2011-05-24, 22:33
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Den akuta oredan just nu är ju snarare Grekfrossan än att QE2 går mot sitt slut. Enligt flera bedömare behövs ingen QE3 utan det som finns i balansräkningen och de lån som löper ut (samt att FED kan ändra löptider på lån hur fan de vill) gör att det istället för någon officiell QE3 snarare blir en slags QE-evighet i USA.

Grekfrossan däremot kan fälla Euron och - som vi sett tidigare - också kronan.
Du får gärna länka, eller förklara mer ingående. Som jag ser det kan man bara hålla krediter på en jämn nivå, men om dessa fortsätter försvinna ner i råvaror så får ju allt annat mindre pengar...

Enda jag lyckats snappa upp på senare tid är ungefär att Goldman "varnar" för att ett slut på QE skulle vara förödande. Nu kommer det här låta paraniodt, men det känns som att de försöker bädda för en extra runda av QE, något de säkerligen har del verktyg (som exempelvis kontroll över kortfristiga krediter till institut med svaga balansräkningar).
Citera
2011-05-24, 23:38
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Jag får nog återkomma om jag ska länka, men i princip:

FED har sagt att de ska upphöra med QE2, alltså kommer de upphöra med QE2 enligt plan. De har också sagt att de inte ska lansera någon QE3 direkt efter QE2, alltså kommer de inte heller göra det.

Mycket av det Bernanke säger får man gissa sig till mellan raderna men på de punkter han är tydlig är det ju bara att pricka av och hålla dem för sanna - han är i förtroendebranschen här..

Med det sagt så kanske en QE3 kommer om några månader men under sommaren är nog FED's förhoppning att inflationen kan ligga straxt över realräntan och på så vis hålla en kontrollerad inflation för att minska på skuldbördan. Men ändå inte så hög ränta (och därmed inte så hög inflation) att pengarna strömmar bort från aktiemarknaden, konsumption o.s.v.

Fed har ju varit väldigt tydlig med att räntan kommer ligga låg under lång tid vilket gör att bankkontot inte känns som ett lockande alterantiv för de amerikanska spararna.
Citera
2011-05-25, 00:15
Medlem
annanmedlems avatar
Risken är ju att det bara är en urskakning, volymen är ju låg, men det har den ju varit även i uppgångarna iofs ... Så man kan ju tänka sig att en del är kvar, eller redan har dragit, vem vet. Men en del kanske fortfarande tror på en tjur?

http://money.cnn.com/2011/05/24/markets/markets_newyork/index.htm

Den där hänger jag ju inte riktigt med på, tjuren skall fortsätta för att de två senaste åren har gett så snabb ökning? Borde väl snarare kunna vara tvärtom?

Hela råvarunedgången var ju en förvarning, fast nu stiger de ju å andra sidan .. VIX backade ju idag men slutade lite högre än tidigare under dagen. Fortfarande lågt men.

Känns ju som kraften är så svag att även om sentimentet fick sig en liten smäll nu så lär det ju krävas mer för att gå under MA200? Eller? Fast inflations/FED-driven kanske den inte blir i samma utsträckning. Frågan är ju varför man inte sålde tidigare. "lite till"? Själv var jag ju så sent in att det ändå är bajs

Och som sagt, appropå 1.9% ner på måndagen, jag förväntade mig nedgång tidigare och tyckte phillyfed skulle tagit hårdare och blev rätt glad när jag hade gått ut lite strax före och den tryckte ner uppgången som hade skapats, men sedan löd ju inte marknaden längre och så blev jag ovän med den =P. Efter fredagens klena stängning i USA förväntade jag mig nedgång men inte så kraftig som den blev. Blev väl för mycket med andra länder och kanske även Island men Island kommer ju inte spela någon som helst roll, mycket mindre än Japangrejen ju.
Citera
2011-05-25, 10:22
Medlem
AdoIfs avatar
Börjar kännas tungt. En stor del av vinsten har ätits upp i år och man funderar starkt på om man ska fly med svansen mellan benen...
Citera
2011-05-25, 13:38
Bannlyst
Vad tror ni om oljan? Köpte in mig på dryga 8 kr men fick aldrig chans att sälja, låg fel över natten och öppnade -13%, sälja och hitta annat eller kan den falla ikapp?
Citera
2011-05-25, 15:26
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdoIf
Börjar kännas tungt. En stor del av vinsten har ätits upp i år och man funderar starkt på om man ska fly med svansen mellan benen...
fast har ju knappt rört sig ännu och usa har ju potentiellt stöd vid 1295 och ligger precis på ma 100 och vilar.

Futures är relativa eller absoluta?
S&P 500 1,309.20 -4.40 -0.33%

Betyder det 1309.20 eller -4.40 från gårdagens stängning på 1316?

MA 100 ligger på 1314.27, borde bli under den hur som helst men det kan ju vara för att lura folk att sälja och sedan köpa och så stiger det igen .. golvet i fallande kanalen är svårt att se, 1302? 1295 är ju föregående botten.

Tycker europa har varit starkt men att usa inte ser ut att öppna uppåt tynger ju... Vi ligger ju ovanför vår ma 50 och ma 100 och ovanför måndagens stängning igen dock .. Vilket ju får ses som positivt. Månadsskifteseffekt med... Har ju sålts på låg volym och vix är ju lågt osv med.

Lurigt.

Hatart.

Men för mig rör det inte det ekonomiska utan att jag spenderar för mycket tid på att titta på skiten när jag egentligen borde göra vettigare helt andra grejer. Jag kan inte offra hela mitt liv för några småslantar.
Citera
2011-05-25, 15:27
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladumanen
Vad tror ni om oljan? Köpte in mig på dryga 8 kr men fick aldrig chans att sälja, låg fel över natten och öppnade -13%, sälja och hitta annat eller kan den falla ikapp?
De flesta tror väl på stigande på sikt?

Det är ju fortfarande en tjur egentligen..
Citera
2011-05-25, 15:28
Medlem
annanmedlems avatar
Nu gick futures ner mer, MA 100 lär ju skita sig. Ut om du klurar på det?

JPM har ju köpt stort i mina två enda aktieinnehav, ratos o kinnevik, ava har sålt rätt mycket ratos. Det skulle man ju vilja tolka som att det borde röra sig uppåt och inte neråt. Men vem fan vet?
Senast redigerad av annanmedlem 2011-05-25 kl. 15:31.
Citera
2011-05-25, 18:33
Medlem
joims avatar
Ska tråden dö nu, ett par månader till?
Citera
2011-05-25, 22:03
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladumanen

Bolag i stabila regioner som pysslar med upstream bör ha framtiden för sig. Oljebolag som äger en massa bensionstationer, raffinaderier m.m. kan få det tyngre. Dels måste mycket byggas om och dels kommer ju mängden olja att minska och därmed efterfrågan på raffinaderier.

Bolag i instabila regioner kan drabbas av begränsningar eller rent av konfiskeras, nu talar jag dock om några års sikt och inte de närmaste 72 timmarna. Men aktiemarknaden ligger steget före och just nu är nog steget före steget före oljebolag i stabila regioner med upstream. Jag tar gärna emot tips på sådana!
Citera
2011-05-25, 22:07
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Nu gick futures ner mer, MA 100 lär ju skita sig. Ut om du klurar på det?

JPM har ju köpt stort i mina två enda aktieinnehav, ratos o kinnevik, ava har sålt rätt mycket ratos. Det skulle man ju vilja tolka som att det borde röra sig uppåt och inte neråt. Men vem fan vet?

Svenska och Norska aktier är stekheta bland amerikanska förvaltare eftersom de måste investera i aktier och en viss (ganska stor del i Europa) men vill försöka att hedga sig mot ett fall i Euron. Det finns gränser för hur mycket Schweizerfrancen kan haussas och många av de svenska bolagen är ju trots allt hyggligt stora.
Citera
2011-05-25, 23:05
Medlem
joims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Bolag i stabila regioner som pysslar med upstream bör ha framtiden för sig. Oljebolag som äger en massa bensionstationer, raffinaderier m.m. kan få det tyngre. Dels måste mycket byggas om och dels kommer ju mängden olja att minska och därmed efterfrågan på raffinaderier.

Bolag i instabila regioner kan drabbas av begränsningar eller rent av konfiskeras, nu talar jag dock om några års sikt och inte de närmaste 72 timmarna. Men aktiemarknaden ligger steget före och just nu är nog steget före steget före oljebolag i stabila regioner med upstream. Jag tar gärna emot tips på sådana!
Olja kommer alltid att vara eftertraktat, det är bara miljömuppar och andra förlorare som säger annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in