2010-02-13, 18:37
Medlem
bernankes avatar
Mindre gnabb och skitsnack, tack!

/mod
Citera
2010-02-14, 08:05
Medlem
Rois avatar
Lite i mängden...
http://www.youtube.com/watch?v=78zhRKeqDmg
Citera
2010-02-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Nej, bara på den del av aktiefonderna jag sålde av. Tänker köpa mer om ett tag när det har rasat färdigt.

när tror du det har rasat färdigt?

och vem är din källa för allt detta?
Citera
2010-02-14, 10:00
Medlem
Ted.Bundys avatar
En tanke som slog mig. Resonerades det inte lite likadant hösten 2008? Alltså innan allt på "riktigt" rasade samman. Det började lite med upp & ner, där många trodde att det var tillfälligt. En del stannade kvar och andra drog sig ur.

Hur man ska veta om det är ett ras eller inte som är på väg är enligt mig omöjligt att veta givetvis. Visst känns det säkert surt att gå in nu om det rasar till samma nivåer som det var vintern 2008. Men vad tusan, om 5 år så har det förhoppningsvis repat sig. Så jag tycker det är relativt billigt fortfarande, men givetvis så är det inte roligt att se i portföljen om det går ner.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-14, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
när tror du det har rasat färdigt?

och vem är din källa för allt detta?

Svårt att säga, men det närmaste året kommer börsen i bästa fall röra sig i sidled. Det ser helt enkelt inte bra ut just nu. Kommande räntehöjningar, åtstramning av de ekonomiska stödpaketen osv.
Senast redigerad av AmandaPanda 2010-02-14 kl. 12:39.
Citera
2010-02-14, 14:29
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Svårt att säga, men det närmaste året kommer börsen i bästa fall röra sig i sidled. Det ser helt enkelt inte bra ut just nu. Kommande räntehöjningar, åtstramning av de ekonomiska stödpaketen osv.

Fast det där kan ju vem som helst få veta genom att läsa tidningarna. Det är ju inte direkt din egna analys, utgår jag ifrån? Har tanken slagit någon gång att analytikerna jobbar för diverse banker eller liknande. Bankerna vill givetvis öka omsättningen och vad är då bättre än att med jämna mellanrum uttala sig om att nu faller det för att sedan säga att nu går det upp.

Det är ett mönster man har kunnat se sedan flera år tillbaka. Vilket även fungerar visserligen.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-14, 19:01
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
En tanke som slog mig. Resonerades det inte lite likadant hösten 2008? Alltså innan allt på "riktigt" rasade samman. Det började lite med upp & ner, där många trodde att det var tillfälligt. En del stannade kvar och andra drog sig ur.

Hur man ska veta om det är ett ras eller inte som är på väg är enligt mig omöjligt att veta givetvis. Visst känns det säkert surt att gå in nu om det rasar till samma nivåer som det var vintern 2008. Men vad tusan, om 5 år så har det förhoppningsvis repat sig. Så jag tycker det är relativt billigt fortfarande, men givetvis så är det inte roligt att se i portföljen om det går ner.

MVH/Ted Bundy

Jo, från hösten 2007 när allt började bli skakigt så var mainstream resonemanget att detta blir bara en snabb vända neråt innan det tuffar på uppåt igen, men så blev det inte.

Varför tycker du det är relativt billigt? Det vore intressant om du kan motivera det. Jag själv tycker det är relativt dyrt och riskfyllt så risk-justerad avkastning ser jag som väldigt låg just nu.

http://www.multpl.com/
S&P 500 befinner sig runt 20 nu och vi är mitt inne i en djup kris. Vid två andra andra stora kriserna (30-talet och 70-talet) så har P/E dykt ner till 10 och ibland en bra bit under det. Snittet de senaste 100 åren har varit 15.
Senast redigerad av MunchenCalling 2010-02-14 kl. 19:09.
Citera
2010-02-14, 20:14
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
http://www.multpl.com/
S&P 500 befinner sig runt 20 nu och vi är mitt inne i en djup kris. Vid två andra andra stora kriserna (30-talet och 70-talet) så har P/E dykt ner till 10 och ibland en bra bit under det. Snittet de senaste 100 åren har varit 15.

Finns det någon sida för att se P/E för sthlmbörsen?
Citera
2010-02-14, 20:47
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Jo, från hösten 2007 när allt började bli skakigt så var mainstream resonemanget att detta blir bara en snabb vända neråt innan det tuffar på uppåt igen, men så blev det inte.

Varför tycker du det är relativt billigt? Det vore intressant om du kan motivera det. Jag själv tycker det är relativt dyrt och riskfyllt så risk-justerad avkastning ser jag som väldigt låg just nu.

Nja där satte du mig nog på plats. Skrev lite förhastat och det är egentligen ett antagande från min sida byggd på att jag hoppas att om minst 5 år (egentligen ännu längre) så står börserna högre än vad dom gör i dag.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-14, 21:02
Medlem
Bara för att omsättningen inte kommer tillbaka till 2007 års nivåer betyder det inte att företagen inte kan nå nästan lika höga vinster. Och vad det gäller P/E-tal på sthlmsbörsen så ligger det väl runt 13-14?

Vad har du att säga om stockholmsbörsen munchencalling?
Citera
2010-02-14, 21:11
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Bara för att omsättningen inte kommer tillbaka till 2007 års nivåer betyder det inte att företagen inte kan nå nästan lika höga vinster. Och vad det gäller P/E-tal på sthlmsbörsen så ligger det väl runt 13-14?

Vad har du att säga om stockholmsbörsen munchencalling?

Om du syftade på vad jag skrev så menade jag även aktiekurserna.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-15, 21:49
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Nja där satte du mig nog på plats. Skrev lite förhastat och det är egentligen ett antagande från min sida byggd på att jag hoppas att om minst 5 år (egentligen ännu längre) så står börserna högre än vad dom gör i dag.

MVH/Ted Bundy

Det är möjligt att börsen går upp rejält inom 5 år, men inom det närmsta året tycker jag risken för ett till stort ras gör att jag gärna står över möjligheten att få de 5-20% uppgång jag skulle kunna få om börsen går bättre än jag trott.

Jag tror chansen att börsen går upp stort i år är väldigt nära noll, men risken för ett rejält ras är påtaglig. Jag ser vissa likheter med perioden 1928-1929.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in