Hej Flashback!
Har nu tränat i drygt 6 månader och har gått från att knappt kunna ta 40kg i bänkpress till att lyckas ta 65kg i bänkpress 3 repetitioner, min marklyft har gått från 50kg till 70-80kg och mina benböj har också ökat men inte märkvärdigt eftersom jag har haft problem med mina ljumskar som inte tillåtet mig att göra dem ordentligt(har nu hittat en lösning genom att göra benböj i ett rack).
När det kommer till kost har jag hållit mig ifrån generellt onyttiga saker i perioder, har för det mesta haft filosofin att jag ska äta så mycket som möjligt av det mesta(kanske inte godis och tårta, men ni förstår nog). När jag började träna vägde jag 65kg, nu visar vågen 70kg(+/-) men har tyvärr stått still på 70kg ett tag och skulle vilja öka ytterligare för att sedan deffa ner till sommaren.
Tänkte nu att jag ska göra upp ett kostschema med ett överskott, som kommer att ge mig ytterligare styrka/muskler men också lite fett som kommer med det hela

.
Ålder: 19
Vikt: 70kg
Längd: 183cm
Det jag undrar är hur pass mycket kalorier jag ska få i mig om dagen för att behålla min vikt, och hur stort överskott jag behöver för att gå upp i vikt på ett bra sätt. Funderar på att göra ett stort antal portioner som består av broccoli, kyckling och brunt ris/pasta som jag skulle äta 2-3 gånger om dagen och äta naturell kvarg plus smaksättning till frukost eller ett antal ägg. Utöver det antar jag att jag skulle kunna äta jordnötter eller liknande mot kvällen för att få i mig lite extra kalorier?
Frågor:
Hur effektivt har min vikt/styrkeuppgång varit? Började med 10kg vinklad hantelpress och det var tungt som satan, nu kan jag nästan göra 3x10 med 20kg, lite ytterligare ökningar står högst upp.
Hur viktigt är tider? Att jag exempelvis sover 8-9h bra tider och äter måltider med jämna intervaller?
Hur stor är skillnaden mellan en "clean bulk" och en mindre "clean bulk"? Exempelvis, kyckling och ris jämfört med hamburgare och pizza?
Hur stort bör mitt kaloriintag vara om jag väger 70kg och är 183cm lång för att behålla min vikt, och hur stort överskott bör jag ha för att säkert gå upp i vikt?
PS: Finns säkert någon annan tråd jag borde vända mig till, men är ny här så hänvisa mig istället för att gå helt berserk

!