2012-08-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SharkAnalyst
Hej alla,

Jag har nyss fått besked om intervju på en Tier 1-bank. Den person som kontaktade mig ville dessutom prata i telefon innan, men mötet är tydligen inbokat oavsett vad. Vad tror ni samtalet kommer att handla om...

Grattis!!! Uppdatera tråden och berätta hur det gick!
Citera
2012-08-04, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana
För oss svenskar verkar HHS helt klart enklaste vägen till ett ib jobb i London. Det verkar möjligt men väldigt svårt att utgå ifrån andra universitet i sverige.

Är det någon som har något bra tips till uk- universitet för en person som är väldigt nära 20,0 och har lite grejer som kan vara meriterande?

Jag antar att det borde vara ett universitet som ligger under hhs men över dem andra i sverige på rankningsskalan. Har blivit lite intresserad av st Andrews, hört om personer som hade ca 19,0 och kom in med väldigt lite marginal.

Tacksam för svar 😊

Warwick och UCL är väl ganska bra annars. Skickar många graduates till city. St Andrews är, som jag uppfattat det, lite mer åt historia/international relations hållet än business.

UK universiteten är dock inte fullt lika anala med betygen som de svenska. Kanske kan vara värt att göra ett försök på LSE också?
Citera
2012-08-04, 20:58
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moelis
Warwick och UCL är väl ganska bra annars. Skickar många graduates till city. St Andrews är, som jag uppfattat det, lite mer åt historia/international relations hållet än business.

UK universiteten är dock inte fullt lika anala med betygen som de svenska. Kanske kan vara värt att göra ett försök på LSE också?

Om jag hade haft betyg på ca 19.00 så hade jag nog inte försökt på LSE eftersom man bara har 5 platser att fylla med olika skolor/utbildningar. Men det beror ju på hur pass högt man värderar alternativen man har i Sverige.
Citera
2012-08-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Om jag hade haft betyg på ca 19.00 så hade jag nog inte försökt på LSE eftersom man bara har 5 platser att fylla med olika skolor/utbildningar. Men det beror ju på hur pass högt man värderar alternativen man har i Sverige.

Ja, det är kanske sant. Jag hade nog kört:

Stretch: LSE
Soft spot: Warwick, UCL, Durham
Safety: Cass

Men sen beror det såklart på vad väldigt nära 20,0 och lite meriterande grejer är för något
Citera
2012-08-05, 00:08
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ja, det är kanske sant. Jag hade nog kört:

Stretch: LSE
Soft spot: Warwick, UCL, Durham
Safety: Cass

Men sen beror det såklart på vad väldigt nära 20,0 och lite meriterande grejer är för något

Ja, det kan ju i för sig vara bra att ha med en högrisk. Oxford och Cambridge kan ju också vara bra att överväga. Viktigt att tänka på är att Oxford, Cambridge och LSE alla har olika antagningsprocesser så där hade jag nog valt efter vilken antagningsprocess som passar bäst.
Citera
2012-08-05, 12:45
Medlem
Har dubbelkollat nu för alla som jag diskutera med tidigare.
De 90k som jag skrev är inkl bonus för första året.
Citera
2012-08-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
Har dubbelkollat nu för alla som jag diskutera med tidigare.
De 90k som jag skrev är inkl bonus för första året.

Du är full av skit. Grundlönen står extremt tydligt på ditt kontrakt (för att inte tala om att du borde tillgodogjort dig denna information under ditt år som "trainee") och detta faktum bekräftar min uppfattning om att du är en stor lögn.

MS grundlön är dessutom in line med andra banker - ~$70k - vilket innebär att ditt nya påstående indirekt är att ni har $20k i bonus... Detta, liksom allt annat du påstått, är helt åt helvete. Morgan Stanley i NY har inte heller några traineeprogram och ger dessutom inte ut några deferred offers såvida man inte tvingas till militärtjänstgöring i sitt hemland.

Det är helt okej att vara en random svennebanan på SU som runkar till Damn it feels good to be a banker och drömmer att få arbeta på "the street". Men det är bara onödigt, vårdslöst och korkat att försöka att tvinga in andra i den här bubblan. Jag vill därför uppmana dig att stfu och sluta sprida misinformation.

"*stickstick* med nålen igen"...
Citera
2012-08-05, 17:50
Medlem
Citat:
Du är full av skit. Grundlönen står extremt tydligt på ditt kontrakt (för att inte tala om att du borde tillgodogjort dig denna information under ditt år som "trainee") och detta faktum bekräftar min uppfattning om att du är en stor lögn.

MS grundlön är dessutom in line med andra banker - ~$70k - vilket innebär att ditt nya påstående indirekt är att ni har $20k i bonus... Detta, liksom allt annat du påstått, är helt åt helvete. Morgan Stanley i NY har inte heller några traineeprogram och ger dessutom inte ut några deferred offers såvida man inte tvingas till militärtjänstgöring i sitt hemland.

Det är helt okej att vara en random svennebanan på SU som runkar till Damn it feels good to be a banker och drömmer att få arbeta på "the street". Men det är bara onödigt, vårdslöst och korkat att försöka att tvinga in andra i den här bubblan. Jag vill därför uppmana dig att stfu och sluta sprida misinformation.

"*stickstick* med nålen igen"...

Efter att ha följt den här tråden aktivt sedan länge och granskat Acres historia och påståenden måste jag hålla med dig om att det låter som en fet bluff. Jag har hört från flertalet bekanta att det i princip är omöjligt som svensk att ta sig till New York och de kommer från välrenommerade skolor i och utanför landet med massa extrajobb etc. Varför skulle de krångla med uppehållstillstånd och övriga avgifter när de smidigt kan ta in en amerikan som gör jobbet precis lika bra?. Att en snubbe från SU med helt OK betygssnitt och vad jag förstår inte så märkvärdiga ECs landar trainee/jobb i New York låter helt enkelt för bra för att vara sant. Men klart, det kan ju vara så att han faktiskt talar sanning och då är det väl bara att gratulera.
Citera
2012-08-06, 19:04
Medlem
LawrenceCianas avatar
Angående ämne på universitetet i uk för ib

1. Vad jag har förstått får man välja själv vilka kurser man läser på universitet i uk, hur många väljer man och vilka är bäst lämpade för ib jobb?

2. Och sen har jag uppfattat det som att man även väljer linje man ska söka in till så som economics, economics and management, Business studies osv. Vad gör dessa för skillnad på vad man läser?

3. Vad är skillnaden mellan kurserna man läser och själva Linjerna?

4. Jag måste bara få detta bekräftat, det är skillnad mellan intagningspoäng att söka in politiklinjen på LSE och Economicslinjen på LSE?

5. Sist men inte minst, vilken linje är bäst lämpad för investment banking?
Citera
2012-08-06, 19:35
Medlem
Citat:
Angående ämne på universitetet i uk för ib

1. Vad jag har förstått får man välja själv vilka kurser man läser på universitet i uk, hur många väljer man och vilka är bäst lämpade för ib jobb?

3. Vad är skillnaden mellan kurserna man läser och själva Linjerna?

Inte helt insatt i systemet nu då jag inte pluggat i UK själv men tror att man väljer ett program och då har en relativt stor andel obligatoriska kurser. Sen finns det såklart en del elective courses som man väljer själv. Gå in och kolla på programbeskrivningarna så får du nog mer detaljerad info. Jag skulle på rak arm gissa att 60-70% är obligatoriska kurser, resten valbara.

Citat:
2. Och sen har jag uppfattat det som att man även väljer linje man ska söka in till så som economics, economics and management, Business studies osv. Vad gör dessa för skillnad på vad man läser?
Stämmer. Det innebär ju en viss skillnad i de obligatoriska kurserna. Tror att många av electives överlappar mellan programmen

Citat:
4. Jag måste bara få detta bekräftat, det är skillnad mellan intagningspoäng att söka in politiklinjen på LSE och Economicslinjen på LSE?
Vilken menar du med politiklinjen? Inte säker på att de har en exakt sådan. Tror att de har international relations eller liknande om det är den du syftar på. Ja, det är viss skillnad. Dock finns det inget svart eller vitt här utan betygen är bara en bedömningsfaktor. De ser mer till en helhetsbild - varför du faktiskt vill läsa ämnet och hur du kan backa upp det med relevanta erfarenheter. Tror även att ämnesrelvanta betyg blir viktigare - vågar inte spekulera i hur det är för politics, men jag vet att det är extremt viktigt med bra betyg i matte om du söker economics

Citat:
5. Sist men inte minst, vilken linje är bäst lämpad för investment banking?
Något kvantitativt + business relaterat. Dvs, Economics/Finance/Accounting. Management kan nog också vara relevant. Dock bor du notera att vad du faktiskt läser spelar väldigt liten roll i UK. Det är mycket viktigare med vilken skola du går på. Om ditt slutmål är att ta dig in i IB så skulle jag hellre rekommendera att du söker linjer där har störst chans att komma in på bra skolor
Citera
2012-08-06, 21:01
Medlem
LawrenceCianas avatar
Citat:
Dock bor du notera att vad du faktiskt läser spelar väldigt liten roll i UK. Det är mycket viktigare med vilken skola du går på. Om ditt slutmål är att ta dig in i IB så skulle jag hellre rekommendera att du söker linjer där har störst chans att komma in på bra skolor

Okej, tack för svar. Det där sista som skrevs kanske funkar så länge det faktiskt är economics-baserat
antar jag, skulle aldrig falla mig in att plugga arkitektur på oxford för att sedan jobba på bank 😊. Man vill ju plugga något som man finner intressant och roligt.
Citera
2012-08-10, 10:17
Medlem
Tänkte bara höra om denna tråd bara inriktar sig på investment bankers och utbildningar för att få jobb i London eller New York? Jag har kanske läst tråden lite slarvigt, men jag har inte hittat någon som jobbar i exempelvis Stockholm, Frankfurt, Paris eller Hong Kong?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in