2011-02-01, 12:01
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teowind
Hmnja... På ett sätt har ju inte Blu-Ray blivit vad det kunna blivit denna generation och är således ingen självklarhet inför nästa, precis som du säger. Men samtidigt börjar kapaciteten hos en DVD-skiva bli lite väl lite utrymme för dagens, och morgondagens spel.
Sist jag kollade så ökar BD i försäljning medan DVD sjunker. Har dock ingen källa till hands. Jag tror personligen att BD blir nästa format för både Microsoft och Sony under nästa generation. Kom ihåg att Microsoft försökte med HD-DVD vilket floppade. Vad Nintendo får för sig att göra är helt ointressant.
Citera
2011-02-01, 13:12
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Hmnja... På ett sätt har ju inte Blu-Ray blivit vad det kunna blivit denna generation och är således ingen självklarhet inför nästa, precis som du säger. Men samtidigt börjar kapaciteten hos en DVD-skiva bli lite väl lite utrymme för dagens, och morgondagens spel.
Tycker det är lite intressant. Kommer Microsoft att stödja SONY och använda Blu-Ray nästa generation eller går dom över till HDDVD, eller någon ny teknik. Blu-Ray har som sagt inte fått den genomslagskraft som exempelvis CD/DVD fick.
Anledningen till att HDDVD inte gick så bra är ju till viss del att det var valbart till 360n och inte fanns inbyggt. Nintendo tror jag kör vidare på DVD. Då återstår bara SONY med Blu-Ray.

Tycker inte storleken är ett så stort bekymmer. Majoriteten av spelen till PS3 använder långt ifrån hela kapaciteten och skulle lätt få plats på en DVD/DVD+DL. Iofs kan nästa generations spel bli flera gånger större än dom största PS3-spelen idag. Frågan blir då om utvecklare tycker det är värt jobbet. Någonstans kommer ju en gräns till hur mycket arbete man kan lägga ner på ett projekt.

Satt och tänkte på "Nintendos forskning" kring holografisk lagring. Vi kanske får se Flashkarts till nästa generation?
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
Sist jag kollade så ökar BD i försäljning medan DVD sjunker. Har dock ingen källa till hands.
DVD är fortfarande standarden som spelformat. Blu-Ray har bara en liten del av den marknaden och ökar inte alls eftersom det släpps fler spel på DVD varje månad än Blu-Ray.
Citat:
Vad Nintendo får för sig att göra är helt ointressant.
Det Nintendo kör med är standarden och mycket intressantare än vad SONY gör.
Citera
2011-02-01, 13:14
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Japp, FF XIII är till exempel på två DVD-skivor till Xbox 360, och en Blu-Ray till PS3. En DVD är inte nog för de största av dagen spel, och kommer definitivt vara för lite för nästa generations spel.
Citera
2011-02-01, 13:16
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Japp, FF XIII är till exempel på två DVD-skivor till Xbox 360, och en Blu-Ray till PS3. En DVD är inte nog för de största av dagen spel, och kommer definitivt vara för lite för nästa generations spel.
Bara för att ett fåtal spel av flera tusen använder mer än vad en DVD klarar av betyder inte att en DVD inte är nog idag. Idag räcker DVD gott och väl.
Citera
2011-02-01, 22:33
Medlem
waizers avatar
en cool sak dom skulle kunna ändra på e att det finns mer än en plats för skivor. alltså att man kan byta spel utan att sätta i en ny skiva utan ha två eller tre i samtidigt
Citera
2011-02-02, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Och nu skriver du om det där på svenska så vi andra förstår.

Hemskt gärna... suck
Citera
2011-02-02, 08:49
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Bara för att ett fåtal spel av flera tusen använder mer än vad en DVD klarar av betyder inte att en DVD inte är nog idag. Idag räcker DVD gott och väl.
Nej, du har fel. På PC-marknaden är en DVD redan alldeles för liten, och den enda anledningen till att spel fortfarande släpps på DVD till PC är att så få har Blu-Ray-läsare. Det kommer att ändras, folk kommer att vara tvungna att köpa Blu-Ray istället, precis som de var tvungna att uppgradera till DVD.

Frågan är bara hur länge det dröjer, för PC-spel kom på både fyra, fem, sex och sju CD-skivor innan DVD-spelen tog över.

Men att nästa generations konsoler skulle ha DVD som standard är bara naivt att tro. Högre upplösningar (1080p kommer att bli standard) och mer innehåll tar mer plats. Gran Turismo 5 är ett bra exempel, ska man installera det så är det över 10GB data. Konsolerna har alltid tagit ett stort kliv framåt för varje generation, och det finns ingen anledning att tro att de inte skulle göra det nu. 2007 så var det svårt att hitta ett PC-spel som var snyggare än de som kom till PS3, nu är det tvärtom; har du en hyfsat bra dator så är spelen snyggare på PC än på PS3, oftast.

Frågan är hur stor hårddisk som blir standard i PS4? Jag skulle gissa på 320GB, och jag skulle inte bli förvånad om det gjordes en multimediaspeccad version med 1TB eller mer.
Citera
2011-02-02, 10:51
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Jag tror inte heller att BluRay kommer överta DVD-marknaden. Försäljningen går fortfarande för sakta (även om den ökar) och behovet av BD är fortfarande inte tillräckligt motiverat eller tydligt för att människor ska nappa på det. Däremot tror jag att alla är mer intresserad av HD än SD om de nu fick välja, så problemet ligger inte egentligen där, utan att expandera HD på marknaden och göra det prisvärt.

Som en kommentar till mitt senaste inlägg så vill jag bara förtydliga att jag menar att Microsoft och Sony säkerligen kommer använda BD i sina nästa konsoller. Det finns ingen anledning till att inte göra det, då konsoller använder standard-format (till skillnad från PC där varje användare har annorlunda riggar och väldigt få har BD-läsare) och fördelarna med lätthet överväger DVD. BD är tillräckligt billigt idag för att kunna motiveras som format för nästa generations konsoller.

Jag tror inte att DVD rent generellt kommer att börja fasas ut förrän digital distribuering blir mer lättillgängligt och expanderat. BluRay är inte tillräckligt exklusivt för att göra hoppet.
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Frågan är hur stor hårddisk som blir standard i PS4? Jag skulle gissa på 320GB, och jag skulle inte bli förvånad om det gjordes en multimediaspeccad version med 1TB eller mer.
Jag känner mig manad till att gissa på 500Gb-1Tb. Det beror nog även på hur mycket Sony vill lägga ner på just digital distribuering, då det kräver större utrymme. De har ju nyligen lanserat Playstation Suite som kan vara en indikation på att de vill pusha på den fronten. Vilket jag välkomnar.
Senast redigerad av DenGodeDoktorn 2011-02-02 kl. 10:55.
Citera
2011-02-02, 10:54
Medlem
Har hört att det kommer in bli någon ny Xbox eller ps3 innan 2014?? någon som vet något om det
Citera
2011-02-02, 10:56
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craw85
Har hört att det kommer in bli någon ny Xbox eller ps3 innan 2014?? någon som vet något om det
Räkna med att det kommer att lanseras en ny konsoll redan i sommar, eller nästa år. När dem släpps kan vi bara spekulera i men jag gissar på att nästa konsoll kommer ut på marknaden redan nästa år.
Citera
2011-02-02, 11:09
Medlem
Citat:
Räkna med att det kommer att lanseras en ny konsoll redan i sommar, eller nästa år. När dem släpps kan vi bara spekulera i men jag gissar på att nästa konsoll kommer ut på marknaden redan nästa år.

Dom kommer säkert ha stöd för 3d eller var tror ni??
Citera
2011-02-02, 11:29
Medlem
Citat:
Det tror inte jag, 360 och ps3 säljs fortfarande som smör och kommer fortsätta göra det minst två år till, som sagt det är bara vad jag tror. 2013-2015
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in