2012-10-09, 11:36
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uhar
Tack för svar! Förlåt för att jag bombarderar tråden med frågor. I England förkommer det att man får jobba som investment banker efter sin undergraduate (kandidat). Hur stor är chansen att man att man får jobb som investment banker efter en kandidat på HHS om man har legat i med betyg och interships?
Eller krävs det att man har en master om man kommer från HHS för att ha en chans?
Borde gå att göra med kandidat från HHS också.

Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Varför blir man trader om man läser geografi? Hur kommer det sig att arbetsgivarna vill ha utbildade geografer?
För att det knappt spelar någon roll vad man har för utbildning om man jobbar med sales / trading. Man lär sig allt on the job så det enda viktiga är att man är smart, och jag har inte sett några bevis på att geografer och historiker skulle vara dummare än någon annan. Skulle vilja säga att det är enbart positivt att folk har diversifierade bakgrunder och olika synsätt på saker och ting
Citera
2012-10-13, 00:35
Medlem
Är industriell ekonomi från KTH att föredra över alla olika utbildningar UU kan ge för att landa ett IB-jobb? Jag har läst en del igenom tråden och har fått blandad uppfattning. Vissa poster hävdar att de stora target-skolorna i Sverige är HHS, Lund och Uppsala medan andra säger att industriell ekonomi från KTH står högre i kurs än både Uppsala och Lund. Om svaret är UU, vilken utbildning därifrån kan hjälpa mig hitta den rakaste vägen till IB? Min magkänsla ang. Uppsalas utbildningar är att ekonomikandidat + master, teknisk fysik eller kanske STS borde fungera?

Tacksam för svar
Citera
2012-10-13, 07:10
Medlem
Jobbar nu i Hongkong som expat. Här är CFA något man trycker på ganska hårt och nästan ett krav för jobb på VP level och högre. Trivs sjukt bra här och för att öka chanserna att kunna stanna här så valde jag att börja studera Level 1. Som teknisk fysiker är det faktiskt riktigt tungt att ta sig igenom medan man jobbar, redovisningsprinciper t.ex. är inte mitt starkaste ämne sen tidigare.

Tänkte kolla med er, hur värdefullt är en CFA Chartholder i t.ex. London, Zurich eller hemma i Svedala? Om det skulle bli så att man inte blir kvar här..
Senast redigerad av whey 2012-10-13 kl. 07:12.
Citera
2012-10-13, 13:25
Medlem
W.R.s avatar
http://www.mergersandinquisitions.com/cfa-investment-banking/ nämner åtminstone att den är tämligen irrelevant i US och Europa men att den är desto viktigare i Asien.
Citera
2012-10-14, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevi
Är industriell ekonomi från KTH att föredra över alla olika utbildningar UU kan ge för att landa ett IB-jobb? Jag har läst en del igenom tråden och har fått blandad uppfattning. Vissa poster hävdar att de stora target-skolorna i Sverige är HHS, Lund och Uppsala medan andra säger att industriell ekonomi från KTH står högre i kurs än både Uppsala och Lund. Om svaret är UU, vilken utbildning därifrån kan hjälpa mig hitta den rakaste vägen till IB? Min magkänsla ang. Uppsalas utbildningar är att ekonomikandidat + master, teknisk fysik eller kanske STS borde fungera?

Tacksam för svar

Stockholm? London?

Rakaste vägen -> HHS BSc
Näst rakaste vägen -> LU/UU/XX + HHS MSc
Citera
2012-10-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Stockholm? London?

Rakaste vägen -> HHS BSc
Näst rakaste vägen -> LU/UU/XX + HHS MSc

Tack för svaret!

Ja, jag har förstått att HSS är den självklara vägen om man har betygen. Dock har jag tyvärr icke det och måste alltså rikta in mig på att försöka ta mig in på annat vis. Om vi räknar bort HHS helt och hållet, även enbart master. Står ändå LU och UU över KTH för bankerna i London och NY?
Citera
2012-10-14, 10:32
Medlem
ugglans avatar
detta säger kanske inte så mycket då mit urval inte är jättestort, men jag har träffat fler från HHGU än LU och UU tillsammans så glöm inte bort den skolan
Citera
2012-10-14, 13:50
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
detta säger kanske inte så mycket då mit urval inte är jättestort, men jag har träffat fler från HHGU än LU och UU tillsammans så glöm inte bort den skolan
Hur många svenskar har du stött på i Zurich?
Citera
2012-10-14, 14:20
Medlem
Måste bara ta och fråga,

Jag vet att LSE är en super skola, men sen har jag hört att London Business School ska vara en flumm skola, eller blandar jag ihop den med någon annan? Jag vet iallafall att det var något med Business school som var lite av "wb" skola.

Men annars kan jag passa på och fråga hur man lättare/ökar chansen för att komma in på dessa Elit Univerisitet då. Så att vi kanske sparar på framtida frågor

*Hur skulle man kunna komma in på London School of Economics?
*Hur kommer man in på London Business School?
*Hur kommer man in på Oxford/Cambridge?
*Hur kommer man in på St Gallen eller IMD?
Citera
2012-10-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.Andersen
Måste bara ta och fråga,

Jag vet att LSE är en super skola, men sen har jag hört att London Business School ska vara en flumm skola, eller blandar jag ihop den med någon annan? Jag vet iallafall att det var något med Business school som var lite av "wb" skola.

Men annars kan jag passa på och fråga hur man lättare/ökar chansen för att komma in på dessa Elit Univerisitet då. Så att vi kanske sparar på framtida frågor

*Hur skulle man kunna komma in på London School of Economics?
*Hur kommer man in på London Business School?
*Hur kommer man in på Oxford/Cambridge?
*Hur kommer man in på St Gallen eller IMD?

LBS är definitivt ingen flumskola. LBS är tillsammans med INSEAD de bästa europeiska MBA-skolorna.

Då majoriteten av skolorna du nämner är engelska så föreslår jag att du kollar in UCAS-tråden.
Citera
2012-10-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyxy
LBS är definitivt ingen flumskola. LBS är tillsammans med INSEAD de bästa europeiska MBA-skolorna.

Då majoriteten av skolorna du nämner är engelska så föreslår jag att du kollar in UCAS-tråden.

Vad är det för skola jag tänkte på då?

Tackar°
Citera
2012-10-14, 15:36
Medlem
Soulsurfers avatar
Hur står sig de universitet som inte kräver straight A's i jämförelse mot HHS och Lund exempelvis? Både UK och USA är intressant, men även annat (har dock inget tredje språk jag kan väl, men överväger ju nu att börja läsa ett då jag har minst två år kvar på gymnasienivå).

Nyfiken om det finns något alternativt att söka sig till utomlands om inte jag kommer in på HHS istället för att jag skall söka mig till Lund, etc.

Vilka universitet i respektive land som inte kräver alla A är värda att söka? Säg där man kan ta sig in med 17-19 i betygssnitt (utan meritpoäng givetvis). Spelar det någon roll om jag läser upp betyget i något ämne om man ska söka sig utomlands förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in