2010-04-06, 17:28
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsmurfen
Företagen går bra, dom som jobbar har fortfarande stor konsumtionskraft. Hög arbetslöshet är inte synonymt med dålig tillväxt.
http://www.zerohedge.com/article/detailed-look-stratified-us-consumer
Citera
2010-04-06, 19:29
Medlem
Citat:
Företagen går bra, dom som jobbar har fortfarande stor konsumtionskraft. Hög arbetslöshet är inte synonymt med dålig tillväxt.

Tillväxten är ju bara fluff, de har ju fått tillväxt i industrier som inte borde växa. Vad ska USA med mer folk i tjänstesektorn och finanssektorn till? De behöver mer i resursnäring, energi och industri om de någonsin ska få se ner sitt hutlösa handelsunderskott. Man kan inte låna i en oändlighet för att köra stimulanspaket, det kommer bara göra det hela värre. Tycker det borde varit något man lärt sig efter IT-krashen och vad som hände med bostadsbubblan, men politiker är ju helt jävla blåögda så det fattar ingenting. Det kommer krasha igen, och då desto värre, de har ju flyttat över bubblan till treasuries.

Sen finns det väl saker att investera i ändå i USA, vettiga delstater som Texas där det finns en hel del ekonomisk frihet har ju tagit kliv framåt med sin energisektor. Finns ju industri som flyttat till sydstaterna som inte går så dåligt. Skulle dock aldrig röra finansbolagen i USA med mina pengar, zombiebanker är inte bra investeringar.

Finns bättre möjligheter i Kina och Asien.
Citera
2010-04-07, 14:42
Medlem
Dr.Houses avatar
Citat:

Precis, andelen företag i USA Q1/2010 som ansökte om konkurs var fler än under hela 2009 och ökningstakten på konkurser ökar.

Att konkurserna släpar efter är inget som förvånar, men magnituden på det hela och att trenden tilltar är väl lite oroväckande.

Källa: http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303912104575164402383741206.html
Citera
2010-04-08, 19:00
Medlem
Rois avatar
BTW, nu har USA:s QE officiellt slutat. Tror ni man kommer att kunna hålla sig?
Citera
2010-04-08, 19:35
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
BTW, nu har USA:s QE officiellt slutat. Tror ni man kommer att kunna hålla sig?

Nej, bara en tidsfråga innan USA får problem att finansiera sig själva (fri tolkning) på allvar och då kommer HelikopterBen att trycka på sedelpressens röda knapp snabbare än Paul Krugman kan säga "goldbitches". Läget är redan kritiskt i stora delar av USA och det finns verkligen inget ljus i tunneln för det man numera kallar "vändningen" är ren fluff.
Citera
2010-04-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
Nej, bara en tidsfråga innan USA får problem att finansiera sig själva (fri tolkning) på allvar och då kommer HelikopterBen att trycka på sedelpressens röda knapp snabbare än Paul Krugman kan säga "goldbitches". Läget är redan kritiskt i stora delar av USA och det finns verkligen inget ljus i tunneln för det man numera kallar "vändningen" är ren fluff.

De västerländska börserna har ju gått bra idag, hittills. Och det har kommit vissa positiva besked om Grekland. Grekland statsbudgets underskott har minskat med 40% tror jag budskapet var. Detta borde väl kunna öka riskaptiten kortsiktigt så att vi kanske kan få en bra dag på stockholmsbörsen imorgon?

Förstår såklart att Greklands-krisen inte är slut, så att inte någon sur gubbe kommer och korrigerar.

peace
Citera
2010-04-08, 21:01
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
De västerländska börserna har ju gått bra idag, hittills. Och det har kommit vissa positiva besked om Grekland. Grekland statsbudgets underskott har minskat med 40% tror jag budskapet var. Detta borde väl kunna öka riskaptiten kortsiktigt så att vi kanske kan få en bra dag på stockholmsbörsen imorgon?

Förstår såklart att Greklands-krisen inte är slut, så att inte någon sur gubbe kommer och korrigerar.

peace

Ja på kort sikt kan det nog vara frid och fröjd. men jag syftar på längre sikt. Grekland är ju ett skämt. Med deras kurragömmabokföring så kan vad som helst hända. Att de minskade sitt underskott med 40% säger bara mig en sak, de är duktiga på att dölja sina skulder som tillgångar (jfr med Lehman Brothers Repo 105).

Oavsett vad så är det från dag till dag omöjligt och säga vad som händer men på längre sikt är det glasklart tycker jag.
Citera
2010-04-08, 21:12
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
Ja på kort sikt kan det nog vara frid och fröjd. men jag syftar på längre sikt. Grekland är ju ett skämt. Med deras kurragömmabokföring så kan vad som helst hända. Att de minskade sitt underskott med 40% säger bara mig en sak, de är duktiga på att dölja sina skulder som tillgångar (jfr med Lehman Brothers Repo 105).

Oavsett vad så är det från dag till dag omöjligt och säga vad som händer men på längre sikt är det glasklart tycker jag.

Visserligen är Greklands ekonomi inget vidare men budgetunderskottet per capita är relativt lågt i absoluta tal runt 64 000 kr/invånare (jmf med USA:s 250 000 kr). Problemet är väl att deras BNP är så låg att i relation till den bli skulden väldigt hög och att de egentligen inte har någon industri att tala om (jmf med Sveriges räddning på 90-talet med exportindustrin). Greklands problem skulle väl egentligen vara skit samma om det inte vore för EMU-samarbetet. Vilken inverkan Greklands (+andra länders) dribblande med underskottsmålen kommer få för Euron blir intressant att följa. Det var länge sedan det var så tydligt positivt att inte vara med i EMU känns det rent lekmannamässigt. Att försöka tolka in världens makroekonomi i börsutveckling tror jag dock är mest långsiktigt är slöseri med tid.
Citera
2010-04-08, 21:14
Medlem
Jaernprefektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup

Greklands-krisen har förmodligen bara börjat. Det säger sig självt att ett land utan vare sig naturtillgångar eller någon exportindustri inte kan ha samma levnadsstandard som Europas mer välmående länder. Efter Grekland står Spanien, Portugal, Storbritannien osv på tur.

Fast det stora raset kommer, som någon påpekade, när HelikopterBen börjar trycka på panikknappen.
Citera
2010-04-08, 21:49
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaernprefekten
Greklands-krisen har förmodligen bara börjat. Det säger sig självt att ett land utan vare sig naturtillgångar eller någon exportindustri inte kan ha samma levnadsstandard som Europas mer välmående länder. Efter Grekland står Spanien, Portugal, Storbritannien osv på tur.

Fast det stora raset kommer, som någon påpekade, när HelikopterBen börjar trycka på panikknappen.

En relevant tanke kanske är vad som händer när lånen ska börja försvinna genom inflation. I det läget ligger man nog helst inte likvid. Lose-lose situation måhända?
Citera
2010-04-08, 22:01
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Visserligen är Greklands ekonomi inget vidare men budgetunderskottet per capita är relativt lågt i absoluta tal runt 64 000 kr/invånare (jmf med USA:s 250 000 kr). Problemet är väl att deras BNP är så låg att i relation till den bli skulden väldigt hög och att de egentligen inte har någon industri att tala om (jmf med Sveriges räddning på 90-talet med exportindustrin). Greklands problem skulle väl egentligen vara skit samma om det inte vore för EMU-samarbetet. Vilken inverkan Greklands (+andra länders) dribblande med underskottsmålen kommer få för Euron blir intressant att följa. Det var länge sedan det var så tydligt positivt att inte vara med i EMU känns det rent lekmannamässigt. Att försöka tolka in världens makroekonomi i börsutveckling tror jag dock är mest långsiktigt är slöseri med tid.

För att göra klart hur allvarlig krisen i Grekland är så ska man ha klart för sig att det nu inte handlar om att rädda Grekland utan att dölja hur mycket de andra länderna har att förlora på att Grekland ställer in sina betalningar. Det handlar om hundratals miljarder Euro på spel. Bara pinsamt att följa ECB:s uttalanden i kombination med grekiska politikers pajkastning mot tyskar o annat folk. Jag har aldrig sett något liknande utspela sig.
Citera
2010-04-08, 22:08
Medlem
MFCs avatar
När vi ändå talar om Grekland...

Citat:
Meningen med ett möjligt lånepaket till Grekland var att grekiska statens kostnad för räntor på lån skulle sänkas. Men fortfarande betalar Grekland hög ränta på sina lån, mer än sju procent för ett tioårslån.

Som om det inte var nog med detta berättade i dag tidningen Financial Times att grekiska medborgare nu börjat ta ut pengar de har på grekiska bankkonton. Något som naturligtvis ytterligare ökar den ekonomiska oron.

http://sverigesradio.se/ekot/artikel.asp?artikel=3614387
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in