2010-02-11, 14:34
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Hur stor är portföljen då?

Vad har det med någonting att göra?
Citera
2010-02-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi

Hur stor portföljen är, är helt avgörande för hur stor avkastningen är i kronor och antagligen även på hur stor risk man är beredd att ta eftersom sämsta scenariot blir fan så mycket dyrare...
Citera
2010-02-11, 15:01
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Hur stor portföljen är, är helt avgörande för hur stor avkastningen är i kronor

No shit!

Citat:
och antagligen även på hur stor risk man är beredd att ta eftersom sämsta scenariot blir fan så mycket dyrare...

Dyrare sett ur antal kronor, ja. Vilket jag anser vara totalt irrelevant, snarare har man med en mindre förmögenhet mer att förlora. Backar man 50 % och fortfarande har 1 miljard kvar så hamnar man inte på fattighuset direkt. Min risknivå skulle vara densamma oavsett om jag hade tio gånger större portfölj eller en tio gånger mindre.
Citera
2010-02-11, 15:20
Medlem
Rois avatar
Citat:
Det verkar som att du anser att just din portfölj är relevant för börsen som helhet, vilket är vad som disskuteras i den här tråden...
Citera
2010-02-11, 15:45
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Det verkar som att du anser att just din portfölj är relevant för börsen som helhet, vilket är vad som disskuteras i den här tråden...

Börsen som helhet diskuteras definitivt inte i den här tråden. Om inte "Nu kommer raset och alla som äger aktier kommer ruineras, haha!" är en diskussion, vilket uppenbarligen inte varit fallet sen där här tråden startades.

Jag tycker det är skoj att bemöta innehållslösa påståenden med samma sorts strunt.
Citera
2010-02-11, 16:42
Bannlyst
Krasch eller kommer tåget att dra?

Funderar på att beställa en taxi så man kan fråga vilken riktning börsen går

Nä, jag sitter still i båten och snittar ner om vågen kommer.

Har varit med om det förr, både på aktiemarknaden och bostadsmarknaden att när man tror att det inte kan gå högre så fortsätter det ändå några år till. Om man hoppar av, när skall man då våga köpa in sig om börsen fortsätter upp?

Behåller med mkt likvida.
Citera
2010-02-11, 19:19
Medlem
Citat:
Sätter jag ett stoploss nu som innebär att jag säljer med 5 % vinst så har jag ju en garanterad avkastning på 5 % i år. Hur känns det?

Jag kan alltså redan nu garantera mig mer avkastning än dig i år. Gött!

Någon vet inte hur stoploss fungerar
Citera
2010-02-11, 19:32
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Någon vet inte hur stoploss fungerar

Hur menar du då?

Förutsatt att mina aktier inte helt plötslig utan förvarning faller 10-20-30 % på ett bräde så funkar det utmärkt.

Jag räknar såklart med ett par extraprocent i marginal när stoploss sätts.
Citera
2010-02-12, 17:14
Bannlyst
Citat:
Sätter jag ett stoploss nu som innebär att jag säljer med 5 % vinst så har jag ju en garanterad avkastning på 5 % i år. Hur känns det?

Känns rätt bra, har nyss sålt av en del aktiefonder som gett ca: 80 000:- i vinst på ett halvår.

Citat:
Förövrigt ligger jag just nu plus 12 % i år. Jag har alltså sedan årsskiftet fått mer avkastning än du kan förväntas få på flera år på ditt bankkonto, inflationen oräknad.

Vi ses om ett år när du ligger -12%.

Citat:
Vad mycket ligger bankräntan på nuförtiden?

Har mellan 1-3% för närvarande på de konton jag har pengar på. Inflationen bekymrar mig inte.
Citera
2010-02-12, 17:52
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Känns rätt bra, har nyss sålt av en del aktiefonder som gett ca: 80 000:- i vinst på ett halvår.

Har du bara lyckats få 2,65 % avkastning på dina (påstådda) tre miljoner det senaste halvåret?

Citat:
Vi ses om ett år när du ligger -12%.

Sätter jag ett stoploss så kommer jag aldrig komma ner till -12%.....

Citat:
Har mellan 1-3% för närvarande på de konton jag har pengar på. Inflationen bekymrar mig inte.

Nähä, varför bryr du dig om ifall börsen faller då?
Citera
2010-02-12, 18:00
Medlem
Rois avatar
Citat:
Börsen som helhet diskuteras definitivt inte i den här tråden. Om inte "Nu kommer raset och alla som äger aktier kommer ruineras, haha!" är en diskussion, vilket uppenbarligen inte varit fallet sen där här tråden startades.
Jadu, jag försökte då ialla fall få in tråden på något vettigt, men jag fick inte så mycket svar.. https://www.flashback.org/sp21246225
Citera
2010-02-13, 17:20
Bannlyst
Citat:
Har du bara lyckats få 2,65 % avkastning på dina (påstådda) tre miljoner det senaste halvåret?

Nej, bara på den del av aktiefonderna jag sålde av. Tänker köpa mer om ett tag när det har rasat färdigt.

Citat:
Sätter jag ett stoploss så kommer jag aldrig komma ner till -12%.....

Nu svamlar du om sådant du inte begriper någonting om.

Citat:
Nähä, varför bryr du dig om ifall börsen faller då?

Mycket vill ha mer. Jag är stolt men inte nöjd, som Göran Persson sade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in