2014-06-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB-banker
För att Wallenberg har sponsrat biblotek på Harre. De flesta, inklusive mig själv, funderar på att komma hem tillslut. Speciellt i USA så blir man rätt snabbt trött på hur krångligt allt är. Äga bil, försäkringar, deklaration, tillstånd, sjukhusbesök, bankpapper, arbetstillstånd, etc, etc, etc. Veckor av jobb och timtal av slit.

Därför är SEB MB/CF ett bra val, för att de är villiga att betala för kompetens (i svenska mått).

Gräset är alltid grönare på andra sidan!

Mina kompisar på Goldman här i Hongkong gnäller på arbetstiderna och jobbar man på SEB i Sverige gnäller man på de höga skatterna och hur dålig lön/bonus man har
Citera
2014-06-06, 23:12
Medlem
klarnevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slev1
RSM är vad jag har hört en bra skola, men RSM placerar mindra bra inom investment banking. Det har RSMs rektor sagt, så det är inget jag bara kommer på. Tyvärr kan jag inte uppvisa någon källa på det, men försök googla på det. Han sa något i stil med; "En av orsakerna att RSM placerar sig sämre på rankings när det gäller löner, är för att vi inte har lyckats placera speciellt bra inom investment banking".
Stämmer detta fortfarande när det gäller RSM? Tänker främst på Bsc i International Busniess Administration, måste man läsa till en master efteråt för att ha chans inom IB?
Citera
2014-06-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB-banker
För att Wallenberg har sponsrat biblotek på Harre. De flesta, inklusive mig själv, funderar på att komma hem tillslut. Speciellt i USA så blir man rätt snabbt trött på hur krångligt allt är. Äga bil, försäkringar, deklaration, tillstånd, sjukhusbesök, bankpapper, arbetstillstånd, etc, etc, etc. Veckor av jobb och timtal av slit.

Därför är SEB MB/CF ett bra val, för att de är villiga att betala för kompetens (i svenska mått).

Källa på att Wallenbergarna har sponsrat ett bibliotek på Harvard? De har ju close ties med Wharton annars.

Vart jobbar du?
Citera
2014-06-13, 19:07
Medlem
För spring week nästa år så skriver bankerna att de vill ha personer som läser första året på BSc eller går ut 2017. Har man chans att få en plats om man läser första året på INDEK?
Citera
2014-06-13, 21:49
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uhar
För spring week nästa år så skriver bankerna att de vill ha personer som läser första året på BSc eller går ut 2017. Har man chans att få en plats om man läser första året på INDEK?

Ja, om du skriver att du tänker ta en BSc.
Citera
2014-06-23, 23:49
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavling
Hej gott folk!

Undrar om BAT(Bloomberg aptitude test) är något som kan väga tungt när man söker sig till finansbranschen?

Har någon här haft nytta av ett (bra) resultat i det?

Kan komma med lite nyheter gällande vad man kan få ut av BAT (vilket förmodligen är det enda man kan få ut av BAT). Alla som fått ett score som är top 25 % och gör internship i London har blivit inbjudna till en helfestlig mingelkväll på Bloomberg. Grattis middag och en chans att få känna sig lite häftig, så lite nytta tycks man kunna få av ett resultat.
Citera
2014-06-24, 07:46
Medlem
ugglans avatar
maten och baren brukar vara riktigt bra på bloomberg. Viss känsla för överflöd, även post 2008
Citera
2014-06-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Gräset är alltid grönare på andra sidan!

Mina kompisar på Goldman här i Hongkong gnäller på arbetstiderna och jobbar man på SEB i Sverige gnäller man på de höga skatterna och hur dålig lön/bonus man har

Stämmer. Svårt att veta vad man har, innan man lämnat det bakom sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Dolorean
Källa på att Wallenbergarna har sponsrat ett bibliotek på Harvard? De har ju close ties med Wharton annars.

Vart jobbar du?

Har ingen källa, utan något jag hört. Stämmer det så finns det säkert skrivet i något hedersdokumment. Har du lust och känner att du har tid får du gärna kolla upp det.
Citera
2014-07-02, 00:52
Medlem
930819s avatar
Planen är att börja på KTH indek. och ta en kandidat, hur står sig denna när man söker jobb inom denna bransch eller management consulting?

Är det bättre att köra på i fem år och sen hoppa in på en nivå högre än analytiker?
Citera
2014-07-02, 02:02
Medlem
Många har ställt frågan, även jag själv, men har inte riktigt fått svar på frågan, vilken utbildning bör man gå för att ha störst chans att bli Investment Banker?

Om det är så som jag har förstått, så krävs det först och främst att man går på en bra/känd högskola t.ex HHS.

Finns det något annat man kan göra för att ha större chans att bli Investment Banker? (T.ex jobba med något yrke)
Citera
2014-07-02, 14:41
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draken88
Många har ställt frågan, även jag själv, men har inte riktigt fått svar på frågan, vilken utbildning bör man gå för att ha störst chans att bli Investment Banker?

Om det är så som jag har förstått, så krävs det först och främst att man går på en bra/känd högskola t.ex HHS.

Finns det något annat man kan göra för att ha större chans att bli Investment Banker? (T.ex jobba med något yrke)

Det finns redan utmärkta svar i tråden på båda dina frågor. Mycket bättre svar än så kan du nog inte förvänta dig att få.
Citera
2014-07-02, 16:39
Medlem
Det upprepas av insatta bankers att FEK är bra att ha i bagaget för IBD/Corporate finance/DCM osv, medan NEK leder mot markets/S&T. Den förstnämnda kopplingen hänger jag med på, men på vilket sätt är NEK och trading passande för varandra? Nån som kan förklara den "symbiosen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in