2010-09-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag känner viss oro över makroläget och har för lite likviditet i portföljen, så jag tror att jag ska likvidera ett antal innehav som jag tycker mindre om, inom den närmsta framtiden.
Jag ligger ju fortfarande ca 88% likvid (iofs, lär vara ca 92-93% nu..) eftersom jag inte har hunnit köpt på mig en massa och inte riktigt visste vartåt saker skulle dra då för en månad sedan. Så man kunde ju kanske tänkt sig att jag kunde legat kvar med det lilla avanza zero jag hade =p, nu är den ju halverad, tillväxtmarknader ligger kvar för att jag inte vill sälja med all förlust jag redan har fått pga svagare dollar (smart .. Den har väl ingen anledning att stärkas iaf?) oooch så har jag ju kvar min nokia som går bajs för att bankerna/analytikerna är dumma. Om de bara höll käften så hade det ju varit mycket bättre
Citera
2010-09-24, 07:03
Medlem
Enligt den här var jag säkert för tidigt ute ändå, fan då ;/
http://winningtrading.vinnarbyran.se/stockholmsborsen-daytrading-teknisk-analys-inleder-svag-upp-men-varningssignaler/
Citera
2010-09-24, 17:58
Medlem
Fan vilken konstig börs... Upp 2% idag, och alla trodde att nedgången skulle komma. Vad fick den att göra tvärt emot? Antar att börsen enligt teknisk analys fortfarande säger nedgång är att vänta?
Citera
2010-09-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charp
Fan vilken konstig börs... Upp 2% idag, och alla trodde att nedgången skulle komma. Vad fick den att göra tvärt emot? Antar att börsen enligt teknisk analys fortfarande säger nedgång är att vänta?
Alla trodde det inte, uppenbarligen =P (Isf hade det ju skett, det är ju människorna själva som bestämmer vartåt det går, ingen annan =P)

De som skriver på winning (day?)trading trodde det ju inte, och de har ju bra mycket bättre koll än vad jag har

Och killen som skriver på perfect stock alert talar ju för USA som väl ser sämre ut än Sverige men inte ens han säger ju "nu vänder det", det enda han säger är att "det kommer att vända och jag skulle inte köpa nu" typ.

För någon månad sedan lät ju allt så jävla pessimistiskt, nu känns det som att folk har glömt det =P, fast den generella åsikten är väl att Sverige är under återhämtning och att företagen kommer göra större vinster och då drar väl det uppåt. Hur värde de där grafanalyserna är överhuvudtaget vet jag inte, väger de in omsättning osv blir de kanske mer värda men ser man bara till priset så är det ju snarare rätt knas att det skall rycka lite upp och ner emellanåt istället för att bara röra sig med mindre rörelser efter hur sker och ting faktiskt går.

Jag är ju noob som sagt, jag väntar ju bara på någon slags nedgång så jag kan köpa mer eftersom jag inte vill köpa på toppen, och när det nu fick bli någon dag eller två av nedgångar så chansade jag väl på att det skulle komma. Vilket ju var dumt . Det stämmer ju inte men det hade ju kunnat ses som 50% chans att det gick åt endera hållet på en dags sikt, och hade det då gått ner säg 0.3% bara och jag köpte tillbaka innehavet så hade det ju ändå lönat sig, jag fick ju iaf köpa billigare. Men nu gick det ju uppåt så. Och nu är ju risken om man köper på måndag och måste lägga ordern före kl 13 att saker och ting inte alls rör sig som man vill senare under dagen. Dvs uppåt. Drar det upp 1% till på måndag så ligger ju allt 3% högre än när jag sålde och köper jag då har jag ju såklart 3% större genomslag neråt med så att säga =P

Men men, det är väl sådant man får lära sig. Änsålänge har inte ett skit av impulsgrejerna gått bra . Det som hade varit bra hade varit om jag hade köpt på mig massor när jag började handla istället för en liten del, sett till hur utvecklingen faktiskt såg ut. Men det hade ju lika gärna kunnat blivit en jävla pisshöst (och kan väl fortfarande) och isf hade jag ju förlorat på det istället.

I verkliga livet gör det ingen större skillnad. Sålde väl för ca 8400 så 2% är ju ca 168 kr. Bara otur. Fast tror man verkligen på en nedgång bör man väl sitta still och vänta på den. Men det är väl inte så lätt att "tro" rätt =P, dessutom förtjänar säkert börsen att gå uppåt över tiden och då hamnar man ju på plus över tiden om man inte agerar alls, och får kanske sämre resultat om man försöker agera. Neråt hade ju det omvända gällt.

Dyra läxor relativt böcker o tidningar ;D
Citera
2010-09-24, 23:07
Medlem
Marknaden är verkligen sugen på att fortsätta upp verkar det som, jag tror dock att mitten av nästa månad ger köptillfälle. Får den aningen utifrån grafen som presenterades på någon tidigare sida :/
Citera
2010-09-25, 10:40
Medlem
Två lägen som jag funderar på är:

1) Börsen fortsätter upp och toppar antingen vid 2800 (kraftig suckersrally) eller vid 2400.

2) Börsen konsoliderar från nu för att därefter rasa nån gång i oktober/november.
Citera
2010-09-25, 12:20
Medlem
cobrs avatar
Citat:
SIP-nordic/Börstjänaren rekade köp igår på TA, och hade turen med sig

Mål 1: 1110
Mål 2: 1300
Nödutgång: 975
Citera
2010-09-25, 23:13
Medlem
oyinbozs avatar
Som alltid superintressant och högst aktuellt, Ekonomiekot Lördag. Temat är återigen "Kommer börsen att rasa nu? Dags att dra sig ur?" och denna gång med extra fokus på oss här i Svedala.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3626
Citera
2010-09-26, 17:42
Medlem
cobrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Som alltid superintressant och högst aktuellt, Ekonomiekot Lördag. Temat är återigen "Kommer börsen att rasa nu? Dags att dra sig ur?"
Akademiker/nationalekonomer är alltid luddiga, något jag plockade upp var att han tyckte de låga räntorna gör att investerare tar större risker än de vill för att möta avkastningskrav.
Citera
2010-09-26, 21:21
Medlem
Kanske inte passar i denna tråd men har viss anknytning.

Svara endast UPP eller NER på denna fråga.
Kommer börsen gå upp eller ner imorgon, vad tror du? Ingen motivering behövs.
Citera
2010-09-26, 21:47
Bannlyst
Citat:

Svaret på om börsen öppnar upp i morgon får du redan kl 02:00

http://www.marketwatch.com/investing/index/GDOW (Global dow öppnar upp 00:15)

Sedan Nikkei225 kl 02:00
http://e.nikkei.com/e/fr/freetop.aspx

Troligen rally, så det blir en fin start på dagen.
Vad som sedan händer från 14:30 vet man aldrig, men det släpps inga viktiga siffror i morgon.
Citera
2010-09-26, 21:48
Medlem
SparkMans avatar
Citat:

Varför spekulera i sådan kort sikt? Såvida börsen inte har potential att rasa/stiga 10%+ på en dag så känns det lite onödigt att en dra en chansning.

Men visst, det backar väl något efter fredagens rus? Har inga belägg eller analyser som stärker mitt uttalande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in