2025-01-30, 16:25
Medlem
Dorniers avatar
Kuriosa:

The Bottoms Up Club i Hong Kong i Mannen med den gyllene pistolen (1974) fanns i verkligheten. Det var en bar där topless-barfota-brudar serverade drinkar.

The Man With The Golden Gun (1974) - Bottoms Up Club

Citat:
The Bottoms Up Club was a girlie bar in Hong Kong. The bar became notorious for its appearance in the 1974 James Bond film The Man with the Golden Gun.

According to a former employee, while the film features footage of the exterior of the Club, the scenes inside the Club were actually filmed in a studio in the United Kingdom, where it had been recreated.

In July 2009 the club closed down.
Citera
2025-02-02, 14:04
Medlem
januari , 40år sen.......slutet på Rogers epok som 007,då blev dom sista scener inspelad på AVTAK

førsta gången jag hørde om 007 , musikvideon blev ju vist på TV fler gånger om dan den sommarn
Citera
2025-02-02, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Här är det som klipptes i Älskade Spion (1977) av svenska filmcensuren när det begav sig. Det är kanske den Bond-film som blivit mest censurklippt i Sverige. Dr No (1962) blev lite klippt när Bond avrättar professor Dent, men klippen sattes tillbaka några år senare och från 1970 visades den filmen oklippt i Sverige. FRWL (1963) klipptes något i slagsmålet i tågkupén. DAF (1971) och TMWTGG (1974) klipptes också något.

GF (1964), TB (1965), YOLT (1967), OHMSS (1969), LALD (1973) och MR (1979) släpptes helt utan klipp i Sverige.

Ner FRWL blev vist på TV i USA 1975,blev den klipt lite.....007vsGrant

Kungfu filmerna blev ju even klipta,eller førbjudna.....glad den epoken e øver
"Chula" e ju badguy i "KungFu i Bosporous", filmad i Istanbul
Laz hade kanske fått karrierboost med GameofDeath 1974 , om Lee inte dog
Senast redigerad av qmzamqckalrtgj 2025-02-02 kl. 14:41.
Citera
2025-02-02, 14:52
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Musiken är däremot på topp men har å andra sidan ingen sång.
Ni verkar ha gedigna kunskaper om er fiende Dr. No. Men är det inte så, vill jag minnas, att i OHMSS så kommer sången sist för ovanlighetens skull? Den ironiska texten passar väldigt bra på ett ont sätt till det slutet. Bond säger ju titeln som sista replik också. Ett mycket ovanligt slut för Bond i synnerhet & anglosaxisk film i allmänhet.
Citera
2025-02-02, 15:59
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Ni verkar ha gedigna kunskaper om er fiende Dr. No. Men är det inte så, vill jag minnas, att i OHMSS så kommer sången sist för ovanlighetens skull? Den ironiska texten passar väldigt bra på ett ont sätt till det slutet. Bond säger ju titeln som sista replik också. Ett mycket ovanligt slut för Bond i synnerhet & anglosaxisk film i allmänhet.
Jo, "We have all the time in the world" kommer mycket riktigt i slutet. Kanske för att det var svårt att skriva en sång med "On her majestys secret service" i texten?

Även i FRWL så ligger titelmelodin "From Russia With Love" sist men det var ju innan man införde det traditionella "receptet" som började med Goldfinger och sen gällde för alla filmer före Craig-eran, först gun barreln, sen en inledande sekvens, sen förtexter med en titellåt, sen själva filmen. OHMSS är väl det enda undantag från det receptet.
Citera
2025-02-02, 19:51
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Även i FRWL så ligger titelmelodin "From Russia With Love" sist .
Ja just det! Även i den! Som sagt, ni känner er fiende
Citera
2025-02-02, 20:21
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Jo, "We have all the time in the world" kommer mycket riktigt i slutet. Kanske för att det var svårt att skriva en sång med "On her majestys secret service" i texten?

Även i FRWL så ligger titelmelodin "From Russia With Love" sist men det var ju innan man införde det traditionella "receptet" som började med Goldfinger och sen gällde för alla filmer före Craig-eran, först gun barreln, sen en inledande sekvens, sen förtexter med en titellåt, sen själva filmen. OHMSS är väl det enda undantag från det receptet.

WHATTITW med sång kommer inte på slutet i OHMSS, vad yrar du om?

Sen kommer allt i samma ordning ända från FRWL, det är bara DN som inte har nån pre-credit.

Att ett par av titellåtarna var utan sång under förtexterna (FRWL, OHMSS) ändrar inte på nåt.
Citera
2025-02-03, 00:09
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:

Sen kommer allt i samma ordning ända från FRWL, det är bara DN som inte har nån pre-credit.

Att ett par av titellåtarna var utan sång under förtexterna (FRWL, OHMSS) ändrar inte på nåt.
Ja, jag yrar. Låten är inte i slutet, den kommer i mitten, det är Bonds replik "we have all the time in the world" som sägs i slutet.

Bra att det finns nån som rättar till det när man är ute på irrvägar.
Citera
2025-02-03, 06:10
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:

Citat:
Ja, jag yrar. Låten är inte i slutet, den kommer i mitten, det är Bonds replik "we have all the time in the world" som sägs i slutet.

Bra att det finns nån som rättar till det när man är ute på irrvägar.
Va! Gör den inte? Hade precis för mig det, att när han sitter där i bilen på slutet så lyfter kameran & låten går igång. Nåväl, då måste jag ju ta tillbaka lite av all cred jag gav er Dr No
Får ge Dornier lite istället, om nu han har rätt
Citera
2025-02-03, 13:12
Medlem
Nu e det 30år sen DonPleasence dog

Verkar varit trevlig mann

007,GreatEscape,Halloween,BudSpencer-film, gjorde film med RobShaw even
Citera
2025-02-07, 17:57
Medlem
Jaha, dags för att tjafsa av sig lite Bond igen...

Senast så jagade jag ju folks medelmåttiga 007-rulle, den som mest lyser mest "mjaa... , och bara just OK!" (Mellanmjölks-filmen.)

(Fick en mycket bra motivering av DoktorNo (OHMSS), en av trådens bästa s k medarbetare till att hålla glöd i en död. ..filmserie.)

Valde själv DAF, kanske främst för Connery´s lite trötta final på "sin" Bond.
(Oräknad här - naturligtvis - är moderniseringen av Åskbollen från 1983, NSNA.)

Att plocka isär det lite mer, och t ex hitta Roger M:s måttliga, så blir det för mig hans debut Live and Let Die.
(Valet i detta fall slumpmässigt direkt efter S.C:s "måttliga" 1971...)

Har under åren aldrig blivit klok på varför jag tycker den är så små-sunkig, (dåligt foto t ex) och lite billig och oputsad i kant överlag.
Ser ut som en episod i en någon samtida snut-serie emellanåt! (Nej, INTE just p g a J.W Pepper/Clifton James...)

Men, dock:

*Krut har lagts på titel-melodi; självaste ex-Beatlen P. McCartney (med prod G. Martin) trollar fram en
klassiker, som G n R odödliggör med sin cover på 90-talet.

*Rolig första hemma-hos scen för Roger/Bond, där han meckar ihop en kopp (espresso?) till sin chef M
med en då säkerligen hypermodern Kaffe-maskin. ("Is that all it does?!").

*Överlag hygglig action. Båt-jakten slår där Buss-turen med hästlängder, men sekvensen på
flygplatsen är däremot rätt fånig i mina ögon. (Skjutsen till NYC, med giftpilen likaså.)
Klassikern för mig är - faktiskt - "alligator-flykten", rushen i land.
(Kostade Moore hans svindyra Italienska loafers, som Ross Kananga sumpade i ett försök att hålla
styr på benen som stand-in för R.M.)

Visst, lite budget-tänk fanns ju i o m en oviss nystart - med debutant - och så, men jag har alltid upplevt
efterkommande film (...Golden Gun) som så mycket fräschare i allt, egentligen.
Citera
2025-02-08, 15:04
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Här är svenske Bob Asklöf när han sjunger franska versionen av FRWL. Det är antagligen från nåt tv-program och han mimar nog bara på klippet, men kul ändå.

007 blir zero zero sept på franska (som man hör i klippet).

Bob Asklof chante Bons baisers de Russie

Citat:
Bob Asklöf... hade aldrig hört talas om honom trots att jag är torsk på 60-talsmusik. Kul att se och höra. Bob kunde ju sjunga riktigt bra och hans franska version är inte så mycket sämre än Matt Monros.

Tydligen så var det även Bob's version som slutlåt på det franska ljudspåret till FRWL. Jag visste inte detta innan, trodde bara han fått sjunga in låten. (Bob gjorde dessutom till och med en svensk version, vilket jag postat tidigare i tråden).

Générique de fin bon baisers de russie

Citat:
Jag nämnde tidigare i tråden att svenske Bob Asklöf hade sjungit in FRWL på franska.

Det visar sig att han tydligen även sjungit låten på svenska. Fantastiskt fynd, postades förra året på YT. Jag vet ingen mer Bond-låt som gjorts på svenska?

Bob Asklöf - Farväl Till Moskva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in