2017-09-18, 09:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j0h1n
Ursäkta en dum fråga kanske men vad är ett "rättegångsprotokoll"?
Jag tittade i ett rättegångsprotokoll från 2008. Där anges tider för förhandling, närvarande personer, vilka som vittnade, dokument som kom in under förhandlingen och andra uppgifter kring vad som hände under rättegången. Det anges inte vad vittnena sa.
Citera
2017-09-18, 09:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tittade i ett rättegångsprotokoll från 2008. Där anges tider för förhandling, närvarande personer, vilka som vittnade, dokument som kom in under förhandlingen och andra uppgifter kring vad som hände under rättegången. Det anges inte vad vittnena sa.
Här citeras ur protokollet som visar vad vittnena sade i tingsrätten:

Vad kallas ett sådant protokoll, och är det en offentlig handling?
Citera
2017-09-18, 10:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här citeras ur protokollet som visar vad vittnena sade i tingsrätten:

Vad kallas ett sådant protokoll, och är det en offentlig handling?
Det vet jag inte. Det kan vara ett gammalt protokoll från innan vittnesmål började spelas in.

Tillägg: Reformen En modernare rättegång trädde i kraft 1 november 2008. Protokollet som jag refererade till är från 2008-12-04 -- 2009-01-30, alltså efter reformen.
Senast redigerad av Quarrel 2017-09-18 kl. 10:20.
Citera
2017-09-18, 11:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det vet jag inte. Det kan vara ett gammalt protokoll från innan vittnesmål började spelas in.

Tillägg: Reformen En modernare rättegång trädde i kraft 1 november 2008. Protokollet som jag refererade till är från 2008-12-04 -- 2009-01-30, alltså efter reformen.
I Kalamarksfallet skall det tydligen ha handlat om utskrivna protokoll över vad vittnena sade vid tidigare rättegångar 2004/2005, men som någon vid den nya rättegången 2017 inte ville låta försvaret ta del av. Det här framgick av medias direktrapportering från de senaste hovrättsförhandlingarna:
Citera
2017-09-18, 16:38
Medlem
Gratis121s avatar
https://minfil.org/deRfrfb7b4/B_49-05__B_938-04_.pdf

I denna fil finns Sunes utlåtande ang GM längd
Citera
2017-09-18, 16:43
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
https://minfil.org/deRfrfb7b4/B_49-05__B_938-04_.pdf

I denna fil finns Sunes utlåtande ang GM längd

Sidan 49
Citera
2017-09-18, 17:18
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
I Kalamarksfallet skall det tydligen ha handlat om utskrivna protokoll över vad vittnena sade vid tidigare rättegångar 2004/2005, men som någon vid den nya rättegången 2017 inte ville låta försvaret ta del av. Det här framgick av medias direktrapportering från de senaste hovrättsförhandlingarna:

Vad trevligt att denna tråd lever. Trodde det blev sola bada och pina colada här inne också.

Som sagt så var det uppståndelse kring dessa tidigare protokoll. För ingen visste vems ansvar det var att ge ut dessa.

Men måste väl påpeka att det fan var lika dålig stil av åklagaren att vara så sen att lämna den "nya" fup till försvaret.

Jag hoppas jag aldrig ser den åklagaren i en rättssal igen som företrädare åt svenska staten.

Han borde säga upp sig och starta en bensinmack.
Citera
2017-09-18, 23:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Sidan 49
Jag har alltså hört ljudupptagningarna från de tidigare rättegångarna, och jag uppfattar det här du länkar till som en ren förvanskning av det vittnesmål som Sune Lindberg lämnade. I själva verket sade Sune att han var 100% säker på att gärningsmannen var en annan person än Kaj Linna, och jag känner heller inte igen att Sune skulle ha sagt att "mannens kroppsbyggnad liknade Kaj Linnas kroppsbyggnad".

Har du ingen länk till något förhör med Sune Lindberg, eller till protokoll/utskrifter av vad som faktiskt sades vid de här tidigare rättegångarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Som sagt så var det uppståndelse kring dessa tidigare protokoll. För ingen visste vems ansvar det var att ge ut dessa.
Framgick det i vems förvar de här protokollen var? Fanns de hos åklagarna eller hos tingsrätten/hovrätten?
Senast redigerad av Draifos 2017-09-18 kl. 23:48.
Citera
2017-09-18, 23:48
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Jag har alltså hört ljudupptagningarna från de tidigare rättegångarna, och jag uppfattar det här du länkar till som en ren förvanskning av det vittnesmål som Sune Lindberg lämnade. I själva verket sade Sune att han var 100% säker på att gärningsmannen var en annan person än Kaj Linna, och jag känner heller inte igen att Sune skulle ha sagt att "mannens kroppsbyggnad liknade Kaj Linnas kroppsbyggnad".

Har du ingen länk till något förhör med Sune, eller till protokoll/utskrifter av vad som faktiskt sades vid de här tidigare rättegångarna?

Framgick det i vems förvar de här protokollen var? Fanns de hos åklagarna eller hos tingsrätten/hovrätten?

Utan är outa mig för mycket så hade polisen samt ett väsende tillgång till dessa handlingar, problemet var bara att ingen var sugen att skriva in sitt jävla lösenord och bli den som gjorde mer skada. (Som om det hade varit möjligt).

Alla anställda åt staten visste precis hur åt helvete detta var så ingen var så sugen att gå in och öppna dessa filer före man blev tvingad.

Jag är intresserad av ekonomiska transaktioner mellan privatkonton just nu. Verkar vara betydande summor som betalats mellan några herrar.
Citera
2017-09-19, 00:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Utan är outa mig för mycket så hade polisen samt ett väsende tillgång till dessa handlingar, problemet var bara att ingen var sugen att skriva in sitt jävla lösenord och bli den som gjorde mer skada. (Som om det hade varit möjligt).

Alla anställda åt staten visste precis hur åt helvete detta var så ingen var så sugen att gå in och öppna dessa filer före man blev tvingad.
Tack för info, ta inga onödiga risker. Jag uppfattar dig som att hovrätten till slut fick tillgång till de här handlingarna. Betyder det här i så fall att handlingarna nu är offentliga och kan begäras ut från hovrätten, eller är handlingarna belagda med sekretess?

Citat:
Jag är intresserad av ekonomiska transaktioner mellan privatkonton just nu. Verkar vara betydande summor som betalats mellan några herrar.
Funderar du på affärerna med sågverket som låg granne med bröderna Lindberg, eller på "Bertils" pappas påstådda skogsaffärer? Hänger de här två företeelserna möjligen ihop?
Senast redigerad av Draifos 2017-09-19 kl. 00:47.
Citera
2017-09-19, 01:09
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Tack för info, ta inga onödiga risker. Jag uppfattar dig som att hovrätten till slut fick tillgång till de här handlingarna. Betyder det här i så fall att handlingarna nu är offentliga och kan begäras ut från hovrätten, eller är handlingarna belagda med sekretess?

Funderar du på affärerna med sågverket som låg granne med bröderna Lindberg, eller på "Bertils" pappas påstådda skogsaffärer? Hänger de här två företeelserna möjligen ihop?

Nej. Inte affärer i brottet. Affärer mellan tjänstemän och intressant att se vilka som får gräddfil i yrkeslivet trots denna kollosala jävla härva.

Att inte den senaste Jeppen blev åtalad själv tyder på fel i vårt system men det är redan glömt verkar det som och det är fritt fram att trolla vidare som åklagare.

Äh blir så jävla förbannad nu igen när jag tänker på det. HAN VISSTE ATT DET INTE SKULLE HÅLLA FRÅN BÖRJAN.

Nä. Ska inte elda upp mig. Sömn. Gonatt tråden.
Citera
2017-09-19, 08:39
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag ifrågasatte varifrån uppgiften om kroppslängden kom var att det har vällt in obekräftade uppgifter här i tråden den senaste tiden, t.ex. om en "myntsamlare" som Linna skulle råna, en vit audi, och antydningar om att fler än "Nils" skulle ha sagt sig ha hört Linna prata om att råna bröderna i Kalamark.

Jag menar bara att man bör vara lite mer kritisk till sådana här obekräftade uppgifter. Det är fullt möjligt att båda de där brandsläckarförsäljarna var för långa för att kunna vara den som Sune Lindberg liggande i sin säng uppskattade till 1.75 cm, men det är alltså inte en uppgift jag kan hitta i FUP:en. Det borde väl rimligen ligga i de flestas intresse att faktauppgifter som förekommer i tråden är korrekta, och att vi vet varifrån uppgifterna kommer.

'JokerMannen' och 'Gratis121' är inne på samma linje som dig här, dvs. att LH och CH av någon anledning kan uteslutas som möjliga gärningsmän. Å andra sidan har umeåutredarna och hovrätten velat göra oss uppmärksamma på att de här männen var i Kalamark vid tiden runt den 14 april 2004 och att de har stora fötter (se Hovrättens dom sid. 6).

Du får gärna förklara på vilka grunder du anser att de är helt ointressanta.

Hej!

Jo såhär ser jag på saken.

Far och son Hjort passar illa in på beskrivningen som Sune gav. Vi kan alltid spekulera i Sunes vittnesmål men att han ska ta fel på en person på 1.75 och en på nästan 2 meter är faktiskt osannorlikt. Sen matchar inte fingeravtrycken dem heller (de ska vara kollade, har dock inte tillgång till ver det står) Just den biten är inte så viktig för mig, precis som snusprillan kan jag tänka mig andra förklaringar till fingeravtrycken. De ska ju varit ganska heta i utredningens början men då det inte ledde någonstans så avskrev polisen dem tidigt. Har dock ingen källa att hänvisa till här.

Som jag har förstått det så är det mest här i tråden som de florerar. Visst de insinuerades att de kunde vara tänkbara gärningsmän i "spår" men det var också för att visa att det "kan finnas andra tänkbara gärningsmän än Kaj Linna" och som du själv skrev, kan det vara "Nils" som de beskriver i spår?

Framförallt får vi återkomma till min huvudpunkt, "Nils".

Nils känner till brottet så pass att de plockar in Kaj som de förmodligen aldrig ens misstänkt annars. För att citera GW, "Hade det varit du och jag hade de inte ens hämta oss till förhör".

Vi kan tala om teknisk bevisning på plats mm men Nils måste kopplas ihop med gärningsmannen.

Däremot var det rätt att ta upp dem i rättegången, varför? Jo för att Kaj skulle vara dömt bortom rimligt tvivel, det ska man inte bli om det finns andra tänkbara gärningsmän. Sen om de faktiskt kan vara skyldiga är lite av en annan fråga.

Frågar du mig kan "i teorin" "Nils" ha planerat brottet och anlitat en annan gärningsman som vi inte känner till och sen skyllt allt på Kaj. Det är skäl mig för mig att inte döma någon utan riktiga bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in