2010-01-05, 03:07
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
1. Sa aldrig i år, eller nästa generation. Sa att det är oundvikligt.
Jag hörde dig första gången, du behöver inte upprepa dig.
Citat:
2. Det var bara Sony som körde root kit. Och resten av dina anledningar är samma anledning som varför det kommer bli större på konsol också.
3. Xboix Live Arcade spelen blir bara större och större, lika så PSN.
2. Är det verkligen så, kan du dra paralleller?
3. Vad har du för källor på det?
Citat:
Sony gjorde ett rätt intressant test med WarHawk. Släpptes på både skiva och PSN, sålde rätt bra.
Spelar väl för fan inget roll om det är gps program eller spel? de är stora och kostar samma pris.
Bandbredden är bara ett temporärt hinder det också, idag.
Fan du är så sjukt låst i nuet.
Förra generationen fanns det inget att ladda ner online, nu släpps det tonsvis med småspel, en hel hög DLC, MS har 360 och Xbox 1 spel, Sony har PS1 spel och Nintendo har sitt. Allt detta på en generation.
Och trots detta så tittar du och säger, nääää det funkar inte på nästa.
Eftersom MS redan nu släppt via Live så lär det vara ännu större nästa generation. So in a way så har jag redan rätt lika så som SSD.
A man has to know history to understand the future.
Om man kan ta megakliv mellan Xbox 1 och vad du kunde ladda ner där till Xbox 360 idag, så kan du fan räkna ut att det blir större nästa generation.
Jag kan säga direkt att du kommer kunna ladda ner alla spel som går att köpa löst och till ett pris som är samma eller billigare innan nästa generation är slut, the end.
Vilket version av Warhawk sålde bättre?

Spelar självklart roll om det är ett GPS-program eller spel, vad tror du att spelare är ute efter med sina spelkonsoler? Sitta & kolla efter hur lång tid det tar att köra från Mjölby till Kiruna eller spela spel? Du förstår fortfarande inte vad jag vill säga här. Appstore-spelen säljer stort för att dom är små, billiga & snabba att ladda ner när man är på resande fot så att säga. Ett enkelt sätt att tillfredsställa sitt spelbehov & ha lite roligt.

Om jag kommer kunna ladda ner PS4-spel direkt via PSN nästa generation är inte slaget i sten. Bandbredden är ett stort problem med stora spel. Hur lång tid tar det att ladda ner en 50GB med 8 mbit ADSL? Alla sitter inte på en 100/100 fiberlina & alla kommer inte sitta på en sådan om 5-10 år heller. Hell i min komun finns inte ens fiber, 24 MBit ADSL är allt vi får.

Att man släpper vissa spel via Marketplace på 360n är för att undersöka om det finns en marknad för en sådan funktion, det betyder inte nödvändigtvis att det kommer vara något som finns med i nästa xbox eller kommer bli en stor tjänst. Ser inte heller hur spelen kommer bli billigare via digital distribution, trenden har visat att dom behåller samma pris alternativt blir dyrare.

Till ditt fetmarkerade. Jag kan redan göra det idag, jag behöver inte vänta till slutet av nästa generation. Gör jag det? Nej, eftersom det är för dyrt i förhållande för vad man får. Knappast värt att lägga ut 350 kronor för ettor & nollor när jag kan lägga ut samma summa pengar & ha spelet i fysiskt format som jag kommer kunna spela om 20 år. För min digitalt hyra kopia finns det ingen säkerhet om att jag kommer kunna spela dom om 20 år, där sitter ett väldigt stort problem med DD på konsol. För musik funkar det smärtfritt eftersom man kan lägga över musiken & i vissa fall bränna den, kan man göra det med 360-spelen man laddar ner? Nej.

Jag är inte låst i nuet, du har bara för orealistiska tankar om framtiden.
Citera
2010-01-05, 04:26
Medlem
Citat:
Tror nog inte folk här inser att SSD kommer ersätta den traditionella disken. Det enda hindret idag är pris/gb men med tanke på prisutvecklingen så är det knappast ett hinder för evigt.

Det tror jag tvärtom att de flesta här inser. Grejen är att du spekulerar i att de kommer sitta i nästa generations konsoler som ryktas lanseras under 2012. Det är det man i grund och botten opponerar sig emot. Priset är liksom helt och hållet avgörande.

Jag personligen skulle förvisso inte ha något emot att betala lite extra för SSD eftersom jag hatar dagens diskar men jag tror att resten av konsumenterna inte gör det. Spelare står i dagsläget ut med både det ena och andra som (i min mening) är betydligt mer irriterande än lite laddningstider och pop-ins. Att fördelarna med SSD är fler än så får snarare ses som positiva biverkningar än något direkt eftersträvansvärt. Man ska passa sig för att försöka kränga spelkonsoler som försöker vara allt annat än just spelkonsoler. Något som Sony fått lära sig den hårda vägen med både PS3 och PSP och som MS med största säkerhet tagit notis om.

Hittade förresten den här artikeln vid en snabb googling:

Citat:
Chief executive officer of OCZ Technology Group, a leading supplier of DRAM- and flash-based products, said that in five years from now [2009-11-07] the price per gigabyte of solid-state drives (SSDs) will almost match the price per gigabyte of hard disk drives (HDDs).

Källa: http://www.xbitlabs.com/news/storage...ve_of_OCZ.html
Senast redigerad av Taiga 2010-01-05 kl. 04:29.
Citera
2010-01-05, 06:18
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Det tror jag tvärtom att de flesta här inser. Grejen är att du spekulerar i att de kommer sitta i nästa generations konsoler som ryktas lanseras under 2012. Det är det man i grund och botten opponerar sig emot. Priset är liksom helt och hållet avgörande.

Jag personligen skulle förvisso inte ha något emot att betala lite extra för SSD eftersom jag hatar dagens diskar men jag tror att resten av konsumenterna inte gör det. Spelare står i dagsläget ut med både det ena och andra som (i min mening) är betydligt mer irriterande än lite laddningstider och pop-ins. Att fördelarna med SSD är fler än så får snarare ses som positiva biverkningar än något direkt eftersträvansvärt. Man ska passa sig för att försöka kränga spelkonsoler som försöker vara allt annat än just spelkonsoler. Något som Sony fått lära sig den hårda vägen med både PS3 och PSP och som MS med största säkerhet tagit notis om.

Hittade förresten den här artikeln vid en snabb googling:

Källa: http://www.xbitlabs.com/news/storage...ve_of_OCZ.html

Yes. Men som sagt, redan idag sitter där NAND chip i alla konsoler. 2 av dem har redan 512mb. Så på ett vis sitter där redan det.

Jag säger bara att kapaciteten på dessa kommer öka, så som de redan gjort.
Citera
2010-01-05, 06:22
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Jag hörde dig första gången, du behöver inte upprepa dig.
2. Är det verkligen så, kan du dra paralleller?
3. Vad har du för källor på det?
Vilket version av Warhawk sålde bättre?

Jag är inte låst i nuet, du har bara för orealistiska tankar om framtiden.

Finns 50mbit på ADSL och 100mbit på Comhem så bara på några år har man dubblat.

MS har ökat maxgränsen hur stort ett Xbox Live Arcade spel får vara x antal gånger. Tror det var 50mb från början och nu är det 2gb.

http://www.shacknews.com/onearticle.x/59067

Som sagt, jag är inte orealistisk. Där är redan NAND i konsolerna idag och MS säljer redan Xbox 360 spel. Att stegen blir längre nästa generation är bara logiskt. Se som sagt vilka steg man tagit sen förra.
Citera
2010-01-05, 07:08
Medlem
hoaxens avatar
Citat:
Finns 50mbit på ADSL och 100mbit på Comhem så bara på några år har man dubblat.

MS har ökat maxgränsen hur stort ett Xbox Live Arcade spel får vara x antal gånger. Tror det var 50mb från början och nu är det 2gb.

http://www.shacknews.com/onearticle.x/59067

Som sagt, jag är inte orealistisk. Där är redan NAND i konsolerna idag och MS säljer redan Xbox 360 spel. Att stegen blir längre nästa generation är bara logiskt. Se som sagt vilka steg man tagit sen förra.

Och hur mycket kostar sådana internetuppkoplinga idag då? Till nästa generation lär de inte vara billigare heller! Vem köper en konsol för att spela på och sen måste pröjsa 500 i månaden för internet bara för att kunna köpa sina spel?

Jag är också övertygad om att "cd-skivan" kommer överleva nästa generation också eftersom jag också anser att det fortfarande är ett för stort steg att ta bort dem
Citera
2010-01-05, 07:11
Medlem
Sane?s avatar
Håller definitivt med om att nästa generation endast kommer ha nerladdningsbara spel.
Tre anledningar:
1. Konsoltillverkaren tjänar pengar som återförsäljare.
2. Utvecklare / publishers förlorar inga pengar på begagnade och piratkopierade spel.
3. Tekniken är beprövad och mogen.

Det kommer dessutom inte röra sig om en klump på 20GB man måste tanka innan man spela, innehåll kommer sannolikt streamas under tiden man spelar tills man har en lokal kopia av spelet (teknik som readan används i wow). Ett annat alternativ är att man köper mindre delar av spel, som försöket med Fable 2 på xbox live.
Citera
2010-01-05, 08:16
Medlem
Kanot-Klass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxen
Och hur mycket kostar sådana internetuppkoplinga idag då? Till nästa generation lär de inte vara billigare heller! Vem köper en konsol för att spela på och sen måste pröjsa 500 i månaden för internet bara för att kunna köpa sina spel?

Jag är också övertygad om att "cd-skivan" kommer överleva nästa generation också eftersom jag också anser att det fortfarande är ett för stort steg att ta bort dem

Allting blir ju billigare med tiden, då du satt med 56k modem så pröjsa du säkert lika mycket som du gör med 8 mbit adsl nu. Ju äldre något blir, desto billigare.
Citera
2010-01-05, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Det kommer dessutom inte röra sig om en klump på 20GB man måste tanka innan man spela, innehåll kommer sannolikt streamas under tiden man spelar tills man har en lokal kopia av spelet (teknik som readan används i wow). Ett annat alternativ är att man köper mindre delar av spel, som försöket med Fable 2 på xbox live.

Det där lät faktiskt vettigt. Nu är jag inte speciellt tekniskt kunnig, men skulle det kunna genomföras i egentligen vilket spel som helst? Ladda ner bana för bana. Spela kapitel 1 medans 2an laddas ner. Fast då får man göra jävligt långa spelkapitel för alla med dålig uppkoppling.

Vad skulle hända om några filer man laddar ner blir korrupta, eller helt enkelt inte laddas ner? Det känns ju som om att det skulle uppstå problem emellanåt, men tanken är ju smart och säkerligen mer eller mindre realistisk.
Citera
2010-01-05, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Det där lät faktiskt vettigt. Nu är jag inte speciellt tekniskt kunnig, men skulle det kunna genomföras i egentligen vilket spel som helst? Ladda ner bana för bana. Spela kapitel 1 medans 2an laddas ner. Fast då får man göra jävligt långa spelkapitel för alla med dålig uppkoppling.

Vad skulle hända om några filer man laddar ner blir korrupta, eller helt enkelt inte laddas ner? Det känns ju som om att det skulle uppstå problem emellanåt, men tanken är ju smart och säkerligen mer eller mindre realistisk.

Du lär bli tvungen att tanka en hel del innehåll initialt innan du kan börja spela ändå. Tänk dig ett spel av typ GTA4:s eller andra spel som inte är uppdelade i levels på samma sätt där du måste ha mycker innehåll tillgängligt redan från start. Men visst, efter att du tankat ner grundstommen så skulle man väl kunna streama innehåll (cutscenes, ljud, mocap-sekvenser etc.) allt eftersom.

Att filerna skulle bli korrupta är inget större problem utan kan lösas med enkla checkar som helt enkelt tankar ner filen på nytt om det skulle visa sig att den är korrupt. Om något däremot inte skulle bli nedladdat av olika anledningar sitter du såklart i klistret.

DD är i mångt och mycket av ondo och inget vi ska uppmana till!
Senast redigerad av Taiga 2010-01-05 kl. 08:43.
Citera
2010-01-05, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Du lär bli tvungen att tanka en hel del innehåll initialt innan du kan börja spela ändå. Tänk dig ett spel av typ GTA4:s eller andra spel som inte är uppdelade i levels på samma sätt där du måste ha mycker innehåll tillgängligt redan från start. Men visst, efter att du tankat ner grundstommen så skulle man väl kunna streama innehåll (cutscenes, ljud, mocap-sekvenser etc.) allt eftersom.

Att filerna skulle bli korrupta är inget större problem utan kan lösas med enkla checkar som helt enkelt tankar ner filen på nytt om det skulle visa sig att den är korrupt. Om något däremot inte skulle bli nedladdat av olika anledningar sitter du såklart i klistret.

DD är i mångt och mycket av ondo och inget vi ska uppmana till!

exakt. Open world spel lär bli ett problem. Men, som vi spekulerar, skulle nästa generation konsoller enbart satsa på digital download (vilket jag inte tror, men det kommer att växa), så är nog det här en bra lösning för de flesta som har medelmåttig eller dålig uppkoppling. Men egentligen, man ska inte bli tvingad att ha bredband för att kunna spela spel på en konsoll, det är ju bara löjligt. Det kommer garanterat bli en blandning, möjligheter och alternativ ftw.
Citera
2010-01-05, 09:03
Medlem
Kanot-Klass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
exakt. Open world spel lär bli ett problem. Men, som vi spekulerar, skulle nästa generation konsoller enbart satsa på digital download (vilket jag inte tror, men det kommer att växa), så är nog det här en bra lösning för de flesta som har medelmåttig eller dålig uppkoppling. Men egentligen, man ska inte bli tvingad att ha bredband för att kunna spela spel på en konsoll, det är ju bara löjligt. Det kommer garanterat bli en blandning, möjligheter och alternativ ftw.

tänk så underbart trevligt då ditt internet går ner i 2 dagar och du inte kan sitta och spela pågrund av att det inte går att streama nerladdningen

Lösningen man kan ha på att man inte har fysiska kopior av spelen gör väl bara att man har ett konto (tex PSN), där du har betalda spel och där ligger dom i 10 år så om man vill spela igen är det bara tanka då man redan betalat

Tror inte det kommer övergå helt till DD, men det kommer ju sannerligen öka!
Citera
2010-01-05, 09:35
Medlem
hoaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanot-Klas
Allting blir ju billigare med tiden, då du satt med 56k modem så pröjsa du säkert lika mycket som du gör med 8 mbit adsl nu. Ju äldre något blir, desto billigare.

Givetvis är det så, själklart kommer en majoritet av svenskarna att sitta på en höghastighetsuppkoppling om ett par år. Men tänk hur stor konsolmarknaden är i världen om och i de flesta delar av världen är internet inte alls lika utbrett och där kommer definitivt inte majoriteten sitta på en höghastighetsuppkoppling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in