Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Helt riktigt en pik mot Flemings bok.
Helt riktigt också med OHMSS i fel ordning, den filmen är även fånig på många andra sätt också. Lazenby ser ut som en manlig mannekäng, hans röst är även dubbad när han ska föreställa Hilary Bray. Kilt, glasögon och dubbad röst på Bond skulle få denna plothole att funka tänkte man sig kanske. Storyn är ganska bra dock (samma story i boken) men filmen blev fånig. Toppenmusik av John Barry och alpmiljöerna är fina, men resten blev inte så bra.
Minnesförlust för Bond var i storyn Man lever bara två gånger, boken och serieversionen (filmen hade ju en helt annan rymdstory), det kanske var den du tänker på? Plastikoperation på Bond vet jag inget om, det var ju Blofeld annars i Diamantfeber som gjorde plastikoperationer på sina blivande dubbelgångare (på tal om Charles Gray).
Charles Gray var värdelös som Blofeld för övrigt och dumt att han först spelade Henderson i You Only Live Twice, som du säger.
Jag kollade upp det nu, Fleming dog i Augusti '64, månaden innan Goldfinger hade premiär. Undra hur relationen var mellan dom innan.
Det minnet jag har är att jag läst någon serieversion där Bond flöt iland på en japansk kust och hade fått minnesförlust, och att identifieringen omöjliggjordes eftersom han hade genomgott plastikoperation precis innan, eller om den blev påtvingad av olyckan som ledde till ilandflytningen, varvid han levde en längre tid utan att veta vem han var och alla inkl. MI6 trodde Bond var död, så när han till slut fick minnet tillbaka så levde han twice. Är det inte plastikoperation det ska föreställa i filmen, när dom japaniserar honom med rakning och ögonbryn? Min minnesbild var att det var en fullständig plastikoperation i det jag läste, men som sagt, det måste varit fem årtionden bak i tiden.
Jag såg Diamonds häromdagen, jag älskar alla filmerna mellan '62-89 sen jag lärt mig approacha dom på helt olika sätt, fullt medveten om hurdana dom är, och vilka svagheter vissa har, så jag får ut mycket av Diamonds också även om jag vet att den är starkt kritiserad, men just valet av Gray som Blofeld är det jag tycker är mest fel med den filmen. Det ska föreställa vara en mastermind nemesis sen fem-sex filmer tillbaka, och han gestaltas närmast som en korkad Liberace-bög. Det räcker med dom två andra ordspråks-citerarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoktorNo
Så är det. Dalton är bäst. Hade gärna sett honom i fler filmer.
Dalton blev tydligen tillfrågad efter Diamantfeber men ansåg själv att han var lite för ung (25 år) så Moore fick rollen.
Jag gillar alla fyra av dom första på olika sätt, men ingen tvekan om att Dalton är den som mest realistiskt gestaltar en agent, vilket han vinner mycket på.
Citat:
Ursprungligen postat av
freeriderXII
Håller du även med om att Licence to Kill är den bästa Bondlåten?
Osäker på vilken jag gillar allra bäst men oftast är det "Living Daylights" och Harket's stämma som får håren på mina armar att resa sig mest. Den dagen jag ser ett mjölkbud med "Where has everybody gone?" i hörlurarna så lär jag springa.
Nu minns jag knappt alla till den moderna eran, men passande så är Die Another Day lika katastrofalt usel som Madonnas insats i filmen och filmen i sin helhet. Sett den en gång och aldrig mer, försökte en andra men gav upp ganska omgående, bara spolade igenom den. Samma med Spectre. Jag klarar knappt av Pierce Brosnan's filmer längre heller. Enda scenen jag gillar är Zukovsky's sista handling, extremt vackert.
Bonuspoäng till Bond-ledmotivet "Spy me at noon" med Bozvoice!
På tur står Live And Let Die på Viaplay, men tror inte jag hinner den i helgen.