2013-04-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritte-po-resa
Någonting som är värt att lägga märke till med Lund är att de har ett gediget Finance Society - LINC som bl. a anordnar IB-Forum (Investmentbanker såsom Morgan Stanley, Citi, Barclays, Carnegie och övriga svenska IB-departments kommer till Lund och t om håller intervjuer på plats), ska precis på en Londonresa där vi besöker följande banker/kreditinstitut// i London: UBS, Morgan Stanley, Barclays, Citi, Credit Suisse, BNP Paribas, Fidelity. Anordnar även Stockholmsresor etc etc. En gedigen organisation helt enkelt

LINCs Alumniverksamhet är otroligt bra och är anledningen till att Lund har blivit en "Target School" för flera bulge bracket investmentbanker. Jag vet flera personer inom LINC just nu som har/ska ha/ internships och precis har fått jobb i London efter intershipsen. Så jag skulle inte säga att Lund inte är känt utomlands.
Härlig feeback!
Är det mest Industriell ekonomi eller ekonomer som man söker?
Citera
2013-04-06, 19:48
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Härlig feeback!

Nu har jag dålig kontakt med I:are även om jag läst med dem en kurs så jag vet inte riktigt. Däremot vet jag ett flertal som läst NEK och tagit en master i finance som landat jobb inom IB.
Citera
2013-04-11, 18:49
Medlem
N1zzeF1zzes avatar
Sitter nu och funderar på om man ska välja uu eller liu till hösten...
Kommer då att stanna kvar på universitet 3 år tills min master inom finans är tagen.
Rent meritmässigt, hur mycket mer väger UU än Liu egentligen?
Citera
2013-04-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Härlig feeback!

LINC söker både ekonomer och I:are! Finns även de som läser matematik etc som är med i LINC. Jag kom faktiskt precis hem från Londonresan och det var riktigt spännande. Flera som hade intervjuer på olika Investmentbanker.

Det spelar ingen roll vad du pluggar egentligen utan det som krävs är ett gediget financeintresse, nästa ordförande i LINC kommer faktiskt att vara en juridikare som kommit in på ekonomi nu på efterhand =) Vet både Industriella ekonomer och "vanliga" ekonomer som är med i LINC! LINC fixar även föreläsningar och har haft Erik Pencer tidigare i år och kommer ha Johan Bygge, Sven Hagströmer etc inom kort!

http://www.linclund.com/

Det jag märkte när jag var på deras Banking Tour i London var att de är väldigt många LINC-alumni över hela London och de har riktigt bra positioner! Alla är även väldigt hjälpsamma!
Citera
2013-04-14, 22:23
Medlem
Avantgardistens avatar
Vart kan jag hitta prep-material, i synnerhet case, för LBOs? Hade diverse vault-guidar, men tycker de är lite tunna. Samtidigt hittat material för hur konstruera lbo-modeller i excel, men är mer ute efter själva tankegången, drivkrafterna, valet av sources, uses etc
Citera
2013-04-14, 22:42
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten
Vart kan jag hitta prep-material, i synnerhet case, för LBOs? Hade diverse vault-guidar, men tycker de är lite tunna. Samtidigt hittat material för hur konstruera lbo-modeller i excel, men är mer ute efter själva tankegången, drivkrafterna, valet av sources, uses etc

http://breakingintowallstreet.com/biws/breaking-into-wall-street-courses/

Vet att denna sida har ett stort utbud av videos som går igenom själva tankegången. Vet dock inte om dom är bra eller inte.
Citera
2013-04-15, 18:17
Medlem
TreDs avatar
Läser för tillfälligt ekonomi och kommer inrikta mig mot NEK men har även funderat på att läsa en kandidat i matematik. Jag kommer efter kandidaten att försöka söka mig till ett lite bättre universitet utomlands eller köra vidare i Sverige såklart inriktat mot finansiell matematik. Undrar om ni har exempel på folk som har gjort likadant och landat ett jobb inom trading/liknande jobb inom finans i London eller i Europa.
Citera
2013-04-26, 00:20
Medlem
Min projektanställning på big4 tog precis slut och frågan är nu vad jag ska göra tills plugget startar till hösten (har tagit sabbats år).

Verkar vara svårt att hitta något relevant jobb på så här kort sikt, då jag ej kan jobba längre än 3 månader. Funderar därför på att dra till Afrika i 2 månader för att jobba på ett micro-finance project.

Vad tycker ni? är det värt att dra till Afrika eller kan jag lika gärna sitta hemma i 3 månader?

Hälsningar
Analysten
Citera
2013-04-26, 01:28
Medlem
Herems avatar
Hur höga är kraven generellt sett för IB-jobb (och finansjobb överlag) i Stockholm? Krävs det en master eller går det bra med en kandidat? Kan Lund och Uppsala hävda sig mot HHS? Är det 100 % VG och kårordförande som gäller eller kan man ha 50 % VG?
Citera
2013-04-26, 07:51
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herem
Hur höga är kraven generellt sett för IB-jobb (och finansjobb överlag) i Stockholm? Krävs det en master eller går det bra med en kandidat? Kan Lund och Uppsala hävda sig mot HHS? Är det 100 % VG och kårordförande som gäller eller kan man ha 50 % VG?

finansfolk i allmänhet gillar saker som är mätbara och sorterbara. Jag blev ställd framför inkvisitionen och utfrågad varför jag inte var top10% på en av våra internutbildningar. Detta var visserligen inte sverige men det är dumt att slappa med betygen, speciellt i Sverige där arbetsinsatsen som krävs är så liten.

Trist om du behöver ångra slappheten i skolan när det redan är för sent att göra något åt
Citera
2013-04-26, 09:31
Medlem
Herems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
finansfolk i allmänhet gillar saker som är mätbara och sorterbara. Jag blev ställd framför inkvisitionen och utfrågad varför jag inte var top10% på en av våra internutbildningar. Detta var visserligen inte sverige men det är dumt att slappa med betygen, speciellt i Sverige där arbetsinsatsen som krävs är så liten.

Trist om du behöver ångra slappheten i skolan när det redan är för sent att göra något åt

Visst är det klokt att hålla så många dörar som möjligt öppna, men ibland sviktar motivationen. Man landar väl oftast på fötterna oavsett, och det kommer inte bli det där glorifierade Jobbet som räddar mig från alla mina problem. Vi får se hur det danar sig, som sagt, det är ändå inte mycket arbetsinsats som krävs för att få ett schyst betygssnitt.
Citera
2013-04-27, 11:14
Medlem
gavlings avatar
Vad tror ni om att plugga/ta en examen i filosofi vid sidan av ekonomutbildningen? Jag har varit inne på matematik också men är mer intresserad att plugga filosofi.
Hur ser arbetsgivare i Stockholm, London osv. på att man läst filosofi? Och tror ni att det kan vara nyttigt inom IB att ha läst det eller är det bara bortkastat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in