2018-04-09, 02:34
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Gärningsmannen var maskerad. Syftet med maskering är att man inte ska bli igenkänd, så det fanns ingen anledning att fly, oavsett om rånet lyckades eller inte. En gärningsman som stannade kvar hade väckt mindre uppmärksamhet, varför skulle då KL fly?

Den frågan är inte dålig. Varför skulle Kaj Linna fly i så fall fly efter mordet och det grova rånet? Någonstans försvann gärningsmannen, det vet vi. Eller tror du det kan vara någon granne till bröderna som är skyldig? Att åka iväg på en resa samma kväll det sker ett mord och ett grovt rån hos några bröder som man tidigare varit med och levererar ett skåp till drar uppmärksamheten åt sig, som du skriver. Kanske ville gärningsmannen kunna hitta på att han blivit av med sina kläder och sin mobiltelefon i utlandet?

Kan du hitta på någon bra anledning till varför Kaj Linna, om han inte begick mordet och det grova rånet, gick till eller tog kontakt med polisen när han förstod att han var efterlyst?
Citera
2018-04-09, 02:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Kan du hitta på någon bra anledning till varför Kaj Linna, om han inte begick mordet och det grova rånet, gick till eller tog kontakt med polisen när han förstod att han var efterlyst?
Har du funnit något du har svårt att tro på i den förklaring Linna själv ger?
https://player.fm/series/studentaftonpodden/kaj-linna
Citera
2018-04-09, 08:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Den frågan är inte dålig. Varför skulle Kaj Linna fly i så fall fly efter mordet och det grova rånet? Någonstans försvann gärningsmannen, det vet vi. Eller tror du det kan vara någon granne till bröderna som är skyldig? Att åka iväg på en resa samma kväll det sker ett mord och ett grovt rån hos några bröder som man tidigare varit med och levererar ett skåp till drar uppmärksamheten åt sig, som du skriver. Kanske ville gärningsmannen kunna hitta på att han blivit av med sina kläder och sin mobiltelefon i utlandet?
Tack för frågeberömmet. Det hade varit mycket enklare att ha kläder och mobil enkom avsett för ändamålet och göra sig av med dem i Sverige än att åka utomlands, ta med sig grejerna och därigenom dra åt sig uppmärksamhet och riskera att bli ertappad.
Citera
2018-04-09, 09:29
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Så bra att du är tillbaka i tråden, det finns några frågor som jag ställt till dig som du inte har svarat på.

Förut skrev du att Kaj Linna är en av <många som inte har begått mordet och det grova rånet>.

Vad är det som gör att han inte kan ha begått mordet och det grova rånet? Har han alibi? Tror du det kan vara huvudvittnet som är skyldig till mordet och det grova rånet? Vem har bäst alibi av Kaj Linna och huvudvittnet? Är Kaj Linna en person som alltid talar sanning? Är det inte lite märkligt att Kaj Linna råkar bli av med sina kläder som han har på sig den här resan? Tror du att det kan vara så att Kaj Linna gjort sig av med sina kläder för att polisen inte skulle kunna göra en teknisk undersökning av dem?

Hej, så vi har saknat dig. Svaren på dina frågor hänvisar jag till senaste domen, media samt KL's egna ord. Ha det gött!
Citera
2018-04-12, 22:56
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Hej, så vi har saknat dig. Svaren på dina frågor hänvisar jag till senaste domen, media samt KL's egna ord. Ha det gött!

Vad är det som gör att du vill hänvisa just till den senaste domen från hovrätten? Står det något i den om att Kaj Linna inte kan ha begått mordet och det grova rånet? Eller att han har alibi?

Är du en sån som tror att <juridiken bestämmer hur verkligheten ser ut>? I så fall kan din medlöpare Draifos förklara för dig att så är det inte.

Hovrättens slutsats är att Kaj Linna ska frias. Det är allt. Åklagaren hade en indiciekedja men enligt hovrätten är det inte bevisat bortom rimligt tvivel att Kaj Linna är skyldig.
Citera
2018-04-12, 22:58
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tack för frågeberömmet. Det hade varit mycket enklare att ha kläder och mobil enkom avsett för ändamålet och göra sig av med dem i Sverige än att åka utomlands, ta med sig grejerna och därigenom dra åt sig uppmärksamhet och riskera att bli ertappad.

Riskera att bli <ertappad> hur? Och med vad?

Jag ser i efterhand att jag formulerade min fråga till dig fel. Här är den rättad så du kan svara på den:

Kan du hitta på någon bra anledning till varför Kaj Linna inte gick till eller tog kontakt med polisen när han förstod att han var efterlyst? Om han nu inte begick mordet och det grova rånet?
Citera
2018-04-12, 22:59
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har du funnit något du har svårt att tro på i den förklaring Linna själv ger?
https://player.fm/series/studentaftonpodden/kaj-linna

Ja, trovärdigheten är inte hög.
Citera
2018-04-13, 10:27
Medlem
Hur svårt kan det vara?! V.g. begrip, att Linna är färdigutredd av det svenska rättssystemet. Sitter han inne, eller är föremål för misstankar?
Vi kan inte hålla oss med "pöbeldomstolar", vilka fritt får bedriva hatkampanjer mot personer såsom Rahman, Bergvall eller Linna.

Citat:
Vad är det som gör att du vill hänvisa just till den senaste domen från hovrätten? Står det något i den om att Kaj Linna inte kan ha begått mordet och det grova rånet? Eller att han har alibi?

Är du en sån som tror att <juridiken bestämmer hur verkligheten ser ut>? I så fall kan din medlöpare Draifos förklara för dig att så är det inte.

Hovrättens slutsats är att Kaj Linna ska frias. Det är allt. Åklagaren hade en indiciekedja men enligt hovrätten är det inte bevisat bortom rimligt tvivel att Kaj Linna är skyldig.
Citera
2018-04-13, 10:42
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Vad är det som gör att du vill hänvisa just till den senaste domen från hovrätten?
För att den domen friar KL.
Citat:
Står det något i den om att Kaj Linna inte kan ha begått mordet och det grova rånet? Eller att han har alibi?
Det kan du ta reda på själv.

Citat:
Är du en sån som tror att <juridiken bestämmer hur verkligheten ser ut>?
Nej, men det gör å andra sidan inte du heller.

Citat:
Den sk indiciekedjan höll inte. Du kan uppenbarligen inte acceptera det och gå vidare. Jag lider nästan med dig.
Citera
2018-04-19, 15:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Riskera att bli <ertappad> hur? Och med vad?

Jag ser i efterhand att jag formulerade min fråga till dig fel. Här är den rättad så du kan svara på den:

Kan du hitta på någon bra anledning till varför Kaj Linna inte gick till eller tog kontakt med polisen när han förstod att han var efterlyst? Om han nu inte begick mordet och det grova rånet?
Det är större risk att ertappad med sina kläder och sin mobiltelefon på väg mot utlandet, dit han åkte, eftersom det är längre sträcka och större risk för att bilen blir kontrollerad eller olycka.

Dreifos har svarat på den frågan.

Svara istället på varför en maskerad GM skulle ha åkt utomlands.
Citera
2018-04-21, 23:13
Medlem
SwexitNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag reagerade också på det. I vart fall hävdade KL i rätten att resan var planerad, och att han arbetat och vistats mycket där tidigare. KL använde sitt andra namn och sade sig vara finsk under Europaresan. Han sa i rätten att han övervägde att resa till Sydamerika och aldrig återvända.

Enligt GW skulle det snarare vara anmärkningsvärt om en oskyldig person inte flyr. Oklart om han menade misstänkta överlag, inklusive hederliga medborgare, eller enbart ett visst klientel.

---------------------------

Helt uppenbart står denne eländige GW högt i kurs hos dig, ja, vi har alla rätt vad avser tycke och smak. Enligt mitt förmenande är denne person en extremt övervärderad kriminolog som är en grav missbrukare, det finns t.o.m trådar om detta och han förnekar det heller inte på något vis. Halva året super han som ett vildsvin (det låter bättre att säga så) och den andra halvan går han på extremt tunga mediciner som är rena narkotikan den stackars narcissisten, skulle rentav hävda att han lider av en narcissistisk personlighetsstörning med sociopatiska drag (jag är legitimerad terapeut och har mött många som honom).

Men självfallet får du tycka som du gör ..., har du aldrig funderat över hur han ständigt undviker ögonkontakt samt att han även inbillar sig vara polis, tycker han är mer än patetisk när han sitter i något sjaskigt program omgärdad av insatsstyrkans kaffemuggar samt deras dito väskor, han tror sig uppenbarligen vara en polis. - Vidare är det helt fel att kalla honom för polisprofessor som många felaktigt gör, polisens utbildning på PHS är en som framgår av förkortningen en högskola på sammanlagt två år.

Det fanns emellertid en person som jag höll högt och som arbetade inom Polismyndigheten, jag syftar på läkaren Nils Bejerot, han var socialläkare, det är tråkigt att vi i Sverige till skillnad från t.ex Danmark där jag bott samt arbetat i över femton år har gjort oss av med alla socialläkare, de fyllde en viktig funktion anser jag, vad det nu månde vara värt för alla GW-älskare.

Det är vidare besynnerligt att en sådan missbrukare som GW är alltjämt tillåts inneha vapen, han är inte lämpad att vara vapeninnehavare och han har vid ett par, även om han själv påstår att det enbart handlar om ett tillfälle försökt att ta livet av sig, d.v.s begå självmord. - Personligen är jag kolossalt tacksam att jag inte bor i närheten av densamme, det är bara en tidsfråga när han får tilt i pallet och vem vet då hur många oskyldiga som kan tänkas stryka med. - GW är som en bomb rent mentalt och bomben kan brisera närsomhelst
Senast redigerad av SwexitNow 2018-04-21 kl. 23:46.
Citera
2018-04-21, 23:17
Medlem
SwexitNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Det fanns inga som helst bevis mot honom. Ändå dömdes han till livstid. Hur kunde det ske? Finns bara en förklaring. Han hade förmodligen Claes Borgström som försvarsadvokat.

---------------------

Innebär ditt uttalande att du anser denne småbysadvokat Thomas Magnusson (för det var väl han som försvarade Linna?) är betydligt bättre än Claes Borgström?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in