Apropå allt prat om negrer, jag sitter och ser på Live And Let Die just nu, fylld med negrer, J.W. Pepper och en båtjakt utan dess like.. eller?
Ett tips till James Bond-fantaster är att leta fatt i en film från året före, Puppet On A Chain (1970) med svenske Sven-Bertil Taube i huvudrollen, Bond-fantaster som inte redan visste om det kommer inse varifrån inspirationen till båtjakten kom, som väl är det som står ut mest i LALD tillsammans med neger-temat.
En agent-film(på en Alistair MacLeen-bok) som väl är sådär, jag har bara sett den en gång(verkar aldrig ha sänts på vanliga svenska TV-kanaler med undantag för TV1000's systerkanal FilmMax i mitten av 90-talet), första gången förra året i samband med en röd tråd-tittning av alla Alistair MacLean-filmatiseringar, där den utgör ett intressant men svagare kort i jämförelsen med mer kända The Guns of Navarone, Where Eagles Dare, Ice Station Zebra och Breakheart Pass.
Finns utgiven på Blu-ray med fina rippar enkelt åtkomliga. Med tanke på att det är en svensk i huvudrollen så är det lite märkligt att SVT aldrig köpte in och visade den filmen under 80-talet. Dom visade Örnnästet, Breakhart, Navarone och Zebra under den perioden.
En annan sak jag undrar lite över är varför dom bad McCartney-paret skriva ledmotivet, med tanke på filmens innehåll så hade det nästan känts mer naturligt med Marvin Gaye eller liknande från den eran för att skapa ledmotivet? Eller så kanske det var just för att skapa lite balans mot det svarta som Wings fick jobbet.
Min röda tråd med MacLean-filmerna kom för övrigt av sig vid Caravan To Vaccares från 1974, då Bluray-utgåvan är av den amerikanska 84minuters-versionen, jag gick bet på att hitta en fin kopia på den internationella 98-minuters. Hittade en märklig kopia på 94minuter men i 30fps, inte 25fps PAL, vilket hade förklarat den nerkortade tiden från 98min.