Citat:
Ursprungligen postat av
KK94
Träning redan kl 6 på morgonen? Hinner du verkligen vakna till och få till ett ordentligt pass?
2400kcal känns väl snarare sagt som balans eller underskott. Har du räknat ut kaloriförbrukningen? Om du gymmar 6 gånger i veckan lär du behöva mer kalorier.
Klockan 6 på morgonen funkar, om inte annat av rent disciplinära orsaker. Jag gillar nämligen att gå och lägga mig tidigt och få gymmet överstökat på morgonen. Om träningen skjuts upp till senare på dagen ökar risken att jag inte orkar gå. Att morgonpasset som följd kanske blir ett 90%-igt pass får jag helt enkelt ta eftersom det är viktigt för mig att schemalägga det på morgonen.
Basbehovet för mig med en vikt på ~80 kg är runt 1900. Jag kör ingen kardiovaskulär träning överhuvudtaget utan enbart vikter. Om jag ska vara ärlig har jag ingen aning exakt hur mycket kalorier ett av mina pass drar, men är det helt uppåt väggarna att anta att det tar mindre än 500 kalorier? Vi får också komma ihåg att frukt och grönsaker inte är inräknat i kalkylen men ändå kommer förtäras. Det går nog att lägga på åtminstone 100 kalorier från det.
Långsam viktökning är det jag är ute efter, inte en renodlad bulk. Möjligheten att dra upp kaloriintaget finns ju alltid i middagen, kan brassa på med lite mer ris eller pasta. Vad tror du om den idén? Som sagt vill jag att överskottet ska vara lågt, men som du säger finns ju då risken att man kalkylerar fel och istället ligger på en balans eller till och med underskott.