Måste bara fråga er hur ni alla resonerar kring marknaden.
Köper ni aktier, eller investerar ni i bolag? För mig är det två helt olika saker. Gör ni flera sälj/köp per år och handlar på dippar, eller är ni långtidsinvesterare och ser en börsnedgång som tillfälle att öka era innehav?
Själv har jag två portföljer; en vanlig depå där jag är extremt lång och ser nedgångar som något positivt, tänker inte sälja av mitt innehav där på en väldans massa år. Går vi då back -15% år 2011 så är ingen mer nöjd än jag. Det enda jag fokuserar på här är att komma in billigare och billigare, och sedan sälja av allt vid ett tillfälle som jag anser vara rimligt. Lagom till pensionen om 47 år hade varit fint, för då tänker jag befinna mig vid varmare breddgrader resten av mitt liv.
Min kapitalförsäkring däremot, där försöker jag handla på dippar och ligger förnärvarande 100% i Tele2 och avvaktar tills vidare. Här är jag mer orolig över vad som kommer ske på börsen nästa halv - helår. Men samtidigt försöker jag ständigt påminna mig om att jag håller på med detta just för att jag har ett intresse av det - inte för att jag behöver. Med andra ord så sitter jag inte och svär framför datorn såfort jag ser röda siffror.
Blir man deprimerad över att börsen går nedåt tror jag att man är för beroende av vad som sker på kort sikt, och har mer pengar än vad man har råd att förlora inne på marknaden.
"It's only a game, Pal - Don't get emotional about stocks"
Nej, nu ska jag gå och ta mig en öl på Aker Brygge i solskenet!