Citat:
Ursprungligen postat av Charp
Fan vilken konstig börs... Upp 2% idag, och alla trodde att nedgången skulle komma. Vad fick den att göra tvärt emot? Antar att börsen enligt teknisk analys fortfarande säger nedgång är att vänta?
Alla trodde det inte, uppenbarligen =P (Isf hade det ju skett, det är ju människorna själva som bestämmer vartåt det går, ingen annan =P)
De som skriver på winning (day?)trading trodde det ju inte, och de har ju bra mycket bättre koll än vad jag har
Och killen som skriver på perfect stock alert talar ju för USA som väl ser sämre ut än Sverige men inte ens han säger ju "nu vänder det", det enda han säger är att "det kommer att vända och jag skulle inte köpa nu" typ.
För någon månad sedan lät ju allt så jävla pessimistiskt, nu känns det som att folk har glömt det =P, fast den generella åsikten är väl att Sverige är under återhämtning och att företagen kommer göra större vinster och då drar väl det uppåt. Hur värde de där grafanalyserna är överhuvudtaget vet jag inte, väger de in omsättning osv blir de kanske mer värda men ser man bara till priset så är det ju snarare rätt knas att det skall rycka lite upp och ner emellanåt istället för att bara röra sig med mindre rörelser efter hur sker och ting faktiskt går.
Jag är ju noob som sagt, jag väntar ju bara på någon slags nedgång så jag kan köpa mer eftersom jag inte vill köpa på toppen, och när det nu fick bli någon dag eller två av nedgångar så chansade jag väl på att det skulle komma. Vilket ju var dumt

. Det stämmer ju inte men det hade ju kunnat ses som 50% chans att det gick åt endera hållet på en dags sikt, och hade det då gått ner säg 0.3% bara och jag köpte tillbaka innehavet så hade det ju ändå lönat sig, jag fick ju iaf köpa billigare. Men nu gick det ju uppåt så. Och nu är ju risken om man köper på måndag och måste lägga ordern före kl 13 att saker och ting inte alls rör sig som man vill senare under dagen. Dvs uppåt. Drar det upp 1% till på måndag så ligger ju allt 3% högre än när jag sålde och köper jag då har jag ju såklart 3% större genomslag neråt med så att säga =P
Men men, det är väl sådant man får lära sig. Änsålänge har inte ett skit av impulsgrejerna gått bra

. Det som hade varit bra hade varit om jag hade köpt på mig massor när jag började handla istället för en liten del, sett till hur utvecklingen faktiskt såg ut. Men det hade ju lika gärna kunnat blivit en jävla pisshöst (och kan väl fortfarande) och isf hade jag ju förlorat på det istället.
I verkliga livet gör det ingen större skillnad. Sålde väl för ca 8400 så 2% är ju ca 168 kr. Bara otur. Fast tror man verkligen på en nedgång bör man väl sitta still och vänta på den. Men det är väl inte så lätt att "tro" rätt =P, dessutom förtjänar säkert börsen att gå uppåt över tiden och då hamnar man ju på plus över tiden om man inte agerar alls, och får kanske sämre resultat om man försöker agera. Neråt hade ju det omvända gällt.
Dyra läxor relativt böcker o tidningar ;D