Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Anledningen till att jag ifrågasatte varifrån uppgiften om kroppslängden kom var att det har vällt in obekräftade uppgifter här i tråden den senaste tiden, t.ex. om en "myntsamlare" som Linna skulle råna, en vit audi, och antydningar om att fler än "Nils" skulle ha sagt sig ha hört Linna prata om att råna bröderna i Kalamark.
Jag menar bara att man bör vara lite mer kritisk till sådana här obekräftade uppgifter. Det är fullt möjligt att båda de där brandsläckarförsäljarna var för långa för att kunna vara den som Sune Lindberg liggande i sin säng uppskattade till 1.75 cm, men det är alltså inte en uppgift jag kan hitta i FUP:en. Det borde väl rimligen ligga i de flestas intresse att faktauppgifter som förekommer i tråden är korrekta, och att vi vet varifrån uppgifterna kommer.
'JokerMannen' och 'Gratis121' är inne på samma linje som dig här, dvs. att LH och CH av någon anledning kan uteslutas som möjliga gärningsmän. Å andra sidan har umeåutredarna och hovrätten velat göra oss uppmärksamma på att de här männen var i Kalamark vid tiden runt den 14 april 2004 och att de har stora fötter (se Hovrättens dom sid. 6).
Du får gärna förklara på vilka grunder du anser att de är helt ointressanta.
Hej!
Jo såhär ser jag på saken.
Far och son Hjort passar illa in på beskrivningen som Sune gav. Vi kan alltid spekulera i Sunes vittnesmål men att han ska ta fel på en person på 1.75 och en på nästan 2 meter är faktiskt osannorlikt. Sen matchar inte fingeravtrycken dem heller (de ska vara kollade, har dock inte tillgång till ver det står) Just den biten är inte så viktig för mig, precis som snusprillan kan jag tänka mig andra förklaringar till fingeravtrycken. De ska ju varit ganska heta i utredningens början men då det inte ledde någonstans så avskrev polisen dem tidigt. Har dock ingen källa att hänvisa till här.
Som jag har förstått det så är det mest här i tråden som de florerar. Visst de insinuerades att de kunde vara tänkbara gärningsmän i "spår" men det var också för att visa att det "kan finnas andra tänkbara gärningsmän än Kaj Linna" och som du själv skrev, kan det vara "Nils" som de beskriver i spår?
Framförallt får vi återkomma till min huvudpunkt, "Nils".
Nils känner till brottet så pass att de plockar in Kaj som de förmodligen aldrig ens misstänkt annars. För att citera GW, "Hade det varit du och jag hade de inte ens hämta oss till förhör".
Vi kan tala om teknisk bevisning på plats mm men Nils måste kopplas ihop med gärningsmannen.
Däremot var det rätt att ta upp dem i rättegången, varför? Jo för att Kaj skulle vara dömt bortom rimligt tvivel, det ska man inte bli om det finns andra tänkbara gärningsmän. Sen om de faktiskt kan vara skyldiga är lite av en annan fråga.
Frågar du mig kan "i teorin" "Nils" ha planerat brottet och anlitat en annan gärningsman som vi inte känner till och sen skyllt allt på Kaj. Det är skäl mig för mig att inte döma någon utan riktiga bevis.