2010-04-06, 00:44
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Jag skulle hävda att det finns bättre möjligheter än 10% på ett kvartal.

Jag la lite mer än hälften av mina pengar i handelsbankens kinafond för en månad sedan, den här gått upp 5% och handelsbankens asienfond som har gått upp nästan 9% på samma månad.

Sen även en del i deras bull guld, silver samt olja i samma veva. Silver och olja har gått upp en bit.

Finns säkert de som gjort bättre klipp.

Jo, men de backade innan och har således utvecklats sämre än OMX de senaste tre månaderna.
Citera
2010-04-06, 00:45
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Vill du uppdatera oss med ditt innehav? Jag tycker dina åsikter är intressanta även om jag inte håller med dig om allt.

Addtech, AQ, Likvider, Nokia, FIM Russia Small Cap, BB-Tools, Midway, efter storleksordning. Själv då?
Citera
2010-04-06, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Jo, men de backade innan och har således utvecklats sämre än OMX de senaste tre månaderna.

Ja, men då hade jag ju inget i dem var ju köpmöjligheter i mitten av februari därför jag köpte på mig.

Men visst har du rätt, man ska kolla på index och då har OMX gått bra och bättre än de mesta, bättre än Nasdaq, nikkei, hong kong, new zealand, australien, toronto, shanghai.

Dock kan jag väl utveckla min poäng vidare då och säga att årsskiftet är inget speciellt, finns ingen anledning att börja där. Man kan flytta sina positioner när möjlighet finns.

Edit: Kom på nu att jag har ju en del på mitt arvskonto jag inte kollat över på ett tag, de ligger i danske bank i någon fond jag inte ens kollat över. Något oansvarigt, ska dit i veckan när jag ändå måste ner på stan för att skaffa nytt bankid.
Kanske ska börja satsa dem i individuella aktier, det är inte någonting jag känt mig bekväm i förut.
Senast redigerad av Visf 2010-04-06 kl. 01:00.
Citera
2010-04-06, 00:57
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Addtech, AQ, Likvider, Nokia, FIM Russia Small Cap, BB-Tools, Midway, efter storleksordning. Själv då?

Likvid 69,7%, Danske Invest Greater China 19,3%, Haldex 11,0%. Kommer sälja en bostadsrätt inom kort vilket kommer dubbla mitt kapital om det går bra. Kommer inte ligga kvar med så mycket kontant, men avvaktar flytten och lämpliga ingångar (på marknaden, inte nya lägenheten). Hoppas Haldex går ner kraftigt.
Citera
2010-04-06, 01:15
Medlem
nexss avatar
Själv ligger man väldigt likvid på 85% just nu. Har ingen brådska att köpa in mig igen på börsen, särskilt inte till dessa kurser. Då min plan är att behålla det jag köper väldigt länge tänker jag helt enkelt vänta till nästa stora nedgång. Känner inte att jag missar en eventuell uppgång heller för när jag väl köpt in mig på låga (nåja, i den mån det går att avgöra då..) kurser ska jag som sagt behålla länge och endast sälja ifall jag börjar misstro företaget i sig. Fram till dess är planen att sätta sprätt på en del av vinsterna man ändå gjorde i somras/höstas/vintras till en resa Man kan alltid spara pengar senare!

Är relativt ny på aktiefronten också så förra hösten blev en mängd experimenterande av alla möjliga slag, känns skönt att fått det överstökat så man kan börja investera ordentligt (i.e. långsiktigt á la 4020-stuk) till nästa nedgång!

Vågar inte ens gissa hur framtiden ser ut kortsiktigt däremot.. skall jag vara ärlig trodde jag på massiv nedgång redan flera månader sedan. Så har helt enkelt gett upp att försöka förutspå
Citera
2010-04-06, 13:06
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Kan det vara så att börsen är kraftigt övervärderad och Obamas hårdare krav på bankerna nu kommer dra ner världens börser på sikt?

vilka krav?
Citera
2010-04-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
vilka krav?

Hon menar att FDIC inte kommer täcka investmentbolag. Inte för att det gör någon skillnad, bolagen kan ju bara byta över.
Citera
2010-04-06, 14:37
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Hon menar att FDIC inte kommer täcka investmentbolag. Inte för att det gör någon skillnad, bolagen kan ju bara byta över.

Jag syftade lite mer cyniskt på att Obamas intressen ligger mer åt att gynna bankerna. Allting han gör är mot bakgrund av vad Goldman Sachs, JP Morgan, Fed och lilla Timmay! viskar i örat på han. Och ja, man kan sätta likhetstecken mellan alla jag nämnt.
Citera
2010-04-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
Jag syftade lite mer cyniskt på att Obamas intressen ligger mer åt att gynna bankerna. Allting han gör är mot bakgrund av vad Goldman Sachs, JP Morgan, Fed och lilla Timmay! viskar i örat på han. Och ja, man kan sätta likhetstecken mellan alla jag nämnt.

Det här är ju dock vettigt i tanken, investmentbanker ska inte kunna låna pengar över bank discount window. Problemet är väl att nu är det väl gjort som så att de bara kan byta över när som helst de stöter på problem. Flippa över från att vara bank till investmentbank lite hur som helst.

Jag tror inte Obama är ond, jag tror att han inte vet vad han sysslar med. Geitner som bestämmer mest, killen som aldrig haft rätt i sitt liv bestämmer över statens finanser, hur lyckat är det.

Vill man faktiskt göra något åt det kan man ju höja interest rates en bit. Mycket snack och lite verkstad ifrån dessa gubbar i vita huset.
Citera
2010-04-06, 16:55
Medlem
Dr.Houses avatar
Ang US-statten

+162k jobb eller ngt, runt 50k var census jobb som försvinner i juni/juli, 100k var säsongjusterat från Q1 pga alla stormar, kvar är drygt 10k mot förväntat 180k.

För att ligga i takt med befolkningsökningen måste jobben öka med ca 200-250k/jobb per månad, för att hålla kvar arbetslösheten på samma nivå.

Börsen ökar på detta...
Citera
2010-04-06, 17:11
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.House
Ang US-statten

+162k jobb eller ngt, runt 50k var census jobb som försvinner i juni/juli, 100k var säsongjusterat från Q1 pga alla stormar, kvar är drygt 10k mot förväntat 180k.
Ah, det förklara detta: http://www.youtube.com/watch?v=0y26b0NT80s
Citera
2010-04-06, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.House
Ang US-statten

För att ligga i takt med befolkningsökningen måste jobben öka med ca 200-250k/jobb per månad, för att hålla kvar arbetslösheten på samma nivå.

Börsen ökar på detta...

Företagen går bra, dom som jobbar har fortfarande stor konsumtionskraft. Hög arbetslöshet är inte synonymt med dålig tillväxt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in