2025-04-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K115
Alltid roligare att komma in p en svrare utbildning(:

Ja, jag tror att ekonomie kandidat r en klarare vg. Mer straightforward och fler relevanta kurser. Men jag tror att det absolut viktigaste r att engagera sig i LINC, har hrt att de har riktigt bra placement p alla banker, svl svenska som internationella. Satsa p det. Frstr dock varfr den internationella aspekten tilltalar, men r det isfall inte bttre att plugga utomlands, typ p CBS? Jag sjlv har skt dit. Om jag vore du skulle jag frska lsa p mer om International Business och vad deras alumni sysslar med efter examen, programmet r dock ungt vilket kanske frsvrar detta.

Knns svrt att komma in p CBS och inte svinsugen p Danmark fr kandidaten. Om det blir utomlands hade det nog blivit CBS eller ev. St. Gallen.

11.1 GPA = 19.2 svenskt omrknat fr International Business p CBS. Vet att man kan komma in p Quota 2, men blir mer oskert. Andra linjer knns mindre intressanta. Vad har du skt?
Citera
2025-04-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fstq
Kommer tveklst att frska gra utbyte om jag gr Lund.
Hej

Undrar varfr du tnker gra utbyte, frlorar du inte en period du kunde haft internship under d?
Citera
2025-04-10, 02:56
Medlem
alanadales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikviktor
Hej

Undrar varfr du tnker gra utbyte, frlorar du inte en period du kunde haft internship under d?

Tror de flesta normalt funtade mnniskorna hellre hade rvat runt i Asien / Nordamerika i ett halvr, istllet fr att tvngsmssigt klmma in ytterligare ett internship.
Citera
2025-04-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikviktor
Hej

Tnker att det r en bra merit helt enkelt. Att gra utbyte till t. ex Bocconi eller ngn bra skola i Toronto (Stanford och Berkeley finns ocks men det r enbart 8-veckor). Tror det strker CV:t
Citera
2025-04-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullandeIgelkott
Intressant att hra! Nr jag kikat linkedin s ser bda alternativen att vara lika representerade inom branschen, men s kanske inte r sanningen? Tre frgor:

r International Business det program som gller i Lund?

Hur ser antagningsprocessen ut fr LINC?

Vilka investment banker har kontor i Malm?

Hej, Svar p frgor fljer nedan.

1. International Business ("Ibiz") r inte det program som r mest optimalt om du vill ha en chans att jobba med investment banking. Ibiz klassen r vldigt liten och inte anpassad fr varken IB, ECM eller DCM. Att klassen r liten medfr ocks att du har mycket vrre networking-frutsttningar. De som r riktigt drivna som faktiskt gr Ibiz hittar du nd inte p lektionerna, de sitter nere i LINC's "finance lab" .. Du studerar egentligen hur olika regioner och kulturer korrelerar med varandra i biz sammanhang. Studierna inom makro och mikroekonomi r mycket vaga och riktar sig frmst mot tolkningsbaserade studier, istllet fr ren fakta. Vill du bli etik-konsult, gr Ibiz, men inte bsta trffen fr investment banking. Det r i alla fall min sikt, 3/3 av mina vnner som gtt Ibiz ngrar att de inte valde ett annat program.

Enligt mig br du sikta p att lsa antingen:
  • Prio 1 -> Ekonomie Kandidatprogram eller,
  • Prio 2 -> INDEK
Gr du Ekonomie Kandidatprogram har du enorma mjligheter fr networking, leta bara upp dom gubbarna i din nya klass som ser ut att lska aktier och tjta lite, suger dom s finns det alltid flera. Gr du INDEK kan du skert hitta ngon skn typ men nackdelen r att du r lst till LTH i fem r av mycket intensivt plugg. Det finns inte s mycket tid fr sidoaktiviteter som LINC eller internships och skulle du vilja gra din master p t.ex. LSE (som du br gra om du vill jobba inom IB), s r inte utsikterna srskilt goda.

Sg f.. ngon skriva hhs retail management ver lund ekonomie fr IB. Kan den personen vara god och terkomma till mig med en utvecklad frklaring p varfr en renodlad B2C utbildning skulle vara en bra id nr man vill jobba med renodlad B2B? Tack.

2. Antagningsprocessen i LINCs R&A sker i 2 delar varav en interview round. Anskan ppnar nn gng i brjan av terminen, (flj dom p insta s vet du exakt nr) d frvntas du skicka in ditt CV (formaterat enligt mallen som finns p linclund.com), ett ML samt en "First pager", vilket r en equity research note. Det som menas r att du ska, innan du skickar in din anskan, ha researchat och gjort en modell / prognos + pitch av valfritt bolag som du tycker ser intressant ut. Du ska allts ha sammanstllt all din research och din investeringsid p en sida som du sedan skickar in.

Har du skickat in ovanstende p ett korrekt stt (och inte skickat en first pager p typ saab eller ngot annat bolag som alla knner till), s kommer du med strsta sannolikhet att bli kallad till en intervju med en rdande styrelsemedlem samt en av dina blivande team-leaders givet att du blir antagen. Det r hr det blir tufft, LINC fr nog in typ 400 anskningar varav kanske 30-40% fr komma p intervju. P intervjun kommer du bli frgad lite grundlggande och motivations-frgor, typ "Bertta om dig sjlv", "Varfr finans?", "Varfr LINC?", "Varfr lunds universitet?", "Lser du affrsnyheter?" (kommer denna s ska du inte ljuga, du kommer att f en fljdfrga). Sedan ska du p ca 3-5 minuter muntligt pitcha den aktien du skickade en first pager p, och du br vara mycket vl frberedd, sitt inte och ls framfr datorn. De kommer att stlla fljdfrgor om bolaget och din research. Nr pitchen och frgestunden drav r ver s fr du sl p hjrnan ordentligt om du inte redan gjort det, d de kommer att ge dig 2 brainteasers. Kan ocks vara en guestimate. De kommer inte frga dig hur du rknar ut typ APV med distress costs, frgorna finns till fr att lta dig tnka hgt och hra hur du resonerar. Sen fr du besked veckan efter om du kom in eller inte.

Exempel p frgor och mycket mer detaljerat angende antagningen och hur du gr fr att maxa dina chanser har jag i ett word-dokument p ldan. Det gr bra om du vill skicka ett privat meddelande till mig s kan jag frklara lite mer om LINC och finansbranschen. Jag bits inte, inte s hrt i alla fall.

Om ngon som lser detta skulle tycka att antagningsprocessen ser jttekomplicerad ut, och hade tnkt svara p min kommentar med ngot klagoml som denne tror att jag vill hra, s kan denne grna tnka om sitt beslut att jobba inom high-finance. Det som nmns ovan tar frmodligen den skande minst en mnad att gra fr att det ska bli ngorlunda OK. Det skulle nog ta mig cirka 4-5 timmar att f ut samma resultat som den skande, och det r det minsta som frvntas av mig, speciellt inom IB. Tough luck, gr dock bra att grta ut nr ni sitter p en fattig konsultlda och tvingas bertta fr VD:ns faster, som ger 12% av utestende aktier, varfr man inte kan tillmpa rule of 40 p ett bolag utan intkter.

3. SEB, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, Carnegie Investment Bank, Pareto Securities. Missade kanske nt, du har dremot extremt bra banker och dylikt att jobba p i CPH som inte ligger lngt bort. Sedan s r ju inte det vanliga att du brjar p Lunds Universitet, joinar LINC och sen fr ett internship p en investmentbank inom 2 terminer. Du behver jobba dig upp. Som sagt s erbjuder LINC en bra sprngbrda in i karriren om du presterar mycket bra inom R&A, sedan r det vanliga att de duktigaste gr (ish termin 3-4) till typ Brock Milton, Neqtar, Coeli, Nordea, SEB m.m. dessa finns i Malm. Gr du hhs och tror att det ska ge dig ett internship p GS helt gratis s har du vldigt fel. Sure hhs kanske ger dig ngot glassigt skit gratis men LINC grabbar presterar s ljligt mycket bttre som interns n vad hhs grabbar gr. Jag har sett det i realtid och jag har skllt ut hhs-fanskapen flest gnger by far.

Lngt svar men du frdrev min tid bttre n TMT teamet s det uppskattas. terkom vid frgor
Citera
2025-04-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daoci1455
Ser att den hr frgan har dykt upp flertalet gnger i olika former men vill nd stlla den fr att dubbelkolla om ngot har frndrats den senaste tiden...

r nu 25 r gammal och arbetar p ett mindre bolag inom finansbranschen. Har trivts bra och knt att jag har utvecklats samt avancerat till ledarskapspositioner och har drfr skjutit p att plugga. Jag kommer till hsten att kunna studera p HHS tack vare ett bra HP-resultat. Kommer det att vara mjligt att landa internships inom IB i Stockholm under studietiden samt IB i London efter 3 r eller kommer jag att anses vara fr gammal och "filtreras bort" fr att jag r 29 r efter examen?

Jag r fullt medveten om att det r brutala timmar och att de jag arbetar med kommer att vara yngre, men det r en milj jag trivs i. Hade uppskattat input och fyller grna p med mer info om det krvs fr att ni ska kunna besvara min frga.

Hej

Ser att du ftt ett mycket bra svar redan, men du kan f ett bttre om du r mer specifik. "mindre bolag inom finansbranschen", sektor? Corpfin, ER, AM, Buy side, sell side, DCM, ECM? Om det rr sig om FP&A s kommer det vara svrt att f IB direkt kanske, men internship kan du allt f.

Baserat p erfarenhet och branschstandard samt planer p London freslr jag fljande schema, det r lite aggressivt men det kan gras mtp din erfarenhet.

T1 (termin 1): Stanna p din finanslda och foka networking + SWs (frsta anskan ppnar i brjan av juli, kika p the-trackr.com) -> T2/T3: Om SW convertar: SA, No convert: Se till att f OC p en investmentbank / M&A-lda i sthlm, Handelsbanken, SEB, DNB osv -> T4: FT analyst under hela terminen att fredra -> T5/T6: OC el. dylikt p IB / M&A lda (BB fredra men EB r bra) med kontor i sthlm som ocks har kontor i ldn, kan bli layover. Foka resten av tiden p att trycka upp din GPA s hgt det gr sen har du goda chanser fr IB i London efter examen. Om inte s har du frh. FT analyst p nn lda som har kontor i ldn ocks, d kan du nog gra en layover.

Bull case r dock att du convertar din spring week till SA direkt. Som sagt r ocks att fredra att du pluggar i ldn p en TS, alternativt master p LSE men du bedmer sjlv hur du tycker att det ser ut p ldersfronten. Den ldsta SA:n jag har sett i yrket var typ 25, men har hrt om ldre. Full time analyst kan du typ bli whenever men innan 35 grna. Nu r han i TMT teamet men vi har en dansk (tror jag) som ser ut att vara typ 32, han brjade sin FT analyst i fjol, s dnt worry
Citera
2025-04-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semikolon10
Hej

Ser att du ftt ett mycket bra svar redan, men du kan f ett bttre om du r mer specifik. "mindre bolag inom finansbranschen", sektor? Corpfin, ER, AM, Buy side, sell side, DCM, ECM? Om det rr sig om FP&A s kommer det vara svrt att f IB direkt kanske, men internship kan du allt f.

Baserat p erfarenhet och branschstandard samt planer p London freslr jag fljande schema, det r lite aggressivt men det kan gras mtp din erfarenhet.

T1 (termin 1): Stanna p din finanslda och foka networking + SWs (frsta anskan ppnar i brjan av juli, kika p the-trackr.com) -> T2/T3: Om SW convertar: SA, No convert: Se till att f OC p en investmentbank / M&A-lda i sthlm, Handelsbanken, SEB, DNB osv -> T4: FT analyst under hela terminen att fredra -> T5/T6: OC el. dylikt p IB / M&A lda (BB fredra men EB r bra) med kontor i sthlm som ocks har kontor i ldn, kan bli layover. Foka resten av tiden p att trycka upp din GPA s hgt det gr sen har du goda chanser fr IB i London efter examen. Om inte s har du frh. FT analyst p nn lda som har kontor i ldn ocks, d kan du nog gra en layover.

Bull case r dock att du convertar din spring week till SA direkt. Som sagt r ocks att fredra att du pluggar i ldn p en TS, alternativt master p LSE men du bedmer sjlv hur du tycker att det ser ut p ldersfronten. Den ldsta SA:n jag har sett i yrket var typ 25, men har hrt om ldre. Full time analyst kan du typ bli whenever men innan 35 grna. Nu r han i TMT teamet men vi har en dansk (tror jag) som ser ut att vara typ 32, han brjade sin FT analyst i fjol, s dnt worry

Hej,

Stort stort tack fr ditt djupgende svar p min frga. Bolaget som jag arbetar p r en lnefrmedlare. Jag r medveten om att det r lngt ifrn high finance (vissa kanske knappt klassar det som finansbranschen) men jag tnkte att mitt pvisade resultat som ledare nd kan vga relativt tungt p CV:t fr att landa SW och sedan arbeta drifrn. Eller vad tror du om mina chanser fr det? r det ngot mer n de omfattande tipsen som du redan gett som jag br tnka p fr att ka chanserna utifrn mina frutsttningar?
Citera
2025-04-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daoci1455
Hej,

Stort stort tack fr ditt djupgende svar p min frga. Bolaget som jag arbetar p r en lnefrmedlare. Jag r medveten om att det r lngt ifrn high finance (vissa kanske knappt klassar det som finansbranschen) men jag tnkte att mitt pvisade resultat som ledare nd kan vga relativt tungt p CV:t fr att landa SW och sedan arbeta drifrn. Eller vad tror du om mina chanser fr det? r det ngot mer n de omfattande tipsen som du redan gett som jag br tnka p fr att ka chanserna utifrn mina frutsttningar?

SW kan du allt landa, ingen lser ditt cv nr du ansker till dessa, de filtrerar baserat p CVts format, universitet och ibland men sllan erfarenhet. Shr formaterar du det: https://mergersandinquisitions.com/f...sume-template/ (vilket du skert redan vet, bara check)

Eftersom du gr p hhs s kommer du med strsta sannolikhet att landa ngon BB, du r hjrtligt vlkommen till Barclays isfall! Vl p SW s r nog det viktigaste att du blir omtyckt och gr ett otroligt bra jobb. De som convertat hos oss r killarna som haft ltt att frst marknadsdynamiken tidigt, de som adapterar fort till ndrade omstndigheter utan att tvivla eller vertnka. Kort och gott; tryck i dig s mycket adderall du tl varje dag och smra inte fr Associates eller liknande, dom snackar skit om dig en vning upp nd.

Biggest advice: Ls SW, frsta ppnar tidigt juli, hll koll hr: https://the-trackr.com/uk-finance/uk...-spring-weeks/ . Om du verkligen inte vill ngot annat n banking i London (precis som jag var), slit 10 gnger hrdare n dina klasskompisar. Lnefrmedling och IB r vldigt olika (tangerar liiite med BBs som har en BR), s gr redan nu en checklista p vad du behver kunna infr IB. Jag kan hjlpa dig om du vill men behver benchmarka dig frst. Tror inte man kan DMa mig men svara i trden om du behver lite intro s kan jag ge dig lite resurser!
Citera
2025-05-01, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semikolon10
SW kan du allt landa, ingen lser ditt cv nr du ansker till dessa, de filtrerar baserat p CVts format, universitet och ibland men sllan erfarenhet. Shr formaterar du det: https://mergersandinquisitions.com/f...sume-template/ (vilket du skert redan vet, bara check)

Eftersom du gr p hhs s kommer du med strsta sannolikhet att landa ngon BB, du r hjrtligt vlkommen till Barclays isfall! Vl p SW s r nog det viktigaste att du blir omtyckt och gr ett otroligt bra jobb. De som convertat hos oss r killarna som haft ltt att frst marknadsdynamiken tidigt, de som adapterar fort till ndrade omstndigheter utan att tvivla eller vertnka. Kort och gott; tryck i dig s mycket adderall du tl varje dag och smra inte fr Associates eller liknande, dom snackar skit om dig en vning upp nd.

Biggest advice: Ls SW, frsta ppnar tidigt juli, hll koll hr: https://the-trackr.com/uk-finance/uk...-spring-weeks/ . Om du verkligen inte vill ngot annat n banking i London (precis som jag var), slit 10 gnger hrdare n dina klasskompisar. Lnefrmedling och IB r vldigt olika (tangerar liiite med BBs som har en BR), s gr redan nu en checklista p vad du behver kunna infr IB. Jag kan hjlpa dig om du vill men behver benchmarka dig frst. Tror inte man kan DMa mig men svara i trden om du behver lite intro s kan jag ge dig lite resurser!

Okej, d blir det att jobba 100% mot att landa SW! Tar grna s mycket intro och resurser jag kan f och som du r villig att dela med dig av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in