Citat:
Ursprungligen postat av
RullandeIgelkott
Intressant att hra! Nr jag kikat linkedin s ser bda alternativen att vara lika representerade inom branschen, men s kanske inte r sanningen? Tre frgor:
r International Business det program som gller i Lund?
Hur ser antagningsprocessen ut fr LINC?
Vilka investment banker har kontor i Malm?
Hej, Svar p frgor fljer nedan.
1. International Business (
"Ibiz") r
inte det program som r mest optimalt om du vill ha en chans att jobba med investment banking. Ibiz klassen r vldigt liten och inte anpassad fr varken IB, ECM eller DCM. Att klassen r liten medfr ocks att du har mycket vrre networking-frutsttningar. De som r riktigt drivna som faktiskt gr Ibiz hittar du nd inte p lektionerna, de sitter nere i LINC's "finance lab"

.. Du studerar egentligen hur olika regioner och kulturer korrelerar med varandra i biz sammanhang. Studierna inom makro och mikroekonomi r mycket vaga och riktar sig frmst mot tolkningsbaserade studier, istllet fr ren fakta. Vill du bli etik-konsult, gr Ibiz, men inte bsta trffen fr investment banking. Det r i alla fall
min sikt, 3/3 av mina vnner som gtt Ibiz ngrar att de inte valde ett annat program.
Enligt mig br du sikta p att lsa antingen:
- Prio 1 -> Ekonomie Kandidatprogram eller,
- Prio 2 -> INDEK
Gr du Ekonomie Kandidatprogram har du enorma mjligheter fr networking, leta bara upp dom gubbarna i din nya klass som ser ut att lska aktier och tjta lite, suger dom s finns det alltid flera. Gr du INDEK kan du skert hitta ngon skn typ
men nackdelen r att du r lst till LTH i fem r av mycket intensivt plugg. Det finns inte s mycket tid fr sidoaktiviteter som LINC eller internships och skulle du vilja gra din master p t.ex. LSE (som du br gra om du vill jobba inom IB), s r inte utsikterna srskilt goda.
Sg f..
ngon skriva hhs retail management ver lund ekonomie fr IB. Kan den personen vara god och terkomma till mig med en utvecklad frklaring p varfr en renodlad B2C utbildning skulle vara en bra id nr man vill jobba med renodlad B2B? Tack.
2. Antagningsprocessen i LINCs R&A sker i 2 delar varav en interview round. Anskan ppnar nn gng i brjan av terminen, (flj dom p insta s vet du exakt nr) d frvntas du skicka in ditt
CV (formaterat enligt mallen som finns p linclund.com), ett
ML samt en "First pager", vilket r en
equity research note. Det som menas r att du ska,
innan du skickar in din anskan, ha researchat och gjort en modell / prognos + pitch av valfritt bolag som
du tycker ser intressant ut. Du ska allts ha sammanstllt all din research och din investeringsid p en sida som du sedan skickar in.
Har du skickat in ovanstende p ett korrekt stt (och inte skickat en first pager p typ saab eller ngot annat bolag som alla knner till), s kommer du med
strsta sannolikhet att bli kallad till en intervju med en rdande styrelsemedlem samt en av dina blivande team-leaders givet att du blir antagen. Det r hr det blir tufft, LINC fr nog in typ 400 anskningar varav kanske 30-40% fr komma p intervju. P intervjun kommer du bli frgad lite grundlggande och motivations-frgor, typ "Bertta om dig sjlv", "Varfr finans?", "Varfr LINC?", "Varfr lunds universitet?", "Lser du affrsnyheter?" (kommer denna s ska du
inte ljuga, du
kommer att f en fljdfrga). Sedan ska du p ca 3-5 minuter muntligt pitcha den aktien du skickade en first pager p, och du br vara mycket vl frberedd, sitt inte och ls framfr datorn. De
kommer att stlla fljdfrgor om bolaget och din research. Nr pitchen och frgestunden drav r ver s fr du sl p hjrnan ordentligt om du inte redan gjort det, d de kommer att ge dig
2 brainteasers. Kan ocks vara en guestimate. De kommer inte frga dig hur du rknar ut typ APV med distress costs, frgorna finns till fr att lta dig tnka hgt och hra hur du resonerar. Sen fr du besked veckan efter om du kom in eller inte.
Exempel p frgor och mycket mer detaljerat angende antagningen och hur du gr fr att
maxa dina chanser har jag i ett word-dokument p ldan. Det gr bra om du vill skicka ett privat meddelande till mig s kan jag frklara lite mer om LINC och finansbranschen. Jag bits inte, inte s hrt i alla fall.
Om ngon som lser detta skulle tycka att antagningsprocessen ser jttekomplicerad ut, och hade tnkt svara p min kommentar med ngot klagoml som denne tror att jag vill hra, s kan denne grna tnka om sitt beslut att jobba inom high-finance. Det som nmns ovan tar frmodligen den skande minst en mnad att gra fr att det ska bli ngorlunda OK. Det skulle nog ta mig cirka 4-5 timmar att f ut samma resultat som den skande, och det r det minsta som frvntas av mig, speciellt inom IB. Tough luck, gr dock bra att grta ut nr ni sitter p en fattig konsultlda och tvingas bertta fr VD:ns faster,
som ger 12% av utestende aktier, varfr man inte kan tillmpa rule of 40 p ett bolag utan intkter.
3. SEB, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, Carnegie Investment Bank, Pareto Securities. Missade kanske nt, du har dremot extremt bra banker och dylikt att jobba p i CPH som inte ligger lngt bort. Sedan s r ju inte det vanliga att du brjar p Lunds Universitet, joinar LINC och sen fr ett internship p en investmentbank inom 2 terminer. Du behver jobba dig upp. Som sagt s erbjuder LINC en bra sprngbrda in i karriren om du presterar mycket bra inom R&A, sedan r det vanliga att de duktigaste gr (ish termin 3-4) till typ Brock Milton, Neqtar, Coeli, Nordea, SEB m.m. dessa finns i Malm. Gr du hhs och tror att det ska ge dig ett internship p GS helt gratis s har du vldigt fel. Sure hhs kanske ger dig ngot glassigt skit gratis men LINC grabbar presterar s ljligt mycket bttre som interns n vad hhs grabbar gr. Jag har sett det i realtid och jag har skllt ut hhs-fanskapen flest gnger by far.
Lngt svar men du frdrev min tid bttre n TMT teamet s det uppskattas. terkom vid frgor