2013-08-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Jo jag såg precis det, tror det är tillagt ganska nyligen? Ja men då förstår jag och ber om ursäkt! Säker så att amazon klantat till sig

Egentligen så måste man nog vänta och se priserna och betygen på spelen innan man kan avgöra vilka som platsar som fullgoda releasespel

Teoretiskt sett kan det kanske säljas värdekoder på kort i affärer för enskilda spel men vanligast är nog att man köper generella värdekoder som man matar in och får kanske 500 kr att handla för i storen.
Citera
2013-08-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De två spelen är väl bra exempel på lite mer påkostade PSN/Xbox Store spel.

Samtidigt finns ju dessa spel:

N++ - http://images.nintendolife.com/news/...t/0/medium.jpg

Mercenary Kings - http://www.youtube.com/watch?v=jopRHhEnlVI

Att räkna med såna spel och dessutom räkna dem som "exklusiva" titlar är bara ett försök att få upp antalet spel för ena konsolen - "din" konsol, det kontrar jag med på ditt påstående att jag räknade bort de spelen på båda konsolerna för att "min" konsol skulle vinna.

Som sagt - listorna var för att jämföra antalet "fullspel" som kommer gå att köpa i butik när konsolerna släpps utan att behöva ta en diskussion för varje spel om det borde räknas eller inte "Jo, det spelet är kul i ca 2 timmar innan man spelat igenom det, men det kostar ju bara 40kr", "Ska verkligen det spelet vara med? Det är ju bara en port från PC typ".
Nu tog jag bara de två spelen för att nämna ett spel från varje konsoll och lät dessa symbolisera PSN/Xbox-Live titlar rent generellt.

N++ är uppföljaren till N och N+ som båda har fått en hel del utmärkelser och bra kritik. Det är inte något sketet litet randomspel. N+ tycker jag personligen är skitkul. Det är ett ganska speciellt spel däremot och antagligen inget som lockar AAA-fans.

Mercenary Kings hade jag inte en aning om vad det var för spel. Men en 2D-shooter gjord utav folk bakom Scott Pilgrim vs. The World låter inte så tråkigt i mitt tycke. Påminner lite om Metal Slug, ett spel jag själv tycker är kul. Så jag förstår jag inte varför ett sånt spel skulle ligga under någon annan kategori och anses vara sämre. Jag skulle hellre lägga pengar på det än i princip alla launchspel till båda konsollerna.

Nej, det är inte försök att bättra på siffrorna. Jag skrev ner en korrekt lista över spel som kommer finnas dag ett då du hade tagit bort en del. När vi har faktiskta siffror så tycker jag vi ska använda faktiskta siffror. Jag har använt samma siffra och länk för Xbox förut även om det var i fel tråd.
Det kommer att finnas 23 spel dag ett till PS4.
Det kommer att finnas 23 spel dag ett till Xbox One.
Vill man sen dela upp det i retail/digital, eller hur man nu vill, så visst. Men att försöka få det till att digitala spel inte ska räknas som launchtitlar på grund av att man inte kan köpa de på skiva eller "varierande kvalité" funkar inte riktigt. Det var kanske inte ditt syfte, men det var så det framstod.

Personligen tycker jag att båda konsollerna har kassa lineups på så sätt att inget spel skulle få mig att köpa en konsoll i dagsläget. Det enda spel som kan få mig att köpa en konsoll just nu är inFAMOUS. Och ResoGun via PS+.

EDIT: Jim Sterling ordar det hela med launch lineups rätt bra. LAUNCH SPLOOGE (Jimquisition). Helt klart värt 7 minuter.
Citat:
What we should be demanding isn't a big launch lineup. But a consistent lineup of games over a period of months.
Senast redigerad av entvå3 2013-08-22 kl. 23:29.
Citera
2013-08-23, 17:15
Medlem
http://www.edge-online.com/news/gaij...g-to-xbox-one/

Intervju med War Thunder utvecklarna Anton Yudintsev och Kiril Yudsintsev från Gaijin Entertainment om varför War Thunder inte kommer till Xbox One

kortfattat och översatt för er som inte orkar/kan eller vill läsa hela artikeln:

Q: Varför Ps4?
A: Sony tillåter Cross-Plattform spel. Ps4an är väldigt kraftig. Väldigt PC-lik arkitektur

Q: Har ni övervägt Xbox One?
A: MS måste ännu bestämma sig för hur dom ska göra med online free2play och själv publicerade spel. Dom är ganska långt från det även med deras senaste initiativ. Dessutom så tillåter inte MS cross-plattform.

Q: Har deras senast initiativ angående själv publicering på Xbox One fått er att överväga konsolen som plattform?
A: Dom måste sluta prata om saker och istället ta tag i saken och faktiskt göra det. Just nu måste du certifiera dina servrar med MS. Det är även osäkert med hur det blir med uppdateringar.

Q: Så det är angående policys, inte kraft?
A: Det är inte om kraften, även om PS4an är kraftfullare än Xbox One

Q: Hur mycket mer kraftfull?
A: Det beror på vad du gör. GPUn är runt 40 procent starkare, DDR5 är runt 50 procent kraftfullare än DDR3, men "minnes skrivningen" (memory write) är större på Xbox One så det beror helt på vad du gör och vill uppnå.

Q: Hur skulle det visa sig på skärmen? Om ni skulle optimera War Thunder på båda konsolerna så skulle ni kunna göra en bättre och snyggare version på PS4?
A: Jepp, men det är ingen stor grej. För online spel är skillnaden inte så stor mellan dom. Ps4 har mera kraft men huvudorsaken är inte om kraften i maskinen
Citera
2013-08-23, 17:16
Medlem
Eftersom det varit "populärt" med listor på senaste tiden så har Ars Technica analyserat vilka spel som kommer till PS4 och Xbox One på alla tänkbara sätt:

http://arstechnica.com/gaming/2013/0...ware-showdown/
Citera
2013-08-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Eftersom det varit "populärt" med listor på senaste tiden så har Ars Technica analyserat vilka spel som kommer till PS4 och Xbox One på alla tänkbara sätt:

Den listan visar exakt varför jag exkluderade spel som inte går att köpa i butik.

När de räknar exklusiva titlar så är ett Halo-spel värt lite mycket som ett 30-minutersspel som kostar 20 kr.
Citera
2013-08-23, 17:43
Medlem
Citat:
Den listan visar exakt varför jag exkluderade spel som inte går att köpa i butik.

När de räknar exklusiva titlar så är ett Halo-spel värt lite mycket som ett 30-minutersspel som kostar 20 kr.

Nu utgår du ju bara från dina egna preferenser.

Journey vann fler priser och omröstningar än de flesta spel förra året och gick bara att ladda ned.
Citera
2013-08-23, 17:51
Medlem
Citat:
Nu utgår du ju bara från dina egna preferenser.

Journey vann fler priser och omröstningar än de flesta spel förra året och gick bara att ladda ned.

Meningen med min lista var att lista fullspel som går att köpa i butik och som säljer konsoler.

Journey tycker jag själv var riktigt och förmodligen ett av de bästa spelen som släpptes förra året men det är inget som säljer konsoler. Det tar ca 2 timmar att spela igenom och några gånger kanske man kan spela om det men det är inte mycket mer.

Ska man jämföra exklusiva titlar ur ett rent antalsmässigt sätt så bör man plocka bort småspel och teknologidemon.

Om man vill räkna med alla spel får man faktiskt gå in och jämföra spel och spel och det blir svårt då ingen här har spelat dem än.

Här är listan i lite mer lättläst format:

https://docs.google.com/spreadsheet/...jRxQnI2eVE&amp
Senast redigerad av Kalmar2004 2013-08-23 kl. 17:53.
Citera
2013-08-23, 18:05
Medlem
Citat:
Meningen med min lista var att lista fullspel som går att köpa i butik och som säljer konsoler.

Då har ju Sony rätt många studios som inte utannonserat sina PS4-titlar ännu.

Naughty Dog - Två team som båda jobbar med PS4-spel (antar jag).

Santa Monica - Håller alltid på med en massa projekt men vi vet i alla fall att de håller på med en ny IP till PS4.

Media Molecule - En liten del av studion håller på med Tearaway till Vita medan resten jobbar på något till PS4.

Japan Studio - Vi vet att ett av teamen jobbar med Knack och ett annat med Rain (PS3). Last Guardian och en Tokyo Jungle uppföljare? Jag vet inte hur många team de har.

Polyphony - Jobbar givetvis med Gran Turismo till PS4.

Guerrilla Games - Ett team jobbar med Killzone och det andra jobbar med ett nytt spel till PS4 (som ryktas vara ett action RPG).

Sedan vet vi att externa studior som Quantic Dream håller på med ett PS4-spel och Insomniac lär väl göra ett Ratchet & Clank lagom till att filmen kommer.

Hur många stora studior (retail-spel) har Microsoft som vi inte vet vad de gör än?
Citera
2013-08-23, 18:34
Medlem
Citat:

Nyckelorder här får väl ändå anses vara "announced".
Sen finns det ju kvar en del spel från båda företagens utannonserade exklusiva spel som ska komma första året som vi inte vet något om.
Sony har 30 exklusiva spel under utveckling varav 20 kommer första året och Microsoft ska släppa 15 exklusiva första året. 12 nya IP för Sony och 8 för MS.

Så listan är "skev" hur man än vrider och vänder på det då den baseras på namngivna utannonserade spel.

Sen, som jag redan nämnt, förstår jag inte varför man ska särskilja indie från retail. Jag betalar och sen spelar jag oavsett om det är indie eller AAA. Det är nåstan så att indie har fått en negativ ton i den här tråden. Indies är hörnstenen som hela branschen bygger på.
Ett spel är ett spel är ett spel.

Jag gissar på att multiplattformsspelen kommer sälja mer än alla exklusiva ändå i slutändan och vara de spel som driver försäljningen utav konsoller nu i början. Att frivilligt konkurrera med CoD som har visat sig kunna sälja över 10 miljoner ex första veckan känns mindre smart.
Även om vi får fler utannonseringar vid TGS/VGA så kommer spelen komma tidigast 2014 ändå.
Citera
2013-08-31, 14:13
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Nu dyker det upp nya saker som kan göra skillnad mellan PS4 och Xbox One - HUMA: Heterogeneous Uniform Memory Access.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=657221
detta är i så fall spiken i kistan för xbone, de kommer säkert lyckas sälja några konsoller iom deras exclusives men det känns ändå som om ps4 är den bättre konsollen och dess utom billigare.

sedan har xbone kinect 2.0 men jag personligen är väldigt skeptiskt mot detta, jag personligen kan inte tänka mig något annat än fysiska kontroller, dock är jag inget fan av orginalkontrollerna som xbox och ps3 har till skjutspel. inget kan mäta sig med mus när det gäller exacthet och respons, wii kontrollerna ger dock trevlig spelupplevelse(fungerar riktigt bra i metroid prime 3).

jag blev förvånad över hur kraftfull grafikkrets sony valde till ps4, det motsvarar hd 7870 https://www.youtube.com/watch?v=ejknw-zke5c detta kortet kostar ändå ca 1500kr att köpa löst. hade varit intressant att veta hur mycket sony kommer gå back på varje såld ps4.
Citera
2013-08-31, 18:37
Medlem
Vad jag hörde så tyckte teamet bakom Battlefield att XBOX One och PS4 var ganska slö, och att PC versionen av spelet kommer flyta på mycket bättre då de kan få bättre hårdvara i PC:n.

Tycker de redan att ps4 och xbox one är slöa maskiner.. ja då lär det ju inte dröja lång tid innan alla PC spel är dubbelt så mycket snyggare.
Citera
2013-08-31, 19:13
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Vad jag hörde så tyckte teamet bakom Battlefield att XBOX One och PS4 var ganska slö, och att PC versionen av spelet kommer flyta på mycket bättre då de kan få bättre hårdvara i PC:n.

Tycker de redan att ps4 och xbox one är slöa maskiner.. ja då lär det ju inte dröja lång tid innan alla PC spel är dubbelt så mycket snyggare.

Vill gärna se källa på ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in