år lär du ju vara 18 eller i bästa fall 20 om du tänkt avsluta din karriär vid 67.
Citera
2011-08-02, 18:31
Medlem
qpXs avatar
Det ser inte så bra ut på OMX.

Dom har verkligen sålt sin röv till djävulen nu
Citera
2011-08-02, 18:32
Bannlyst
Citat:
Måste bara fråga er hur ni alla resonerar kring marknaden.

Själv har jag två portföljer; en vanlig depå där jag är extremt lång och ser nedgångar som något positivt, tänker inte sälja av mitt innehav där på en väldans massa år. Går vi då back -15% år 2011 så är ingen mer nöjd än jag. Det enda jag fokuserar på här är att komma in billigare och billigare, och sedan sälja av allt vid ett tillfälle som jag anser vara rimligt. Lagom till pensionen om 47 år hade varit fint, för då tänker jag befinna mig vid varmare breddgrader resten av mitt liv.

Intressant tanke, detta måste jag ta åt mig utav.
Citera
2011-08-02, 18:43
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag köper aktier och investerar i bolag för att öka värdet i mina investeringar, det innebär att jag säljer av när jag anser att ett bolag inte har mer att ge. Om det sedan sker efter 1-2månaders ägande eller 5-6års ägande har ingen betydelse.

Till skillnad från dig ser jag inte en 15% nedgång i "mina" bolag som något positivt, jag ser det precis tvärtom och det hoppas jag de flesta gör.

Antar att det har att göra med att jag är ganska mycket äldre än dig och förmodligen har bra mycket mer erfarenhet från aktiemarknaden. Med tanke på att du går i pension om 47år lär du ju vara 18 eller i bästa fall 20 om du tänkt avsluta din karriär vid 67.

Du har helt rätt att tiden inte spelar någon roll, och självklart ska man sälja av när man tror att bolaget ligger på sin topp oberoende av tidsperspektiv, om det inte är ränta-på-ränta man är ute efter.

Dock förstår jag inte varför du ser tillfällig nedgång (och hoppas att alla är likasinnade som du) på - 15% som något negativt. Menar du att fundamentet hos dina bolag förändras p.g.a oroligheter på börsen? Jag utökar mina innehav i bolag som jag tror på vid sånna lägen, och det hoppas jag de flesta också gör.
Citera
2011-08-02, 19:04
Medlem
Caparzos avatar
Kan börsen fortsätta att rasa? Kanske så. Är det här den stora nedgången som någon gång måste komma? Kanske så. Kommer jag att realisera min portfölj? Svar: Nej. Det är i stunder som dessa, när börsen faller och ekonomin enligt dagstidningarna verkar stå intill ruinens brant, som jag får tid att reflektera. Då kan jag tänka på vad min reaktion skulle bli om börsen skulle rasa med 50 % räknat från i dag och något år framöver. Min enda tanke är optimism över alla de fina kvalitetsbolag som jag kan köpa till rabatt. De bolag jag har i min portfölj äger jag därför att jag tror på dem i en värld som ibland inte riktigt vet vad den vill. Känslan av att äga välskötta bolag därför att jag vill vara långsiktig delägare fyller mig med ett lugn och då kan aktiepriserna rasa bäst de vill. Att inte bli bedrövad eller paniksälja när raset i praktiken kommer är en annan femma, men jag hoppas att jag kommer att kunna ha viljestyrkan och modet att köpa när ingen annan vill det.
Citera
2011-08-02, 19:11
Medlem
Citat:
Dock förstår jag inte varför du ser tillfällig nedgång (och hoppas att alla är likasinnade som du) på - 15% som något negativt.

Förlorar jag under en kort tid 40-60.000kr är det negativt i mina ögon... Är det en tillfällig nedgång bryr jag mig inte, men jag är för den sakens skull långt ifrån nöjd.

-15% är negativt per definition.
Citera
2011-08-02, 19:34
Medlem
Fliinchs avatar
Citat:
Jag har också haft turen att vara likvid vad det gäller Sverigefonder i PPM och tjänstepensionen sedan i Fredags... Ska kanske till och med kalla det för en otrolig tur. Hade planer på fondbyte från Sverige till Morgan Stanley Investment Funds US Dollar Liquidity A Acc. Men med de två senaste dagarnas nedgångar har jag ändrat fondfördelningen med inriktning mot sverige igen. Tror på ytterligare fall, men är ändå säker på att det är bra köpläge nu.

Sweet, känns som att börsen är rätt billig med sina låga P/E tal men jag trodde den skulle gå upp när USA kom fram till en "lösning" men så vart det inte.

I övrigt handlar jag stabila bolag på långsikt så även om den portföljen gå ner lite är det inget jag orar mig för.

Ibland leker jag lite med Xact bull men borde egentligen hålla mig borta från det då det är extremt svårt att "spå" hur börsen kommer röra sig.

Att jag till största del ligger likvid beror inte på att jag har gått ur börsen utan enbart för att jag bara investerar när jag hittar bra och billiga bolag.

Sen kan det givetvis vara trevligt att hoppa på vid "rätt" tillfälle ^^.

Så ska hålla ögonen öppna nu men skulle gärna se att det lugnar ner sig lite.
Citera
2011-08-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Kan börsen fortsätta att rasa? Kanske så. Är det här den stora nedgången som någon gång måste komma? Kanske så. Kommer jag att realisera min portfölj? Svar: Nej. Det är i stunder som dessa, när börsen faller och ekonomin enligt dagstidningarna verkar stå intill ruinens brant, som jag får tid att reflektera. Då kan jag tänka på vad min reaktion skulle bli om börsen skulle rasa med 50 % räknat från i dag och något år framöver. Min enda tanke är optimism över alla de fina kvalitetsbolag som jag kan köpa till rabatt. De bolag jag har i min portfölj äger jag därför att jag tror på dem i en värld som ibland inte riktigt vet vad den vill. Känslan av att äga välskötta bolag därför att jag vill vara långsiktig delägare fyller mig med ett lugn och då kan aktiepriserna rasa bäst de vill. Att inte bli bedrövad eller paniksälja när raset i praktiken kommer är en annan femma, men jag hoppas att jag kommer att kunna ha viljestyrkan och modet att köpa när ingen annan vill det.

"Eyy! Tänker ingen på valarna och deras djuvliga sång... Ooooiiiii!!!! Ooooiiiii!!!! Dra ett bloss på din spliff och slappna av... Pengar är världsliga ting, det som betyder något är love, peace och understanding!"

Det är typ så jag tolkar dig... Annars håller jag väl motvilligt med om vad du skriver.... Man borde stå emot, men samtidigt är knappast börsen befolkad av idealister.
Citera
2011-08-02, 20:05
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
"Eyy! Tänker ingen på valarna och deras djuvliga sång... Ooooiiiii!!!! Ooooiiiii!!!! Dra ett bloss på din spliff och slappna av... Pengar är världsliga ting, det som betyder något är love, peace och understanding!"

Det är typ så jag tolkar dig... Annars håller jag väl motvilligt med om vad du skriver.... Man borde stå emot, men samtidigt är knappast börsen befolkad av idealister.

Du har en poäng i att hippies skulle kunna uttrycka sig på samma sätt. Kanske skulle hippies bli bra börshajar. Jag är inte främst idealist, jag gör det för att jag vet hur svårt det är att timea marknaden och risken är att du står utanför om du hoppar in och ut. Courtage och spread måste även räknas in. Din slutsats om att nedgång per definition är negativ kan jag inte hålla med om. För den som ska vara nettoköpare under närmaste åren är nedgång mycket positiv. För den som ska pensionera sig om några veckor och vill plocka ut alla pengar pengar från börsen för att leva i en husvagn på solkusten med frugan, är nedgången möjligen negativ. Om jag hade varit idealist, hade den enda fond jag gått in i varit cancerfonden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in