2010-04-20, 08:04
Medlem
Betterthanyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaddi
Någon bok/böcker som du rekommenderar starkt?

Läs lite ekonomisk idéfilosofi: Adam Smith, John Stuart Mill och Friedrich Hayek. Även om det mer rör sig om en makronivå är det i min mening fortfarande bra att läsa, om inte minst för att vidga ditt associativa medvetande vilket jag knappast tror är till din nackdel vid en eventuell intervju.
Citera
2010-04-20, 10:59
Medlem
Vilken är den bästa vägen till ett IB jobb i London, HHS exkluderat?

Är bsc+msc i ekonomi från LU/HHG/Uppsala att föredra, eller är det bättre att läsa t.ex. I på någon av de fyra stora?
Citera
2010-04-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingkong3

Är bsc+msc i ekonomi från LU/HHG/Uppsala att föredra, eller är det bättre att läsa t.ex. I på någon av de fyra stora?
I pa de stora men jag forstar inte varfor du inte bara gor en msc eller hela utbildningen i London...
Citera
2010-04-20, 12:21
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingkong3

Generellt har I haft bättre placement än ekonomprogrammen i London. En viktig aspekt att tänka på är dock att Iare är klart sämre på redovisningsbiten och ibland t o m corporate finance än ekonomerna och om du vill till IBD kan det här skapa problem vid intervjuerna. Lite självstudier är en enkel lösning bara man är medveten om det i förväg. För S&T har I ett stort övertag.
Citera
2010-04-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhatCaT
Vet att jag fått ett omdöme av Aekei tidigare, men skulle nu vilja ha lite mer input om City University: Cass Business School i London.

Har nyligen fått ett offer till MSc Finance och har gjort en del research. Jag har varit där och kollat in lokalerna och pratat med lärare, och mitt intryck från besöket var helt klart positivt. På diverse internetforum verkar det dock som att rösterna är tudelade. Många säger att skolan är skolan är en het rekryteringsbas till I-bankerna i London, med mycket praktiskt lärande och den största finance facultyn i Europa. Andra säger att skolan helt klart kommer efter Imperial o Warwick och mest hyllas i ögonen av alumner. (Att skolan inte är lika het som LSE är dock en vedertagen uppfattning). Cass är rankad 13 på FTs European Business Schools Ranking 2009.

Har också hört att skolans careers service är riktigt bra och att en tredjedel av studenterna får jobb genom den. Känns som att detta är en något kryddad siffra?

Till saken hör även att jag är reserv till MSc Finance på SSE och antagen till MSc International Business på NHH, Bergen. Vill dock läsa finans och jobbar gärna i UK, så NHH går i dagsläget bort när jag fått offer från Cass.

All input uppskattas!

Har resultaten för antagningen MSC hos SSE kommit ut än? Hittade inget på studera men jag förmodar att du ringt och kollat med Handels?

Jag har också undrat angående cass då det finns mkt delade meningar om deras master. Jag valde därför att söka till till CBS istället då jag ansåg att det kanske inte är värt att lägga 20 000 pund i tution fee på CASS om man istället kanske kan komma in på CBS. Dock vet jag ju inte om jag kommer in på CBS ännu så det är ju bara att vänta och hålla tummarna..
Citera
2010-04-20, 19:03
Medlem
PhatCaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaddi
Har resultaten för antagningen MSC hos SSE kommit ut än? Hittade inget på studera men jag förmodar att du ringt och kollat med Handels?

Jag har också undrat angående cass då det finns mkt delade meningar om deras master. Jag valde därför att söka till till CBS istället då jag ansåg att det kanske inte är värt att lägga 20 000 pund i tution fee på CASS om man istället kanske kan komma in på CBS. Dock vet jag ju inte om jag kommer in på CBS ännu så det är ju bara att vänta och hålla tummarna..

De som blivit antagna i första omgången har fått ett mail om det. Jag ringde o kollade och fick veta att 50 blivit uttagna till MSc Finance, varav 16 reserver och 34 som fått offers (av 1158 initialt sökande). De med offers har till på fredag på sig att tacka ja. Ska ringa på måndag och kolla om jag lyckas få ett offer i ett tidigt skede, trots att jag är reserv. På studera.nu kommer ingen information alls att komma.

Förstår hur du resonerar angående CBS och Cass. Tror du har bra chans att komma in på CBS, vill minnas att de har ganska många platser till sina MScs. Efter att ha bildat min egen uppfattning om Cass känns den skolan rätt för mig. Mina personliga preferenser drar mig också mot UK, men om jag blir antaget till SSE kommer jag få ett svårt val. Lycka till!
Citera
2010-04-20, 21:09
Medlem
Citat:
De som blivit antagna i första omgången har fått ett mail om det. Jag ringde o kollade och fick veta att 50 blivit uttagna till MSc Finance, varav 16 reserver och 34 som fått offers (av 1158 initialt sökande). De med offers har till på fredag på sig att tacka ja. Ska ringa på måndag och kolla om jag lyckas få ett offer i ett tidigt skede, trots att jag är reserv. På studera.nu kommer ingen information alls att komma.

Förstår hur du resonerar angående CBS och Cass. Tror du har bra chans att komma in på CBS, vill minnas att de har ganska många platser till sina MScs. Efter att ha bildat min egen uppfattning om Cass känns den skolan rätt för mig. Mina personliga preferenser drar mig också mot UK, men om jag blir antaget till SSE kommer jag få ett svårt val. Lycka till!

lycka till själv det får väl bli en liten avstämmning i sommar på detta forum för att se vad alla sysslar med
Citera
2010-04-20, 23:08
Medlem
brum brums avatar
Hur står sig NHH i bergen i sådana här sammanhang då, ni som vet?
Citera
2010-04-21, 00:59
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
reserv hhs
Vad fick du på GMAT?
Citera
2010-04-21, 08:54
Medlem
PhatCaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Vad fick du på GMAT?

650
Citera
2010-04-26, 20:53
Medlem
PhatCaTs avatar
Fick idag besked om att jag blivit antagen till MSc Finance på SSE. Nu står valet alltså mellan Stockholm och MSc Finance på Cass i London. Har till på måndag på mig att välja (måste betala deposit till Cass). Lutar mot SSE, eh?

SSE:
+ Gratis
+ Bra placements, både i Sverige och övriga Europa (särskilt London)
+ Bredare utbildning, kan gå utanför banking
+ Skolans rykte är totalt sett bättre än Cass
+/- Två år, vilket ger utrymme för en till utbytestermin samt ännu ett internship. Dock jobbigt med ännu en uppsats
Cass:
+ Location
+ Tror jag skulle trivas med den praktiska utbildningen, har inget emot att vara nischad
+ Språkkunskaper
+ Ett år
+/- Bra placements inom London, relativt okänt utanför (helt okänt i Svea)
- 20K Pund
Citera
2010-04-26, 23:12
Medlem
Bytingens avatar
Får jag fråga ni som pluggar till att arbeta inom IB, var har ni för betyg? i snitt ungefär. Vad är det för krav för att studera till ekonom eller att arbeta inom en investment bank?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in