2011-07-28, 13:33
Medlem
Måste få uttrycka min vrede här... Är det inte så att börsen bara ser det negativa och dessutom multiplicerar det med två? Många svenska företag har fortsatt gå bra detta året men det letas efter någon term som har gått dåligt och då blir det ett mindre ras.

Indexen i USA har gått framåt flera procent under året och det har inte Sverige följt efter men nu när det är dags för index i USA att börja backa då är det dags för Sverige att följa efter.

Så fort det är oroligt på marknader ute i Europa är det dags för Sverige att dyka efter och om det dessutom något av dessa orosmoln skulle förverkligas på riktigt vågar jag inte ens spekulera i hur mycket det skulle dyka
Citera
2011-07-28, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inodlog
Måste få uttrycka min vrede här... Är det inte så att börsen bara ser det negativa och dessutom multiplicerar det med två? Många svenska företag har fortsatt gå bra detta året men det letas efter någon term som har gått dåligt och då blir det ett mindre ras.

Indexen i USA har gått framåt flera procent under året och det har inte Sverige följt efter men nu när det är dags för index i USA att börja backa då är det dags för Sverige att följa efter.

Så fort det är oroligt på marknader ute i Europa är det dags för Sverige att dyka efter och om det dessutom något av dessa orosmoln skulle förverkligas på riktigt vågar jag inte ens spekulera i hur mycket det skulle dyka

Utländska investerare brukar traditionellt vara väldigt stora i Sverige tack vare skattereglerna som sverige har (En svensk som investerar på stockholmsbörsen beskattas mycket hårdare än utlänningar.), så deras agerande brukar leda till alldeles för stora kursrörelser tyvärr.
Det skulle jag gissa att det beror på.
Citera
2011-07-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inodlog

Allt handlar om framtiden. Jag tänkte ungefär som du under finanskrisen och jag lärde mig snabbt att marknaden kanske inte alltid har rätt, men allt som oftast. Vad som såg ut som attraktiva pe-tal det ena kvartalet kunde se rent förfärliga ut ett halvår senare.

Mitt tips om du vill rädda dina pengar är att strunta i företagsnyheter och bara följa makro det närmsta halvåret. Igår fick vi indikationer på att ekonomin i USA bromsade in kraftigt i början av sommaren. Går USA och Europa in i ny recession nu så ska börsen ner en hel del innan den bottnar om ett år.
Citera
2011-07-28, 16:06
Medlem
Förhoppningsvis kommer de överens i USA och då blir det nog ett jävligt fint rally.

Turkiet hoppas jag extra på
Citera
2011-08-02, 11:49
Medlem
TheJokers avatar
Läget: Kunde varit bättre.

50% likvid, 50% Bull omx med hävstång. Portföljen -15% i nuläget.

Tycker att jag förlorat för mycket för att sälja av nu så jag ligger kvar, även om det dröjer 10 år innan vi är uppe på samma nivåer igen. Behöver inte pengarna.

Jag tillmätte skuldtaksfrågan för mycket betydelse.
Citera
2011-08-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJoker

Det var du inte ensam om. Den senaste veckan löd det att börsen gick ner pga oroligheterna med skuldtaksfrågan. Nu när det troligtvis är löst så flyttas fokus till nåt annat negativt. Trodde att det "massiva" stödet vid 1045 skulle hålla bättre än det gjorde, i'm out och sväljer förlusten.
Citera
2011-08-02, 15:01
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJoker
Läget: Kunde varit bättre.

50% likvid, 50% Bull omx med hävstång. Portföljen -15% i nuläget.

Tycker att jag förlorat för mycket för att sälja av nu så jag ligger kvar, även om det dröjer 10 år innan vi är uppe på samma nivåer igen. Behöver inte pengarna.

Spännande syn du har på MM. Varför handla om du inte gör det för att tjäna pengar?

Angående skuldfrågan så är förslaget som ligger en värdelös kompromiss som visar på deras oförmåga att göra något åt deras situation.
Citera
2011-08-02, 15:02
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thias
Det var du inte ensam om. Den senaste veckan löd det att börsen gick ner pga oroligheterna med skuldtaksfrågan. Nu när det troligtvis är löst så flyttas fokus till nåt annat negativt. Trodde att det "massiva" stödet vid 1045 skulle hålla bättre än det gjorde, i'm out och sväljer förlusten.
Hur resonerade du kring stödet? Det finns mycket starka indikationer på att det skulle ner (såväl tekniska som fundamenta).
Citera
2011-08-02, 15:16
Medlem
Nissekatts avatar
Usch vad deppig man blir... Blir bara värre och värre och de få ljusningar man tror sig se visar sig överskuggas omedelbart av ännu fler problem. Vad hände med dom där 15-20 procenten som börsen skulle upp vilket alla analytiker var så överens om förut?

Tror inte börsen är min grej, borde sälja all skit och satsa på madrassen istället...
Citera
2011-08-02, 15:33
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Man får väl anta att en o annan köper på 980, fast det är ju knappast positivt där heller.
Citera
2011-08-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Hur resonerade du kring stödet? Det finns mycket starka indikationer på att det skulle ner (såväl tekniska som fundamenta).

Jag resonerade helt enkelt inte tillräckligt och betalade ett pris för lite extra lärdom
Citera
2011-08-02, 16:13
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Jag resonerade helt enkelt inte tillräckligt och betalade ett pris för lite extra lärdom
Han menar nog varför du inte väljer att begränsa förlusten nu när stödet sket sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in