2021-11-09, 20:06
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vilken av skådespelarna som spelat James Bond tycker ni är bäst i den rollen?

Min favorit i en tuff tävlan är nog ändå Timothy Dalton.
Så är det. Dalton är bäst. Hade gärna sett honom i fler filmer.

Dalton blev tydligen tillfrågad efter Diamantfeber men ansåg själv att han var lite för ung (25 år) så Moore fick rollen.
Citera
2021-11-09, 20:45
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo

Dalton blev tydligen tillfrågad efter Diamantfeber men ansåg själv att han var lite för ung (25 år) så Moore fick rollen.

Håller du även med om att Licence to Kill är den bästa Bondlåten?

I så fall har du stor smak. Både rätt Bond och bäst Bondlåt.

Jo det var riktigt tråkigt att inte Dalton fick göra en tredje film.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-11-09 kl. 20:53.
Citera
2021-11-13, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Helt riktigt en pik mot Flemings bok.

Helt riktigt också med OHMSS i fel ordning, den filmen är även fånig på många andra sätt också. Lazenby ser ut som en manlig mannekäng, hans röst är även dubbad när han ska föreställa Hilary Bray. Kilt, glasögon och dubbad röst på Bond skulle få denna plothole att funka tänkte man sig kanske. Storyn är ganska bra dock (samma story i boken) men filmen blev fånig. Toppenmusik av John Barry och alpmiljöerna är fina, men resten blev inte så bra.

Minnesförlust för Bond var i storyn Man lever bara två gånger, boken och serieversionen (filmen hade ju en helt annan rymdstory), det kanske var den du tänker på? Plastikoperation på Bond vet jag inget om, det var ju Blofeld annars i Diamantfeber som gjorde plastikoperationer på sina blivande dubbelgångare (på tal om Charles Gray).

Charles Gray var värdelös som Blofeld för övrigt och dumt att han först spelade Henderson i You Only Live Twice, som du säger.

Jag kollade upp det nu, Fleming dog i Augusti '64, månaden innan Goldfinger hade premiär. Undra hur relationen var mellan dom innan.

Det minnet jag har är att jag läst någon serieversion där Bond flöt iland på en japansk kust och hade fått minnesförlust, och att identifieringen omöjliggjordes eftersom han hade genomgott plastikoperation precis innan, eller om den blev påtvingad av olyckan som ledde till ilandflytningen, varvid han levde en längre tid utan att veta vem han var och alla inkl. MI6 trodde Bond var död, så när han till slut fick minnet tillbaka så levde han twice. Är det inte plastikoperation det ska föreställa i filmen, när dom japaniserar honom med rakning och ögonbryn? Min minnesbild var att det var en fullständig plastikoperation i det jag läste, men som sagt, det måste varit fem årtionden bak i tiden.

Jag såg Diamonds häromdagen, jag älskar alla filmerna mellan '62-89 sen jag lärt mig approacha dom på helt olika sätt, fullt medveten om hurdana dom är, och vilka svagheter vissa har, så jag får ut mycket av Diamonds också även om jag vet att den är starkt kritiserad, men just valet av Gray som Blofeld är det jag tycker är mest fel med den filmen. Det ska föreställa vara en mastermind nemesis sen fem-sex filmer tillbaka, och han gestaltas närmast som en korkad Liberace-bög. Det räcker med dom två andra ordspråks-citerarna.

Citat:

Jag gillar alla fyra av dom första på olika sätt, men ingen tvekan om att Dalton är den som mest realistiskt gestaltar en agent, vilket han vinner mycket på.

Citat:

Osäker på vilken jag gillar allra bäst men oftast är det "Living Daylights" och Harket's stämma som får håren på mina armar att resa sig mest. Den dagen jag ser ett mjölkbud med "Where has everybody gone?" i hörlurarna så lär jag springa.

Nu minns jag knappt alla till den moderna eran, men passande så är Die Another Day lika katastrofalt usel som Madonnas insats i filmen och filmen i sin helhet. Sett den en gång och aldrig mer, försökte en andra men gav upp ganska omgående, bara spolade igenom den. Samma med Spectre. Jag klarar knappt av Pierce Brosnan's filmer längre heller. Enda scenen jag gillar är Zukovsky's sista handling, extremt vackert.

Bonuspoäng till Bond-ledmotivet "Spy me at noon" med Bozvoice!

På tur står Live And Let Die på Viaplay, men tror inte jag hinner den i helgen.
Senast redigerad av pumahunter 2021-11-13 kl. 06:01.
Citera
2021-11-13, 06:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualcosa
Nån som vet vilken ska spela nästa bond?
Hörde roliga rykten om Orlando Bloom skulle spela den rollen...hoppas ryktena inte stämmer...=)

För mig är det självklart att Hugh Jackman eller Christian Bale ska spela den rollen....kan inte tänka mig nårra andra som ska ta över den rollen.

Själv hoppas jag på Tom Hardy. Tror han skulle kunna göra en riktigt skitig Bond. Bra kontrast från Craig.
Citera
2021-11-13, 06:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Gladys gör ju en jävligt bra insats men den bästa Bondlåten e ändå Duran Duran me View To A Kill.
Citera
2021-11-13, 09:26
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Gladys gör ju en jävligt bra insats men den bästa Bondlåten e ändå Duran Duran me View To A Kill.
Nej, det är det fan inte. Goldfinger är överlägset bästa bondlåt.
Citera
2021-11-13, 10:05
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:

Nej, det håller jag inte riktigt med om. License to kill är visserligen en mycket bra Bondlåt men den är inte i topp på min låtlista. Goldfinger och Living Daylights är de bästa, tycker jag. Jag är ett stort fan av John Barrys musik och av hans Bondlåtar är de allra flesta riktigt bra.

Så ska man utnämna den bästa Bondfilmen som får högst snittbetyg på "best of"-listan vad gäller 007-skådis, handling, musik, action, bilar, miljöer, Bondbrud och skurkar så blir svaret The Living Daylights, eller Iskallt Uppdrag.
Citera
2021-11-13, 13:14
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:

Nej, det håller jag inte riktigt med om. License to kill är visserligen en mycket bra Bondlåt men den är inte i topp på min låtlista. Goldfinger och Living Daylights är de bästa, tycker jag. Jag är ett stort fan av John Barrys musik och av hans Bondlåtar är de allra flesta riktigt bra.

Så ska man utnämna den bästa Bondfilmen som får högst snittbetyg på "best of"-listan vad gäller 007-skådis, handling, musik, action, bilar, miljöer, Bondbrud och skurkar så blir svaret The Living Daylights, eller Iskallt Uppdrag.

Licence to kill har ju förvisso inspirerats en del av Goldfingers intro. Men jag tycker att LTK är en mer sofistikerad och pampig hit än GF som ju känns lite mer arkaisk och åldrad och som tar lite mer enkla val i sin färd och det är ju inte konstigt GF skrevs ju på 1960-talet medans LTK är från 1980-talet.

Goldfinger sjungs dock strålande av den stora Shirley Bassey men Gladys Knight i LTK är också en utmärkt sångerska om än kanske inte riktigt lika bra. Men som helhet så är LTK bättre och också den bästa Bondlåten enligt mig i alla fall ,i en hård konkurrens.

LTK har också mer fart än GF.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-11-13 kl. 13:20.
Citera
2021-11-13, 13:47
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Licence to kill har ju förvisso inspirerats en del av Goldfingers intro. Men jag tycker att LTK är en mer sofistikerad och pampig hit än GF som ju känns lite mer arkaisk och åldrad och som tar lite mer enkla val i sin färd och det är ju inte konstigt GF skrevs ju på 1960-talet medans LTK är från 1980-talet.

Goldfinger sjungs dock strålande av den stora Shirley Bassey men Gladys Knight i LTK är också en utmärkt sångerska om än kanske inte riktigt lika bra. Men som helhet så är LTK bättre och också den bästa Bondlåten enligt mig i alla fall ,i en hård konkurrens.

LTK har också mer fart än GF.

Åh herregud vilket korkat argument, skulle musik från 60-talet vara simplare än musik från 80-talet? Filmen Goldfinger är åldrad, men inte John Barrys musik (eller annan musik från 60-talet heller). Om man upplever att låten Goldfinger är enkel är det kanske för att Barry väver in toner från Bondtemat i låten, något han gjorde även till Thunderball-ledtemat.
Citera
2021-11-13, 14:00
Medlem
Dorniers avatar
FRWL-temat är ju bra också och hade två versioner i filmen, det instrumentala i början och det med sång i slutet av Matt Monro, som var Englands Frank Sinatra.

När man spelade in Thunderball-temat kollapsade Tom Jones i slutet av låten för han tog i så.

Både AVTAK-temat och TLD-temat är ganska bra (med Duran Duran och A-ha), man gjorde lite popigare teman i mitten av 80-talet efter att bara haft sega ballader ett tag. John Barry kom tydligen inte så bra överrens med norrbaggarna i A-ha dock, sägs det.
Citera
2021-11-13, 14:20
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Det minnet jag har är att jag läst någon serieversion där Bond flöt iland på en japansk kust och hade fått minnesförlust, och att identifieringen omöjliggjordes eftersom han hade genomgott plastikoperation precis innan, eller om den blev påtvingad av olyckan som ledde till ilandflytningen, varvid han levde en längre tid utan att veta vem han var och alla inkl. MI6 trodde Bond var död, så när han till slut fick minnet tillbaka så levde han twice. Är det inte plastikoperation det ska föreställa i filmen, när dom japaniserar honom med rakning och ögonbryn? Min minnesbild var att det var en fullständig plastikoperation i det jag läste, men som sagt, det måste varit fem årtionden bak i tiden.

Det borde vara YOLT-serieversionen, den utspelas i Japan. Jag tror inte man gjorde plastikoperation på Bond i serieversionen heller dock. Det var antagligen som i boken och filmen, man gjorde på kosmetisk väg att Bond såg mer japansk ut. Allt japanskt försvinner tydligen enkelt i vattnet dock för när de kommer fram till Spectres vulkan ser Connery ut som vanligt igen.

Sen får Bond bli astronaut som var väldigt i ropet under den här tiden, det såg folk på tv när astronauterna gick för att sätta sig i Apollo-raketerna, så det skulle även Bond vara.
Citera
2021-11-14, 10:57
Medlem
freeriderXIIs avatar
Goldfingertemat har ett ståtligt intro men fortsättningen är lite mer banal även om orkesterarrangemanget och sången av Shirley Bassey givetvis är toppklass.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-11-14 kl. 11:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in