2016-02-10, 22:06
Medlem
Linna berättade sin plan för Nils. Han berättade också att han ångrat sig. Därefter berättade Nils detaljerna för Bertil och de kom överens om att i samråd utföra dådet och sätta dit Linna.

Citera
2016-02-10, 22:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Linna berättade sin plan för Nils. Han berättade också att han ångrat sig. Därefter berättade Nils detaljerna för Bertil och de kom överens om att i samråd utföra dådet och sätta dit Linna.

OK, intressant idé med en Linna som faktiskt planerar rånet och sedan lämnar trakten för gott samma kväll som det genomförs utan att vara inblandad.
Har du någon idé hur Nils och Bertil genomför rånmordet och samtidigt fixar sina tfn-alibi i Arvidsjaur resp. Luleå 18.55-19:27 samt 21:05-22:17? Nils har ett par samtal till som han behöver ordna: 18:55 och 20:10.
Citera
2016-02-10, 22:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Du har inte förklarat någonting!
Jag hatar att ha sådana här meningslösa meningsutbyten men jag hatar ännu mer att låta sådan här dynga som du skriver ska få avsluta en debatt.

I ditt svar är det du som avgör vad som är ett problem och inte, jag är av någon anledningen inte överens med dig.
Varför är inte Linnas förklaring trovärdig? Det är ju du som spekulerar att de har haft anledning att tala om rånmordet. Det är ju helt obegripligt att du inte inser att du också spekulerar om varför de talar med varandra
Samtalet mellan polisen och Abrahamsson blir ett problem för Viklund om det är så att de har talat om vad som kommit fram i utredningen.
Nu var ju själva poängen att vi faktiskt inte vet vad de talade om, polisen och Bertils far, men den lilla detaljen stör inte dig. Vi vet däremot att Linna försökte nå Nils 3 gånger kvällen efter mordet utan att kunna ge ett rimligt skäl varför. Nils har uppgivit att de stämt träff i Långträsk, på Linnas färdväg, vid midnatt och han åkte bevisligen dit. Därför är Linnas samtalsförsök i sig ett stort problem för honom vilket HR konstaterar i sin dom (HR s.34).

Jag tror vi båda är eniga om att vi inte kommer längre här. Jag är helt tillfreds med att låta övriga läsare bilda sin egen uppfattning om logiken på de olika sidorna, dynga eller inte.
Citera
2016-02-10, 22:36
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
I det sista är vi delvis eniga. Jag tror att Nils mycket väl kan ha diskuterat rånplanerna med Linna med avsikt att delta, men att han sedan velat stoppa det hela, kanske efter påtryckningar från Bertil. Skillnaden är att jag är övertygad om att Linna var på plats när Roger Lindberg mördades. Det var inte Nils och Bertil som båda har goda alibi genom sina telefonsamtal.

Och tar man upp alternativet att Viklund skulle kunna vara inblandad med någon annan då tar du upp telefonsamtalen mellan Linna och Viklund som ett motiv för att ingen annan kan vara inblandad.

Det går inte att komma vidare i en sådan debatt.
Citera
2016-02-10, 22:38
Medlem
habets avatar
Citat:
Nu var ju själva poängen att vi faktiskt inte vet vad de talade om, polisen och Bertils far, men den lilla detaljen stör inte dig. Vi vet däremot att Linna försökte nå Nils 3 gånger kvällen efter mordet utan att kunna ge ett rimligt skäl varför. Nils har uppgivit att de stämt träff i Långträsk, på Linnas färdväg, vid midnatt och han åkte bevisligen dit. Därför är Linnas samtalsförsök i sig ett stort problem för honom vilket HR konstaterar i sin dom (HR s.34).

Jag tror vi båda är eniga om att vi inte kommer längre här. Jag är helt tillfreds med att låta övriga läsare bilda sin egen uppfattning om logiken på de olika sidorna, dynga eller inte.

Sista stycket - överens, för en gångs skull.
Citera
2016-02-10, 22:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Och tar man upp alternativet att Viklund skulle kunna vara inblandad med någon annan då tar du upp telefonsamtalen mellan Linna och Viklund som ett motiv för att ingen annan kan vara inblandad.

Det går inte att komma vidare i en sådan debatt.
Var exakt skrev jag det?

Det råkar vara så att Nils och Linna umgåtts flitigt under påskhelgen, både öga mot öga under flera dygn och per tfn. Sålunda har de haft gott om tid att diskutera eventuella rånplaner. Det hindrar självfallet inte att Nils kan ha diskuterat rånplaner med Långaredspolacker, Bertil eller gud fader själv. Vi har däremot inget som talar i den riktningen.

Jag förstår att du har problem att "komma vidare" om du utgår från rena missuppfattningar när du skriver dina inlägg.
Citera
2016-02-10, 23:43
Medlem
Draifoss avatar
Jag kommenterar en del av farbror_barbros senaste inlägg här nedan. Det är antagligen mest sådant som jag redan har tjatat om tidigare, så jag packar ihop det lite:

Citera
2016-02-10, 23:57
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Det är klart att det finns ett alternativ med en hittills okänd GM. Om du med det menar en som inte är Linna, Nils eller Bertil så har TR/HR bedömt den sannolikheten till i det närmaste noll med tanke på att Nils kunnat lämna de uppgifter han gjort. Det är det som gör detta fall så knepigt. Trots att inga vittnen eller teknisk bevisning binder Linna till mordplatsen och tidpunkten så har man ansett sig kunna döma honom.

Och ja, om man bara har en tänkbar GM så är det rimligt att döma denne. Men i nästan alla mordfall som sankar vittnen eller teknisk bevisning så finns det utrymme för alternativ GM. I detta fall är det väldigt svårt att få till en sådan. Skräddarens knarkhandlare är det enda jag sett hittills.
Du har naturligtvis rätt i ditt resonemang om man förutsätter att TR/HR gjort rätt bedömning. Problemet här är ju dock att det är många som finner anledning att tro att TR/HR har gjort en felaktig bedömning. Om vi skulle utgå i debatten ifrån att TR/HR gjort rätt bedömning så är vi naturligtvis vid vägs ände när det gäller diskussionen om Linnas eventuella oskuld. I så fall är han skyldig. Punkt.

Om man drar en parallell till Quick-fallen så skulle man alltså kunna hävda att sannolikheten för att det fanns en okänd GM i de mord som Quick dömdes för var i stort sett lika med noll eftersom TR/HR gjort bedömningen att Quick hade unik information om brotten. Trots denna noll-sannolikhet så visade det sig alltså att antagandet om Quicks unika kunskaper var felaktigt och Quick oskyldig.
Om vi nu istället inte utgår ifrån att Nils kunskaper var unika och att han talar sanning om Linna, och att vi istället ser det som möjligt att det förhåller sig på något annat sätt (utan att för den skull veta hur det förhåller sig) så borde sannolikheten för en okänd GM öka avsevärt. Jag vet själv inte vad jag ska tro om Långaredsmördarna eftersom jag vet för lite om dem, men nog måste dessa i alla fall finnas med i sannolikhetskalkylen? Snusprillan, den vita bilen m.m. måste ju också i alla fall öka sannolikheten för en okänd GM.
Citera
2016-02-11, 00:17
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:

Förutom samtalsförsöken du nämner står Kaj Linna också inför bekymret att han producerat allt för många lögner och misslyckade bortförklaringar i förhör. Det går inte att ta något han säger på allvar. Ibland tänker jag också på vad han hade för långsiktig plan efter att han lämnade Sverige och höll sig undan i utlandet. Hur länge planerade han att fly från rättsvisan?
Citera
2016-02-11, 00:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos

Kul med nya teorier! Kommenterar lite här nedan:

Senast redigerad av Draifos 2016-02-11 kl. 00:24.
Citera
2016-02-11, 00:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag vet själv inte vad jag ska tro om Långaredsmördarna eftersom jag vet för lite om dem, men nog måste dessa i alla fall finnas med i sannolikhetskalkylen?
Jag tycker att Långaredsteorin blev betydligt mer intressant efter att jag hörde ex-poliserna berätta om det i "Spår". Det gav mer än att bara läsa om det. Det blev mycket tydligt att åtminstone de själva är fullständigt övertygade om att det är samma gärningsman.
Citera
2016-02-11, 07:06
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
Förutom samtalsförsöken du nämner står Kaj Linna också inför bekymret att han producerat allt för många lögner och misslyckade bortförklaringar i förhör. Det går inte att ta något han säger på allvar. Ibland tänker jag också på vad han hade för långsiktig plan efter att han lämnade Sverige och höll sig undan i utlandet. Hur länge planerade han att fly från rättsvisan?

Det vill säga om man helt går på åklagarens linje ja. Flera av Linnas utsagor har senare visat sig stämma helt och hållet. Det visar att det inte alls är lögner. Sen kan man ju vända på det hela och påstå att han flydde orättvisan istället. Och med all förståelse när man ser utvecklingen av denna så kallade rättvisa och hur den påverkade Linnas öde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in