2007-04-14, 11:15
Medlem
orkarNs avatar
Splittar investment banker-trden i tv delar - diskussioner om jobbet i sig och M&A i allmnhet hlls i den gamla trden, medan diskussioner om vilka utbildningar som kan leda till jobb inom sektorn frs i den hr trden. Jag kommer foga in utbildningsrelaterade inlgg frn den andra trden varefter, men det kommer ta en stund att f ver allt.

/mod
Senast redigerad av orkarN 2010-01-20 kl. 21:00.
Citera
2009-12-11, 21:52
Bannlyst
Har man med en jur kand inriktning ekonomi, frn ngot av de mer renommerade svenska universiteten, mjlighet att f jobb inom investment banking?

Inga dumma kommentarer tack, jag r bara nyfiken.
Citera
2009-12-19, 22:42
Medlem
Vad finns det fr rekommendation fr vad man kan gra om man redan r klar och inte har mjlighet att frska komma in p handels lngre?

Vad finns det fr vgar fr en ekonom som r utbildad p Stockholms Universitet, har en swedsec och har ett vanligt ekonomiassistentgig?

Ska man frska skaffa jobb p revisionsbyr? Ska man skaffa en sn dr CFA licens(har den ens ngon legitimitet i Sverige)?
Citera
2009-12-20, 04:35
Medlem
Aekeis avatar
snujji,

Det r svrt, har du inte lyckats komma in efter studierna finns det ingen enkel vg att bara byta jobb om du inte har kontakter eller ett namn i branschen.

CFA r ingen licens utan certifikat och det r mer eftertraktat inom kapitalfrvaltning och research, skulle inte rekommendera att gra det fr att frska f ett IB-jobb.
Citera
2009-12-22, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snujji
Vad finns det fr rekommendation fr vad man kan gra om man redan r klar och inte har mjlighet att frska komma in p handels lngre?

Vad finns det fr vgar fr en ekonom som r utbildad p Stockholms Universitet, har en swedsec och har ett vanligt ekonomiassistentgig?

Ska man frska skaffa jobb p revisionsbyr? Ska man skaffa en sn dr CFA licens(har den ens ngon legitimitet i Sverige)?

Talar tyvrr inte av egen erfarenhet men kan, av vad jag hrt att dma, sga att man borde ha en relativt god insyn i vilka mjligheter man har att tillg i Sverige om man r redan r klar, speciellt om det r frn SU.
Citera
2009-12-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
IBD r inte riktigt min grej, jag har skt andra internships inom trading och research men det har varit vldigt tyst s jag har inte alltfr stora frhoppningar. Det r galet svrt att i huvudtaget f komma p en AC om man sker frn Lund och att jag just nu befinner mig i USA gr inte saken bttre.

Tyvrr s knns det igen att det kan vara galet svrt att bara f till en telefonintervju fr internship p IB-avdelning om man sker frn Sverige och inte kommer frn handels. Anskningarna hamnar frst hos personalavdelningen med risk att de gr direkt i papperskorgen och skulle anskan verleva s hamnar den hos ngon svensk och den kommer skerligen frn handels, dvs rekryterar frn den egna skolan.
Sjlv s lste jag ett r utomlands p en target school (ej London) med toppbetyg bde dr och hemma, men skte sedan internship hemifrn vilket gjorde att de man nd hamnade i samma fack. Visst finns chansen och det knns som det frndrats till det bttre de senaste ren, men det r bra mrkligt att det skall vara s svrt. Personligen tycker jag att de personer som lst civing+ ekonomi (I eller F+ ekonomi) som jag kommit i kontakt med har lmnat minst lika bra om inte bttre avtryck.
Citera
2009-12-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
snujji,

Det r svrt, har du inte lyckats komma in efter studierna finns det ingen enkel vg att bara byta jobb om du inte har kontakter eller ett namn i branschen.

CFA r ingen licens utan certifikat och det r mer eftertraktat inom kapitalfrvaltning och research, skulle inte rekommendera att gra det fr att frska f ett IB-jobb.

Jag hller helt med eftersom det r stor sannolikhet att den som rekryterar i Sverige inte kan skilja p en CFA och ngon halvdassig weekendkurs eftersom denna auktorisering inte r s knd hr.

Jag har suttit p tillrckligt mnga intervjuer dr personen mitt ver bordet inte ens knner till toppskolor utomlands, vilket gr det ltt att dra slutsatsatsen att en CFA nog inte skulle gra ngon stor skillnad vid rekrytering. En CFA krver bde en rejl kapitalinsats och mycket tid. Fr jobb i USA kan det nog vara en mycket bra investering och dr anses den ibland vara ett litet substitut fr en MBA. Jag har sjlv funderat att fr njes skull ta en auktorisering, men kostnaden avskrcker.
Senast redigerad av sacramento 2009-12-22 kl. 10:22.
Citera
2010-01-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Lite blandat. Mest haft 1st rounds, men nu i veckan r det en final round som kommer bl. a. Blivit rejected efter en final round och efter en first round, men de andra vntar jag fortf. p beslut frn. Pluggar p Warwick.

Aha lycka till hoppas du stter final round ..

Pluggar du din undergrad p Warwick? Fr hller p att ska till masters in finance i Warwick. r skolan ngot du rekommenderar? Mitt frsta val fr Masters r ju sjlvklart HHS Sthlm men tnkte smatidigt att jag sker till lite andra skoler med. r man attraktiv inom investmentbanking och konsulting branschen om man lst sin masters dr?
Citera
2010-01-16, 12:47
Medlem
Mercais avatar
Tack.

Jod, jag trivs sjukt bra hr, och det r ju definitivt en av de skolor som r frmsta target fr bankerna. Masters-programmet r vldigt vl ansedda och hgt rankade, ven om jag har ftt uppfattningen om att det r undergrad som r lite av "flagskeppet". I princip alla mina vnner som lst MSc Finance hr och skt bankjobb har ftt det.

Det enda man fr tnka egentligen r vl att man hamnar hr utanfr London, det r mysigt men lite off.

Nu r det Rothschild mndag, Macquaire tisdag, Credit Suisse onsdag och Goldman Sachs fredag. Fingers crossed.
Citera
2010-01-16, 16:30
Medlem
Citat:
Tack.

Jod, jag trivs sjukt bra hr, och det r ju definitivt en av de skolor som r frmsta target fr bankerna. Masters-programmet r vldigt vl ansedda och hgt rankade, ven om jag har ftt uppfattningen om att det r undergrad som r lite av "flagskeppet". I princip alla mina vnner som lst MSc Finance hr och skt bankjobb har ftt det.

Det enda man fr tnka egentligen r vl att man hamnar hr utanfr London, det r mysigt men lite off.

Nu r det Rothschild mndag, Macquaire tisdag, Credit Suisse onsdag och Goldman Sachs fredag. Fingers crossed.

OK fingers crossed fr dig.

Men saker r att jag inte riktigt har ngon finans erfarenhet n nr det gller jobb. S hur skulle man st ut d efter lst sin masters pa Warwick? Plus tution feen verkar vara enormt saftig. Hur ltt r det att f ngt stipendie?
Citera
2010-01-16, 22:40
Medlem
Mercais avatar
De flesta hr saknar erfarenhet av finansjobb, dremot s sker de flesta IB-jobb direkt efter sin BSc. Har tyvrr fr dlig koll p MSc fr att kunna hjlpa dig knns det som.
Citera
2010-01-17, 09:43
Medlem
Citat:
De flesta hr saknar erfarenhet av finansjobb, dremot s sker de flesta IB-jobb direkt efter sin BSc. Har tyvrr fr dlig koll p MSc fr att kunna hjlpa dig knns det som.

OK i see. Brjade du plugga direkt efter gymnasiet? Eller hade du ngt sabbats r? Jobbat ngt inom finansbranschen under din studie tid (typ part-time och internships?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in