Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana
Angående ämne på universitetet i uk för ib
1. Vad jag har förstått får man välja själv vilka kurser man läser på universitet i uk, hur många väljer man och vilka är bäst lämpade för ib jobb?
3. Vad är skillnaden mellan kurserna man läser och själva Linjerna?
Inte helt insatt i systemet nu då jag inte pluggat i UK själv men tror att man väljer ett program och då har en relativt stor andel obligatoriska kurser. Sen finns det såklart en del elective courses som man väljer själv. Gå in och kolla på programbeskrivningarna så får du nog mer detaljerad info. Jag skulle på rak arm gissa att 60-70% är obligatoriska kurser, resten valbara.
Citat:
2. Och sen har jag uppfattat det som att man även väljer linje man ska söka in till så som economics, economics and management, Business studies osv. Vad gör dessa för skillnad på vad man läser?
Stämmer. Det innebär ju en viss skillnad i de obligatoriska kurserna. Tror att många av electives överlappar mellan programmen
Citat:
4. Jag måste bara få detta bekräftat, det är skillnad mellan intagningspoäng att söka in politiklinjen på LSE och Economicslinjen på LSE?
Vilken menar du med politiklinjen? Inte säker på att de har en exakt sådan. Tror att de har international relations eller liknande om det är den du syftar på. Ja, det är viss skillnad. Dock finns det inget svart eller vitt här utan betygen är bara en bedömningsfaktor. De ser mer till en helhetsbild - varför du faktiskt vill läsa ämnet och hur du kan backa upp det med relevanta erfarenheter. Tror även att ämnesrelvanta betyg blir viktigare - vågar inte spekulera i hur det är för politics, men jag vet att det är extremt viktigt med bra betyg i matte om du söker economics
Citat:
5. Sist men inte minst, vilken linje är bäst lämpad för investment banking?
Något kvantitativt + business relaterat. Dvs, Economics/Finance/Accounting. Management kan nog också vara relevant. Dock bor du notera att vad du faktiskt läser spelar väldigt liten roll i UK. Det är mycket viktigare med vilken skola du går på. Om ditt slutmål är att ta dig in i IB så skulle jag hellre rekommendera att du söker linjer där har störst chans att komma in på bra skolor