2017-05-18, 02:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Läste också försvarets fråga om dom jämfört avtrycken med nåns son och fattade inte vilken son man menade. Försvaret fann det ju dessutom intressant att man aldrig jämfört med denna son. Hittar inte det men det var i live feeden på NB.
Det handlar nog om brandsläckarförsäljarna som podcasten "Spår" tar upp, LH och hans son CH (se förhör i aktbil. 131). De var tydligen i Kalamark 13/4 (dagen innan rånmordet), och möjligen också under mordkvällen. LH fick fotboja 19/4, oklart varför. LH och CH har inte längre kontakt med varandra eftersom LH hotat att slå ihjäl CH. LH har även hotat CH:s förra flickvän. LH har skostorlek 48-49. Åtminstone LH skall ha befunnit sig i Kalamark under mordkvällen. Han skall också tidigare ha mordhotat en veterinär.

Antagligen är det de här som nämns i artikeln här:
http://kuriren.nu/nyheter/systern-ha...nm4547551.aspx
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 02:45.
Citera
2017-05-18, 02:43
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det handlar nog om brandsläckarförsäljarna som podcasten "Spår" tar upp, LH och hans son CH (se förhör i aktbil. 131). De var tydligen i Kalamark 13/4 (dagen innan rånmordet), och möjligen också under mordkvällen. LH fick fotboja 19/4, oklart varför. LH och CH har inte längre kontakt med varandra eftersom LH hotat att slå ihjäl CH. LH har även hotat CH:s förra flickvän. LH har skostorlek 48-49. Åtminstone LH skall ha befunnit sig i Kalamark under mordkvällen. Han skall också tidigare ha mordhotat en veterinär.

Antagligen är det de här som nämns i artikeln här:
http://kuriren.nu/nyheter/systern-ha...nm4547551.aspx

Åklagaren har lämpligt nog nu ändrat skostorleken till 43 som du kan läsa i det jag saxat in nyss. Det ska tydligen vara mätt fel i ursprungliga utredningen av polisen. Så han har på något sätt dragit av fem storlekar, tjoff.

Edit; står säkert hur han kommit fram till 43 i nya FUP men jag måste ha missat det.
Senast redigerad av Browndawg 2017-05-18 kl. 02:50.
Citera
2017-05-18, 02:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Åklagaren har lämpligt nog nu ändrat skostorleken till 43 som du kan läsa i det jag saxat in nyss. Det ska tydligen vara mätt fel i ursprungliga utredningen av polisen. Så han har på något sätt dragit av fem storlekar, tjoff.
Ja, jag såg det. Man skall vara väldigt kritisk till uppgifter i den äldre förundersökningen. Det trixades en hel del där för att man skulle kunna få ihop ett åtal mot Linna. Å fan, är det den nye åklagaren som har ändrat till 43 alltså. Hur blir det då med "skavsåret" som Linna förut påstods ha fått av att gå i för stora skor?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 02:54.
Citera
2017-05-18, 02:52
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ja, jag såg det. Man skall vara väldigt kritisk till uppgifter i den äldre förundersökningen. Det trixades en hel del där för att man skulle kunna få ihop ett åtal mot Linna.

Jo men Linna har väl just 43? Då borde dom trixat in det i början. Men istället var det 48 då och 43 nu. Eller tänker jag fel nånstans.
Citera
2017-05-18, 02:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jo men Linna har väl just 43? Då borde dom trixat in det i början. Men istället var det 48 då och 43 nu. Eller tänker jag fel nånstans.
Det är säkert någon här som kan reda ut det där.
Citera
2017-05-18, 02:56
Medlem
Browndawgs avatar
Och det var ett jävla kaos om att advokaten ännu inte ens fått ut förhören från föregående rättegång.

Dom debatterade vems ansvar det var att ta ut dom fram och tillbaka. Och juridiskt hur det skulle fungera. Advokaten hade begärt dessa länge sedan men än idag var dom inte på plats.

Alltså det är väl Sveriges största/mest uppmärksammade rättegång just nu och man sitter i huvudförhandling och kommer på detta. Att någon missat ta ut tidigare förhör till advokaten. Det är fan under all kritik.
Citera
2017-05-18, 07:37
Medlem
Mantillas avatar
Ur nya FUP:ens Aktbil. 131, s. 174 (DH= en kvinnlig bekant till Nils, i polisförhör 26/4 2017):

"DH: Det ända han har sagt till mig egentligen är som sagt att det var, jag vet ett namn Håkan,
jag vet inte hur han ser ut, jag vet att han sitter på Flashback på nått namn ibland och så här
har lite panik."

Hej svejs, Håkan!
Glöm inte deodoranten på fredag!
Citera
2017-05-18, 07:43
Medlem
Märker ni att återigen handlar rättegången om en total fokusförskjutning från avsaknad av bevis mot Linna till en mängd absurda påstående och detaljfrågor.

Det enda "bevis" som finns är Nils påstående och deriverat från detta genom hörsägen till Bertil, Bertil och Magnus far. Källan till "beviset" är alltså Nils. Uppriktigt så skulle jag hoppas att Nils berättar hela sanningen, han mår uppenbarligen mycket dåligt psykiskt och jag tror det är en ventil att äntligen få ändra på berättelsen så att ångesten över att ha satt en oskyldig trebarnsfar i fängelse lättar. Men han kommer nog aldrig berätta hela sanningen.

Överraskande är ändå viljan att "gola", är inte det livsfarligt i kriminella kretsar som detta ju delvis får anses vara? Kanske det "skyddet" endast gäller om den som blivit utsatt är en etablerad kriminell?

Den som haft längst tid att utreda vem som gjort detta är Kaj Linna, han tror på en "knarkskalle från Piteå". Han uttrycker att han inte tror att varken Nils eller Bertil är gärningsmän i sig.

Om åklagaren nu bestämt sig för storlek 43, Linnas egen skostorlek, vad talar för att han skulle fått skavsår i sin egen skostorlek? Av en promenad på ngn km - Självmål där
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-18 kl. 07:49.
Citera
2017-05-18, 08:09
Medlem
Angående skostorlekar så har nya åklagaren inget att göra med den.

Det är kännt sen flera år tillbaka att de gamla utredarna tittade på en jämförelseskala där man mätte upp avtryckets storlek i cm och jämförde det på ett papper där det stod vad tex 23cm innebar i skostorlek.

Problemet var att pappret var koppierat så många gånger att 43 såg ut som 48. Detta kom fram efter att Kaj blivit dömd och var precis som hans saknade blå byxor en sådan liten pusselbit att den ignorerades i tidigare resningsansökningar.
Citera
2017-05-18, 08:17
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Angående skostorlekar så har nya åklagaren inget att göra med den.

Det är kännt sen flera år tillbaka att de gamla utredarna tittade på en jämförelseskala där man mätte upp avtryckets storlek i cm och jämförde det på ett papper där det stod vad tex 23cm innebar i skostorlek.

Problemet var att pappret var koppierat så många gånger att 43 såg ut som 48. Detta kom fram efter att Kaj blivit dömd och var precis som hans saknade blå byxor en sådan liten pusselbit att den ignorerades i tidigare resningsansökningar.

Jaha okej tack. Jag hade svårt förstå att det skulle dykt upp nu helt plötsligt. Som tur är så var det inget helt nytt då.

Men dom fortsätter med något svammel om skavsår? Det grundat sig på för stora skor eller? Då borde som lägga ner att tjata om det. Jag är lite av ett blåbär i fallet men försöker läsa in mig så gott det går. Så ber om ursäkt om jag ställer lite korkade frågor.

Idag kommer rättegången bestå av förhör med kronvittnet, och som vanligt finns live flöde på www.kuriren.nu
Citera
2017-05-18, 08:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ooops haha. Bra uppsnappat.
Lite inte för mycket på "vittnesuppgifter" här. Fundera över varifrån uppgiften härrör...
Citera
2017-05-18, 08:31
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Lite inte för mycket på "vittnesuppgifter" här. Fundera över varifrån uppgiften härrör...

Jag läser hellre vittnesuppgifter i FUP. Här inne diskuterar vi väl annat. Tror inte han är ensam att sitta här och samtidigt på något sätt figurera i utredningen dock. Den är ju enorm. Fattar inte att advokaten fick så lite tid på sig att läsa den nya heller. Måste ju varit utmattande som helvete. Han kan ju inte bara scrolla genom den som en annan utan måste vända på varje nytt ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in